Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X
Paikkakunta:
Kouvola :(
Liittynyt:
24.4.2007 15:30

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 30.8.2010 20:32

Kuvien koko luultavasti liian iso(tarkista resoluutio ja koko kilotavuina).
Jeejee
hu0+dzgjune50459h
Liittynyt:
25.11.2008 18:14

ViestiKirjoittanut hu0+dzgjune50459h » 2.9.2010 17:23

Talvel pitäs taas alkaa ajella mopol ni pitäs saaha tehoputkee laiteltuu vähä hiljasemmaks ni kävi mieles et jos paisarin vuorais jonkulaisel teipil tai nauhal kokonaa ni auttasko semmone mitä? Ja onko sellasta ylipäätään mikä kestäs lämpöö. Tiiän et on jotai lämmöneristysteippii pakoputkelle mut eristääkse ääntä yhtää? Ulkonäöllä ei oo oikeestaa mitää välii :D Välipillin poikkasemine ja paisarii syvemmälle laittamine vois auttaa mut taitaa pahimmat äänet täs tapaukses tulla paisarin läpi. Tälle ois voinu olla parempi paikka tuol "Tehoputket" topikis mut tääl taitaa olla asiantuntevampaa porukkaa :roll:
Joona94
Pyörä:
2x suzuki pv 1x suzuki s1
Paikkakunta:
orimattila
Liittynyt:
19.1.2009 21:19

ViestiKirjoittanut Joona94 » 3.9.2010 17:53

Mitä asioita tulee ottaa huomioon Blairexhaust kakkosessa?
Eikös tavoiteltu teho laiteta siihen pienempänä mitä se oikeasti on? Ja mikä on optimaalinen pakokaasujen lämpötila/Pakokaasun nopeus? :nolo:
E: ja mikähän olisi se pakoputken pituus peeveessä kuuskybäselle?
suzuki pv -89 50rm koossa 44mm, mikuni corp 22, giannelli, 14-32, 5-vaihde
= 95,9km/h GPS
Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X
Paikkakunta:
Kouvola :(
Liittynyt:
24.4.2007 15:30

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 3.9.2010 20:14

Joona94 kirjoitti:Mitä asioita tulee ottaa huomioon Blairexhaust kakkosessa?
Eikös tavoiteltu teho laiteta siihen pienempänä mitä se oikeasti on? Ja mikä on optimaalinen pakokaasujen lämpötila/Pakokaasun nopeus? :nolo:
E: ja mikähän olisi se pakoputken pituus peeveessä kuuskybäselle?


Eikös se ohjelma nimenomaan laske sille putkelle mm. pituuden.. :)
Jeejee
Esajuppeli
Pyörä:
Yamaha RD350 1988; Solifer SM 1982; Helkama Raisu 75cc 1986
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
21.2.2010 12:31

ViestiKirjoittanut Esajuppeli » 4.9.2010 11:10

Joona94 kirjoitti:Mitä asioita tulee ottaa huomioon Blairexhaust kakkosessa?
Eikös tavoiteltu teho laiteta siihen pienempänä mitä se oikeasti on? Ja mikä on optimaalinen pakokaasujen lämpötila/Pakokaasun nopeus? :nolo:
E: ja mikähän olisi se pakoputken pituus peeveessä kuuskybäselle?
Kaikki selitetään tietopankissa, lue sieltä.
Joona94
Pyörä:
2x suzuki pv 1x suzuki s1
Paikkakunta:
orimattila
Liittynyt:
19.1.2009 21:19

ViestiKirjoittanut Joona94 » 4.9.2010 11:28

Veli-Vihannes kirjoitti:
Joona94 kirjoitti:Mitä asioita tulee ottaa huomioon Blairexhaust kakkosessa?
Eikös tavoiteltu teho laiteta siihen pienempänä mitä se oikeasti on? Ja mikä on optimaalinen pakokaasujen lämpötila/Pakokaasun nopeus? :nolo:
E: ja mikähän olisi se pakoputken pituus peeveessä kuuskybäselle?


Eikös se ohjelma nimenomaan laske sille putkelle mm. pituuden.. :)


Eikö sinunkin mielestäs 95cm mittainen putki ole vähän turhan pitkä?? Ja olen lukenut tiittasta ja tietopankkia, että tiedän jonkin verran näistä hommeleista.
suzuki pv -89 50rm koossa 44mm, mikuni corp 22, giannelli, 14-32, 5-vaihde
= 95,9km/h GPS
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 4.9.2010 12:20

Nähtävästi et tiedä.
Dank memes melt steel beams.
hu0+dzgjune50459h
Liittynyt:
25.11.2008 18:14

ViestiKirjoittanut hu0+dzgjune50459h » 6.9.2010 14:48

Ritz_88 kirjoitti:Talvel pitäs taas alkaa ajella mopol ni pitäs saaha tehoputkee laiteltuu vähä hiljasemmaks ni kävi mieles et jos paisarin vuorais jonkulaisel teipil tai nauhal kokonaa ni auttasko semmone mitä? Ja onko sellasta ylipäätään mikä kestäs lämpöö. Tiiän et on jotai lämmöneristysteippii pakoputkelle mut eristääkse ääntä yhtää? Ulkonäöllä ei oo oikeestaa mitää välii :D Välipillin poikkasemine ja paisarii syvemmälle laittamine vois auttaa mut taitaa pahimmat äänet täs tapaukses tulla paisarin läpi. Tälle ois voinu olla parempi paikka tuol "Tehoputket" topikis mut tääl taitaa olla asiantuntevampaa porukkaa :roll:

anyone? :s
A.S
Pyörä:
Varastettu ja mopo myyty 2008.
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
8.3.2008 19:16

ViestiKirjoittanut A.S » 6.9.2010 14:56

Ritz_88 kirjoitti:
Ritz_88 kirjoitti:Talvel pitäs taas alkaa ajella mopol ni pitäs saaha tehoputkee laiteltuu vähä hiljasemmaks ni kävi mieles et jos paisarin vuorais jonkulaisel teipil tai nauhal kokonaa ni auttasko semmone mitä? Ja onko sellasta ylipäätään mikä kestäs lämpöö. Tiiän et on jotai lämmöneristysteippii pakoputkelle mut eristääkse ääntä yhtää? Ulkonäöllä ei oo oikeestaa mitää välii :D Välipillin poikkasemine ja paisarii syvemmälle laittamine vois auttaa mut taitaa pahimmat äänet täs tapaukses tulla paisarin läpi. Tälle ois voinu olla parempi paikka tuol "Tehoputket" topikis mut tääl taitaa olla asiantuntevampaa porukkaa :roll:

anyone? :s



No riippuu ihan siitä onko tuo sun änkkä kuin hiljainen..
jos se ääni tulee paisarin läpi kilinänä ni kaippa toi lämpöside vähän vaimentaa, mut jos sul joku villaton tk vaimennin ni ei ne äänet mihinkää hiljene vaikka kuin vuoraisit sitä paisarii.
Tehoputket, äänenvaimentajat ja muut pikku osat raudasta / ruostumattomasta teräksestä.
Katso ilmoitukset / galleria / ota yhteyttä yv.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 6.9.2010 15:06

Ritz_88 kirjoitti:
Ritz_88 kirjoitti:Talvel pitäs taas alkaa ajella mopol ni pitäs saaha tehoputkee laiteltuu vähä hiljasemmaks ni kävi mieles et jos paisarin vuorais jonkulaisel teipil tai nauhal kokonaa ni auttasko semmone mitä? Ja onko sellasta ylipäätään mikä kestäs lämpöö. Tiiän et on jotai lämmöneristysteippii pakoputkelle mut eristääkse ääntä yhtää? Ulkonäöllä ei oo oikeestaa mitää välii :D Välipillin poikkasemine ja paisarii syvemmälle laittamine vois auttaa mut taitaa pahimmat äänet täs tapaukses tulla paisarin läpi. Tälle ois voinu olla parempi paikka tuol "Tehoputket" topikis mut tääl taitaa olla asiantuntevampaa porukkaa :roll:

anyone? :s

Tee putki paksummasta pellistä niin ei kilise.
hu0+dzgjune50459h
Liittynyt:
25.11.2008 18:14

ViestiKirjoittanut hu0+dzgjune50459h » 6.9.2010 15:13

En kyllä uutta putkee jaksais alkaa tekemää ku talvella/pakosta tuolla mopolla vaa ajelen :) Mut jonkuu näköstä (varmast helvetin ruman näköstä) vois kehitellä tuoho. Vois kietassa vaimenninvillaa koko putke ympärille :lol:
nigoo
Liittynyt:
18.5.2006 15:31

ViestiKirjoittanut nigoo » 7.9.2010 19:26

Täällä kun on aalto-oppia tuntevaa väkeä, niin kertoisiko joku hivenen imukaulasta? Tarkoitus olisi tehdä itse uusi isommalle kaasarille. onko paras tehdä suora vai tälläinen kartiomainen http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /allfields ? Tarkoitan, että heijastuuko tuossa kartiomaisessa imuaaltoa takaisin päin, heikentäen imuaaltoa? Olisiko paras ratkaisu loiva kartio, jos suora kurkku aiheuttaa pientä resistanssia?
124
Pyörä:
On
Liittynyt:
3.12.2009 20:30

ViestiKirjoittanut 124 » 11.9.2010 16:58

Suunnittelen tässä uuden pakoputken tekoa mopoon. Ohjelmana käytän Sarvi-Perkeleen tekemää taulokkoa, jonka löysin viritetty.com:sta.
Kertokaahan tietoja näihin pitäisi täyttää:

Input values:
Volume, cc: Tähän moottorin tilavuus, eli 50cc
Rpm: Haluttu kierrosluku, vaikkapa 7000 rpm
Exhaust duration, degrees: Mitä tähän tulee/miten se mitataan?
Desired power, hp: Halutut hepat
Exhaust channel length, mm: Mitä tähän tulee/miten se mitataan?
Init pipe diam coef k1 (1,05..1,125): Mitä tähän tulee/miten se mitataan?
Mid section coef k2 (2,125..3,25): Mitä tähän tulee/miten se mitataan?
Tail pipe diam coef (0,6..0,7): Mitä tähän tulee/miten se mitataan?
Horn coef (1,25..2,00): Mitä tähän tulee/miten se mitataan?
Exhaust port equal diam, mm: Mitä tähän tulee/miten se mitataan?


Taitoa ja osaamista sitten valmistuksessa on, mutta jos saisin nämä tietää, olisin kiitollinen! :D

Kiitos!
Raising elephants is so utterly boring...
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 11.9.2010 17:22

124 kirjoitti:Miten syötetään mittoja exeliin?


http://www.motot.net/wiki/Pakoputkiston_teko_2-tahti_moottoriin

Tuollois jotai. Ja Google tietää lisää. Sitäpaitsi siinä exelfilussa oli ohjeet mukana. Ne oli vain englanniksi, mutta pienellä sanakirjan käytöllä pitäisi aueta. Init pipe diameter coefficient kannattaa säätää siten että D1 = pakokanavan halkaisija pakolaipalla. Eli ihan vain kokeilemalla. Ja jos haluu säästyä kokeilemalta niin lyö kertoimeksi arvon "Halkaisija laipalla / paon ekvivalenttihalkaisija". Jos pako on aukolta 25mm ja laipalta 27mm, niin syöttää sinne luvun 27/25 (mitäs se sitte onkaan desimaalilukuna en jaksa laskea). :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
124
Pyörä:
On
Liittynyt:
3.12.2009 20:30

ViestiKirjoittanut 124 » 11.9.2010 18:24

Mites tuon alkukäyrän halkaisija vaikuttaa pakoputkeen? Jos otetaan esimerkkinä Tunturi Hopperin alkukäyrä (esimerkkikuva). Sehän on aikamoinen pilli, joka varmasti rajoittaa pakokaasujen liikettä. Jos vastaavan putken vääntää vaikkapa 3mm paksummasta putkesta, miten tämä vaikuttaa käyntiin yms?
Raising elephants is so utterly boring...

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista