Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 18:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 27.11.2014 0:40

Kuva

Ja uutta suunnitelmaa. Kokonaispituus 694mm, putken viritettyyn pituuteen kun lasketaan vielä pakokanava mukaan ollaan päälle 700mm pituuksissa. Omasta mielestäni melko blairimainen putki, vaikka käytin blairia vain lähinnä pituuksien hahmotteluun. Muuten suunnilleen kaikki apinoitu toisista putkista ja pähkäilty mitä sattuu. :lol:

Bmep 10 - 11, ehkä hiukan liikaa mutta kokeillaan nyt kuitenkin. Viilaukset ym. tehty huolella ja koneessa pitäisi ainakin imupuoli riittää, huuhtelut taas rajoittavat kierrokset sinne max 14500 - 15000.

Nyt kun näkee putken muodon kaventaisin ehkä vielä hiukan tuota alkukartion keskiosaa. Jos olisi kunnon hitsausmahdollisuudet testaisin tietysti kaikki läpi, mutta nyt täytyy tyytyä korkeintaan pariin eri versioon. Tigin jos hommailisi ensivuonna... :roll:

e: kohteena yhä sama, 72cc 198° kaksosasella paolla.
Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 18:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 25.12.2014 23:04

Aprilia RS 125cc, Jollymoto Race SP / 111 mittoja. Otettu tönärillä ja mittanauhalla, lukemat siis putken ulkopuolelta. Pituutta männästä vastakartion loppuun noin 950mm. Mitoissa ei siis huomiotuna pakokanavaa tai pakoputken kiinnitystä. Mitattu saumoista ja jokaisen palikan pituus edeltävään osaan eriteltynä puolipilkulla.

40
40; 34
43; 45
45; 33
46; 31
49; 32
50; 34
55; 69
62; 31
67; 34
75; 34
83; 34
102; 73
124; 89
124; 75 (keskilieriö)
102; 66
86; 36
60; 41
34; 56
27; 19
27; 27 ("loppupilli")

8)
Pyörä:
Gilera Stalker
Liittynyt:
27.8.2014 20:03
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Tompurii » 25.2.2015 21:01

Noniin. Auttakaas tietämätöntä. :lol: Ajattelin tässä tehdä skootteriini pakoputken ja en tiedä ovatko luvut hyvät ja haluaisin vääntävän putken, mutta myös keskinkertaisen tehopiikin. 8)

Tässä nämä arvot.

Syötettävät tiedot
Sylinterin tilavuus: 49 cc
Huipputehon kierrosluku: 7,5 k.
Pakoaukon ajoitus (100...220): 168 ⁰
Tavoiteltu teho: 6 hv
Pakokanavan pituus: 39 mm
Putken alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125): 1,09
Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25): 2,688
Peräpillin kerroin (0,6..0,8): 0,70
Putken katiokkuus (1,25..2,00): 1,63
Pakoaukon keskimääräinen halkaisija: 26,00 mm


Saatavat tiedot:
Bmep: 8,59 bar
Pakoputken kaasujen lämpötila: 537,32 ⁰C
Aallonnopeus: 570,60 m/s
Viritetty pituus: 1064,70 mm


Putken osien pituudet:
Pituus mm : Halkaisija mm:
L1 55,6 D1 28,3
L2 241,2 D2 38,0
L3 160,5 D3 55,4
L4 80,7 D4 69,9
L5 96,5 D5 69,9
L6 210,5 D6 18,2
L7 182,0 D7 18,2
Putken pituus: 1025,7
Kokonaispituus: 1064,70
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 20:51
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut nevssons » 26.2.2015 0:14

Njooh... Noilla mitoilla saanee jotenkin toimivan puikulan. Torvivakiota tosta nostamalla saa tasaisempaa tehoaluetta aikaiseksi joka on variaattoripelissä ihan kiva. Vaikkapa 1.8 esmes.. Ei hyydy kuorman alla sitten herkästi.

Tehopiikin metsästäminen kantsii unohtaa variaattorivehkeestä. Vaihteellisessakaan se ei ole mikään nopean putken tunnusmerkki.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
Liittynyt:
30.10.2014 18:16
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut _arska_98 » 23.3.2015 2:10

Terve

Oon tässä suunitellu putken tekemistä itse ja on vähän aukkoja tuossa suunnittelussa blairilla.

Eli: miten periaatteessa putken alkuosan, keskiosan ja peräpillin kerroin lasketaan? Mitä seikkoja noissa tulisi erityisesti ottaa huomioon ettei tulisi niitä konerikkoja, vai onko siihen pelkästään syynä tuo peräpillin kerroin jos on liian lyhyeks jäänyt?
Mitä putken kartiokkuuden arvot voisi laskea vai heitetäänkö ne hatusta? Olisi tarkostus saada mahdollisimman hyvin muulle tekniikalle toimiva putki.

Ps. jos joku haluais vaikka yvnä laittaa viestiä mulle et vois jutella tosta putken teosta ja suunnittelusta kun ei itsellä aikasempaa kokemusta ole :| siis jos jotain kiinnostaa :D
Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 18:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 23.3.2015 21:05

Miksi ihmeessä ihmiset suosivat tuota yksityisviestittelyä? Sulle ois koko ketju tässä tietoa, kelaa myös tietopankki läpi ni löytyypi vastaukset kysymyksiis. :)
Liittynyt:
30.10.2014 18:16
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut _arska_98 » 23.3.2015 23:35

No eipä ainakaa tietopankista löytyny noihin sen tarkempia vastauksia ja tätä topikkii oon nyt puolet jo lukenu mut ei oo löytyny vastausta :s Jos jollain tuosta tietoa löytyy nii saa jakaa :)
Liittynyt:
5.9.2014 1:14
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Muslimipappa » 6.4.2015 1:04

Syötettävät tiedot:
Iskutilavuus, cm³: 50
Huipputehon kierrosluku: 10 000
Pakoaukon aukiolo asteina: 173
Suunniteltu teho, hp: 10 kw: 7,60
Pakokanavan pituus, mm: 25
Alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125): 1,050
Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25): 3,00
Loppupillin kerroin (0,6..0,7): 0,70
Torvivakio (1,25..2,00): 1,50 Pakoaukon pinta-ala: 542
Pakoaukon halkaisija ympyränä, mm: 25,00 Pakoaukon halkaisija: 26,26967516

Tuloksia:
Bmep, bar: 9,12
Pakokaasujen lämpötila, °C: 558,31
Aallonnopeus putkessa, m/s: 577,95
Viritetty pituus, mm: 832,87

Valmistettavan putken mitat: Putken pituuden säätö:
Pituus: Halkaisija: Kartion jyrkkyys: (Yleensä tätä ei tarvita)
L1 58,3 D1 26,3 0,00 Pituus kerroin: 1
L2 229,0 D2 38,0 1,48 L1 58,3
L3 152,4 D3 58,3 3,80 L2 229,0
L4 76,6 D4 75,0 6,22 L3 152,4
L5 91,6 D5 75,0 0,00 L4 76,6
L6 199,9 D6 17,5 8,18 L5 91,6
L7 199,9 D7 17,5 0 L6 199,9
Putken pituus: 807,9 L7 199,9
Kokonaispituus: 832,87

Kopioitu suoraan toivottavasti saa selvää :)

Näyttääkö kaavat edes toimivalta ?
Tarkoituksena olisi saada putki joka on yläkiertonen voimakkaalla piikillä.
Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 18:13
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 6.4.2015 10:41

Mikä laite kyseessä? Bmep aika kova jos johonkin viilaamattomaan vakiopyttyyn oot putkea laittamassa. ;)
Liittynyt:
5.9.2014 1:14
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Muslimipappa » 6.4.2015 11:08

Toi on tulossa Derbi sm uudenmallin rabasa. Vakio pytyllä.

Mitä pitäis ruveta säätämään että saisin sitä alhasemmalle ?

Toki heitä muita vinkkejä jolla putkesta tulisi parempi :)
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 11:50
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut .Juho » 6.4.2015 11:40

Pakoaukon aukioloaika suhteessa huipputehon kierroslukuun on turhan pieni.
Tehotavoite on myöskin turhan kova vakiopytylle (-> laskurin antama BMEP nousee).

Valmiita arvoja on vähän turha kysellä.. siinä ei opi mitään.
Eli nyt ensimmäisenä menet Googleen ja kirjoitat hakusanoiksi "2 stroke tuning book pdf" tjs., sitten etsit esim. A. Graham Bellin, Gordon Jenningsin Gordon P. Blairin.. tai muun tunnetun 2-t gurun kirjan (pdf muodossa).
Ihan ensimmäisenä kannattaa kuitenkin ettiä Seppo Tiittasen opus. Sillä pääsee jo melko pitkälle 2-t virittämisessä ja putkien tekemisessä.
+ on suomenkielinen, joten varmasti ymmärtää asiat oikein.

Jos vaivautuu opiskelemaan, saattaa se mopokin alkaa liitämään ihan toisella tavalla..
Korostan sanaa "saattaa", ettei nyt kukaan tule ulisemaan tuosta, ettei mopo kulkenutkaan täyziiii kun oli lukenut Tiittasta monta kymmentä tuntia. :D
Liittynyt:
5.9.2014 1:14
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Muslimipappa » 6.4.2015 13:44

Iskutilavuus, cm³: 50
Huipputehon kierrosluku: 9 000
Pakoaukon aukiolo asteina: 170
Suunniteltu teho, hp: 10 kw: 7,60
Pakokanavan pituus, mm: 49
Alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125): 1,050
Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25): 3,25
Loppupillin kerroin (0,6..0,7): 0,70
Torvivakio (1,25..2,00): 2,00 Pakoaukon pinta-ala: 542
Pakoaukon halkaisija ympyränä, mm: 30,00 Pakoaukon halkaisija: 26,26967516

Tuloksia:
Bmep, bar: 10,13
Pakokaasujen lämpötila, °C: 600,10
Aallonnopeus putkessa, m/s: 592,29
Viritetty pituus, mm: 931,94

Valmistettavan putken mitat: Putken pituuden säätö:
Pituus: Halkaisija: Kartion jyrkkyys: (Yleensä tätä ei tarvita)
L1 44,2 D1 31,5 0,00 Pituus kerroin: 1
L2 256,3 D2 41,8 1,15 L1 44,2
L3 170,5 D3 69,0 4,56 L2 256,3
L4 85,7 D4 97,5 9,45 L3 170,5
L5 102,5 D5 97,5 0,00 L4 85,7
L6 223,7 D6 21,0 9,70 L5 102,5
L7 223,7 D7 21,0 0 L6 223,7
Putken pituus: 882,9 L7 223,7
Kokonaispituus: 931,94


Tulipa luotteua toi seppo tiittasen pakoputki osio moneen kertaan ja tieto tuli.

Samalla uuttelin putken mittoja huom (korjasin pakoaukon pituuden)
Putkesta näytti tulevan ohut niin lisäsin pakoaukon halkaisijaa 30mm (5mm +)
Jotta putkesta tulisi piikikäs.

Olenko edes jäljillä ? Näytttää putken pituus yms olevan aivan päin helvettiä ?

Englannin oppaisiin en kajoa tällä eglannilla :D
Liittynyt:
11.10.2007 18:46
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut rossipoika » 6.4.2015 15:16

Tommonen 9 tai 10 bar bmeppi ei oo mitenkään päin korkee derbittimen vakiopytylle. Ja semmosia on saatavissa siinä 10krpm tienoilla viilaamatta. Mä laskin jopa aika-alat joskus semmosesta pytystä! Jollain 14 mm pihistimellä voi toki kääntää tuon bmeppi lukeman ympäri ;)

Ajotuksilla voi pyyhkiä persettä kun kierroslukuja on määrittämässä.

Pidän Muslimipapan ensimmäisiä mittoja ehdottomasti parempina kun TEHOA lähdetään hakemaan. Mutta miten kummassa se pakoaukon ajotus pieneni siinä välissä?
Liittynyt:
5.9.2014 1:14
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Muslimipappa » 6.4.2015 15:23

Jos tarkotat tuota pakoaukon pituutta ? Niin katsoin väärin se niin piti korjata se.
Pyörä:
Derbi drd sm
Paikkakunta:
Kivijärvi
Liittynyt:
6.8.2013 21:36
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut V99 » 18.4.2015 18:13

Hei J11!

Luin tätä topicia ja näin, että olit puhunut siitä Pro racen mitoista. Jos joskus viittisit/ kerkeäisit siitä sun Pro race -putkesta ottaa mittoja niin laitappa ihmeessä jakoon tänne. ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö taas sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista