Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 4.10.2011 19:01

Sarvi-Perkele kirjoitti:
Nalle Puch kirjoitti:On lähes mahdotonta saada kahden pytyn ja yhden putken comboa toimimaan. En lähtisi edes yrittämään vaan tekisin suosiolla 2 putkea.
No ei se mitenkään mahdotonta ole, kuten lukuisat kelkat osoittavat. Lähes kaikissa sporttikelkoissakin on 2 sylkkää ja 1 putki, eikä ne itseasiassa tehoissakaan ota kovin hirveästi turpaan verrattuna 2 putkisiin modattuihin veljiinsä. Se vaan että se putken suunnittelu on vähän eri asia kuin yksittäisputken tilanteessa.
Katson nyt parhaaksi hieman selventää käyttämääni terminologiaa:
lähes mahdotonta = mahdotonta pentti perusputkimiehelle mutta ei sulle
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 4.10.2011 20:52

Nalle Puch kirjoitti:Katson nyt parhaaksi hieman selventää käyttämääni terminologiaa:
lähes mahdotonta = mahdotonta pentti perusputkimiehelle mutta ei sulle


Sanotaan nyt että kyllä perusputkimieskin varmaan sitä vastakartiotonta häkäpönttöä paremman tuubin (ehkä) onnistuu tekemään käyttämällä ihan perustekniikoita: apinointi, teollisuusvakoilu ja maalaisjärki.
Eli simppelisti: pituus on jokseenkin sama kuin yksittäisellä putkella olisi, ja halkaisijat vähän enemmän. Mittoja voi sitten kokeilla apinoida olemassaolevista laitteista.

Jos haluaa raakempaa ja korkeempaa matematiikkaa soveltaa oikeen viimesen päälle niin voi vetäistä yläasteelta tutun VERRANNON kehiin, ja tarkkailla olemassaolevien koneiden ilmoitettujen huipputehojen kiekkoja suhteessa pakoaukon aukioloon suhteessa putken pituuteen. Huh!!!
Siitä voi sitten tehdä vaikka minkälaista regressioanalyysiä ja päätyä kenties johonkin tulokseen.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
jokelii
Liittynyt:
19.8.2009 17:05
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jokelii » 6.10.2011 16:46

Kiitos näistä viisaista sanoista , mutta joo olen kyllä ottanut mittoja muiden kelkkojen ja melkolailla saman kuutiosten putkista. Ja nyt ainakin tuo laskin antaa melko samanlaisia tuloksia mitä olen mittaillut , että katsotaan miten toimii ja tuskin se putki nyt enää huonompaan suuntaan menee...
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jt-87 » 6.10.2011 18:23

jokelii kirjoitti:Kiitos näistä viisaista sanoista , mutta joo olen kyllä ottanut mittoja muiden kelkkojen ja melkolailla saman kuutiosten putkista. Ja nyt ainakin tuo laskin antaa melko samanlaisia tuloksia mitä olen mittaillut , että katsotaan miten toimii ja tuskin se putki nyt enää huonompaan suuntaan menee...

Kuvia kehiin putken edistyessä, kuulostaa mielenkiintoiselta!
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
jonijiko
Liittynyt:
3.5.2011 16:55
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jonijiko » 6.10.2011 18:25

Miten tehdään orioniin 4-tahtikoneeseen alakauttainen putki ja mitkä mitat olisivat kaikista parhaimmat?
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 6.10.2011 21:24

Sarvi-Perkele kirjoitti:
Nalle Puch kirjoitti:Katson nyt parhaaksi hieman selventää käyttämääni terminologiaa: lähes mahdotonta = mahdotonta pentti perusputkimiehelle mutta ei sulle

Sanotaan nyt että kyllä perusputkimieskin varmaan sitä vastakartiotonta häkäpönttöä paremman tuubin (ehkä) onnistuu tekemään käyttämällä ihan perustekniikoita: apinointi, teollisuusvakoilu ja maalaisjärki...
No helvata! Jos teollisuusvakoilukin sallitaan (ja mikseipä sallittaisi) ja kun vetäisit vanhan kunnon verrannonkin esiin niin tässä pitää vanhankin jo nöyrtyä (ei nuortua, kuten jossain joululaulussa) ja uskoa että pentti perusputkimiehelläkin on toivoa! Jee!
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 6.10.2011 22:09

jonijiko kirjoitti:Miten tehdään orioniin 4-tahtikoneeseen alakauttainen putki ja mitkä mitat olisivat kaikista parhaimmat?

Siten, että väännät putkesta sellasen. Nelarissa pakoputki on enemmänkin mopossa ulkonäkö kysymys, kuin teho kysymys, joten tee sellanen, mikä on sinusta hieno.

Jos nuyt tosiaan tehon kannalta haluat sen tehdä, etit jostain netin syövereistä laskurin, ja lasket sillä mitat.
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut pbt » 11.10.2011 19:13

millähän nuo profiili kartiot sais pihalle koneelta. Cone Layoutista ei kannata tulostaa kun tulee 250 arkkia per. kartio ja ei ole kuvaputki näittöä mistä piirtää :D
Simo Luoma
Pyörä:
Derbi Senda R extreme 2004
Liittynyt:
21.8.2010 19:56
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Simo Luoma » 11.10.2011 19:27

Kuinkas hyviä putkia porukka on saanu ekoilla kerroila väsättyä että onko tullut ihan toimivia? Kun itse pitäisi nyt aloittaa väkertämään jotain tosi korkealta naukuvaa putkea, joku 9000-13500rpm kun tarkoitus olisi käyttää sitä tuon Malossin kanssa, jos nyt ei mitään oikein tule niin ostan sitte jostain :D Elikkä teknisen tunneilla olisi nyt tarkoitus saada valmiiksi ja aikaa suunnilleen koko talvi, eli pitäisikö vaan ladata tuo blair exhaust ja yrittää laittaa sinne kaikki mitat sun muut ja toivoa parasta? Olisi muuten mielestäni hyvä idea koota nämä kaikki tiedot johonkin vaikka aloitusviestiin niinkuin nämä rabasan ja am6 pakoaukon aukioloajat asteina ja pakoaukon pinta-alat?
Derbien hajoamisella on huomattu olevan monia terveyshaittoja kuten masennusta, ärtyneisyyttä, vitutusta, tupakanhimoa ja alkoholismia.
Ostetaan vaijeriryyppy Dellorton PHBG kaasariin, saa tarjota.
Waltter-Racing
Liittynyt:
28.4.2009 22:17
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Waltter-Racing » 12.10.2011 17:46

Niin ja sitten väki ei enää sitäkään vähää vaivaudu itse mittaamaan / laskeskelemaan ajoituksia ja muita vaan odottavat että kaikki tehdään toisen puolesta. eihän siinä opi virittelystä yhtään mitään. Sitten vaan heitellään niitä arvoja sinne exceliin ja uskotaan loppuun asti siihen että maaginen pakoputkilaskuri BlairExhaust tietää minkälainen pitää putkesta tulla.
Photobucketin galleria: http://s714.photobucket.com/albums/ww14 ... er-racing/
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut pbt » 12.10.2011 19:40

Edistyyhän se putki

paperi malli näyttää tältä:
Kuva

saapas nähdä mitenkä toimii ja oliko blairin asetukset mitenkä oikein.
Waltter-Racing
Liittynyt:
28.4.2009 22:17
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Waltter-Racing » 13.10.2011 16:35

Melko tasapaksulta ja pitkältä harjanvarrelta näyttää, tosin ei noista paperikartioista juuri selvää saa. Mutta heitäppäs ne mitat vaikka tuohon näytille niin saa tutkailla ja joku voi tehdä johtopäätöksiäkin ja kerros mihin vehkeeseen tuommoinen töttero on tulossa?
Photobucketin galleria: http://s714.photobucket.com/albums/ww14 ... er-racing/
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut pbt » 14.10.2011 18:34

Waltter-Racing kirjoitti:Melko tasapaksulta ja pitkältä harjanvarrelta näyttää, tosin ei noista paperikartioista juuri selvää saa. Mutta heitäppäs ne mitat vaikka tuohon näytille niin saa tutkailla ja joku voi tehdä johtopäätöksiäkin ja kerros mihin vehkeeseen tuommoinen töttero on tulossa?


Joops eli siis tarkoituksena olisi tehdä sellanen "keskivääntö" putki joka ottaa hyvän piikin ja kumminkin vääntää jotenkin alle puolenkaasun. Tunturiinhan minä tuota YRITÄN tehdä :D Oli vain opettajan kanssa erimieltälisyyttä kartioitten kääntämisestä niin menee syysloman toiselle puolelle putken tekeminen.
tuossa blairin mitat:
Kuva

Olen kumminkin sen verranlaiska että otin kuvan kaappauksen.
TooByAas
Pyörä:
tön
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
14.2.2008 17:30
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut TooByAas » 15.10.2011 14:18

Muuta en tiedä sanoa, kuin sen että "alkuosan kerroin" sulla on 1,150, vaikka sais olla väliltä 1,05 - 1,125..
Tsekkaa galleria!, Tsekkaa proju!
Fatbar raisereita myynnissä!
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut pbt » 16.10.2011 13:23

TooByAas kirjoitti:Muuta en tiedä sanoa, kuin sen että "alkuosan kerroin" sulla on 1,150, vaikka sais olla väliltä 1,05 - 1,125..


niin se on siitä väliltä. tosin mulla on tosta samasta putkesta 2 eri versiota lisäksi

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista