Ongelmia käyttäjätunnuksen aktivoinnissa? Lue tämä ja lähetä sähköpostia sami (ät) motot.net.

Cagiva Mito SP projekti

Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 22:35
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut MX_125 » 16.3.2019 5:27

Noniin tosiaan kone on lyöty nyt täysin nippuun ja takaisin runkoon. Yhden kevyen muokkauksen tein CTS:n laippakoteloon joka myös tehdastiimin pyörästä löytyy, eli CTS laipan ylärajalukitus. Ongelma tuon muokatun laipan kanssa on se että ilman kyseistä lukitusta se nousee liian ylös.
Sylinterin ja kannen speksit niistä kiinnostuneille:
    Pakoaukko 194°
    Huuhtelut 131°
    Apupakoaukot 186°
    Squish 0,9
    Puristussuhde 12,7:1
Näitä arvoja saatetaan vielä muuttaa myöhemmin jos vetoja ei ole tarpeeksi. Tosiaan myös sytytystulppana kokeillaan tällä kaudella tehtaan suosittamaa 10,5 lämpöarvon omaavaa tulppaa, tehtaan suosittama malli on järjettömän ylihintainen joten NGK R6252K-105 tulee sen tilalle.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tosiaan kun moottori on nyt saatu valmiiksi niin päästään tekemään jotain muuta. Eli tarkoituksena olisi ehostaa ulkonäköä. Uusimpana hankintana on tullut metsästettyä ihan tehdasuudet kytkinpaneelit molemmille puolille sekä GP500 Cagivoista ja SP-malleista tutut erikoisen vohvelikuvion omaavat todella ohuet gripit. Erikoisuutena näissä gripeissä on muunmuassa turvalangalle oma ura. Samalla tuli tilailtua MP-racingiltä uusi tanko vasemmalle sekä läjä orkkispultteja.

Seuraavaksi ohjelmassa on muunmuassa katteiden korjailua lasikuidulla, matkustajan penkin korvaaminen lasikuitukuorella, ylivuotosäiliöiden letkujen vetämistä ja muuta puuttuvien osien haalimista esim. mittariston vaahtomuovi.

Tarkoitus on siis katteiden korjailun jälkeen pistää alkuperäiset Cagivan punaiset maalit ja myös alkuperäisten tarrojen pohjalta tehdyt replicat. Myös katepultit tulee olemaan alkuperäistä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut MX_125 päivämäärä 21.3.2019 19:27, muokattu yhteensä 1 kerran
Liittynyt:
25.10.2018 9:44
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut tatpii » 19.3.2019 9:01

kiinnostava projekti, päivittele toki lisää!
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 22:35
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut MX_125 » 30.5.2019 22:18

No niin taas pienen tauon jälkeen päivitystä, postista saapui pitkän odottelun jälkeen uusi repro vaahtomuovi mittaristoon, ei ihan samaa materiaalia kun OEM mutta väri on kohdallaan ja hinta.
Koska nuo kilpasähköt eivät lataa akkua juuri yhtään ja starttimoottorikin heivattu aikapäivää sitten pois niin ajattelin ostaa tuon pienemmän ''SP'' akun mikä tehtaan preppaamissa pyörissäkin on vakiona. Tosin johtuen akun huomattavasti pienemmistä ulkomitoista alkuperäinen isolle akulle tarkoitettu kumilenkki ei enää pitänyt akkua kiinni. Pienen selvittelyn ja kuvien vertailun jälkeen huomasin että tehtaan preppaamissa pyörissä akkutelineessä on pieni koukku ja akku pysyy kiinni pelkällä paksulla O-renkaalla. Joten ei auttanut kun ottaa hitsi esiin ja tehdä vastaava koukku, nyt akku pysyy hyvin kiinni vielä pitää vaan tilata paksumpi O-rengas.

Mitään muuta erityisen jännittävää ei ole tapahtunut, mutta katteita pitäisi seuraavaksi kuidutella vähän ja sitten alkaa katsomaan maaleja ja tarroja enempi. Moottorista sen verran että viime talven muokkausten jälkeen se toimii huomattavasti paremmin ja on entistäkin ajokelvottomampi alle 9000rpm alueella :lol:
Toki yksi ongelma/ominaisuus moottorissa on vieläkin ja se on hengettömyys isoilla vaihteilla ja korkeilla kierroksilla. Todennäköisesti kysymys pytyn ajoituksista tai sitten putki ei toimi tämän replicapytyn kanssa tarpeeksi hyvin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 22:35
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut MX_125 » 29.7.2019 1:31

Pientä päivitystä tähän väliin, katteiden hiontaa on jo hiukan aloiteltu mutta nopeaa hommaa se ei ole johtuen järjettömistä pakkelikerroksista. Muuta pikkuhilpettä on kyllä tullut hankittua lisää esim, alkuperäiset katepultit muunmuassa sekä muita uusia ruosteettomia hiluja. Myös uudet alakatteet tuli tilailtua, 55e/kpl ei kannata vanhoja alkaa enää kunnostamaan.

Tekniikkaa on yritetty kehittää/parantaa ajettavuudeltaan mutta kapea tehoalue vaivaa vieläkin. Seuraava vaihe on todennäköisesti kuristaa pakopuolta koska astemuutoksilla ei huomattavia eroja saatu aikaan. Toki kapea tehoalue johtuu jo pelkästään tuosta putkesta, mutta järjettömän isolla blowdownilla varustettu sylinteri vahvistaa vielä efektiä (vakiolle SP sylkälle suunniteltu putki ei ole mitoitettu GP tason blowdownille). Tätä tilannetta ei myöskään auta se että apupakoaukoista on suora ohivirtausreitti huuhteluihin, tämä kiitos männäntapin reiän. GP moottoreissa joissa on leveät apupakoaukot tämä ongelma on ratkaistu sulkemalla männäntapin reikä jollain tavalla(erilliset napit tai erikoiskoneistettu männäntappi). Todennäköisin muutos seuraavaksi on massata apupakoaukkoja umpeen juuri sen verran että ohivirtausreitti sulkeutuu ja samalla blowdownin alue kuristuu hiukan. Tietty massaus ei voi olla pitkäikäinen vaihtoehto koska moottorin resonointi saa massauksen jo herkästi irtoamaan. Mutta jos massaus tuntuu parantavan moottorin luonnetta niin seuraava vaihe on valmistaa napit männäntapin päihin tai hitsata apupakoaukkoja pienemmiksi. Toki tämä käydään vielä varmistamassa dynolla ennen kuin tehdään mitään peruuttamatonta sylinterille. Paras vertailukohde olisi ehdottomasti alkuperäinen 90087 mutta niitä ei pahemmin tarjolla ole.

Kuva

Kuva

Kuva
Liittynyt:
24.8.2019 15:14
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut Falco90 » 24.8.2019 15:24

Hei MX_125! Löysin projektisi ja halusin kysyä sinulta, mistä ostit SP-sylinterin ja SP-pakokaasun? Minulla oli kerran 90087 sylinteri, mutta varastin Mito-koneeni ja etsin nyt samoja SP-osia uudelleen. Voitko auttaa minua? Myytkö itse SP-osia tai tunnetko jonkun, joka myy? Paljon kiitoksia vastauksestasi! Anteeksi pahoilleni suomalaiselleni, olen kotoisin Saksasta. Jos haluat, voimme kirjoittaa myös englanniksi!
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 22:35
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut MX_125 » 14.10.2019 0:50

Kirjotellaas tännekkin välillä jotain. Eli moottorin käytöstä on nyt yritetty parantaa vaikka millä konsteilla mutta varsinaisia tuloksia ei ole tullut. Sylinterin massaus ei tuottanut hyviä tuloksia ja irtosi jo heti kättelyssä, joka oli oletettavaa. Toki uusi kansi auttoi tilannetta huomattavasti ja antoi moottorin kiertää pidemmälle sekä paransi voiman ulostuloa, mutta ei silti lisännyt merkittävästi huippuja. Myös tehtaan SP92 kilpaputki tuli hankittua ja sekään ei tuonut juuri parempia tuloksia moottorin käytökseen. Tästä voidaan siis päätellä että sylinteri on lähtökohtaisesti väärin portattu, todennäköisin syy on liian iso blowdownin alue josta hengettömyys suurilla nopeuksilla johtuu. Myöskään liian suuri pakokanavan tilavuus ei auta asiaa ollenkaan. Eli mennään takaisin suunnitteluvaiheeseen ja joko prepataan uusi sylinteri alusta lähtien, tai sitten yritetään vielä pelastaa nykyinen. Molemmat vaihtoehdot ovat varsin kalliita ja molemmissa on omat etunsa joten päätös ei ole ihan niin helppo. Myöskään näin talvea vasten ei kannata hätiköidä kun ei ole mahdollisuutta testata lopputuloksia. Eli keskitytään siis pyörän ulkonäköön tämä talvi ja katsotaan keväällä uudestaan eri vaihtoehtoja moottorin suhteen.

Kuva

Kuva