Ostan kevarin, mutta minkä?

Liittynyt:
30.6.2015 20:20
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Jagroan » 11.7.2015 23:07

mustavi kirjoitti:Ai niin, olitko lukenu tietopankin esittelyn CBF:stä (TM-koeajo 2009 linkitettynä ym.)?

http://www.motot.net/wiki/V%C3%A4h%C3%A ... 125-mallit

Mietin vielä Sun mittas ja mökki-soratien vuoks olisko Derbi Terra (1kpl) tai CLR125 (2kpl) kenties vaihtoehtoja endurotyyliin? Terraa on vain jokunen kappale Suomessa, yks siis myynnis Pohjanmaalla 1.150€ pyyntiin, mikä on Varren suuntainen täyden 11kW pitsikansisinkulla. CLR taas järkipyörän vähä sorapolkusuuntaan puettuna (oliko peräti samansukuinen XL-konekin) joista toinen myynnissä oleva ajokoulupyöränä ollu aika edullinen, toinen aika hintava imho. Ton 182cm saat viikkailla pariin kertaan ainaki jos meinaat mahtua ajaan pienikokosimmilla 160cm-aasiamittasille tehdyillä järkipyörillä ;) Touhottaessa lisäsin Terran/Mulhacenin suomenkielisten manuskojen latauspaikan ja koneestakin jonku korjausoppaan tapaisen (korjauskurssipruju vai mikä lie) esikatseltavaks (maksullinen lataus).


CBFstä olen lukenut varmaan kaiken, mitä suomeksi tai englanniksi on kirjoitettu. :) Molemmat pyörät mitä laitoit vaikuttais aika pätövehkeiltä omaan käyttöön. Just tuli käytyä tuossa metsälammella kalassa (noin 4 km hiekkatietä/suunta) skootterilla, ja se ei todella ole kulkuneuvo tuollaisille teille, vaikka ihan näppärästi siellä kyllä meneekin.

Omana mopona mulla oli Honda Monkey, ja sen seurauksena olen täydellisesti Hondamies, mitä tulee kaksipyöräisiin. Tästä ominaisuudesta kyllä yritän päästä eroon mm. ajelemalla Peugeot Speedfight II skobolla. :)

Oikeastihan kiinnostaisi Honda CRF250L, mutta ne pyörii budjettipyöräilijälle aivan järjettömissä hintaluokissa.
2015: Satunnaista ajelua appiukon Kymcolla. Toiveissa olisi Honda CBR250, CRF250L, CBF125, XL Varadero 125 tms.
2014: 2 viikkoa ajelua Kymco People S 250 skootterilla
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Liittynyt:
14.10.2013 0:32
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Tomppa_123 » 21.7.2015 0:57

Noniin olisi kevarin osto edessä, ja 2t olis hakusessa.

Olisko kellää kokemusta pyörästä Aprilia Sx?

- männänvaihtoväli?
- onko tuo RAVE minkälainen riesa?
- kulutus?

kaikkea muutaki saa kertoa kyseisestä pärrästä. :D
Moderaattori
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
27.10.2012 12:43
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut jonicc » 21.7.2015 11:00

Mallikohtainen on ollut nyt lähiaikoina aika aktiivinen, sieltä varmaan löytyy tietoa ja eiköhän ainakin ma$$i tule tänne tarinoimaan kokemuksiaan myöskin :lol:
viewtopic.php?f=100&t=83595
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut ma$$i » 21.7.2015 12:01

Oikeinpa arvasit ;) melkein kiusallaa jättäydyin pois ku nimi mainittii :D

Männänvaihtoväli TTnä suositeltu 8-10tkm ja vakiona ~15tkm. Mutta voi tietysti ajaa niin paljo ku kantti kestää, esim itse juuri yläkerran avasin 12tkm ajetulla männällä. Ei yhtään moitetta männässä tai sylkässä, vähän väljähän se tosin oli :D (tt pyörä). Alakertaan kannattaa koskea jos kuuluu jotain epämääräistä, muuten siinä 25-30tkm

Rave(t) ovat sekä pelastus et riesa :D. Riippuu mille tuulelle se sattuu. Näitä PA-säätimiä löytyy 2 mallia: sähköinen rave1 ja pneumaattinen rave 2. Rave1 yleisempi sen helpon asennettavuuden ja huollon vuoksi, mutta tämä malli saattaa huonolla tuurilla syödä laippoja ja vaijereitaitsellä tänä kesänä jo 1 laippa ja sen vaijeri takana . Vianetsintä ja putsaus kuitenkin älyttömän helppoa säätimen helpon toimintaperiaatteen vuoksi (kannttaa tsekata mototin Rave1 tietopankki) . Rave2.on puolestaan aivan toisenluokan härveli. Rave1 toimi sähköisesti niin rave2 paineella minkä se saa sylinteristä. Täytä varten sylinteriin tulee porata reikä jotta rave2 tietää koska nostella laippaa. Miinuksina todettakoon hitusen hankalampi asennettavuus ja saatavuus. Mutta toimiessaan varmempi kuin rave1 ja rave2 aukeamisaikaa voi säätää toisinkuin rave 1 Huom. itsellä rave1 joten kakkosmalli hieman hakusessa tietoineen, joten jäi varmasti uupumaan

Kulutuksen pariin siis
Virejä itselläni Rave1, TTputki, 34 mm dellorto VHSB, V-force 3 pakko mainostaa :D, tulossa VHM tasalakikansi ja tasalakimäntä ja kulutus pyörii about ~7l\100 km kun vaihtelevasta ajosta kyse. Kylärallissa nousee vähintään litralla per satku. Matka-ajossa säxän/räxän mahtavat väännöt pääsevät esille, piikillä ei tarvitse välttämättä ajaa ollenkaan itsellä jo kevennetyt välitykset kuin vakiot ja 97km\h voi ajaa ennen kuin piikki alkaa jolloinka bensankulutus tippuu matka-ajossa 5-6l/100km (huom. itselläni näin). Kaikkihan riippuu aivan kuskista, siitä miten kahvaa kääntää jne.

Yleensä pelotellaan että isompi kaasari lisää bensankulutusta hirveästi... Ja paskat . Itselläni isompi kaasutin ja täydelliset säädöt<3 jolloin kulutus pienempi kuin vakiona :lol: . Säätökysymys sanon minä

Yleisesti suosittelen apriliaa kovastiyllätys yllätys :D
Miinuksina todettakoon:
löysähkö takajousi, suosittelen koropalan ostoa. Autto aivan perkeleesti. Kiksi "väärällä" puolella onko edes miinus? itse tykkään. Tasapainoakselin muovirattaat mainitsen vaikka ne harvemmin mitään aiheuttavatkaan. Suurin riesa ovat PA-säätimet jos ne pahalle päälle sattuvat, muuten toimivat oikeen mallikkaasti.

Hyviä puolia:
Ulkonäkö(noh mielipideasia ), ei massaa
Rotax koneen luotettavuus ja tehoa löytyy TT nä vaikka muille jakaa. Viritys osia saatavilla suht helposti ja niillä saakin aika paljon lisää tehiä irti :seko: . Esim kotarin v-force3 sopii suoraan apikkaan.
Kasatttu laatuosista, alusta ja jarrut

Varaosien saanti suomesta ihan OK, yleisosia on paljon pyörässä joita löytää helposti, mutta harvinaisempiin osiin siirryttäessa nakkilan pyörä ja mopo on ainoa suomalainen vaihtoehto ja kallis sellainen.
Ulkomailta osia löytyy helpoimmin ja halvemmalla, esim PJME ja 2rad sausenthaler

Paljon jäi kertomatta mutta ei tehdä tästä romaania :lol: . Tervetuloa mallikohtaisen keskustelun puolelle tarinoimaan ;)

PS. Kannattaa lukea aprilia mx 125 tietopankki, paljon hyvää tietoa jotka pätee myös hyvin säxään/ räxään, joiden oma tietopankki valitettavasti kovin torso
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
9.9.2009 12:47
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Lexi » 22.7.2015 14:12

Eipä tuo rave 2 ole huoltovapaampi, vaan päinvastoin. Se kun toimii pakopuolen paineella (eikä käytä puhdistusmoodia kuin rave 1) niin huoltovälit ovat vieläkin tiheämpiä. Lisäksi kun nuo ravet ovat erillisiä yksiköitä, pääsee niihin helpommin paskaa joka sitten syö luotettavuutta.

Väittäisin että pienimuotoisia riesoja normaalille käyttäjälle, tosin jos ravaat radalla niin rave 2 on mukavan helpposäätöinen ja "rata"pyörän huoltoväleillä ei tule mitään luotettavuusongelmia.
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut ma$$i » 22.7.2015 14:35

Kiitos tarkennuksesta Lexi :) . Tarkoitin lähinnä että vaijereita ja laippoja ei kulu kuten Rave 1 kanssa :D . Mutta hyvä tietää kakkosmallista tuokin ;)
Liittynyt:
3.6.2015 13:37
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut thanii » 12.8.2015 17:22

Noniin, kohta alkaa olemaan a1-aika kohdalla ja pitäisi kevari hommata. Suurin osa ajosta todennäköisesti matkaa kouluun ja/tai töihin tms. Ehkä satunnaisesti pidempiäkin reissuja tulee tehtyä + huvin vuoksi ajelu. Smoto tai enska mielummin ulkonäön takia mutta kyykyt yms. käy myös. Sekä 2- että 4-tahti käy, mutta kuitenkin sellainen jolla uskaltaa lähteä pihatietä pidemmälle ottamatta puolikasta konetta varaosiksi mukaan. Hinta mielellään suht halpa (max ~5000), mutta muuten saa ehdotella ihan vapaasti kaikkea.
Moderaattori
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
27.10.2012 12:43
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut jonicc » 12.8.2015 23:06

Nelaria nyt ainakin tarttee vähemmän huoltaa. Itellä oli 4t husse jolla vetelin ~18tkm ilman mitään ongelmia. Tuohon hintaluokkaan varmaan kannattaa katella vähän ajettuja (vai saakohan uusiakin) betoja, fanticceja ja riejuja. Husse on hyvä pyörä, mutta alkavat kaikki olla paljon ajettuja jo.

Jos kilsoja sitten ei tule niin paljoa / oot valmis huoltamaan ja varautunut siihen että rahaa menee vähintään tuplasti ( bensat, männänvaihto? ) niin 2 tahti on tietty hyvä valinta. Oikein huollettuna ja säädöt kohillaan aivan yhtä luotettava kuin 4tahti.
Liittynyt:
3.6.2015 13:37
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut thanii » 13.8.2015 20:59

Kiitos vastauksesta. Bensankulutus, männänvaihdot yms. ei ole ongelma, mutta tekeekö noilla nelarismotoilla mitään, jos pitää vaikka moottoritielle mennä? Tietty big bore kittejä, kansia, nokka-akseleita sun muita viriosia löytyy netistä tilaamalla. Miten kulkee esimerkiksi 180cc nelari verrattuna vaikka sm husseen?
Moderaattori
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
27.10.2012 12:43
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut jonicc » 13.8.2015 23:06

Perus nelarismoton huiput normiasennossa 110 luokkaa, munakyyryssä kerran sain hussen rajarille kutosella (128km/h) ja yleensä n. 120 kyyryssä jos ei kauheaa vastatuulta. Motarien varressa kuitenkin aina "vanhat tiet" jossa rajotuksena 80-100, siellä on 100x mukavempi ajaa, eikä siinä ajassakaan säästä oikeasti montaa minuuttia kun ajaa 80 verrattuna 120.

180cc nelari asettuu vakionelarin ja perus tt 2tahdin väliin. Varmasti hyvä kompromissi jos ostaa valmiiksi 180cc / viitsii itse laittaa.
Liittynyt:
3.6.2015 13:37
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut thanii » 15.8.2015 12:41

Okei. Varmaan noita nelarismotoja pitää alkaa kattomaan ja jos ei valmiiksi löydy 180cc niin sitten ostetaan ja asennetaan ;) Sitten tietysti jos ei siinäkään meinaa vedot riittää niin voi myöhemmin ostaa kantta ja/tai nokka-akselia joilla sitten vielä enemmän tehoa koneesta irti. Tietty virityksen kannalta 2t olisi järkevämpi, mutta ehkä se nelarin varmuus ja bensankulutus vie voiton.
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
9.9.2009 12:47
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Lexi » 16.8.2015 18:12

Muista että tehoa irti ottaessa tuosta Minarellista luotettavuus laskee ja huoltovälit tihenevät. Virittäminen tulee myös kalliiksi, kun ottaa huomioon että 2-t on jo vakiona huomattavasti tehokkaampi ja se kestää ne tehot. Saahan sen pyörän aina vaihdettua jos tuntuu ettei ole tarpeeksi kulkua tjsp.

t. 4-t kisasmoto ja 300-500km välein moottoriöljyt
Liittynyt:
23.4.2015 21:58
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut OlenWelho » 25.8.2015 18:37

Nyt kortin tullessa olisi tarkoituksena ostaa pyörä uutena. En vain saa valittua kahden väliltä. En osaa päättää ostaisinko YZF-R125 vaiko RC125, Yzäri vaikuttaa harmillisesti siltä että sitä eivät liikkeet myy ABS jarruilla, vaikka olen joskus nähnyt myynti-ilmoituksen siitä ja tiedän että niitä on tuotu maahan (saa linkata jos sellainen löytyy jostain) kun taas RCssä ABS on vakiona. Arvostaisin sitä jos joku voisi kertoa molempien pyörien hyviä sekä huonoja puolia. Kiitos jo etukäteen. :D

Edit: kiinnostuksena olisi myös ehkä "pilata" tällainen pyörä big borella jos joskus kyllästyn sen tehoihin, (tai ajo-ominaisuuksiin motarilla jossa joudun käymään vähän väliä)
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut ma$$i » 25.8.2015 19:57

Ajo-ominaisuuksista en tiedä mutta kotariin ei vissiin isompaa sylkkää saa. Yzäriin saa 180cc suht helposti hommattua
Pyörä:
Husqvarna TE 125, exYamaha YZF R125, pv
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
8.5.2013 23:09
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Meepi » 25.8.2015 23:09

Ite oon ainaki omasta yzäristä tykänny. Ajo-ominaisuuksiltaan tuo on ihan mukiinmenevä kampe, eritoten jarrujen hyvää toimintaa siunailtu isojen pyörien kuskeja myöten. En osaa kyllä abs:ää kaivata, vaikka saattaisinhan toki ajatella toisin jos testaisin absillista yzäriä. Ja menovesihän tuolle maistuu melko karsaasti mikä on erittäin hyvä asia. Heleposti 450km pääsee tankillisella ja oompa kuullu että yli viiensaan kilometrin rupeamiakin on yzärillä rullattu tankillisella. Mikään rakettihan tuo ei vakiona ole mutta pärjää Suomen nopeusrajoituksissa ja ajaahan tuolla niitä hurjia 120 kilpisiä motareitakin olematta tientukkona. Siinä mielessähän yzäri on myös hyvä että viripalikkaa on saatavilla joka lähtöön jos innostut isompaa pannua hommaamaan.

Huonoina puolina mainittakoon kehnonlainen takaiskari joka alkaa olla jo melko tunnoton, mutta uudessa pyörässä tuskin tätä ongelmaa on. Muuta ei kyllä nyt tässä äkkiseltään tule mieleen.
Ostetaan smotot husseen! Pistä viestiä jos sattuu löytymään