Ongelmia käyttäjätunnuksen aktivoinnissa? Lue tämä ja lähetä sähköpostia sami (ät) motot.net.

moottoripyörälähettikoulutus

Pyörä:
Kymco quannon 125 09
Paikkakunta:
Mikkeli
Liittynyt:
20.7.2009 15:43

ViestiKirjoittanut Kievari » 30.11.2010 13:45

Hain itse juuri tuonne mp-lähetiksi, laittoivat kontiorantaan. Toivottavasti pääsee niin tulee tuostakin puolesta vuodesta kiinnostavaa aikaa prätkien parissa. 8)
Pyörä:
KTM EXC 300 '12
Liittynyt:
24.6.2006 15:58

ViestiKirjoittanut JP1305 » 30.11.2010 16:28

~Kuukauden päästä lähtö Kontiorantaan ja tavoitteena lähetin hommat. :) Toivottavasti tärppää, MX-harrastusta takana 8-vuotta ja nyt pari vuotta enskaa + useampia CC- ja enskakisoja ajettuna. ;)
Pyörä:
Hupsvarna 510 SMR & Monkey Z106+R
Liittynyt:
16.8.2005 13:39

ViestiKirjoittanut Foul » 3.12.2010 17:52

Ei kannata sit liikoja odottaa tuolta mp-lähetti koulutukselta.. Ei oo tainnu jätkät pariin kuukauteen juuri ajella pyörillä. Kortit ku on saatu ajettua ni eipä taida kun leirillä vähän päästä ajamaan.

Tervetuloa vaan gonalle, saattaa vituttaa p-kauden jamiksen leireillä pakkasessa.... 8)
Always demand perfection, in everything
Pyörä:
Husqvarna wr 250 -01
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
25.6.2007 9:09

ViestiKirjoittanut Cride » 29.1.2011 18:27

Sellaista vain mietiskelin, että jos mp-lähetiksi pääsis niin onko se pelkästään sillä pyörällä ajoa yms huoltoa vai pääseekö tekemään myös muita hommia? Itse olen siis santahaminassa ja aketus kiinnostaisi myös hyvin paljon.
Kiitän ja kumarran
Liittynyt:
17.5.2005 17:43

ViestiKirjoittanut Kaks-Seiska » 30.1.2011 0:18

Kyllä uskallan väittää että pyörälläajo jää melko vähiin. Varmasti on paikoissakin eroja, mutta ainakaan Rovaniemellä aikanaan en lähettikurssin (taisi kestää jotain 4-6 viikkoa) jälkeen päässyt koskeen pyörään ennen loppusotaa, ja silloinkin kotari hyytyi pakkaseen, eli autolla kuskattiin takaisin kassulle :lol: . B-ajolupa tuli lähettikurssin yhteydessä myös, eli sen tiimoilta jotain kuskin nakkia aina väliin.

Taistelulähetin hommahan on oikeastaan pelkkä lisäkoulutus, eikä jälkeenpäin mietittynä edes mikään katehdittava, joskin Rovaniemellä tuo itse lähettikurssi oli todella antoisa.
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
28.4.2007 21:14

ViestiKirjoittanut JMlie » 27.2.2011 17:13

Noniin, pääsin sinne minne halusinkin eli parin viikon päästä alkanee tuo mp-lähetti koulutus. Parolassa olen PSIT:ssä. Liian helppo tuonne ei kyllä ollut päästä koska koko yksiköstä valittiin vain yksi... mutta onnistuin kuitenkin välttämään aukin ja puhumaan itseni tuonne sisään. 8)
Pyörä:
Aprilia SMXV450 VDB replica, Aprilia MXV450
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
10.7.2005 22:40

ViestiKirjoittanut Jepuz » 1.3.2011 1:08

Vekaralla ainakin rentoo hommaa. 6kk nakki ja ajaan pääsee ihan sopivasti.
Leireilläkin 6h yöunet. Suosittelen!
Sladissa sisään, paareilla ulos.. #210 Allrightin miittien kotisivu!
Pyörä:
ei olee
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
17.4.2005 13:14

ViestiKirjoittanut Akekli » 4.3.2011 15:15

Mahtaako kukaan vekaranjärven 1/11 palveluserän mp-läheteistä tietää mitä tarkoitetaan mp-lähetti kurssin esittely lapun viimeisellä kohdalla jossa lukee: "korvaus: 90 päivää, 14€/päivä, yht: xxxx€" 8o
Pyörä:
passatti
Liittynyt:
13.4.2007 12:37

ViestiKirjoittanut vaddu » 8.3.2011 13:01

Akekli kirjoitti:Mahtaako kukaan vekaranjärven 1/11 palveluserän mp-läheteistä tietää mitä tarkoitetaan mp-lähetti kurssin esittely lapun viimeisellä kohdalla jossa lukee: "korvaus: 90 päivää, 14€/päivä, yht: xxxx€" 8o


Varma en oo, mut loogisesti aateltuna viimeset kolme kuukautta päivärahna 14 eukkoa
No Boundaries
Pyörä:
Husqvarna wr 250 -01
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
25.6.2007 9:09

ViestiKirjoittanut Cride » 1.4.2011 23:06

Maanantaina alkaa 4vk mp-kurssi Santahaminassa.
Vois jotain tulla tänne kertoo koulutuksesta jos muistaa ;)
Pyörä:
PC-25 Taistelija.
Paikkakunta:
Käpykylä...
Liittynyt:
28.4.2009 13:00

ViestiKirjoittanut hondakuzki » 15.4.2011 22:08

Hain, noin 40 hakijaa, 24 valittiin, pääsin. (2kpl Niinisalosta eli sieltä vaikeampi päästä kurssille)

4vko ajokoulutusleiri takana. Ensimäinen viikko MP autokoulu teoriaa. Toisella viikolla ajoleiri, ajoa noin 4-6h päivässä. Kolmas viikko oli sekalaista ajoa. Neljäs viikko, teoriakokeet(TOTTI koe ja kolme PV:n kysymystä, käsittelykokeet(autokoulun koe + lankku ja 30cm tukin ylitys) ja inssi ajo.

Sen jälkeen oli viikko hiljaista, mutta nyt ajellaan paljonkin. Muut menee vaunuilla, lähetit pyörillä. Ei ole hepoin nakki, mutta varmasti yksi parhaimmista!
Suosittelen hakemaan.

Jos taustalla on minkäänlainen ratti- tai tankojuopumus, ei ole mitään mahdollisuuksia päästä koulutukseen. Liikennerikkeitä saa olla (Itsellä kortin menetys ja kortitta ajaminen...). Tiedot "tarkisetaan" kaikilta hakijoilta.

Mikään ei sitten mene oikeudenmukaisesti / järkevästi PV:ssä.
Joillakin hakijoilla oli kilpailutaustaa useampia vuosia, eivätkä päässeet kurssille.
Minkään valtakunnan ajotaitoa ei siis periaatteessa tarvita, ainoastaan A-kortti.

Näin säkylässä.
Pyörä:
Yamaha Aerox -03, Peugeot XPS Supermotard -05, Blata Minimoto
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
24.10.2009 19:14
Re:

ViestiKirjoittanut saulibee » 19.4.2011 15:51

hondakuzki kirjoitti:
Jos taustalla on minkäänlainen ratti- tai tankojuopumus, ei ole mitään mahdollisuuksia päästä koulutukseen. Liikennerikkeitä saa olla (Itsellä kortin menetys ja kortitta ajaminen...). Tiedot "tarkisetaan" kaikilta hakijoilta.

enpä taida sitte päästä moottoripyörälähetiks :(
Pyörä:
1190
Paikkakunta:
Lahti > Nastola > Ruuhijärvi
Liittynyt:
19.5.2006 15:23
Re:

ViestiKirjoittanut TimoZeus » 25.4.2011 11:18

hondakuzki kirjoitti:Joillakin hakijoilla oli kilpailutaustaa useampia vuosia, eivätkä päässeet kurssille.


Tuo vissiinkin johtuu siitä, että kisakuskeille ei olisi mitään hyötyä tuosta kurssista. Täälläpäin ainakin juttujen perusteella hieman pyöristä kokemusta omaava pääse helpommin tuonne kuin vuosia kisannut.
Pyörä:
Suzuki GS 500E
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
21.5.2004 16:46
Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiKirjoittanut Rotten » 22.5.2011 23:42

Näin Santahaminan viesti AU:n näkökulmasta katsoen voisin jopa väittää, että jos yhtään tykkää pärrällä ajaa on prätkälähetin homma jopa niitä parhaimpia hommia intissä.

Komentojoukkueemme lähetillä oli kotari mukana joka leirillä ja se tsekattiin ja huollettiin ennen jokaista leiriä, että se varmasti toimi ja lähti käyntiin. Lähetti otti ajokamojen lisäksi leireille myös tetsarin ja täpärin mukaan, mutta niitä hän säilytti leirien ajan komentovaunussa ja ajaessa hänellä oli ainoastaan rynkky mukana. Komentojoukkueen lähetin tehtäviin kuului tiedustella hyökkäysreitit ja reitit muiden komppanioiden komentopaikoille ja esikuntaan. Käskyn saatuaan ei hänen peräänsä liika kyselty ja yhdellä puhelinsoitolla saatoin pyytää häntä tuomaan tupakkia tai karkkia kaupasta. ;)

Läheteillä on myös samat oikeudet unen suhteen kuin muillakin kuskeilla, eli vähintään 6h katkeamatonta unta yössä. Huomasin myös, että pyörän kanssa oli helppo päästä nakkisuojaan. Jos oli huonoja hommia tiedossa (teltanpystytystä tai välinehuoltoa), niin mopomiehet olivat yleensä rassaamassa pyöräänsä jonkun keksityn vian varjolla, tai viemässä "tärkeitä" viestejä esikuntaan.

Aika paljon tuli juteltua oman joukkueen lähetin kanssa ja hän ei valitellut pahemmin kylmääkään talvisin, koska se ajohaalari on melko paksu. Oli siellä pasissa kykkiessä itsellä ainakin vitun kylmä ja mopolähetti sentään pääsi kääntämään kahvaa metsässä.

Eli kateellisena sivusta seuranneena voin sanoa, että kannattaa ehdottomasti hakea. Kyllä se aina ryynäämisen voittaa. Kuva
Kuvatuksia galleriassa.
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
1.1.2005 22:05
Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiKirjoittanut tatu.s » 2.6.2011 16:11

Kontiorannassa olin lähettiryhmänjohtajana 1/08 ja sen kokemuksen perusteella ihan hyvä homma. Itselleni ei tosin pyörää riittänyt :idea: mutta kyllä aika saatiin kulumaan melko mukavasti autolla tai pyörän kyydissä. Pyörien tehojen puolesta ei kannata luulla liikoja, sitä on vain se tarvittava määrä eikä yhtään enempää. Metsässä ajamista ja reittien tiedustelua on reilusti joten ajaa saa rittävästi. Lisäksi tulee vähän henkilönsuojaus yms. lähetille kuuluvia asioita.

Vähäiset liikennerikkeet ei haittaa mutta kannattaa mainita jo heti kättelyssä, muuten tulee sanomista. Jos vakavampia rikkeitä niin turha yrittää, saavat ne kyllä selville.