a-kortti

Mestar
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
12.2.2006 22:59

ViestiKirjoittanut Mestar » 25.9.2007 14:21

Siis aivan. Puhuin itseni pussiin heti seuraavassa viestissä =D tämä siis Poliisin sivuilta:

"Rajoitetun A-luokan (enint. 25 kW tai enint. 0,16 kW/kg) ajokortti voidaan myöntää hakemuksen perusteella, kun sinulla on A1-ajokortti ja olet 18-vuotias. Ajokorttilupamaksu on 40 ¤.

Rajoitetun A:n ajo-oikeus muuttuu rajoittamattomaksi A:ksi, kun sinulla on ollut rajoitetun A:n ajo-oikeus 2 vuotta."
Hiikeri
Liittynyt:
16.10.2007 13:54

ViestiKirjoittanut Hiikeri » 25.10.2007 23:37

Sergey kirjoitti:1988 (vai 90?) sai vielä automaattisesti AB kortin kun ajoi autokortin. sitten A muuttui erilliseksi. Arvaa ottiko kavereilla päähän :D vain parin vuoden ero oli mulla. Otin tosin jo 16v kortin, ni ei mua koskenu

A:n sai mukana ennen 1/1991 ajaneet eli muuttui tuolloin vuoden vaihteessa.
Wi**ttaa kun itse sain BC kortin reilu vuosi myöhemmin, 4/1992...
Olisin ajanut 16 vuotiaana ns. prätkä kortin 1990 jos olisi porukat maksaneet, eihän sitä ollut mtn. omia rahoja sellaisiin summiin.
Mutta nyt, ~18 vuotta myöhemmin eli ensi keväänä ajan A:n, olen ensi keväästä alkaen vuorotteluvapailla töistä, joten on koko kesä-syksy aikaa vain ajella ja ajella...
juhaBaLoO
Liittynyt:
19.1.2008 18:31

ViestiKirjoittanut juhaBaLoO » 22.1.2008 1:56

Kait se samoissa hinnoissa on kuin kevarikortti... täällä päin Laitilassa 500-600¤
Ride_to_live
Pyörä:
YZF-R6R & VFR750F
Liittynyt:
3.6.2006 20:16

ViestiKirjoittanut Ride_to_live » 22.1.2008 13:06

juhaBaLoO kirjoitti:Kait se samoissa hinnoissa on kuin kevarikortti... täällä päin Laitilassa 500-600¤

No kyllä se ainakin pk-seudulla pyörii siinä karkeasti arvioituna 700-1000¤...
Donppa
Pyörä:
Rieju SMX125, Aprilia SR50, Tunturi Sport, Ögland
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
28.6.2006 1:46

ViestiKirjoittanut Donppa » 30.1.2008 21:35

Kertokaahan viisaammat, voiko a:n ja B:n suorittaa "samalla kerralla" (eli siis mahdollisimman nopeesti pitäis saada molemmat :D)? Entäs paljonko ton a:n suorittaminen maksaa jos siinä samalla sen hankkii.. Vanhemmat kyllä sen B:n kustantaa mutta a menis omasta pussista :(
Mikaeli
Pyörä:
Kaikki myyty
Liittynyt:
2.2.2004 16:39

ViestiKirjoittanut Mikaeli » 31.1.2008 20:29

Voi sen tietysti samalla suorittaa. Hinta on autokoulukohtainen. Täällä sitä ei ketään tiedä, joten paras on käydä kysymässä autokoulusta, missä meinaat suorittaa kortit.
Hiikeri
Liittynyt:
16.10.2007 13:54

ViestiKirjoittanut Hiikeri » 5.2.2008 10:12

Jos esim ensin suoritat B:n, on kirjallinen tutkinto voimassa kait sen 6kk vieläkin?
Eli kunhan suoritat käytännössä saman kesän aikana myös A-tutkinnon, niin ei tarvitse silloin uudestaan enää käydä kirjallisia tekemässä.
Dero
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
21.3.2004 15:58

ViestiKirjoittanut Dero » 11.2.2008 16:01

Hiikeri kirjoitti:Jos esim ensin suoritat B:n, on kirjallinen tutkinto voimassa kait sen 6kk vieläkin?
Eli kunhan suoritat käytännössä saman kesän aikana myös A-tutkinnon, niin ei tarvitse silloin uudestaan enää käydä kirjallisia tekemässä.
Ainaki pari vuotta sitten ku suoritin ABC-kortin, niin kuvat olivat voimassa 6kk, mutta teoria kysymykset piti tehdä joka kortissa erikseen. Eli siis 10 teoriakysymystä/ajoneuvoluokka.
Johnnie
Liittynyt:
5.5.2005 21:51

ViestiKirjoittanut Johnnie » 11.2.2008 16:36

Joo sitä minäkin muistelin, että jokaiselle ajokorttiluokalle on kyllä omat kirjallisensa, kun itse suoritin C:n ja A:n samaanaikaisesti. Siitä tosin jo lähemmäksi 10 vuotta aikaa, joten en viitsinyt vastata, kun ajattelin että voi olla jo vanhaa tietoa.
Asian & American cars / bikes only.
Sum
Pyörä:
Manki
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
10.2.2007 20:25

ViestiKirjoittanut Sum » 29.2.2008 17:23

Miten se menee ku tota 25kw isompaa pyörää saa ajaa jos on ollu joko a-luokan kortti 2v tai suorittanu erillisenä sen 21v, niin lasketaanko A1 tohon mukaan?
Eli jos ajat A1:sen 16.v niin saatko sit 18.v ajaa jo isointa luokkaa, ku sulla on ollut A-luokan kortti kaks vuotta? Vai eikse koske A1? Vähän mieten vaan, että miten kannattais sumplii tulevaisuudessa. Eli jos menee noin niin sehä on aika kannattavaa ajaa A1 vaik ei ostais kemmuu koska saa 2 vuoden pääst sais ajaa isointa mahollista ja vaik ei menis tollee nii tulis ainaki pikku-a halvemmaks 18.v ku ois kemmu kortti jo :)
Johnnie
Liittynyt:
5.5.2005 21:51

ViestiKirjoittanut Johnnie » 29.2.2008 17:43

Sum kirjoitti:Vai eikse koske A1?

Ei koske A1:stä, se kahden vuoden ajo-oikeus pitää olla A:lla, joka on siis tässä tapauksessa ns. pikku-A eli väli-A.

A1 ei ole A, eikä A1 myöskään päivity A:ksi täysin automaattisesti. Uutta tutkintoa ei tarvitse suorittaa, mutta uusi ajokorttihakemus on jätettävä poliisille. Sen sijaan väli-A:n muuttuessa aikanaan isoksi A:ksi ei tarvitse tehdä mitään, ellei halua ajokorttiin uutta merkintää (joka vaaditaan joissakin valtioissa).

Olisi tavallaan selkeämpää, jos nämä eri luokat olisivat kokonaan eri kirjaimella merkitty. Toisaalta taas ei.
Asian & American cars / bikes only.
Ride_to_live
Pyörä:
YZF-R6R & VFR750F
Liittynyt:
3.6.2006 20:16

ViestiKirjoittanut Ride_to_live » 29.2.2008 19:35

Johnnie kirjoitti:Sen sijaan väli-A:n muuttuessa aikanaan isoksi A:ksi ei tarvitse tehdä mitään, ellei halua ajokorttiin uutta merkintää (joka vaaditaan joissakin valtioissa).

Siis ihanko totta? Ajokortissahan siis on erikseen paikka ns. väli-A:n ja ison A:n myöntämis-/päättymispäiville. Olen aina ollut siinä luulossa, että kortti täytyisi "leimata" 2 vuoden ajokokemuksen jälkeen isoon A:han, jotta ajo-oikeus saadaan. Onko tämä nyt ihan fakta, ettei korttia tarvitse "leimata" ison A-oikeuden saamiseksi? Joku asian juuri Poliisilta tai autokoulusta kysynyt saisi mielellään vastata. Semmoista rahastustahan tämä kaikki on, että aivan hyvin voivat senkin takia vaatia uuden ajokorttilupahakemuksen. ;)
Johnnie
Liittynyt:
5.5.2005 21:51

ViestiKirjoittanut Johnnie » 29.2.2008 21:49

Ride_to_live kirjoitti:Onko tämä nyt ihan fakta, ettei korttia tarvitse "leimata" ison A-oikeuden saamiseksi?

On fakta. Asia on minulle ollut selvä jo autokoulusta asti eli kymmenen vuoden takaa, mutta olen sen silti Motot.netin aiempaa keskustelua varten varmistanut (asiastahan on puhuttu aiemminkin, "lukekaa näitä keskusteluja" huom... Viimeksi olen asiasta kirjoittanut tällä nyt luettavalla sivullakin 25.9.2007 eli tuossa hieman ylempänä...). Jos haluat välttämättä henkilökohtaisen varmistuksen, lähetä AKE:n palautelomakkeella kysymys, näin itse tein ja piakkoin oli ylitarkastajan vastaus sähköpostissa. Jotkut ovat netissä väittäneet eräiden paikkakuntien poliisien olevan asiasta eri mieltä, mikäli nämä väitökset pitävät paikkaansa, niin silloin on toimittu väärin.

Laki sanoo, että siirryttäessä A1:stä väli-A:han tarvitaan uusi ajokorttihakemus. Siksipä tulee päivitetty korttikin, kun kerran hakemus täytetään. Sen sijan väli-A:sta isoon mentäessä ei tarvita hakemusta, eikä täten korttiakaan. Yksinkertaista, eikö totta. Samoin se ylitarkastajakin kirjoitti vastauksessaan.

Mutta, kuten sanottu: Joissakin toisissa valtioissa merkintä vaaditaan oikeaan kohtaan, eli jos prätkällä meinaa enemmän reissuta vaikkapa ympäri Eurooppaa, niin uusi kortti kannattaa hakea. Ja toki sen voi hakea huvikseen muutenkin, kun ei mistään elämää suuremmasta hinnasta ole kyse. Esim. itse en kuitenkaan ole hakenut.

(Kirjoitan harvoin fiktiota ja jos niin teen, niin mainitsen kyllä ;) - toisaalta, olen kyllä tälläkin foorumilla huomannut, että kaikki eivät näin toimi, joten epäily on sinällään paikallaan.)
Asian & American cars / bikes only.
Ride_to_live
Pyörä:
YZF-R6R & VFR750F
Liittynyt:
3.6.2006 20:16

ViestiKirjoittanut Ride_to_live » 1.3.2008 12:50

Johnnie kirjoitti:On fakta.
Asia hyvä. :)
jlunden
Liittynyt:
5.2.2008 21:18

ViestiKirjoittanut jlunden » 9.3.2008 15:15

porin seudulla kortti maksaa 600-1000¤+kaikki lupamaksut..