Yleistä keskustelua variaattorista

Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 21.7.2012 20:18

Tämä viestiketju on omistettu variaattorin toiminnasta, osista ja säädöistä keskustelemiselle. Muistathan lukea ennen kysymistä tietopankin artikkelit:

Variaattorin ja kytkimen säätäminen
Variaattorin tekniset toimenpiteet (käsittää rullien, kytkinjousien, vp:n ja kytkimen vaihdon, prikan poiston jne.)

Kannattaa myös pitää mielessä seuraavat usein kysytyt asiat:
  • Prikan tai rullakupin rajoitinlevyn poistamisen yhteydessä EI tarvitse vaihtaa suutinta.
  • Vakioskootteriin/kurittomaan EI kannata vaihtaa eripainoisia rullia. (Ei koske välttämättä kiinalaisia skoottereita)
  • Teharilliseen +15% kytkinjouset ja +15% vastapainejousi. Rullien säätäminen aloitetaan gramman kevyemmistä.
  • Jos alkuperäiset jouset ovat löystyneet, eli liikkeellelähtö ja kiihtyvyys ovat huonoja koneen matalien kierrosten vuoksi, vakioon sopivat +7% kytkinjouset ja +7% vastapainejousi.
  • Viritysvariaattorin (Malossi Multivar, Polini SpeedControl) vaihdosta saadaan hyötyä yleensä vasta rankempien virtysten jälkeen tai jos vakiovariaattori on erityisen kulunut taikka laadultaan heikko.
  • Optimisäädöillä skootteri kiihtyy parhaiten ja saavuttaa myös suurimman huippunopeuden.

Videot rullien ja vastapainejousen vaihtamisesta (kytkinjousien vaihto onnistuu samalla kuin vp:n), kiitos strmix ja HaGss.

Aloitusviestiin voidaan tarpeen mukaan lisätä vielä usein kysyttyjä asioita, esimerkiksi eri vp-jousten sekä kytkinjousten värikoodit(=jäykkyys). Näistä voi tehdä myös oman artikkelin Tietopankkiin.

Vanhat viestit löytyvät täältä.

Shape edithhh: Lista, jossa on myös suht. uudet mallit myös mukana. Kiitokset linkistä Zonerille!
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Parta779 » 21.7.2012 22:11

Joo mutta technigas next-r on kyllä 50cc mutta ku laitetaan 70cc pytty alkaa se olemaan jo aika nuhanen..
It Ain't fast without mixed gas!
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 21.7.2012 22:16

On se Nexti parempi kun vakioputki, mutta ei se siltikää 70cc:lle hyvä ole. Kyllä se kumminki pitäs saada säätöihin.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Parta779 » 21.7.2012 22:17

Joo laitetaanpa tänne randomi kysymys.
Onko malossin vp jousen mukana tuleva tarra saman kokoinen kuin multivarin tarra, se malossi tarra.
It Ain't fast without mixed gas!
Pyörä:
Ei oo
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
11.9.2010 19:04
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut thounimakarooni » 21.7.2012 22:41

Vauhtiviivatarra kirjoitti:Aloitusviestiin voidaan tarpeen mukaan lisätä vielä usein kysyttyjä asioita, esimerkiksi eri vp-jousten sekä kytkinjousten värikoodit(=jäykkyys). Näistä voi tehdä myös oman artikkelin Tietopankkiin.


Tietopankissa on jo melkein kaikkien yleisimpien jousten värikoodit, sekä myös niiden sopivuudet:
Variaattorin ja kytkimen säätäminen
Pyörä:
Peugeot SV Executive 70cc
Liittynyt:
23.11.2011 15:28
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut super_tetris » 22.7.2012 8:57

Reetuhai2 kirjoitti:On se Nexti parempi kun vakioputki, mutta ei se siltikää 70cc:lle hyvä ole. Kyllä se kumminki pitäs saada säätöihin.


No, mä rykäsen sen 100 suuttimen sinne ja katsotaan sit mitä tehdään varille. Jos ei muuta, niin vanha vakioputki takas ja toi nexti myyntiin...enpä mä siitä kovin paljoa köyhtynytkään.
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Parta779 » 22.7.2012 10:51

Mikähän mahtaa olla ku jogger ei menny gps kun 61,jotain ja vireinä on:
Proreplica,kaikki malossin punaset jouset,rikka pois,pakoaukon kuripois,ja vakio kaasari vakiosuuttimella, 70 suutinta kokeiltu kävi liian rikkaalla.
Outoa.. eikös pitäs kuitenki yli 70 päästä?.
It Ain't fast without mixed gas!
Pyörä:
Piaggio| EX: Yamaha Dt -06, Derbi DRD PRO SM, MBK Nitro, Aprilia Rx
Paikkakunta:
Tupos
Liittynyt:
10.4.2011 13:08
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Yam4ha » 22.7.2012 11:11

Isompaa suutinta, ei se vakiosuuttimella kunnolla toimi..
Siitä vaan vääntää, oho hups..
Tsekkaa Youtube kanava, ajovideoita yms !
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 22.7.2012 11:17

Onhan Pro Replicasta kuri pois?

super_tetris, miks sä laitat sinne isompaa suutinta? Oikeesti, säädä nyt ensin se kaasari KUNNOLLA, eikä mitään, "no mä heitän sinne tollasen suuttimen". Etsä sitä saa toimii jos edes kaasari ei ole säädöissä. Säädä kaasari kunnolla ja sitte se variaattori.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Parta779 » 22.7.2012 11:18

On kuri pois ja kävin mittaan hihna leveydeyn oli 12,4mm ja sehän pitäs olla 16.5mm eli aikas suuri ero.
It Ain't fast without mixed gas!
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 22.7.2012 11:20

Uutta hihnaa kehiin vaan ni kulkee taas.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Parta779 » 22.7.2012 11:21

Mitäs hihnaa laitetaan? oisko malossi x kevlar?
E: ei se sitte vissi ollukkaan kulunu mä mittasin väärästä kohtaa :S
mittasin siitä kapeimmasta kohdasta ja se pitänee mitata siitä leveimmästä ja näin ollen tulos oli: 16mm eli puolen millin kuluma...
Nyt ei kyllä ymmärrä enään pitäänee vissi kokeilla isommalla suuttimella vaikka eise sillä kyllä viimeksi toiminut vanhan putken kanssa.
Pitääkö se sitten vaihtaa nyt kun on toi pro replica.
ps. millä matkalla pitäs saavuttaa noi huiput, kuinka pitkän suoran se tarttee..
Viimeksi muokannut Parta779 päivämäärä 22.7.2012 11:33, muokattu yhteensä 1 kerran
It Ain't fast without mixed gas!
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 22.7.2012 11:31

Se on aivan sama onko vakio vai Kevlari. Noilla tehoilla vakiohihnaki riittää hyvin, sittekku alkaa mennä johonki tehokkaalle sportti 70cc-setille ni alkaa hihnan vahvistaminen olla jo viisasta.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut Parta779 » 22.7.2012 13:02

No ei se suuttimen vaihto muuta tehny ku sen että kävi niin rikkaalla, ettei ees jaksanu liikkua :D
Eli mä en tajua kone kiertää tosi hyvin noilla säädöillä, kiihtyy mun mielestä hyvin pysyy kokoajan piikillä.
Mutta ei kule ihan niinku joku rajottas sitä vai pitääkön mun ajaa pari kilsaa suoraan että se ehtii kiihtyä?
Hihna nousee sinne ylös etu varista jää käyttämättä about 1cm ja rullat on 5.0gr s6 sellaset kuorelliset.
Eli en tajua mikä tätä niinku rajottaa tavallaan niitä huippuja?

Ja vireinähän toimii: S6 pro replica,multivar,kaikki punaset malossin jouset,kaikki kurit pois joka paikasta, ja tietenki rikka kanssa. Eikä tässä pitäs kaasarissa/imuläpissä olla rajottimia ainakaan tietopankin mukaan, eikä myöskään boksissa. Vakio suutin nyt kiinni.

Voiko nappula rengas takana jotenki viedä huippuja, mutta tällä setillä pitäs jogi mennä 75 ja menee 61 :eek:

Toivottavasti ei tullu liikaa tekstiä.

Oisko joku laittanu liian lyhkäsen hihnan?
Tai perävälit kulunu?
ps kytkin ei luista.
It Ain't fast without mixed gas!
Pyörä:
Peugeot SV Executive 70cc
Liittynyt:
23.11.2011 15:28
Re: Yleistä keskustelua variaattorista

ViestiKirjoittanut super_tetris » 22.7.2012 13:06

Reetuhai2 kirjoitti:super_tetris, miks sä laitat sinne isompaa suutinta? Oikeesti, säädä nyt ensin se kaasari KUNNOLLA, eikä mitään, "no mä heitän sinne tollasen suuttimen". Etsä sitä saa toimii jos edes kaasari ei ole säädöissä. Säädä kaasari kunnolla ja sitte se variaattori.


Eikö tuo 86 suutin kuulosta sun mielestä aika pieneltä tuolle mun kokoonpanolle? Se kaasari on sen vanhan putken säädöissä ja oon koittanu sitä vähän säädellä uudestaan teharin asentamisen jälkeen, ilman merkittäviä tuloksia. Todennäköisesti siksi, etten osaa :D....kokeilen tänään uudestaan

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista