Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 27.11.2011 22:49

Onneksi suomessa nyt ei ihan tuollaista harrasteta.
Tai sitten niitä ei vaan kuvata. En yhtään ihmettelisi jos joku jossain mettätiellä paahtaisi täysiä . Sen vertä täällä kulmakunnalla näkee jos jonkunmoista viritelmää...

Joskus tota makaamista kavereitten kanssa koitettiin jonkun toisen videon innottamana(yläasteajat...), suoraan siinä sai mopon menemään suht vakaasti, mutta kääntyminen oli täysin mahdotonta, mutta mitäs pienistä :lol: Onneksi jo jopa silloin tajusin ettei ole ihan järkevintä/turvallisinta touhua varmaankaan.
eitiedä
Liittynyt:
29.6.2010 1:24
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut eitiedä » 21.12.2011 23:42

Kotikylälläni enoni ikäiset miehet kertovat legendaa hänestä ja mopostaan Raisusta. Mustikoita keräämällä hän sai hankittua rahat Minarellin 5-vaihteiseen myllyyn joka tilattiin Italiasta. Putken hän teki itse ja viilasi joka kanavaan. ''Mopo'' kulki kuulemma 150 km/h ja välitykset riittivät nostamaan keula 5:llä vaihteella kaasusta ilmaan. Erään vanhan rallitien nyppylästä ilmaakin oli saatu jopa 15m. Hän joutui ostamaan uuden ulkoisen kierroslukumittarin(?) eräällee huoltoasemalle rikottua sen liiallisten kierroslukujen takia.
Mielestäni jutut ovat liioiteltuja. Nuoruus aikojen viritys on jäänyt päälle, koska nykyisin hän virittää autoja työkseen ja hänen -75 Opel Asconasta on penkitetty +700 hp/nw.
Olen joskus nähnyt sivuston jossa oli 50cc pyörien nopeus ennätyksiä pitkältä ajalta, nopein taisi olla 200+ km/h, joka oli ajettu jollain suola-aavikolla... Ei kukaan sattuisi tietämään sivustoa ;)
_
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 21.12.2011 23:52

Asiasta hyppykeppiin, eikö raisuun mennyt suoraan joku 80cc vai oliko jopa satapiikki crossarin kone?
Onkimato
Liittynyt:
23.5.2011 17:29
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Onkimato » 22.12.2011 12:07

En usko että senaikasella mopolla tommosia vauhteja kiidetty pelkällä viilailulla. Siihenaikaan ei kovinmonella ollut tarvittavaa tietoa, laitteita tai mahdollisuuksia tehdä mitään ihan tappivirimopoa. Mittaritkin olivat silloin epätarkkoja ja gps systeemejä ei ollut. Ehkäpä jonkun tietyn matkan ajamalla ja siitä ajan perusteella olisi nähnyt lähes oikean nopeuden mahdoillisimman tarkasti.
Monkey osat tarjoaa: Pitracing.fi
TooByAas
Pyörä:
tön
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
14.2.2008 17:30
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut TooByAas » 22.12.2011 21:59

"Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot."
Tsekkaa galleria!, Tsekkaa proju!
Fatbar raisereita myynnissä!
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 22.12.2011 22:06

kaiketikkin legendojakin saa kyseenalaistaa? Vai onko ne jo nykyään niin absoluuttisia totuuksia ette kyseenalaistaminen tule kuuloonkaan?

En usko että senaikasella mopolla tommosia vauhteja kiidetty pelkällä viilailulla. Siihenaikaan ei kovinmonella ollut tarvittavaa tietoa, laitteita tai mahdollisuuksia tehdä mitään ihan tappivirimopoa.
jollain satapiikki krossarin koneella en näe tätä hommaa lainkaan mahdottomana. Jos siihen semmonen nyt sattui suoraan menemään, ja muistelisin että meni.

Mittaritkin olivat silloin epätarkkoja ja gps systeemejä ei ollut.
Ei auton mittarit paljoa heitä, johon noi yleensä mitattiin. Maksimi heitto on varmaan joku 10km/h jossain surkeimmissa mittareissa, saabissa ja volvossa heitto on suunnilleen 3km/h@100km/h. Tietysti ne legendaariset viritetyt mopon omat mittarit nyt näytti mitä sattuu.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 22.12.2011 22:43

Onkimato kirjoitti:Siihenaikaan ei kovinmonella ollut tarvittavaa tietoa, laitteita tai mahdollisuuksia tehdä mitään ihan tappivirimopoa. Mittaritkin olivat silloin epätarkkoja ja gps systeemejä ei ollut. Ehkäpä jonkun tietyn matkan ajamalla ja siitä ajan perusteella olisi nähnyt lähes oikean nopeuden mahdoillisimman tarkasti.


Se vaan on kumma homma että "siihen aikaan" kun noilla Tunturi, Pevu, Solikka, Raisu, yms kalustolla ihan oikeesti ajettiin ja niitä laitettiin, niin niistä suhteelliseti ottaen helvetin suuri osuus kulki yli sitä maagista satkun rajaa. Esimerkiksi Tunalla aika standardilukema oli 65/75 cc setillä se 110 kmh auton mittariin. Ja Solikkaan sai tietysti samat palat kiinni.
Joten kaikista laitteista, mahdollisuuksista ja tiedosta huolimatta mopot ei nykyään oikein kulje.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 22.12.2011 22:50

eitiedä kirjoitti:Kotikylälläni enoni ikäiset miehet kertovat legendaa hänestä ja mopostaan Raisusta. Mustikoita keräämällä hän sai hankittua rahat Minarellin 5-vaihteiseen myllyyn joka tilattiin Italiasta. Putken hän teki itse ja viilasi joka kanavaan. ''Mopo'' kulki kuulemma 150 km/h ja välitykset riittivät nostamaan keula 5:llä vaihteella kaasusta ilmaan.
http://i609.photobucket.com/albums/tt17 ... ut1983.jpg

eitiedä kirjoitti:Olen joskus nähnyt sivuston jossa oli 50cc pyörien nopeus ennätyksiä pitkältä ajalta, nopein taisi olla 200+ km/h, joka oli ajettu jollain suola-aavikolla... Ei kukaan sattuisi tietämään sivustoa
http://www.elsberg-tuning.dk/recordbikes.html
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 22.12.2011 23:18

Esimerkiksi Tunalla aika standardilukema oli 65/75 cc setillä se 110 kmh auton mittariin.
Ja monellako tälläinen setti oli? En tiedä onko nämä JPCt sun muut viripytyt olleet enemmänkin kaupunkilaisten heiniä, kun KUKAAN noista maaseudulla jututtamista ihmisistä (niitä on kymmeniä, 80-luvun mopoilijoita koko vuosikymmenen ajalta) ei edes tiennyt mitään koko Autisasta, JPCstä tai mistään virityssylintereistä. Ovat vaan sanoneet ettei mitään virityspyttyjä ole ollut saatavilla valmiina, ja vakiopyttyjä vaan viilattiin. Pakoputkia kuulemma tehtiin joka teknisentyön tunti uusi, ja koitettiin josko olisi tullut parempi mitä entinen. Pakoputki malli oli sellanen, mitä se moposportin musta yleispakoputki on. Kovimmat mopot kuulemma ovat kulkeneet 70-80km/h 99 saabin mittariin...Itse en tuona aikana ole elänyt, saatikka ollut mopoiässä, mutta omien jututusten perusteella en tuota väitettäsi allekirjottaisi. Kaupunkilaisia en ole jututtanut.

Vasta noi 90-luvun alussa, ja aivan 80-luvun lopussa 15 vuotiaita olleet ovat tietäneet noista viripytyistä, ja laitelleet niitä.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 22.12.2011 23:29

Slerpa_ kirjoitti:Kovimmat mopot kuulemma ovat kulkeneet 70-80km/h 99 saabin mittariin...
Heh... sattuipa hauskasti - mun Superin (vakiopytty) parhaat kulut mitattiin just Saab 99:llä. Mut vauhtia oli kyllä enemmän kuin tuossa mainitset. ;)
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 22.12.2011 23:52

Slerpa_ kirjoitti:
Esimerkiksi Tunalla aika standardilukema oli 65/75 cc setillä se 110 kmh auton mittariin.
...KUKAAN noista maaseudulla jututtamista ihmisistä (niitä on kymmeniä, 80-luvun mopoilijoita koko vuosikymmenen ajalta) ei edes tiennyt mitään koko Autisasta, JPCstä tai mistään virityssylintereistä. Ovat vaan sanoneet ettei mitään virityspyttyjä ole ollut saatavilla valmiina, ja vakiopyttyjä vaan viilattiin.


No kyllä se vakipyttykin pitäs saada viilattua suhteellisen vaivatta sinne satkun tuntumaan. Mutta saatat tietysti tuossa olla ihan oikeessa että vielä 80-luvulla viripyttyjä ei oikein ollut saatavilla. Jos jollain ois niin vanhoja Mopo-Sportin kataloogeja niin siitä vois selvitä, eikö lie se pulju aloittanut viritysosien laajamittaisen myynnin..?
Mutta sen tiedän että 90-luvun puolella oli jo monenmoista virikattilaa tarjolla, ja ainakin niissä kuvioissa missä minä pyörin se yli satasen kulkeva mopo oli pikemminkin sääntö kuin poikkeus, vaikka nekin oli enimmäkseen siistitystä bolttisosasta kasattuja.
Nykynuorison juttuja kun kuuntelee niin yli satkun mopoja tuntuu olevan harvassa. Ehkä jopa noiden uusenskojen keskuudessa, mitkä pitäs saada helposti kulkemaan.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
joltsu
Pyörä:
Peugeot Xps -08, Samurai cross 110cc, Yamaha Jog R -05.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
31.7.2011 20:18
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut joltsu » 23.12.2011 12:42

Nykyään myös mopoja ratsataan enemmän kuin ennen tai näin olen ainakin käsittänyt niin se varmaan vaikuttaa aika paljon siihen intoon tehdä noita yli sataa kulkevia "mopoja". No ettei menis ihan offiksi niin kaverin isällä oli ollut joskus raisu joka kulki yli 80km/h. Hänen äitinsä ei ollut sallinut virittämistä, mutta jän oli tilannut mm. 80cc pytyn ja sanonut äitille, että se on vakiopytty. Kaikki muutkin hilppeet olivat kuulemma olleet "vakio-osia" :lol:
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 23.12.2011 14:12

Nykyään myös mopoja ratsataan enemmän kuin ennen tai näin olen ainakin käsittänyt niin se varmaan vaikuttaa aika paljon siihen intoon tehdä noita yli sataa kulkevia "mopoja".
Itse olen käsittänyt homman päinvastoin. 80-luvun mopoilijoita jututtaessa olen myös tästäkin asiasta kysellyt, ja kuulemma sillon syynättiin mopoja tarkasti, ja se 40 markan sakko saattoi tulla jostain aivan typerästä ja tyhjänpäiväsestä asiasta, kuten normi tunan jarruista on tullut nimikkeellä "huonot jarrut" sakkoa, ja automaatti papiskan laatikon ininästä on tullut meluhaittasta sakkoa. Myös ei mopolla kaiketikkaan saanut ajaa yöllä, joten siitä tuli kanssa sakkoa, jos poliisi mopon joskus yöllä bongasi. Samalla tavalla autojen ja mopojen katsastus on ollut aivan pilkun tarkkaa puuhaa.

Nykyäänhän on aivan sama kulkeeko mopo sen 70km/h vai 120km/h, sakkoa kai tulee saman verran, joten en tässä näe estettä niille yli 100 kulkeville mopoille. Myös tekniikka on kehittynyt siitä suzukin paskasta puoliläpästä noihin case reedeihin. Käsittääkseni 90-luvulla on mopot kulkeneet eniten. Silloin alkoi internet tulemaan, josta sai jotenkin haettua vähän tietoa, tai keskusteltua saman henkisten ihmisten kanssa, bolt-on osat tulivat, joten viritys aihiot paranivat.

No kyllä se vakipyttykin pitäs saada viilattua suhteellisen vaivatta sinne satkun tuntumaan.
Noilla 80-luvun "maalais viilaus opeilla" epäilen tätä. Kuitenkaan huuhteluihin ei kosketa, viilataan "millisinnemillitänne"- tekniikalla, pakoputket on niitä ilman mitään laskutoimituksia tehtyjä moposportin mustan yleismalliputken näkösiä, ja kaasutin on se epätarkka bingi mikä jostain perämoottorista/jyrsimestä sattuu löytymään?
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 23.12.2011 15:41

Slerpa_ kirjoitti:Noilla 80-luvun "maalais viilaus opeilla" epäilen tätä. Kuitenkaan huuhteluihin ei kosketa, viilataan "millisinnemillitänne"- tekniikalla, pakoputket on niitä ilman mitään laskutoimituksia tehtyjä moposportin mustan yleismalliputken näkösiä, ja kaasutin on se epätarkka bingi mikä jostain perämoottorista/jyrsimestä sattuu löytymään?


Niin no, tiedon puutteessa niitä ei saa kulkemaan ihmiset nykyäänkään, mutta mekaanisesti sille ei oo mitään estettä. Esim tunan vakipytystä saa melkoisen ärisijän kun pudottaa huuhtiksista sisäseinät pois, jolloin ajoitusta pääsee lisäämään mäntää viilaamalla. Ja tunan pako ja imu on lapsellisen helppoja viilattavia. Onnistuu jopa senaikaisilla sahaviiloilla.
Ite tein joskus tommosen setin, ja se kulki vielä sen 80+ km/h jollain 25 % öljybensalla, ja syvä urkonen pytyn kyljessä. Sisäänajossa nimittäin dragsterreikään unohtunu poranterän pätkä irtos ja silleen, niin sen jälkeen piti vielä vedättää...
Tuntus että se pienellä laitolla ois menny sinne satkun tuntumaan. Voishan tuotakin joskus testata.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut -Zone- » 23.12.2011 16:15

Yksi asia kannattaa muistaa että se todellinen nopeus oli käsitteenä eri kuin nykyään. Nykypäivänä on useitakin tapoja mitata se nopeus tarkasti. Entisaikoina pidettiin sitä saabin mittaria tarkimpana vertailumittarina ja vaikka näin taisi silloisen TM-lehden mukaan ollakin, ei se tarkoita että se yksilö jota mittaamiseen käytettiin oli se kaikkein tarkin. Kuitenkin sitä pidettiin siihen aikaan riittävänä vakuutena jos "saabin mittarikin näytti että.."

Yhtälailla se oli siihen aikaan "todellista nopeutta".

Yksi kannattaa muistaa myös, että kylissä oli usein ns. virittäjä velhoja, jonka käsissä kävi useammankin jannun sylinteri, eli osaavalla kaverilla saattoi olla puolen kylän pytyt käynyt käsissä tai ne pytyt vaihtoi muutoin vain omistajaa. Varsinaisia viilaajia oli vähemmän kuin nykyään. Yksi syy tähän oli myös että ne pytyt oli kokolailla kalliita. Malossista casereedin tekoon ei kovin moni raskinnut siihen aikaan ryhtyä. Malossi oli siihen aikaankin kallis pytty ja keskimääräinen mopopojan kesäduuniraha pieni. Tänäpäivänä jonkun P+ sylinterin saa puoli-ilmaiseksi.

Yksi selvä ero on myöskin internet. Nykypäivänä mikä tahansa piloillekin viilattu on helppo uppia muiden nähtäville ja se myös tekee oman osansa siihen minkä vuoksi keskinkertaiset saavutukset vaikuttaa olevan paljon yleisempiä. Niistä keskinkertaisuuksista kun ei silloin joskus paljon puhuttu edes siellä kuuluisassa esson baarissa joten on kait täysin ymmärrettävää ettei niitä nyt kukaan muista, vaikka toki sitä keskinkertaisuutta silloinkin oli. Ehkei silti ihan samassa mittakaavassa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista