Ikuisuus AF1 kasassa

almo5
Pyörä:
Aprilia AF1 '91, Pitsterpro X2
Liittynyt:
8.10.2008 18:45
Ikuisuus AF1 kasassa

ViestiKirjoittanut almo5 » 23.6.2014 1:10

Iltaa.
Hyvin harvoin täällä foorumeilla enää nykyää seikkailen ja vielä harvemmin mitään kirjoittelen, mutta nyt siihen taitaa tulla pieni muutos, koska syystä että:
Päätin tehdä jonkinmoisen projektitopikin 91 vuoden Aprilia AF1:sestä, jota olen jo useamman vuoden koittanut turata valmiiksi. Varsinainen topikin teon syy on, että koitan motivoida itseäni tekemään pyörän loppuun ja että kun jos tulee joku ongelma kasailussa, niin kykenen siihen apua kyselemään nopeasti. Varsinaisesti mitään rakentelu ideoita en kaipaa, sillä minulla on ollut jo projektin alkamisesta asti mielessä miltä haluan tämän näyttävän. Saa toki haukkua ja kehua ja heittää randomideoita, mopo voi tosiaan ehkä jakaa mielipiteitä.

Legendahan alkoi kun 2011 kesällä ostin tämän, ajoin 3-4 viikkoa ja sitten leppoisasti mäntä ja sylinteri otti hiukan itseensä. Silloin alkoi pyörän purkaminen ja villit ajatukset muutoksista syntyi mieleen.

Jostain mp-purkaamolta ostin pc25:sen penkin ja kävin leipomaan sille sopivaa takahäkkiä. Takahäkki on 22x2 mustaa putkea, joissain putkien liitoskohdissa on sisällä 18x1 rst putkea toivoen että hiukan kestäisi paremmin tai jotain. Häkin ylempi kiinnike on alkuperäisesta takahäkistä revitty putki ja alemmat kiinnikkeet on upeasti koneistamani kikkareet. Häkin hitsautin kaasulla, veteli jonkin verran ja muutenkaan ole maailman suorin mutta don't care. Itse tehty ja tuskin ajaessa tuommoisesta vinoudesta/kieroudesta huolta. Rosteriset läpyskät ovat ihan 1,5mm peltiä. Jalkatapitkin tuli joskus sorvailtua. Rosteriputkeen pyällys ja prässätty ja tigattu tuommoiseen kikkareeseen.

Kuva

Kuva

Takahäkki onkin isoin muutos pyörässä, sen lisäksi pilkoin kaikki ylimääräiset ja turhaksi kokemani kiinnikkeet takahaarukasta. Haen perän ulkonäöllä sitä, että se näyttäisi mahdollisimman keveähköltä ja cleanilta. Kun katteet tulee normaaliin tapaan eteen, niin ne taas tulee näyttämään 'massiiviselta ja raskaalta'. Näin ainakin kuvittelen, en kunnolla ole vielä jaksanut sovitella katteita.

Käytin joku kesä osia pulverimaalauksessa, takahäkki yms. kiiltävän mustalla. Vanteet sekä takaiskarin jousi oranssilla. Katteet sekä tankki olisi joskus tarkoitus maalata kiiltävän valkoisella, joko ruiskulla tai kilikolilla. Saa nähdä kummin käy.

Kuva

Ja seuraavaksi hiukan tuoreempia kuvia päivältä nimeltä eilen.

Kuva
Kuva
Kuva

Kuva
Katteet tosiaan odottaa kiltisti nurkassa maalejaan.

Milläs mallilla kone on? Mopon sydän on tällä mallilla:
Kuva
Lohkot oon jaksanu maalata, yhen crackin hitsailin umpeen ~vuosi takaperin, laakerit on uudet lyöty sisään. Seuraavaksi pitäs uhrata kolikoita ja tilailla vaihteistoon muutama neulalaakeri. Ja pytty ja mäntä. Kallista saatana. Pahoittelut voimasanasta. Konetta en haaveile erityisemmin viritteleväni, kunhan saisi kasaan aikanaan.

En jaksa tähään hätään enempää kirjoitella.
Photobucketista näköjään löytyi enemmänkin kuvia, joitain vanhojakin. Kyselkää jos jokin kiinnostaa, kuviakin voin ottaa joistain detaileista enempi jos maistuu. Kommentoikaa muuten vaan. Tekemistä hidastaa vielä puolisen vuotta kestävä palvelus ja yleinen motivaation puute.
Viimeksi muokannut almo5 päivämäärä 29.11.2015 0:36, muokattu yhteensä 3 kertaa
Vimeo
Photobucket
Atzku
Pyörä:
Aprilia AF1 Futura '93
Liittynyt:
27.9.2011 19:13
Re: Ikuisuus AF1 'joskusvaikkakasaan'

ViestiKirjoittanut Atzku » 1.7.2014 22:04

Hyvältä näyttää, jatka samaan malliin.
Kerrankin joku muu rakentaa näitä vanhempia pyöriä :D Ton väriteeman kanssa sopis kyllä todella hyvin kiillotettu runko 8) Rupesi omassa F-ykkösessä näyttämään runko entistä massiivisemmalta kiillotuksen jälkeen!
haapapuru125
Liittynyt:
30.9.2012 21:12
Re: Ikuisuus AF1 'joskusvaikkakasaan'

ViestiKirjoittanut haapapuru125 » 2.7.2014 10:43

hyvän näköistä tekemistä. kiva katella välillä näitäkin pyöriä joille oikeasti itse jotakin tehdään! ;) jatka samaan malliin. minä siirryn sivuun seurailemaan.
almo5
Pyörä:
Aprilia AF1 '91, Pitsterpro X2
Liittynyt:
8.10.2008 18:45
Re: Ikuisuus AF1 'joskusvaikkakasaan'

ViestiKirjoittanut almo5 » 6.7.2014 15:10

Kiitos kehuista! Rungon kiilottamisen koen niin isoksi seikkailuksi, etten sitä jaksa tehdä. Kunhan saisi pyörän muutenkin jo joskus nippuun.

Eilen meinasin jo tähän kiitellä ja kommentoida, mutta ajattelin että se olisi masentavaa tai jopa törkeää, jos mulla ei olisi mitään oikeaa asiaa. Projekti ei todellisuudessa ole edennyt, mutta tässä muutamat photot joskus aikoinaan tekemästäni kilven/takavalon/vilkkujen telineestä.
Teline on tehty ruostumattomasta, mutta maalasin sen kuitenkin mattamustaksi jotta se maastoituisi tuonne vähän paremmin. Takavalo on Shin Yo:n valmistama ja vilkut on halvimmat steptwoot mitkä löysin.
Kuvassa penkki on lyöty vaan tuohon päälle, eikä varsinaisesti kiinnitetty, koska en jaksanu katkoa noita pultteja.

Kuva

Kuva

Kuva

Noin. Projekti ei tule edistymään seuraavaan ~3 viikkoon ainakaan, koska armeija ja kiinni olo. Sekä 2 viikon päästä tapahtuma mikä vie minulta koko viikonlopun. Ja taas armeija.
Vimeo
Photobucket
almo5
Pyörä:
Aprilia AF1 '91, Pitsterpro X2
Liittynyt:
8.10.2008 18:45
Re: Ikuisuus AF1 'joskusvaikkakasaan'

ViestiKirjoittanut almo5 » 27.7.2014 20:11

Mitään järisyttävää ei ole tapahtunut. Tänään maalailin pikkupikkupisteosia pari.

Kuva

Tilasin easyparts.nl:stä vaihteistoon muutaman neulalaakerin, läpivientikumeja ja ilmanputsariin hilpettä. Jospa konetta sais taas vähän eteenpäen kun laakerit saapuu aikanaan.
Vimeo
Photobucket
almo5
Pyörä:
Aprilia AF1 '91, Pitsterpro X2
Liittynyt:
8.10.2008 18:45
Re: Ikuisuus AF1 'joskusvaikkakasaan'

ViestiKirjoittanut almo5 » 26.1.2015 18:43

Mmmm. Jääny vähän päivittelemättä. Mutta ei huolta, taaskaan mitään ihmeellistä ole tapahtunut. Varmaan sen takia suurta edistystä ei ole tapahtunut, koska easyltä aikoinaan tilaamani laakerit olikin vääriä. Ja masennuin melkein.

Muutama tuoreempi räpsy kuitenkin moottorin nykytilanteesta.
Kuva
Kuva

Ja sitten vielä closeuppi uskomattomasta alumiinihitsauksesta. 8o
Kuva

Viestin todellinen ajatus ei ollu ihmetellä mitä on tapahtunut viimeksi, vaan todellisuudessa meinasin listata muutamat osat mitä kipiästi kaipaisin mielettömän halvalla. Saapi laittaa yv:tä jos löytyy ja tekee mieli kaupata.
Seuraavat osat siis taviisin Rotax 123 moottoriin.

-FAG 2629 neulalaakeri, tätä ei mistään löydy uutena (sanokaa jos löytyy), masentavaa.
-Starttimoottori
-Wesipumppu

Osat oltava ehjiä.

Ajattelin saada mopon kasaan ja myyntiin kesään(llä) mennessä, piikki ikä on jo kaukana takia.
Vimeo
Photobucket
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Ikuisuus AF1 'joskusvaikkakasaan'

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 26.1.2015 20:14

Tuon laakerin voisi kyllä löytää mitoilla, ehkei just FAG mutta ihan yhtä lailla joku toinenkin merkki sillä rullailee.
almo5
Pyörä:
Aprilia AF1 '91, Pitsterpro X2
Liittynyt:
8.10.2008 18:45
Re: Ikuisuus AF1 'joskusvaikkakasaan'

ViestiKirjoittanut almo5 » 26.1.2015 20:49

Njoo totta. This is awkward. Oonkin pitkän aikaa koittanu epähuomiossa ettiä väärän kokosta laakeria 21x25x10. Oikeastihan se pitäs olla 20x25x10, mut ainakaa nyt googlettaessa en löytäny. Ja toki olen tietoinen ettei merkillä ole mitään väliä.

Thanks for the tip tho.
Vimeo
Photobucket
almo5
Pyörä:
Aprilia AF1 '91, Pitsterpro X2
Liittynyt:
8.10.2008 18:45
Re: Ikuisuus AF1 'joskusvaikkakasaan'

ViestiKirjoittanut almo5 » 16.3.2015 19:40

Moromoro. Motivaatio on niin heikkona että puoli leikilläni aattelin että joku saa tän tulla tonnilla hakemaan. En tiiä onko se paljon vai vähän. Mutta saa vaikka tulla.

Mutta jooo. Moottorille ei oo tapahtunu yhtään mitään.
Päräytän tähän pari kuvaa mitä sitten oonkaan saanu aikaseks.

Maalasin syylärin ja onnistuin kiinnittämään sen tuohon apurunkosysteemiin. Mulla ei ole muuten mitään muistikuvaa missä välissä ton apurunkokehdon voi pultata kiinni? Ennen vai jälkeen koneen kiinitystä? Systeemi on pulverilla maalautettu mustaksi.

Kuva

Keula pitäs jaksaa niputtaa nuilla uusilla stefoilla ja pölysuojilla. Maalasin liukuputkien alapäät. Mustalla.

Kuva

Joskus nuorena poikana pilasin ton akkukotelon koska reiät=keveys=racing!!!!! Äsken maalasin sen koska en kehdannutkaan laittaa sitä karuna kuluneena mustana muovina paikoilleen.

Kuva

Sitten kuvaa peilistä ja peilin kiinnikkeestä. Kiinnike on 3mm alumiinia. Karu mutta yksinkertanen ja ruma. Tavoitteeseen kuitenkin päästiin sillä halusin jotain pienempää tilalle kuin originaalit. Peili tulee myös toisellekkin puolelle.

Kuva
Kuva

Peaceout! :nörtti:
Vimeo
Photobucket
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Ikuisuus AF1 'joskusvaikkakasaan'

ViestiKirjoittanut ma$$i » 17.3.2015 22:33

Makeeta tekemistä 8) . Koeta vaa ottaa ittees niskasta kiinni ja pärrän kimppuun ;) . Jossei muuten niin sillä ajatuksella että valmiina tästä saisi paremmat rahat ku keskeneräisenä pojektina en siis millää pahalla tarkota :) .
Ja jos yhtää tätä kovin sulle yleistä masennusta helpottaa nii täällä ollaa seurattu alusta lähtien ku kaikki apriliat rotax ja varsinki 123 kiinnostaa :D
Tsemppiä!
almo5
Pyörä:
Aprilia AF1 '91, Pitsterpro X2
Liittynyt:
8.10.2008 18:45
Re: Ikuisuus AF1 'joskusvaikkakasaan'

ViestiKirjoittanut almo5 » 29.3.2015 1:57

Joo kiitti kyllä tää tästä välillä helpottaa.

Oh.. And by the way... Se rullaa.

Kuva

Kuva

Keulan niputtamisessa oli omat haasteensa. Tilaamani pölysuojat oli kovemmat kuin vakiot, niin piti otattaa hitusen lastua keulan putkista. Kaverit autto ja siitä selvittiin. Mielenkiinnolla odotan mitä seuraavaks jaksan pyörälle tehä.
Vimeo
Photobucket
Jarez
Pyörä:
GTS 300, Monkey 125, Lead 110, Runner 125
Liittynyt:
17.11.2002 20:36
Re: Ikuisuus AF1 'joskusvaikkakasaan'

ViestiKirjoittanut Jarez » 4.4.2015 13:31

Sivusilmällä tulee tarkkailtua näitä senioreiden (mihin itsekkin kuuluu) piikkiprojekteja kun mukavasti poikkeavat näistä vien maalaamoon, pulttaan osat kiinni ja kyselen muilta mitkä tarrat sopisi omaan mopoon projekteista.

Pikkudetailihierominen myös itellä harrastuksena ja kannustuksensanasena voisin sanoa, että kun mopon saat läjään niin sitä 2 tahdin tuoksua ei koskaan kyllästy haistelamaan aamuisin. Lepposasta Kruiserista tää vekotin menisi omastamielestä.

Keltasta kalvoa etuvaloon, avokypärä päähän ja nautit italialaisesta ysäritekniikan tarjoomasta ajonautinnosta. Tai sitten myyt pois projektina ja viet ittes vaikka kylpylälomalle.
Sähkömopoilun ilosanomaa levittämässä jo vuodesta 2011.
viewtopic.php?f=42&t=86582
viewtopic.php?f=5&t=86762
L_rppa
Pyörä:
2x NSR 125
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
23.12.2007 22:52
Re: Ikuisuus AF1 'joskusvaikkakasaan'

ViestiKirjoittanut L_rppa » 6.4.2015 20:17

Tsemppiä vaan rakenteluun! Olet ilmeisen paljon tähän aikaa ja rahaa laittanut, niin alkaa vaan kaduttaa jos menet jollekkin pärinäeerolle myymään joka kengittää koko vehkeen paskaksi muutamassa kuussa. Itelläkin alkaa sen verran olemaan tunnearvoa omaan ysäripiikkiini ettei sitä varmaan tule myytyä moneen vuoteen. Ihan vaan senkintakia kun ei näistä kukaan mitään oikein maksa.

Vielä moposta ja rakentelusta että asialliselta näyttää, onhan tää sentään niitä oikeita 2t-piikkejä ;)
almo5
Pyörä:
Aprilia AF1 '91, Pitsterpro X2
Liittynyt:
8.10.2008 18:45
Re: Ikuisuus AF1 'joskusvaikkakasaan'

ViestiKirjoittanut almo5 » 9.4.2015 22:08

Kiiitosta kiitosta. Totta puhuen, tämä on minun ensimmäinen 2-tahti vehje ja varmaan vähään aikaan viimeinenkin. Ja onhan joo tätä tullu jonkin aikaa jo hierottua, mutta kunhan nippuun saan niin ideana ois tehdä tästä sickawesomevideo ja myydä pois.

Ai niin ebaysta olin tilaavani oikean kokoiset neulalaakerit vaihteistoon.

Kuva
Kuva
Jalkatapit ja rungot nyt kiinni molemmilla puolilla. Tuota jarrupuoleista tuli amiksessa hiukan hitsattua kun se oli haljennut niin hurjasti. Jalkatappirunkojen 'viimeistely' on tollasta... karua. Koska noi paikat kuluu kuitenkin kenkien ja muun hinkkauksesta niin en noita jaksanu maalailla tai kiillottaa.

Kuva

Kuva
Oon hiukan huolissani mihin taijon kaikki sähköt, mutta eiköhän se vielä joskus selviä.

#eiprojektiinliittyvääinformaatiota
Kuva
Tostakin beastista pitäs käyttää kone auki, kun 3. vaihteen rattaan vaihtamisen jälkeen kasasin sen jotenki väärin. Käynnistyspolkimen ratas räpättää ja kone ei pyöri toiseen suuntaan? Mitä tein väärin? Tähän odottelee uusi tarrasarja uusia katteita. : p

Sitten kans tohon taustalla näkyvään fillariin pitäs hommailla loput osat, ettö vois kyseisen harrastuksen/kuntoilun aloittaa. :idea:
Vimeo
Photobucket
almo5
Pyörä:
Aprilia AF1 '91, Pitsterpro X2
Liittynyt:
8.10.2008 18:45
Re: Ikuisuus AF1 'joskusvaikkakasaan'

ViestiKirjoittanut almo5 » 13.4.2015 22:10

Noin. Kauan metsästyksen kohteena olleet neulalaakerit löytyivät ja saapuivat ebaystä.
Kuva
Noi on yhtenäiset koko piiriltään, mutta ei kai se haittane. Mitoiltaan sopivat kyllä. Sori ihan vitun huge kännykkäkuva.

Aikani ihmeteltyä luulin jo saavani vaihteiston kasattua oikein.

Kuva

Mutta eipä se ollutkaan kun en vaihteita saanu vaihdettua. Hyvältä imo toi näytti kuitenkin lohkot yhteen pultattuna.

Kuva
Kuva

Pitää huomenna halkasta taas.
Vimeo
Photobucket