4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 9.8.2013 1:21

Mikäs tossa ny olis taas ku ny pruukaa sokuni välillä sammuu valois eikä starttaa ilman ryyppyy. Dellu edelleeki kiinni, pistää kans kuuluisaa kisapauketta putkeen kun rullailee ilman kaasua, suora putkihan siinä on.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 9.8.2013 9:21

Retroilija kirjoitti:suora putkihan siinä on.

No sitten on ihan turha ihmetellä. Eteenkin jos on vielä kiinni nokka jossa overlapin pituus on suuri. Overlapissa polttoainetta pääsee imupuolelta suoraan pakopuolelle jossa se sitten syttyy. Jorehan näitä oikein hyödyntääkin pistämällä kanneksi vielä SAC-venttiilillä varustetun että se varmasti saa happea putkipalamista varten. Liki jokainen 4T moottori paukuttaa putkessa joskus, mutta kammiovaimentimet poistaa sen kyllä useimmin niin tehokkaasti ettei moista huomaa.

Jos ei lähde ilman ryyppyä, niin katoppa ettei ole mennyt tyhjäkäyntisuutin tukkoon. Liian laiha tyhjäkäynti sekin aiheuttaa putkessa paukkumista moottorijarrutuksessa. Toinen tarkistettava on seosruuvi. Roska voi olla mennyt senkin kanavaan, se ei välttämättä ole siis tyhjäkäyntisuuttimessa. Sitten tietysti tarkistellaan myös normaalit imuvuodot kerran ryyppyä tarvii.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
battis
Liittynyt:
13.8.2013 15:08
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut battis » 13.8.2013 15:35

Moi kaikki Baotianeista enemmän tietävät!

Olisi tarkoitus tehdä tälläsestä 4 tahti skootterista vinssi laskettelukäyttöön.
http://www.youtube.com/watch?v=CJ6gQgBOwSo Videossa kohdissa 0:55 ja 1:18 vähän kuvamateriaalia ideasta. Vehjettä on siis jo koitettu mutta kiihtyvyyttä ei ole tarpeeksi, vaikka testivedossa narun pituus olikin vain 50 metriä. Tavoite vauhti olisi noin 60km/h.

Tähän ongelmaan auttaisi ilmeisesti isompi pytty ja kevyemmät rullat. Onko jäykemmän vp jousen vaihto aiheellista myös? Jostain lueskellu että Malossin violetti olisi hyvä, kun taas muualla sanotaan että baotianin jousi on jo valmiiksi yhtä jäykkä kuin Malossi.

Kaikki ideat ja ehdotukset ovat tervetulleita. En tiedä kuinka paljon vaikuttaa, että mottorin liikutettava massa on enää kuskin verran eikä koko mopo ja kuski. Pitääkö rullien paino huomioida esimerkiksi tässä. Toisaalta jos joku osaa jo suoraan sanoa ja perustella ettei kannata tuhlata rahaa Baotianiin, niin voipahan käyttää isompaan koneeseen. Skootterin variaattoori olisi vain loistava vaihteisto tähän touhuun.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 13.8.2013 15:55

Mä sanoisin, että unohda koko kiinan 4T moottori kokonaan jos kiihtyvyys on se jota haetaan lisää. Edes 90cc sarjalla ei oikein voi puhua vielä varsinaisesti kiihtyvyydestä. Jos niitä luonnehtisin, niin lähimmin kuvaava noista big bore sarjoista, kireämmistä nokista jne olisi, että kiinan 4T on niillä vain vähemmän huono. Keeway/Jonway/CPI/jne konekin olisi tuossa käytössä varmasti parempi.

Mulla se violetti jousi oli vakioo löysempi. Kuoleentuikin myös nopeammin kuin vakio. Oikeastaan on ihan sama vaihtaako jäykempää vastinjousta, vai kevyemmät rullat. Samaan asiaan variaattorissa silti vaikutetaan, mutta kireämpi vastinjousi tekee hihnalle suuremman rasituksen. Ongelmaasi kummastakaan tuskin löytyy ratkaisua. Tarpeeksi keveillä rullilla se kiihtyvyys kyllä paranee, mutta konekin huutaa äkkiä yli 10KRpm rundeja ja ne on paljon 4T koneelle. Lisäksi se huippunopeuskin tulee putoamaan mitä luultavimmin. Näissä kun tunnetusti ei ole osia edes suunniteltukaan tuollaisille kierroksille.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 13.8.2013 16:03, muokattu yhteensä 1 kerran
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
battis
Liittynyt:
13.8.2013 15:08
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut battis » 13.8.2013 16:02

Mutta eikös tuo 60 kmh ole saavutettavissa kumminkin nopeammin kuin itse skootterilla ajeatteassa. Osaako kukaan sanoa montako metriä skootteri tarvitsee savuuttaakseen tämän 60 km/h?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 13.8.2013 16:07

Jos nyt ton rakenteen oikein ymmärsin, niin se kiertää sitä narua kelalle?
Mikäli näin on, niin sen kelan halkaisija luonnollisesti vaikuttaa nopeuteen, että kiihtyvyyteen. Ilman edes näitä tekijöitä on täysin mahdotonta sanoa mitään. Perävälityskin on eri riippuen onko moottori 10" renkaisesta vai onko siinä ollut isommat pyörät. Kaikenkaikkiaan muuttujia on niin paljon että pitkällekin viety matemaattinen kaava olisi vasta hyvin suurpiirteinen ennuste. Pitäisi tietää suksien ja lumen väliset kitkakertoimet, jne jne jne.. Se kuinka nopeaan skootteri kadulla ajaessa kelaa 60km/h tauluun ei meinaa vertailussa kärpäsen p*skan vertaa..
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
battis
Liittynyt:
13.8.2013 15:08
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut battis » 13.8.2013 16:25

Joo totta kai kehänopeus on tällä hetkellä pienempi kuin alkuperäisesti renkaan kanssa, mutta luulin että variaattori osaisi itse hakea sen oikean "vaihteen" jolloin. Kyllähän sitä kelaa sitten suurrennettaisin mahd isoksi mutta kun eihän se käytännössä auta taas mitään sillä teho ei riitä. Eihän se oikeasti selviäkkään kuin testaamalla mutta taitaa se isomman kone hyöty olla kuitenkin nii optimaalinen verrattuna vakioon niin kuin arvelitkin. Kyllä nekin muutamat kympit voi sitten säästää.

Paras vehjehän tähän hommaan olisi sähkömoottori taajuusmuuttaja ohajuksella.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 13.8.2013 18:53

battis kirjoitti:..mutta luulin että variaattori osaisi itse hakea sen oikean "vaihteen"..

Näin se tuossakin käytössä tekeekin, mutta entäpä jos se tyyppi suksien kanssa siellä narun päässä on silti niin suuri vastus, että variaattorin välityssuhde suhteessa moottorin voimavaroihin on hommaan täysin epäsopiva. Vähän sama siis kuin vesihiihdossa. Kas kun maantiellä onnistuu vakiomopollakin vetää rullaluistelevaa kaveria narun päässä, mutta yritäppä samalla hevosvoimamäärällä vesihiihtoa.. ;)

Riittävän tehokas sähkömoottori tosiaan PWM-ohjauksella olisi ihanteellinen, mutta liikkuvuus on melko rajoitettua. Tuohon teidän hommaan käyttökelpoisin laite olisi varmaankin vanha moottorikelkka. Tuskinpa mikään moponkoneviritelmä pääsisi hyötysuhteessa kovinkaan likelle samaan.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
maapertaja
Pyörä:
Aprilia rx 80cc
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
19.6.2012 13:20
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut maapertaja » 14.8.2013 19:30

osaako suositella kukaan baotian fudeen hyviä halpoja renkaita?
Jupesetä
Pyörä:
Alfa Romeo
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
5.8.2010 23:41
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Jupesetä » 14.8.2013 20:05

Hyvää ja halpaa rengasta ei ole olemassakaan, mutta jos mp-liikkeiden hintoja halvemmalla tahtoo päästä niin voin suositella https://mprenkaat-store.com/ puotia.
TeamRacing
Pyörä:
Yamaha aerox -04
Paikkakunta:
Kerava
Liittynyt:
11.3.2013 19:18
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut TeamRacing » 16.8.2013 14:39

mikähä botskii vaivaa.. painaa kaasua ni ekaks kiertää ihan nätisti mut sit ihan ku tukehtuis.. kaasupohjassa rätätätätätääää ja sit ku päästää kaasusta ni sammuu :(
Jupesetä
Pyörä:
Alfa Romeo
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
5.8.2010 23:41
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Jupesetä » 18.8.2013 23:22

http://www.motot.net/wiki/Baotian/Fude_skootterit kävin vähän läpi tuota tietopankin artikkelia, suurimpana muutoksena Fude-keskeisyyden poisto ja artikkelin yleisempään suuntaan muuttuminen.

Kiinamopoja Suomen teillä jo 10 vuoden ajan, vastahan ne ensimmäiset tuli :D
Divine Lover
Pyörä:
Kinroad Windbell 2007, 82cc isovena, A9 nokka..
Liittynyt:
8.8.2013 15:52
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Divine Lover » 19.8.2013 13:37

Jupesetä kirjoitti:http://www.motot.net/wiki/Baotian/Fude_skootterit kävin vähän läpi tuota tietopankin artikkelia, suurimpana muutoksena Fude-keskeisyyden poisto ja artikkelin yleisempään suuntaan muuttuminen.

Kiinamopoja Suomen teillä jo 10 vuoden ajan, vastahan ne ensimmäiset tuli :D


Ihmeen hyvin ovat suosionsa pitäneet kun näin kauan niitä on jo Suomen teillä surissut. Taisi olla 2002-2003 kun KoneGlans alkoi tuomaan omalta osaltaan kiinanihmeitä Suomeen, merkki oli tuolloin Kinroad, itse tutustuin näihin vehkeisiin silloin kasaamalla "kinukit" asiakkaille ajovalmiiksi. Hintaa tuolloin taisi KoneGlans pyytää Kinroadista 599€ ja kuuleman mukaan itse maksoivat 80€/kpl, ottaen huomioon että niitä toimitettiin jatkuvalla syötöllä konteissa kasattavaksi KAHDELLE KASAAJALLE. :eek:
tuutti3
Liittynyt:
23.5.2010 20:52
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tuutti3 » 22.8.2013 15:15

Hei!

Mikä on tällä kertaa Baotian titan T4:ssä vikana kun eilen päiväs aikaan kun käynnistin niin ei ottanut kierroksia kuin 1-2 tonnin paikkeille?
Muutamisen minuuttia myöhemmin sain koneeseen potkua kun rynkytin kaasua edestakaisin.

Tänään oli sitten sama homma. Samoilla konsteilla sain käymään hyvin ja kotona sitten testasin uudestaan koneen sammutuksen jälkeen. Täysin sama tapahtui mutta kuulin myös että jokin "poksahteli". Avasin penkin luukun ja poksahtelu kuului kaasarista kun rynkytin kaasua. Missä vika?
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 22.8.2013 17:30

Onkos konetta rustattu mitenkää? Jos nokka-akseli on väärin asennettu ni voi käydä noin. Venojen säädöt saa kans tarkistaa ja tulpan vaihtaa.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista