Ongelmia käyttäjätunnuksen aktivoinnissa? Lue tämä ja lähetä sähköpostia sami (ät) motot.net.

A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

Liittynyt:
10.9.2013 15:38
A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

ViestiKirjoittanut ojjr » 25.5.2015 17:18

Hei, onko jollain tietoa että mitä poliisit tykkää, jos 63kW pyörä on papereiden mukaan kuristettu 25kW ja sitä ajaa A2-kortilla? Koska tietääkseni se kuristus piti olla max puolet alkuperäisestä eli 31,5kW-35kW.
Pyörä:
Cagiva V-Raptor 1000
Liittynyt:
2.11.2008 21:55
Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

ViestiKirjoittanut VamP » 25.5.2015 19:55

Pyörä on ilmeisesti kuristettu vanhan A2-säännöt täyttäväksi ?
Luulisin, en 100% varma ole, mutta en usko asian kanssa olevan mtn ongelmaa. :roll:
Don't ride faster than your angels can fly !
Pyörä:
Suzuki GSX-R 750 SF K7
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
9.9.2009 11:47
Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

ViestiKirjoittanut Lexi » 26.5.2015 4:25

Sun tapauksessa voit ajella koska max.teho oli alle 70kW. Kuristettuna A2-luokkaan se pitää olla alle 35kW ja tehopainosuhde alle 0,2 kW/kg
Trafi: A2-luokka - teholtaan rajoitettu moottoripyörä

Moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kilowattia ja joiden teho/painosuhde on enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri


Pyörää voidaan kuristaa niin paljon kuin haluaa, A2:selle ja pikku-a:lle. Vaikeampaahan se on kuristaa todella pienille tehoille ja poliisi kyllä huomaa jos ottaa kuristimet pois ;)

Toki vakuutusmaksut pienenee mutta eihän se ole kiva vajaatehoisella pyörällä ajella. Siksi yleensä pyörät kuristetaan ihan siihen rajaan eli 25kW/35kW, tosin enduro/supermotopyörät pitää rekisteröidä törkeästi kuristavilla päästöhilppeillä, näin tehon ollen siellä 10kW:n seutuvilla.
A659
Youtube kanavani
Pyörä:
FZR
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
1.12.2010 17:08
Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

ViestiKirjoittanut imafinland » 26.5.2015 5:01

Lexi kirjoitti:Sun tapauksessa voit ajella koska max.teho oli alle 70kW. Kuristettuna A2-luokkaan se pitää olla alle 35kW ja tehopainosuhde alle 0,2 kW/kg
Trafi: A2-luokka - teholtaan rajoitettu moottoripyörä

Moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kilowattia ja joiden teho/painosuhde on enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri


Pyörää voidaan kuristaa niin paljon kuin haluaa, A2:selle ja pikku-a:lle. Vaikeampaahan se on kuristaa todella pienille tehoille ja poliisi kyllä huomaa jos ottaa kuristimet pois ;)

Toki vakuutusmaksut pienenee mutta eihän se ole kiva vajaatehoisella pyörällä ajella. Siksi yleensä pyörät kuristetaan ihan siihen rajaan eli 25kW/35kW, tosin enduro/supermotopyörät pitää rekisteröidä törkeästi kuristavilla päästöhilppeillä, näin tehon ollen siellä 10kW:n seutuvilla.


Ja oisko syynä tuohon 35kw rajan hipomiseen myös se että kuristus saa olla korkeintaan 50% alkuperäiset tehosta? :lol:
Seo hyvä kun sen maalaa!
Pyörä:
Suzuki GSX-R 750 SF K7
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
9.9.2009 11:47
Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

ViestiKirjoittanut Lexi » 26.5.2015 7:10

Eipä näin, vaan se A2 saa olla "enimmäisteho on 35 kilowattia ja joiden teho/painosuhde on enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri"

Viitaten tuohon enimmäistehoon eli 35kW, jolloin kaksi kertaa niin suuri tarkoittaa 70kW. Vähän hölmösti mielestäni ilmaisseet trafin sivuilla. Pari kaveria just hankkinut A2 ja tuommoista infoa sitten opettajilta sekä poliisisediltä. Pyörä sitten 49kW ---> 35kW eikä 0.2kW/kg ylity.
A659
Youtube kanavani
Pyörä:
Yamaha FZ6-S, Suzuki S1, Monkey Z50J
Paikkakunta:
Villi Länsi
Liittynyt:
11.4.2007 22:04
Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

ViestiKirjoittanut ThraX » 26.5.2015 12:10

Missään ei käsittääkseni ole määritetty minimitehoa A2-kortilla ajettavaan pyörään, eikä tuo Trafin määräys ota siihen kantaa. Rautalangasta vielä, A2-kortilla saa ajaa pyörää jonka:
- teho on max 35 kW
- tehopainosuhde on max 0,2 kW/kg
- teho on kuristamattomana max 70 kW.

Esimerkiksi kuristamattomana 40 kW pyörää ei siis ole pakko kuristaa 20 kW tehoiseksi, tai kuristamattomana 36 kW pyörää 18 kW tehoiseksi. Molemmat esimerkin pyörät voi kuristaa 35 kW tai vaikka 5 kW jos näin haluaa.
Yamaha FZ6-S
Suzuki S1 prosport viriviri
Liittynyt:
10.9.2013 15:38
Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

ViestiKirjoittanut ojjr » 26.5.2015 13:24

Juu, jospa tuo nyt selvis. Vähän on kyllä hassusti tuo Trafin sivuilla ilmaistuna. Kiitos kaikille kantaa ottaneille ;)
Pyörä:
Kawasaki kmx -99 ja -89
Paikkakunta:
Suur-kouvola!
Liittynyt:
29.3.2010 19:10
Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

ViestiKirjoittanut Tontz » 13.6.2015 15:09

Itellä oli ongelmaa aiheeseen liittyen, fzr (alkup teho 67kw) kuristettiin ja penkkilapussa luki teho 33,1kw. Ekassa paikassa katsuri juurikin oli mieltä että pitäisi olla 33,5-35kw koska puolet 67 on 33,5. Sano että hommaat uuden lapun joka menee siihen väliin. Menin toiselle konttorille ja ei ongelmaa.. Poliisi pysäytti jo ja kattoi vaan että alkup teho alle 70 ja nyt alle 35 joten kaikki ok :)
Pyörä:
FZR
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
1.12.2010 17:08
Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

ViestiKirjoittanut imafinland » 16.6.2015 9:53

Tontz kirjoitti:Itellä oli ongelmaa aiheeseen liittyen, fzr (alkup teho 67kw) kuristettiin ja penkkilapussa luki teho 33,1kw. Ekassa paikassa katsuri juurikin oli mieltä että pitäisi olla 33,5-35kw koska puolet 67 on 33,5. Sano että hommaat uuden lapun joka menee siihen väliin. Menin toiselle konttorille ja ei ongelmaa.. Poliisi pysäytti jo ja kattoi vaan että alkup teho alle 70 ja nyt alle 35 joten kaikki ok :)

Itselle kävi katsurin kanssa tismalleen samalla tavalla.. Vaihtamalla parani, muistan jostai lukeneeni sen että 50% ois saanu maksimissaan olla kuristus mutta nyt en löydä millään...
Seo hyvä kun sen maalaa!
Pyörä:
Kawasaki kmx -99 ja -89
Paikkakunta:
Suur-kouvola!
Liittynyt:
29.3.2010 19:10
Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

ViestiKirjoittanut Tontz » 16.6.2015 14:33

Se trafin teksti on kyllä epäselvä/tulkinnanvarainen, jotenkin niin siinä kyllä luki. Sama se :D
Pyörä:
Yamaha FZ6-S, Suzuki S1, Monkey Z50J
Paikkakunta:
Villi Länsi
Liittynyt:
11.4.2007 22:04
Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

ViestiKirjoittanut ThraX » 30.6.2015 8:50

Normaalia Trafin toimintaa. Annetaan niin epäselvä ja tulkittavissa oleva määräys, että katsurit sitten sooloilevat ja tulkitsevat sitä haluamallaan ja parhaaksi katsomallaan tavalla. Seurauksena sitten, että jokaisella katsastusasemalla tulkitaan eri tavalla annettua määräystä :lol:
Yamaha FZ6-S
Suzuki S1 prosport viriviri
Liittynyt:
30.6.2015 19:20
Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

ViestiKirjoittanut Jagroan » 2.7.2015 18:31

Ajokorttilaki 386/2011 2 luku 4§: "A2, johon kuuluvat moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri; (28.12.2012/1081)"

Ajokorttilaki ja siis trafin nettisivut sanovat asian noin. Lause on hyvinkin epäselvä juuri tässä keskustelussa käytyjen asioiden suhteen.

Oma tulkinta, jos tuota nyt suoraan yrittää tulkita niin rajoitettu teho*2 saa olla pyörän maksimiteho. Eli 70kW pyörä pitää rajoittaa tasan 35kW, mutta 60kW pyörä voidaan rajoittaa välille 30-35kW jnejne. Eihän tuossa mitään järkeä ole noin tulkittuna, mutta näin asian ymmärtäisin.

Eli vanhan lain aikaan 25kW:iin kuristettua alunperin 60kW pyörää ei näinollen saisi ajaa A2-kortilla.

Toki toinenkin tulkintatapa on, jolloin maksimiteho on aina 70kW ja saadaan rajoittaa mihin tahansa 1-35kW välille. Jos asia näin olisi, olisi se tosin lakikirjaan paljon selkeämmin voitu kirjoittaa.
2015: Satunnaista ajelua appiukon Kymcolla. Toiveissa olisi Honda CBR250, CRF250L, CBF125, XL Varadero 125 tms.
2014: 2 viikkoa ajelua Kymco People S 250 skootterilla
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Pyörä:
Husqvarna 125 -07
Liittynyt:
25.3.2011 19:46
Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

ViestiKirjoittanut Petsku333 » 3.7.2015 10:34

Jagroan kirjoitti:Ajokorttilaki 386/2011 2 luku 4§: "A2, johon kuuluvat moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri; (28.12.2012/1081)"

Ajokorttilaki ja siis trafin nettisivut sanovat asian noin. Lause on hyvinkin epäselvä juuri tässä keskustelussa käytyjen asioiden suhteen.

Oma tulkinta, jos tuota nyt suoraan yrittää tulkita niin rajoitettu teho*2 saa olla pyörän maksimiteho. Eli 70kW pyörä pitää rajoittaa tasan 35kW, mutta 60kW pyörä voidaan rajoittaa välille 30-35kW jnejne. Eihän tuossa mitään järkeä ole noin tulkittuna, mutta näin asian ymmärtäisin.

Eli vanhan lain aikaan 25kW:iin kuristettua alunperin 60kW pyörää ei näinollen saisi ajaa A2-kortilla.

Toki toinenkin tulkintatapa on, jolloin maksimiteho on aina 70kW ja saadaan rajoittaa mihin tahansa 1-35kW välille. Jos asia näin olisi, olisi se tosin lakikirjaan paljon selkeämmin voitu kirjoittaa.


Mikä tässä on kaikkien niin vaikeaa ymmärtää? Tottakai saa ajaa vanhan lain 60kw pyörää jos kuristettu 25kw KUNHAN tehopainosuhde on alle 0.2kw/kg. Maksimi alkp teho 70kw pyörän voit rajoittaa mihin tahansa väliltä 0-35kw.
Liittynyt:
5.5.2005 20:51
Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

ViestiKirjoittanut Johnnie » 7.7.2015 0:03

Jagroan kirjoitti:Ajokorttilaki 386/2011 2 luku 4§: "A2, johon kuuluvat moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri; (28.12.2012/1081)".

Itse en tiedä asiasta mitään, mutta eipä tuo minusta nyt niin epäselvästi ole laitettu. Kysehän on siitä, mihin tuo yllä vahventamani "niin"-sana viittaa. Mielestäni se viittaa melkoisen selvästi samassa lauseessa aiemmin mainittuun tehoon, eli 35 kilowattiin, josta saamme kahdella kertomalla sen 70 kW. Tuo lakiteksti tai siinä oleva "niin"-sana ei siis vaikuta viittaavan johonkin muuhun kuristettuun tehoon (kuten Jagroan yllä omassa tulkinnassaan tarkoitti). Näin ollen asia on juuri niin yksinkertainen, kuin mm. Petsku333 kirjoitti.
Asian & American cars / bikes only.
Liittynyt:
30.6.2015 19:20
Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

ViestiKirjoittanut Jagroan » 7.7.2015 11:39

Jep, eiköhän asia juuri noin, eli 0-35rajoitettyna ja 70max, eihän lakipykälässä mitään järkeä muutoin ole.
2015: Satunnaista ajelua appiukon Kymcolla. Toiveissa olisi Honda CBR250, CRF250L, CBF125, XL Varadero 125 tms.
2014: 2 viikkoa ajelua Kymco People S 250 skootterilla
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
cron