moottoripyörälähettikoulutus

teude
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
25.4.2005 21:25

ViestiKirjoittanut teude » 21.3.2009 14:57

Javaq kirjoitti:Minkälaista tuo moottoripyörälähetin homma on oikein armeijassa? Mitä kuuluu työnkuvaan, onko "oman tien kulkua" (Siis et saa omia tehtäviä, ja joutuu yksinään/kaverin kanssa ajelemaan pitkänkin matkan) vai mitä siihen oikein kuuluu. Pääseekö mp-lähetti leireillä helpomalla, vrt. ihan jalkaväkimies?


Riippuu aika pitkälti kouluttajista ja aselajista. Jotkut kouluttajat vähät välittävät, onko mopomies mukana tetsaamassa, jotkut laittavat tekemään samat asiat kuin normi jalkaväkimies. Yössä pitää saada se 6 tuntia unta putkeen, joten niitä keskiyön kipinöitä ei ole. Itsellä ei montaa kertaa ollut kunnon tehtäviä, Niinisalo oli ainoa leiri, missä sai päästellä tosissaan, muut leirit ei niin erikoista ollut. Mutta hyvä homma se oli, mielummin sitä mopolla menee, kuin pasissa/kävellen.
Javaq
Pyörä:
Cagiva Mito -06
Liittynyt:
5.8.2006 11:53

ViestiKirjoittanut Javaq » 22.3.2009 13:09

Niin. Kellään kokemusta Kontiorannan/Onttolan mp-lähettikoulutuksesta? Ja onko mahdollista yhdistää AUK:ia ja tuota koulutusta. Tarkoitus kun olisi olla se 12kk armeijassa :roll:
teude
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
25.4.2005 21:25

ViestiKirjoittanut teude » 22.3.2009 18:10

Javaq kirjoitti:Niin. Kellään kokemusta Kontiorannan/Onttolan mp-lähettikoulutuksesta? Ja onko mahdollista yhdistää AUK:ia ja tuota koulutusta. Tarkoitus kun olisi olla se 12kk armeijassa :roll:


MotoAU voi ajella mopedillakin mielestäni. Ainakin siellä meidän ryhmässä oli alikkeja samalla kurssilla. Tosin se on ihan yhtä lyhyt rykäisy kuin tavallisella rivimiehelläkin, ensin olet sen puoli vuotta, sitten mosien P-kausi ja sitten E-kaudella alkaa mopokurssi, joka loppuu hieman ennen J-kautta.
Myanda
Pyörä:
RW
Paikkakunta:
Jyväskylä (Los HalssilaCity)
Liittynyt:
18.5.2006 13:50

ViestiKirjoittanut Myanda » 9.4.2009 16:11

Milläs nimellä nää kulkee virallisesti tuolla sivuilla? Eli mitä pitäis pistää hakemuksiin että edes pyrkii oikeaan suuntaan? Taistelulähetti kenties?

EDIT: Joo, siitäkun luki muutaman sivun takaperin niin selkeni. Kiitoksia vastauksista. :D
Tim089
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
15.3.2006 16:47

ViestiKirjoittanut Tim089 » 15.5.2009 2:54

Ei siinä kannata papereitten kanssa hätäillä. Itse sanoin vaan kutsunnoissa että maavoimiin, jalkaväkeen. Vekaralla sitten Viestikomppaniaan, ja sieltä siinä p-kauden lopussa nimi listaan mopolähetiks ja sinne pääsin. Kyselivät vaan historiaa mopojen kanssa pläräämisestä, sakoista ja suunnistustaidosta. Leireillä me ei ainakaan tehty lähes mitään muuta kuin satunnaisia nakkihommia, pystyteltiin telttoja, pilkottiin puita, autettiin tiskaamisessa ja ajeltiin mopoilla. Helvetin hyvä homma oli, ja kurssiaika se oli todella upeaa!
Tarjotkaa 34mm imukaulaa räsään! =)
jussi666
Liittynyt:
10.5.2006 16:52

ViestiKirjoittanut jussi666 » 25.5.2009 8:53

Tim089 kirjoitti:Ei siinä kannata papereitten kanssa hätäillä. Itse sanoin vaan kutsunnoissa että maavoimiin, jalkaväkeen. Vekaralla sitten Viestikomppaniaan, ja sieltä siinä p-kauden lopussa nimi listaan mopolähetiks ja sinne pääsin. Kyselivät vaan historiaa mopojen kanssa pläräämisestä, sakoista ja suunnistustaidosta. Leireillä me ei ainakaan tehty lähes mitään muuta kuin satunnaisia nakkihommia, pystyteltiin telttoja, pilkottiin puita, autettiin tiskaamisessa ja ajeltiin mopoilla. Helvetin hyvä homma oli, ja kurssiaika se oli todella upeaa!

Onko mahdollisuuksia päästä mp-lähetiksi jos on rekisterissä törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen?
Kiva siinä sit alkaa selittelemään kun kysyy sakoista :nolo:
Loud Pipes Save Lives.
Pyrdänä
Pyörä:
625SXC, 2x 450EXC, 2x Sportster
Paikkakunta:
Birkala
Liittynyt:
11.5.2005 17:16

ViestiKirjoittanut Pyrdänä » 25.5.2009 10:20

Sakot ei oo hyväks ku hakee tähä hommaa. Ittellä kutsunnoissa katto koneelta, että yksi ylinopeussakko alla ja sanoivat ettet hanki sitte enempää! Pitää koittaa olla viä <1½ kuukautta sakoitta :D (tai mielellää kyllä pidempääkin vois olla)
When we do right, nobody remembers. When we do wrong, nobody forgets
PKS
Pyörä:
KTM SX 250 -13, Gas Gas EC 300 -07, KTM EXC 525 -06
Paikkakunta:
Pello
Liittynyt:
25.10.2006 21:57

ViestiKirjoittanut PKS » 25.5.2009 21:01

sattuukos täällä kellän olemaan kokemuksia mp-lähetin hommista sodankylässä? Tuonne olisi pyrkimys päästä
Rallakka
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
2.6.2004 0:08

ViestiKirjoittanut Rallakka » 27.5.2009 18:09

No pitää kai itse tänne kirjautua kun sattuu olemaan juuri sodankylästä kokemusta vuoden takaa.

Eli käytännössä taistelulähetin hommaan voi anoa p-kaudella jonka jälkeen e- ja j-kaudet on sitten osittain lähetinhommia. Kurssien jälkeen harvoin kylläkään pääsi ajelemaan. Olin itse sissikomppaniassa jossa 6:sta taistelulähetistä 4 pääsi moottorikelkkakurssille ja 2 mp-kurssille. Molemmat kurssit kestivät 2vko ja koostuivat teoria-viikosta ja ajelu-viikosta. Teoriaviikko oli leppoisaa aikaa, muutama tunti koulutusta ja loppupäivät meni sotkussa istuessa kun muut ähersivät jossain muualla.

Moottorikelkkakurssi mahtava kokemus. Itselläni ei ollut aikaisempaa kokemusta kelkalla ajosta mutta suht hyvin sitä lynxiä lopussa osasi jo ohjailla. Kierreltiin siellä sodankylän metiköissä ja ajeltiin vaarojen päällä ym. Hyviä hommia. Kelkkakurssi alkoi rauhallisesti ja ihan perusteista. Kenenkään ei tarvinnut pelätä kyllä kurssilla selviytymistä vaan kiinni jääneetkin autettiin aina porukalla liikkeelle. Vittuilua kyllä vetäjien suunnalta aina sillointällöin saattoi kuulua jos ei homma heti luonnistunut, mutta nehän voi tietenkin jättää omaan arvoonsa.

MP-kurssille valittiin sitten taas joka komppaniasta vain max 2 kaveria. Itse pääsin tähänkin porukkaan mukaan kun kävin komppanianpäällikölle ilmaisemassa halukkuuteni tehtävään. MP-kurssi olikin sitte jo eri kaliiberin kurssi. Siellä saattoi porukka vähän alussa olla kusi sukassa kun ensimmäisenä ajopäivän lähdettiin ampumaradan suojavallien päälle kikkailemaan ja ajeltiin reilumman kokoisten purojen ja ojien yli. Osa porukasta ei ollut ikinä ennen edes mp:llä ajanut. Raskailla KTM:llä siellä painettiin märällä jänkhällä ja välillä oltiin moottoriamyöten turpeessa. Noh, porukalla taas autettiin toisia ja kyllä sieltä pois käsittääkseni kaikki selvisimme. Jos nyt en väärin muista, mp-kurssi oli 3 vko sillä yksi viikko oli maantieajokoulutustakin.

Kurssien ajo-osuudet olivat leiriluonteisia eli maastossa yövyimme ym. Taisipa muilla olla jotkut tympeät taisteluleirit samoihin aikoihin :D

Mp kurssi tarjosi kortittomille kuskeille mahdollisuuden suorittaa A-kortti, ja pari kaveria sen tilaisuuden käyttikin hyväkseen.

Näin jälkikäteen voisi sanoa että moottorikelkkakurssi oli aivan mahtavaa aikaa mutta mp-kurssi välillä vähän tuskaista säätämistä. Ohjaajilla oli nimittäin välillä taipumus ""kouluttaa"" vähemmän maastossa ajaneita ja reitit olivat sen mukaisia. Kaikki kuitenkin hengissä selvisi.

Kuitenkin, jotta ajoluvat molemmille vehkeille saa, täytyy molemmat kurssit olla käytynä. Kun ajoluvat oli taskussa, pääsi parilla leirillä hoitamaan mp-lähetin hommia. Käytännössä ne hommat hoitui melkein teitäpitkin ajamalla. Ongelma sodankylässä on se että pyöriä on niin vähän ettei niitä riitä kaikille komppanioille kun leiritkin tuppauvat olemaan aina samoihin aikoihin. Loppusodassa pyöriä ei riittänyt kuin yksi sissikomppanialle ja se meni toiselle, innokkaammalle kaverille eli itse en päässyt ajamaan.

Empä nyt keksi tuosta sodiksesta tähän hätään enempää. Kysele jos haluat tietää jotain diiteilejä.

Löyty muuten tuossa toissapäivänä vyölaukusta 2 esikuntapäällikön viestiä jotka oli pitänyt toimittaa kokelaalle. Mitenhän ne oli vielä mulla? Onkohan ne kuin kiireisiä viestejä nuo vihollistilannetiedotteet että kerkiäsköhän ne palauttaa seuraavissa kertausharjotuksissa kun ei jaksais nyt sodankylään lähtä ajeleen..
Kaikilla on omat mielipiteet. Mutta luonnollisesti mun mielipitteet on sitten muita paremmat.
darks1de^
Liittynyt:
9.4.2006 17:08
II/09 Sodankylä

ViestiKirjoittanut darks1de^ » 23.6.2009 12:30

Semmosta vielä kysyisin että kuinka pitkiä nuo mp-lähetin plavelusajat on? Voiko Sodankylässä käydä AUK:n ja mp-lähettikurssin?
Therussu
Pyörä:
Comet GT 650 R
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
25.4.2009 9:42

ViestiKirjoittanut Therussu » 24.6.2009 10:38

:'( kirjoitti:Onko mahdollisuuksia päästä mp-lähetiksi jos on rekisterissä törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen?
Kiva siinä sit alkaa selittelemään kun kysyy sakoista :nolo:


Itse pääsin mp-lähetti ryhmään, mutta myöhemmin kapteeni kutsui toimistoonsa ja näytti jostain ihme aapisesta kaikki rikkeet mitä olen joskus tehnyt. Itselläni oli parit sakot ja kerran kortti lähtenyt. Jouduin sitten luovuttamaan paikan jollekkin toiselle.
Messico
Pyörä:
husq 450SMR
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
21.11.2006 15:28

ViestiKirjoittanut Messico » 24.6.2009 22:14

Miten isot rikkeet tähän vaikuttaa? Itellä yks kortitta-ajo alla, joten voinko jo heittää hyvästit ko. pestille?
Therussu
Pyörä:
Comet GT 650 R
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
25.4.2009 9:42

ViestiKirjoittanut Therussu » 25.6.2009 1:02

Voipi olla että voit. Aina kannattaa yrittää, mutta muistaakseni jos et pääse 1. valintaasi, sinut laitetaan randomisti johonkin vaikka kuskiksi jos siellä tarvitaan lisää porukkaa.
Messico
Pyörä:
husq 450SMR
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
21.11.2006 15:28

ViestiKirjoittanut Messico » 25.6.2009 1:20

Jostain oon kuullu että vain törkeä liikenteen vaarantaminen tai jos on ollu kortti useamman kerran hyllyllä vaikuttaa...
J!gs@w#
Pyörä:
Ktm 250sx-f -10
Paikkakunta:
Lojo
Liittynyt:
13.3.2007 23:46

ViestiKirjoittanut J!gs@w# » 25.6.2009 5:32

jep kaveri kans intis tällä hetkellä niin se sano että siellä on kavereita kenellä on ollut sakkoja ja kortti hyllyllä niin siellä ne vaan päristelee niillä :)
Everyone crashes. Some get back on. Some don't. Some can't