Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

huskq
Liittynyt:
19.7.2011 9:08
Re: Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

ViestiKirjoittanut huskq » 11.11.2011 22:26

en oo mistään muusta selvillä kuin että sellainen olisi ainakin teoria-asteella. Toivottavasti ei tule vielä silloin, koska sitten se koskisi muakin :|
Markuss
Pyörä:
Suzuki GSF Bandit 600S -01
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
15.7.2005 17:07
Re: Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

ViestiKirjoittanut Markuss » 11.11.2011 22:48

http://www.indriving.com/ajokortti-uudistus/

A2-luokka 2013 lähtien

moottoripyörät, maksimi teho 35 kW
A2 luokan Vaadittu ikä on 18 vuotta
vaatimuksena ajo- ja teoriaopetus
tutkinnon vaatimuksena on teoriakoe ja ajokoe
Ajo-oikeus voidaan korottaa A2-luokkaan lisäkoulutuksella jos on jo kahden vuoden A1-luokan moottoripyörän ajokokemus

A-luokka 2013 lähtien

Teho: ei rajoitettu
vähimmäisikä vaatimus 24 vuotta (silloin jos A-luokan ajokortti suoritetaan ensimmäisenä moottoripyöräkorttina)
Edellyttää ajo- ja teoriaopetuksen
Tutkintovaatimuksena teoriakoe ja ajokoe tai kahden vuoden A2-luokan moottoripyörän ajokokemuksella ja lisäkoulutuksella voidaan ajo-oikeus korottaa A- luokkaan.
Viimeksi muokannut Markuss päivämäärä 3.4.2012 23:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Suzuki GSF Bandit 600S
redeeni
Pyörä:
lukuisia, isompia ja pienempiä.
Liittynyt:
12.11.2011 21:37
Re: Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

ViestiKirjoittanut redeeni » 12.11.2011 21:48

Minä suoritin 22.7.2011 (eli saan suorittaa ison aan tutkinnon 22.7.2013->) inssiajon hyväksytysti eli siitä asti olen saanut kuskata 25kW motoo, sitä ennen on vaan 15 vuotiaana lotottu mopokortti ollut ku ei oo b korttia jaksanunna suorittaa. Mutta, pitääkö minun sitten kahden vuoden päästä (2013) suorittaa siis jonkunnäköinen ajokoe "yli 35kw" motolla, että saan kuskata niitä laillisesti? Ja 2013 vuoden jälkeen saan pikku aan omistaessani kuskailla myös <35kW motoja, vaikka en suorittais isoa aata enkä tekisi mitään sen eteen?
SadistinenMonarkki
Pyörä:
Kawa ZXR400 '92
Liittynyt:
2.4.2010 15:46
Re: Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

ViestiKirjoittanut SadistinenMonarkki » 21.11.2011 11:42

No voi perkele toihan tarkottaa sitä että itsekkin taidan joutua "lisätunteja" ottamaan. Naurettavaa rahastusta.
Rieju RRX -> Bse 125 -> Suzuki GSX600F -> Kawa ZXR
Vutsvu
Pyörä:
Suzuki TS50XK -99
Liittynyt:
18.12.2008 0:08
Re: Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

ViestiKirjoittanut Vutsvu » 26.3.2012 23:50

Itse käyn nyt väli-a kurssia ja kortin saan varmaankin kuukauden sisään. Kurssin pitäjä kerto että ei ole vielä päätetty että meneekö se kortti uudistus siirtymäajalla niinkuin lait yleensä menee elikkä minä saisin vielä korotettua isoksi aaksi aikanaan ilman mitään lisä koulutusta. Toivottavasti näin tapahtuu.

Mitä luulette että sanooko polizai mitään jos ajan tolla väli kortilla pärrää joka on papereissa 26kw? :D Pyörään on vaihdettu pienempi moottorikin eli ei varmaan ole oikeasti tuota lukemaa -> mitä mahtaa muutoskatsastus maksaa?
astr0
Pyörä:
ZX-6R
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
16.10.2005 12:25
Re: Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

ViestiKirjoittanut astr0 » 29.3.2012 16:45

Vutsvu kirjoitti:Mitä luulette että sanooko polizai mitään jos ajan tolla väli kortilla pärrää joka on papereissa 26kw? :D Pyörään on vaihdettu pienempi moottorikin eli ei varmaan ole oikeasti tuota lukemaa -> mitä mahtaa muutoskatsastus maksaa?

Kyllähän se periaatteessa rikos on siinä missä 50kw pyörällä ajaminenkin. Ehkä kuitenkin isompi pahe poliisin silmissä on se, että oot vaihtanu moottorin ja kukaan ei tiedä oikeesti että onko siinä uudessa koneessa 100hp vai 15hp, kun ei ole dokumentteja. Eli pitäis mitata tehot ja katsastaa.

Kato toi muutoskatsastus katsastuskonttorin sivuilta. Vähän varmaan konttorikohtaista et lasketaanko mp:n moottorin vaihto "laajaksi" muutoskatsastukseksi vai vähemmän laajaksi, yleensä ne on eri hintasia. Veikkaisin että useimmat laskuttaa moottorinvaihdon "laajana" muutostyönä, eli maksaa mututuntumalla varmaan 70-80e. Sen lisäks tietty pitää olla muitakin dokumentteja, kuten tehomittaus ym. jotka tietysti maksaa.

Aika hankala kuvitella, etteikö worst case scenario tilanteessa pystyis puhumaan itseään selville tommosesta tilanteesta, jos pitää suunsa kiinni siitä, et kone on vaihdettu. En ainakaan itse lähtis katsastamaan, vaan ajelisin hissuksiin siihen asti et se 2v ajokokemusta on täynnä.
Kettu kuittaa.
metko
Pyörä:
Beta RR 125 LC Motard
Liittynyt:
13.6.2007 17:12
Re: Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

ViestiKirjoittanut metko » 3.4.2012 23:04

Mites nyt siis, jos on taskus pikku a ja B kortti ja menetän kortin isolla pyörällä ajamisen takia, niin meneekö samalla siis B ajo-oikeuskin hyllylle?
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

ViestiKirjoittanut AceFin » 3.4.2012 23:31

Vutsvu kirjoitti:Itse käyn nyt väli-a kurssia ja kortin saan varmaankin kuukauden sisään. Kurssin pitäjä kerto että ei ole vielä päätetty että meneekö se kortti uudistus siirtymäajalla niinkuin lait yleensä menee elikkä minä saisin vielä korotettua isoksi aaksi aikanaan ilman mitään lisä koulutusta. Toivottavasti näin tapahtuu.

Mitä luulette että sanooko polizai mitään jos ajan tolla väli kortilla pärrää joka on papereissa 26kw? :D Pyörään on vaihdettu pienempi moottorikin eli ei varmaan ole oikeasti tuota lukemaa -> mitä mahtaa muutoskatsastus maksaa?


Itte kävisin sinun tapauksessa muutoskatsastamassa. Ei tarvi ajaa kylmä rinki perseessä eikä tarvi ruveta selittelemään setä siniselle mitään. Se 100€ tuntuu pikkurahalta jos jää kiinni...
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
'-'
Pyörä:
KTM 250 exc
Liittynyt:
4.9.2008 16:11
Re: Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

ViestiKirjoittanut '-' » 4.4.2012 13:05

metko kirjoitti:Mites nyt siis, jos on taskus pikku a ja B kortti ja menetän kortin isolla pyörällä ajamisen takia, niin meneekö samalla siis B ajo-oikeuskin hyllylle?


Totta kai :roll:
epez
Liittynyt:
7.10.2007 14:37
Re: Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

ViestiKirjoittanut epez » 10.4.2012 2:35

Mitenkäs siis tälläinen tilanne, mitä seuraa: Olen 19v, pikkuA A1 pohjalta hommattuna, B-kortti taskussa kakkosvaiheesta todistus(muttei vielä tarvittu 1,5vuotta kortin saamisesta täynnä), ajan toisen nimissä olevaa pyörää joka on yli 25kW papereissa, olen ajanut 90km/h@60km/h. Mitä seurauksia minulle tulee? Mahdollisesti pyörän omistajalle? Jos (väitän) ottaneeni pyörän ilman lupaa sen ollessa vaikka kaverini? Ja sitten ilman ylinopeutta ja omistajan luvalla?

Oon lukenu koko viestiketjun läpi ja vastauksia kysymyksiin tullu siellä täällä ja jokseenki erilaisia niin haluaisi koota kaikki mahdollisesti yhteen vastaukseen :D Koittakaapa joku tietäväinen auttaa ku alkas olleen ajankohtasta tietää..;)
ananasmies
Pyörä:
Honda CBR600f -90
Paikkakunta:
Piikkiö
Liittynyt:
28.4.2012 18:08
Re: Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

ViestiKirjoittanut ananasmies » 28.4.2012 18:20

epez kirjoitti:Mitenkäs siis tälläinen tilanne, mitä seuraa: Olen 19v, pikkuA A1 pohjalta hommattuna, B-kortti taskussa kakkosvaiheesta todistus(muttei vielä tarvittu 1,5vuotta kortin saamisesta täynnä), ajan toisen nimissä olevaa pyörää joka on yli 25kW papereissa, olen ajanut 90km/h@60km/h. Mitä seurauksia minulle tulee? Mahdollisesti pyörän omistajalle? Jos (väitän) ottaneeni pyörän ilman lupaa sen ollessa vaikka kaverini? Ja sitten ilman ylinopeutta ja omistajan luvalla?

Oon lukenu koko viestiketjun läpi ja vastauksia kysymyksiin tullu siellä täällä ja jokseenki erilaisia niin haluaisi koota kaikki mahdollisesti yhteen vastaukseen :D Koittakaapa joku tietäväinen auttaa ku alkas olleen ajankohtasta tietää..;)

Mulla on täsmälleen sama homma kaikilta osin, PAITSI mulla on pyörä omissa nimissä.
Tätä topiccia oon täs lukenu viimeset 30min, ja ei taida olla mitään kiveen kirjoitettua sääntöä mitä tapahtuu kun "jää kiinni", mutta itse tarvitsen B (itseasiassa C) korttia töissä, niin jos prätkän takia lähtee kortti niin työt ei oikeen onnistu enään... Topicista sain sen verran irti että: Riippuu poliisista, voi lähtee kortti , mutta jos on oikeet selitykset eikä vittuile poliisille/poliiseille, niin selviää sakoilla.
Ite ajoin kevaria 32 000km kahen vuoden aikana, eikä kertaakaan pysäytetty (täystehonen ((154cc)) aprilia rs oli), olisin voinut ajaa ilman korttia... Aika pieni mahdollisuus että poliisit edes pysäyttää. Ellei sitten aja ylinopeutta tai riko liikennesääntöä räikeästi (menee liikenteenjakajan toiselta puolelta ettei tarvitse mennä hidasteesta läpi) :D
Temer-
Liittynyt:
26.6.2012 21:25
Re: Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

ViestiKirjoittanut Temer- » 30.7.2012 16:42

Mites yleistä on jäädä kiinni pyörällä joka on alle 25kw papereissa mutta täystehonen? Tai siis oletteko kuulleet mahdollisista tapauksista? Lähteekö kytät helpolla viemään penkitykseeen?

Ja sitten mahdolliset vakuutusmaksut ? Kertokaapa minulle näistä jotain..
Yzä
Pyörä:
r6
Liittynyt:
17.12.2007 18:57
Re: Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

ViestiKirjoittanut Yzä » 30.7.2012 23:03

Ite ajan toista kesää jo ilman korttia, pyörä siis 25kw papruis, oikeesti TT. Kerran viime kesänä pysäytti just for fun, puhallutti ja kortin kahto ja kyseli kenen pyörä. Tehoja ei kahtonu. Tänä kesänä sivarit kyseli pyörästä ja veikkaili, että on tt, mutta eipä ne sitä penkkiin lähteny viemään.

Eli aika rennosti saa loppujen lopuks ottaa, vaikka onhan siinä riskinsä.
Skipidiveinau
Rossoneri
Pyörä:
748
Liittynyt:
5.7.2006 14:52
Re: Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

ViestiKirjoittanut Rossoneri » 31.7.2012 11:58

Eipä niitä kiinnosta isojen pyörien kuten ei piikkienkään tehot kun on sen verran hankalampi todeta kuin mopo.
SJK
Pyörä:
RM 250
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
15.8.2005 12:02
Re: Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

ViestiKirjoittanut SJK » 5.8.2012 14:44

Rossoneri kirjoitti:Eipä niitä kiinnosta isojen pyörien kuten ei piikkienkään tehot kun on sen verran hankalampi todeta kuin mopo.

Todella hankalaa jos papereissa lukee "kaasukahvan kääntösäde 22astetta" ja kaasukahva pyörii sen 90astetta tai enemmän... Eri asia jos on boksilla kuristettu, sitä voi olla hankalampi todeta. Täystehosta(slipari+power commander) 600 Gikseriä koeajanut poliisi vain totesi "ei tää kyllä täystehonen oo".