Jos nostais tätä taas

Ajokausi 2020 lie aikalailla lopussa. Varjon mittarissa nyt reilu 67.000km, hauskoja ajoja >3.500km (ja Bimpellä vajaa 500km). Öljyt täytyy vielä vaihtaa, kun reissuajossa moottorista huuhtoutunu noki on mustannu vanhat smöröt... ei voi jättää niitä talvehtiin moottoriin. Ketju täytyy talvella uusia, mutta yllättäen 8 vuotta vanha GS-akku jaksoi vielä koko kesän... pitäisköhän ihan piruuttaan katsoa mitenkä monta vuotta se jaksaa vielä. Onko kevarikustomeja vielä liikenteessä, vai haahuileeko setä täällä ihan itsekseen?

E: Tossa englantilaisen EVO-autolehden entisen omistaja-päätoimittaja Harry Metcalfen urheiluautojen esittelyvideoa katsellessa ("Harry`s Garage"-kanava, Ferrari 812 Superfast) hän mainitsi mielenkiintoisen ranskalaisen Guide Logis-kirjasen, mihin on kerätty itsenäisten majoitusyrittäjien toimipaikkoja. Opaskirjoja on 2 sorttia, Guide Logis arkisemman tasoisille paikoille sekä Guide Logis d`Exception-opas erikoisemmille (lue: sikakalliille) majapaikoille Ranskassa. En itse vielä tilannu, mutta jos kiinnostaa tilaussivusto olis:
https://www.logishotels.com/en/give-the ... res-guides (englanninkielinen versio). Varmaanhan matkailumaista on saatavilla vastaavia opaskirjoja kuin meren mutaa, mutta ko. suosittelija yleensä tietää mitä tekee

Shadowlla kertyny pikkuajoista jo muutama sata km lisää: ei pysäköintiongelmia stadissa eikä bensaakaan kulu kuin muutama höyrypilvi. Mun puolesta eurotalvi sais jatkua vaan

E2: Lexus Lefan ohella sairain auton pakoääni lie V10-moottorisessa Porsche GT:ssä(kin). Tässä Jay Lenon tuore video omastaan:
https://www.youtube.com/watch?v=nWTsDSzbGag.
E3: Syy miksi Saksan autobaanalla ei vaihdeta ohituskaistalle ennen kuin on katsottu TARKKAAN onko joku saavuttamassa kovalla vauhdilla. Tässä siis tilanne MB430E Lorinserin näkövinkkelistä, 255km/t taulussa kun noin 4.00 kohdalla Fiat Toopelo lähtee änkeämään eteen. Noin 4 sekuntia myöhemmin Mese ohittaa vanin onnekkaasti vapaana olleen oikean kaistan kautta, ja jarrutuksesta huolimatta edelleen yli 190 lasissa. Rajoittamattomalla autobaanan pätkällä Mersu siis ajoi täysin laillisesti tuota vauhtia... eri asia oliko kaahaaminen fiksua keli (tihku) ja liikenne huomioiden.
https://www.youtube.com/watch?v=5n8dPL74OM4Varjosta ei sen suurempaa sanottavaa. Eurotalven ansiosta pikkuajeluja on voinu jatkaa, mutta nyt kun se on seissy useita päiviä alkaa huomata (tuntua), että akku väsähtää. Täytyy siis käydä hankkimassa uus, kun en viitti irrotella satulaa jotta akkua vois välillä latailla. Onhan se jo täysin palvellu, oliko hankittu 2011 vai 2012. Tais olla la/su luvassa jotain +5 eli joulukuulle melkein hellettä

E4: Sadesään "innoittamana" tässä linkki/juttu kuuluisasta La Jument-majakan kuvasta, missä vartija kurkkaa ovesta juuri kun valtava aalto iskee majakkaan - hän ehti pelastua. Majakka löytyy siis Ranskan Bretagnen niemimaan kärjessä Quessant- eli Ushant-saaren Atlantin puoleisesta lounaiskulmasta.
https://celticlifeintl.com/la-jument/ Merenkulun kannalta myrskyisä, karikkoinen ja vuolaan vuoroveden alue on historiallisesti ollut erittäin vaarallinen. Vanha merimieslaulu kuuluukin synkästi:
« Qui voit Ouessant voit son sang - ken näkee Quessantin näkee verensä
Qui voit Molène, voit sa peine - ken näkee Molènen näkee tuomionsa
Qui voit Sein, voit sa fin - ken näkee Seinin näkee loppunsa
Qui voit Groix, voit sa croix - ken näkee Groixin näkee ristinsä »
Nimet ovat saaria Cap Finistèren niemimaiden seudulla: Quessant ja Molène pohjoisen, Sein ja Groix eteläisen niemenkäjen edustalla. Tämä nyt tietenkin
hyvin tärkeää tietoa... ööh, justiinsa prätkävoorumissa ja Luojan & muidenkin unohtaman kevarikustomin ketjussa

Tai sitten on vaan kustomistilla liian vähän järkevää duunia tai kirjoiteltavaa.
E5: Pitipä viime viikolla hakea halpa akku Varjoon (ihan ajamalla, kun oli jotain 4-5 astetta), kun vanha oli tuntunu jo jonkin aikaa heikolta. Enemmän ollu lyhyttä ajoa vaan viime ajat, ja ilmeisesti nyt keli kääntyy talvisemmaks. Millyardilta tuore video hänen vuoden 2001 Kawasaki Z1 1600 V8-prätkästä:
https://www.youtube.com/watch?v=sjxiHLZdSGwE6: Dokkari levyjarrun kehitystyön tehneestä Norman Dewisistä ja Sir Stirling Mossista joka ajoi hänen kanssaan 1952 Mille Migliassa... olivat menossa mitalisijoille kun ajoivat tiellä olleisiin kiviin, ja Jagge XK C-Type kilpurin pyöränripustus hajosi. Hyviä kommentteja mikä koukuttaa kuskia kilpaa ajaessa, ja toki dokkari on tärkeä siksikin, että Moss ja Dewis ehtivät kuolla (90- ja 98-vuotiaina) ennen kuin se ehti valmiiiksi. Haastateltavana myös F1-kommentaattori, britti Murray Walker eli "Muddly Talker", ja pari muuta fossiilia:
https://www.youtube.com/watch?v=OVnyRa79EA0 (32:16 min).
E7: Mersu-ihmisille kiva dokkari merkittävistä Mersuista:
https://www.youtube.com/watch?v=3p2SGiosvv0. Mikä onni, että Emil Jellinekin tyttären nimi oli "Mercedes"... eikä esimerkiks iki-ihana "Hjördis"

E8: Välillä Jay Lenon autotallin prätkävideo:
https://www.youtube.com/watch?v=1sAdlTbUoJ0 , tällä kertaa Suzuki RE-5 Wankel-prätkä. Näitä tais olla useita Suomen rekisterissä, eikä ole kuin vuos-pari kun tällainen oli ulkoilutettavana.
E9: FEMA lausuu, ettei mp-vuosikatsastelu paranna liikenneturvallisuutta. Toivottavasti nyt edes Suomessa jatkettaisiin höperöjen hysteerikkotätien vastustamista ankarasti ja ikuisesti. Täällä Suomessa prätkien onnettomuustilastot ovat tainneet kaunistua, enpä tosin ole seurannu kehitystä.
https://www.femamotorcycling.eu/motorcycle-inspections/E10: Sveriges Motor Cyklister "Bra tänkt"-esitelmä 16s PDF (vuosmallia 2012 kait) ladattavissa täältä:
https://www.regeringen.ax/sites/www.reg ... ankt_0.pdf jos ketään kiinnostaa. Tulipa vaan vastaan ihan muita asioita etsiskellessä.
E11: Moottoripyöräilijöiden henkilövahinkojen määrä on lähes puolittunut viimeisen 10 vuoden aikana, kertoo Liikenneturvan tilastokatsaus 22.1.2021:
https://www.liikenneturva.fi/sites/defa ... goista.pdf (ai juu ja kausi 2021 avattu Varjolla kun kävin laiskuri lähi-huoltoasemalla säätämässä rengaspaineet (liian laiska pumppaamaan, "Yep. I`m a slacker"), ja samalla kaupassa).
E12: Noniin, eilen 3.3. vähän kunnollisempi kauden avaus, stadissa +8 Tielaitoksen taulun mukaan. Huvitti kun kahteen kertaan synty pitkät juttelut, kun pikkukustomin krominkiilto kait houkutteli kanssaihmisiä. Oli mukavaa, mutta ennuste uhkaa takatalvella. Muitakin 125-pelejä oli jo liikkeellä... sitä se kevään aurinko tekee