Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 5.6.2010 12:52

jonioo kirjoitti:Mulle poliisi sano et se menee automaattisesti riittää et laskee et oot 18 kaikki ok. Koska ku suoritan b ja c korttia niin siihen tulee automaattisesti koska oon lähettäny hakemuksen. Jos en suorittaisi sitte mun pitäs tehä se lapuska juttu. Ja frendilt vietii pari päivää sitten kortti herra on 18 ja oli piikkikortti taskus kortti vietii ei muuta ei sanonu mitään. Et mites toi nyt pitää ottaa?


Siten kuten kirjotettu teksti kertoo, eli sun pitää erikseen hakea se kortti poliisilta. Se ei riitä että oot 18v että sulla olisi ajo-oikeus maks.25kW pyörään.
Dank memes melt steel beams.
jessoR1
Pyörä:
YZF-R1
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
16.9.2009 11:24

ViestiKirjoittanut jessoR1 » 5.6.2010 17:03

Tume34 kirjoitti:
jonioo kirjoitti:Mulle poliisi sano et se menee automaattisesti riittää et laskee et oot 18 kaikki ok. Koska ku suoritan b ja c korttia niin siihen tulee automaattisesti koska oon lähettäny hakemuksen. Jos en suorittaisi sitte mun pitäs tehä se lapuska juttu. Ja frendilt vietii pari päivää sitten kortti herra on 18 ja oli piikkikortti taskus kortti vietii ei muuta ei sanonu mitään. Et mites toi nyt pitää ottaa?


Siten kuten kirjotettu teksti kertoo, eli sun pitää erikseen hakea se kortti poliisilta. Se ei riitä että oot 18v että sulla olisi ajo-oikeus maks.25kW pyörään.


Jep, eipä riitä ei. A1 täytyy käydä päivättämässä laitoksella 18 täyttäessä, kunnes ajo-oikeus päivittyy.
Kun on korviaan myöten kusessa, sillon on parempi pitää suu kiinni.
makexp
Pyörä:
Yamaha R6 -00
Paikkakunta:
Lehtimäki
Liittynyt:
29.8.2006 17:44

ViestiKirjoittanut makexp » 25.6.2010 14:50

Onko totta, että 18 vuotta täyttänyt ja 2 vuoden ajokokemus piikillä riittää isoon A korttiin?
Lape
Pyörä:
Kawasaki Z 750 '08
Paikkakunta:
Vanda
Liittynyt:
24.7.2006 16:47

ViestiKirjoittanut Lape » 25.6.2010 17:23

makexp kirjoitti:Onko totta, että 18 vuotta täyttänyt ja 2 vuoden ajokokemus piikillä riittää isoon A korttiin?


Ei ole totta.. 18 vuotiaana on mahdollista ajaa laillisesti vain 25kW tehoisella. Ison A:n saa 20 vuotiaana jos on omistanut pikku A:n 2 vuotta eli 18 ikävuodesta asti. Muissa tapauksissa sen saa vasta 21 vuotiaana.
khor Eläkeläinen
Pyörä:
GSX-R 1000 K8
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
13.7.2008 20:22

ViestiKirjoittanut khor » 26.6.2010 15:12

Lape kirjoitti:Ison A:n saa 20 vuotiaana jos on omistanut pikku A:n 2 vuotta eli 18 ikävuodesta asti. Muissa tapauksissa sen saa vasta 21 vuotiaana.

Jees, ja tähänkin ovat sitä uudistusta pähkäilly, että vuoden 2013 tammikuun alusta lähtien täytyy iso-A:han suorittaa lisätunteja autokoulun penkillä. Elikkäs vuonna -93 syntyneitä ja nuorempia koskee tämä.
You can live more in five minutes going flat out on a motorcycle than a lot of people do in a lifetime.
Jogus
Pyörä:
Yamaha YZF R6
Paikkakunta:
Savonlinna
Liittynyt:
21.2.2007 20:22

ViestiKirjoittanut Jogus » 27.6.2010 20:46

Ollu puhetta tuosta 18v täyttämisestä ja ajelusta suoraan. Itse kyllä soitin ihan poliisiasemalle ja tarkistin asian. Sieltä he sanoivat että jos poliisi pysäyttää niin ne kyllä näkee koneelta että miulla on kortti päivittyny. Ne sano itekkii että ei oo järkee viikon ajaks teetättää pelkkää a -korttia ja sitten ab. Ite lähen tasan viikon päästä ajelemaan kun ikä kerta täyttyy. Sitäpaitsi miulta ei oo tarkastettu korttia ku yhen kerran ja sekin sillon kun ottivat pois.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 27.6.2010 22:10

Jogus kirjoitti:Ollu puhetta tuosta 18v täyttämisestä ja ajelusta suoraan. Itse kyllä soitin ihan poliisiasemalle ja tarkistin asian. Sieltä he sanoivat että jos poliisi pysäyttää niin ne kyllä näkee koneelta että miulla on kortti päivittyny. Ne sano itekkii että ei oo järkee viikon ajaks teetättää pelkkää a -korttia ja sitten ab. Ite lähen tasan viikon päästä ajelemaan kun ikä kerta täyttyy. Sitäpaitsi miulta ei oo tarkastettu korttia ku yhen kerran ja sekin sillon kun ottivat pois.


Sitten ne neuvo sulle väärin, niin tekivät minunkin kohdalla kunnes ihan oikeasti tarkastettiin ylikonstaapelin ja virkailijan kanssa asia.

Hommahan menee niin, että sulla on a-oikeus vasta siinä vaiheessa, kun olet täyttänyt 18 vuotta ja olet anonut sitä korttia, ei se siellä itekseen päivity.
Dank memes melt steel beams.
juuso_91
Pyörä:
Daytona 675 -09
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
17.7.2006 20:58

ViestiKirjoittanut juuso_91 » 27.6.2010 23:49

Tume34 kirjoitti:
Jogus kirjoitti:Ollu puhetta tuosta 18v täyttämisestä ja ajelusta suoraan. Itse kyllä soitin ihan poliisiasemalle ja tarkistin asian. Sieltä he sanoivat että jos poliisi pysäyttää niin ne kyllä näkee koneelta että miulla on kortti päivittyny. Ne sano itekkii että ei oo järkee viikon ajaks teetättää pelkkää a -korttia ja sitten ab. Ite lähen tasan viikon päästä ajelemaan kun ikä kerta täyttyy. Sitäpaitsi miulta ei oo tarkastettu korttia ku yhen kerran ja sekin sillon kun ottivat pois.


Sitten ne neuvo sulle väärin, niin tekivät minunkin kohdalla kunnes ihan oikeasti tarkastettiin ylikonstaapelin ja virkailijan kanssa asia.

Hommahan menee niin, että sulla on a-oikeus vasta siinä vaiheessa, kun olet täyttänyt 18 vuotta ja olet anonut sitä korttia, ei se siellä itekseen päivity.

Itse viime kesänä ajoin piikkikortilla kun olin täyttänyt 18vuotta, sattui vahinko jossa poliisikin kävi paikalla, katsoi mun ajokorttia ja sanoi että onko sulla siis vain piikkikortti johon vastasin että on A kortti koska oon jo täyttäny 18 vuotta, johon poliisi sano että tarkastaa vielä asian, myöhemmin kun mua kuulusteltiin tapahtuneesta puhelimitse ei ajokortti asiasta ollut mitään puhetta, joten miksei siis tullu kortitta ajoa jos se kortti ei itsekseen päivity, isompaa korttia en ollut itse anonut.
E: Vai onko se vain siitä kiinni kuka poliisi sitä korttia katsoo?
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 28.6.2010 16:44

juuso_91 kirjoitti:E: Vai onko se vain siitä kiinni kuka poliisi sitä korttia katsoo?


Kyllä, voi olla että jotkut poliisit ymmärtävät eivätkä anna sanktiota, mutta siihen on paha mennä luottamaan. Vähän sama juttu kuin joskus ylinopeudesta tms kiinni jäädessä selviää varoituksella, mutta läheskään aina ei.
Dank memes melt steel beams.
Jogus
Pyörä:
Yamaha YZF R6
Paikkakunta:
Savonlinna
Liittynyt:
21.2.2007 20:22

ViestiKirjoittanut Jogus » 28.6.2010 17:41

Tume34 kirjoitti:Hommahan menee niin, että sulla on a-oikeus vasta siinä vaiheessa, kun olet täyttänyt 18 vuotta ja olet anonut sitä korttia, ei se siellä itekseen päivity.


Täytän sunnuntaina 18 vuotta ja minulla on aB hakemus menossa. Saanko ajaa sunnuntaina?
Ranpo
Paikkakunta:
Lahti.
Liittynyt:
1.11.2007 23:06

ViestiKirjoittanut Ranpo » 28.6.2010 17:47

Niinhän Tume sanoi?
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 28.6.2010 18:28

Jogus kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Hommahan menee niin, että sulla on a-oikeus vasta siinä vaiheessa, kun olet täyttänyt 18 vuotta ja olet anonut sitä korttia, ei se siellä itekseen päivity.


Täytän sunnuntaina 18 vuotta ja minulla on aB hakemus menossa. Saanko ajaa sunnuntaina?


Käy vielä asemalta varulta hakemassa sellanen väliaikanen paperilappunen, myöntävät kyllä kun olet kerran hakemuksenkin jättänyt.
Dank memes melt steel beams.
Juhixx
Liittynyt:
25.5.2008 20:49

ViestiKirjoittanut Juhixx » 30.6.2010 11:33

khor kirjoitti:
Lape kirjoitti:Ison A:n saa 20 vuotiaana jos on omistanut pikku A:n 2 vuotta eli 18 ikävuodesta asti. Muissa tapauksissa sen saa vasta 21 vuotiaana.

Jees, ja tähänkin ovat sitä uudistusta pähkäilly, että vuoden 2013 tammikuun alusta lähtien täytyy iso-A:han suorittaa lisätunteja autokoulun penkillä. Elikkäs vuonna -93 syntyneitä ja nuorempia koskee tämä.

Sormet ristissä toivotaan, ettei tuu tätä uudistusta, tai sitte se on sillee, että sen vuoden 2013 jälkeen 20 täyttävien tarviis mennä opiskelemaan lisää. Saatanan ylihinnoiteltua paskaa jo nyt nuo korttiasiat saati nyt kun tekevät "hyviä" uudistuksia..
Jogus
Pyörä:
Yamaha YZF R6
Paikkakunta:
Savonlinna
Liittynyt:
21.2.2007 20:22

ViestiKirjoittanut Jogus » 30.6.2010 15:23

Tume34 kirjoitti:Käy vielä asemalta varulta hakemassa sellanen väliaikanen paperilappunen, myöntävät kyllä kun olet kerran hakemuksenkin jättänyt.


Kävin kyselemässä, en saa ajaa kun ei ole mitään millä todistaa.. (ei riitä että ne näkee koneelta)
Väliaikainen ajolupa ois maksanu 10e, mutta mie en rupee tollaseen rahastukseen periaatteesta. Hankitaan se B-kortti nyt sitten ku siihen väliaikaislappuun tulee lukemaan aB..
Ainut probleema on että miten pian pääsen ajelemaan inssiä, sillä lakon aiheuttamaa ruuhkaa puretaan edelleen. Kiitos infosta.
Messico
Pyörä:
husq 450SMR
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
21.11.2006 15:28

ViestiKirjoittanut Messico » 6.7.2010 15:57

Ite kävin viikkoa ennen synttäreitä poliisilaitoksella kysymässä juttua, sanovat että laittaa koneelle että oon käyny siellä. Ja sain tasan 00.00 ajaa syntymäpäivänä isompaa. Ihme pelleilyä jos ikä ja koulutus riittää mutta tarttee 10e maksavan paperiläpyskän (rahastusta).

Itse en siis tarvinnut tätä paperiläpyskää, kun tämmöistä infoa poliisilaitokselta sain. Jos poliisisetä olisi alkanu jotain itkemään, olisin antanut kyseisten virkailijoiden nimet jollon olisin siirtänyt vastuun heille (finlex:in mukaan on syyntakeeton mikäili ei ole tiennyt tekevänsä rikosta, ja tässä tapauksessa kun asiaa on kysytty viranomaiselta - on syyntakeeton).