Ongelmia käyttäjätunnuksen aktivoinnissa? Lue tämä ja lähetä sähköpostia sami (ät) motot.net.

Moottorit vs. pajupillit.

Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 2:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 3.10.2008 0:04

Sienistä sen verran, että jos pajupillinvirittäjä nauttii kärpässientä perinteiseen suomalaiskansalliseen (tai ehkä homma on alkujaan saamelaisten keksintöä) tapaan eli sisäisesti shamaanien tyyliin ja alkaa sen jälkeen puhallella pajupilliinsä, niin hän mitä ilmeisimmin ainakin kuvittelee soittimensa soivan suorastaan täydellisen hienosti. Muut kuuntelijat toki saattavat kokea asian eri tavalla. Haittapuolena kärpässienten sisäisessä käytössä on ainakin seuraavana päivänä koittava pääkipu mallia Total Inferno, jonka lannistamiseksi pillinveistelijä joutunee, elleivät hänen käsimatkatavaransa satu sisältämään runsaasti muita särkylääkkeitä, nakertamaan pillinsä kuorta. Ja se taas saattaa vaikuttaa pillin sointiin yllättävällä tavalla. Täten johtopäätökseni on, että kärpässienten sisäinen käyttö pajupillinvirityksessä ei ole suotavaa, mutta sienen lakista saisi ehkä valmistettua pillin päähän hauskannäköisen sordiinon.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Pyörä:
Mito -04
Paikkakunta:
TSKM <3
Liittynyt:
27.4.2005 18:43

ViestiKirjoittanut lohiS » 3.10.2008 12:21

Nalle Puch kirjoitti:Sienistä sen verran, että jos pajupillinvirittäjä nauttii kärpässientä perinteiseen suomalaiskansalliseen (tai ehkä homma on alkujaan saamelaisten keksintöä) tapaan eli sisäisesti shamaanien tyyliin ja alkaa sen jälkeen puhallella pajupilliinsä, niin hän mitä ilmeisimmin ainakin kuvittelee soittimensa soivan suorastaan täydellisen hienosti. Muut kuuntelijat toki saattavat kokea asian eri tavalla. Haittapuolena kärpässienten sisäisessä käytössä on ainakin seuraavana päivänä koittava pääkipu mallia Total Inferno, jonka lannistamiseksi pillinveistelijä joutunee, elleivät hänen käsimatkatavaransa satu sisältämään runsaasti muita särkylääkkeitä, nakertamaan pillinsä kuorta. Ja se taas saattaa vaikuttaa pillin sointiin yllättävällä tavalla. Täten johtopäätökseni on, että kärpässienten sisäinen käyttö pajupillinvirityksessä ei ole suotavaa, mutta sienen lakista saisi ehkä valmistettua pillin päähän hauskannäköisen sordiinon.
Punakärpässienten huolellinen kuivaaminen (n. 6kk) riittänee poistamaan päänsärkyä ja huonoa oloa aiheuttavat myrkyt sienen heltasta. Täten saadaan euforiset vaikutukset ja sopivalla yliannostuksella myös hallusinogeenisiä. Tässä tilassa voi hyvinkin löytää pajupillien soimisen perimmäisen tarkoituksen, tavan ja syyn. Eli punakärpässienillä voidaan saavuttaa ns. Trippi pajupillin sieluun.
Mitä enemmän opin, sitä vähemmän huomaan tietäväni.
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 8:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 3.10.2008 12:32

EI EI EI! JA VIELÄ KERRAN EI!!!

Itse rakentelin pajupillejä tuolla tavalla vielä kaksi vuotta sitten. Tuotokset olivat hyviä omasta mielestä (ja muidenkin mielestä), mutta kun alettiin ottamaan dataa pajupillien suorituskyvystä, normaalisti 120 pisteen pajupilli olikin ainoastaan 80 pisteen pilli tarkemman tutkiskelun alla. Olisikohan niiden mittareiden avaruusaallot sitten sekoittaneet pillin toiminnan tai jotain vastaavaa. Ei sitä koskaan tiedä.

Nykyään rakennan pillit ilman sieniä. Tuleepahan ainakin jotain oikeaakin tehtyä.

Ja joo, toi pistesysteemi on asteikko jolla mitataan sointia, voimakkuuksia, ilman riittävyyttä jne. Huipputieteellinen systeemi ;)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 2:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 3.10.2008 13:46

Olen myös kuullut, että käytettäessä herkimpiä mahdollisia pajupillien suorituskyvyn mittalaitteita eli Global Pajupilli System (GPS) niin monien pillien sointi vaimenee ja säröytyy selvästi. Syynä lienevät juuri nuo Betan mainitsemat avaruusallot, joita Global Pajupilli System lähettää. Monet pajupillinvirittäjät vastustavatkin siksi GPS:n käyttöä ja vaativat käytettävän vain analogisia mittareita, niillä kun saa parempia tuloksia.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Liittynyt:
12.12.2004 17:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 3.10.2008 21:56

Näiden pajupillien toimintaa ilmeisesti vaikeuttaa täsmälleen samat seikat kuin kaksitahtimoottorin, joten nehän voisivat olla myös talvikaudelle erittäin hyvä laittelukohde: jos on tiet jäässä ja kynsiä palelee, niin pajupilliä voi aina takanloimotuksessa vuoleskella teenhörppimisen lomassa. Voi voi miten autereista.

Mietin muuten tuossa sellaistakin asiaa, ja haluaisin nyt ottaa erittäin vahvasti kantaa siihen suuntaan, että vankeinhoitoon tulisi lisätä tuntuvasti rahallista panostusta. Ja miksikö näin? Nooh, ajatelkaapas, sinne suuntaanhan sitä aina kakussa koitetaan viiloja salakuljettaa, joten siellä ne kaiketi istuu kaikkein kovimmat virittäjät. Ja toisaalta, onhan se selvää että siellä ne istuu. Onhan nimittäin niin, että täkäläisessä oikeusjärjestelmässä lienee tuntuvasti suurempi rikos kuljettaa mopedia yli 100 km/h kuin vaikkapa se, että tappaa jonkun kännipäissään autolla. Tai kavaltaa joitain kymmeniä miljoonia euroja. Ne sellaiset heputhan pääsee rankaisematta vapauteen. Eli siis, kovimmat virittäjät löytyy kiven sisästä, ja jos itse haaveilee pääsystä samaan kastiin, heitä olisi syytä tukea. Ihan siis noin omankin edun nimissä.
Ehdotan että järjestetään Mototissa kansalaisaddressi asian puolesta!!! Kaiken maailman bombeeerit yhtynevät ajatukseen riemumielin, myös omaa etuaan ajatellen...

Tuo kakkuhomma tietysti voi jossain vaiheessa käydä vaikeaksi. Ennen oli helppoa kun kakkuun riitti viila, mutta miettikääpä nykyään. Tarvii Dremelin, kulmavehkeen, nipun teriä, ja vielä pienoisen kompuran. Eikä ruuvipenkkikään olisi pahitteeksi. Siinä sitä kakulle kokoa tulee.

Eikä siinä vielä kaikki. Kun homma etenee, täytyy kakussa salakuljettaa kiven sisään moottoreita, sylkkiä, kampiakseleita, peltiä yms. Ja sitten se homma vasta repeää, kun koittaa kokonaisen inertiadynon kermavaahdolla päällystää. Saattaa siinä vartijaltakin leuka hiukan loksahtaa. Tietysti vanha salakuljettajien konsti on panna leivänpuolikas dynon alle, ja toinen päälle, ja kehua vartijalle että mitä v***ua se niille kuuluu mitä kelläkin on leipänsä välissä...

No joo. Siinäpä sitä tuli poliittista kannanottoa. Ja muutakin huttua. Johtuu muuten ihan vaan siitä että kukaan ei puhu/kysele mitään asiaa, niin täytyy koittaa se hiljaisuus peittää jonkinlaisilla kohinalla... Jätetään vastuu tässäkin asiassa kuulijalle, savolaiseen tyyliin.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 2:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 22.10.2008 22:27

Sarvi-Perkele kirjoitti:...Eikä siinä vielä kaikki. Kun homma etenee, täytyy kakussa salakuljettaa kiven sisään moottoreita, sylkkiä, kampiakseleita, peltiä yms. Ja sitten se homma vasta repeää, kun koittaa kokonaisen inertiadynon kermavaahdolla päällystää. ...

Erittäin hyvin sanottu! :)

Esitän nyt avunpyynnön, sillä uskon että täällä pajupilliosastolla löytyy asiantuntija-apua tähän ongelmaani: Olen nyt punaisen skootterin omistaja. Olen touhunnut lähinnä vain Tunturinrouskujen parissa ja kaikki skootterit näyttävät minusta samannäköisiltä. Voisiko joku auttaa tunnistamisessa, mikä skootteri mahtaa olla kyseessä? Tuntematon skootteri
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 2:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 23.10.2008 19:51

ihan selvä aprilian sportti skootteri rallivärityksellä.
Liittynyt:
12.12.2004 17:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 23.10.2008 21:39

Rakennappa Nalle skootteriin drag-tuubi. Ei tarvi pelata ku yhellä ainoolla kierrosluvulla, kunhan saat variaattorin säätöihinsä. Se se vasta onkin metkaa.

Ne muuten kiihtyy noi tuunatut skootterit tolkutonta tahtia, pysyvät nimittäin "väännöllä" aika hyvin... ;)

Niin, ja jotta pysytään topicin aiheessa, niin laitteleppa peräpillin tilalle pajupilli, sillä kuorella voi sitten säätää virtausvastusta ajon aikana, ja papu senkun pannussa lisii!
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 8:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 20.11.2008 17:36

Onkos näihin pajupilleihin saatavana mitään nimellisiä viritysosia. Eli sellasia osia mitkä pelkällä nimellä antavat jo hirmuisen hyvän soinnin ja äänenvärin pillille? Erilaisia kuoria ja niinedespäin? Valmistaako Malossi tai Polini mitään tuotteita? Pajupilli Malossin virityssarjallahan se olisikin vasta poikaa ;)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 2:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 20.11.2008 21:21

Kuulemma joku Homo Sportin, vai mikä se nyt oli, tarrasarja lisää tehoja ihan hillittömästi. Kehuvat että sillä pajupilli lähtee suorastaan lentoon.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Liittynyt:
22.6.2005 21:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 20.11.2008 21:33

Jotenkin ironista, että Pro-puolen vilkkain keskustelu käydään täällä.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
12.12.2004 17:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 1.12.2008 22:50

Sehän vaan kuvastaa ihmisten mielissään kokemia trendejä. Nyt näyttääkin ilmeiseltä, että koneenviritys kaikessa haastavuudessaan on jäämässä pajupillinteon jalkoihin. Ja ovathan syytkin ilmeiset.
Jos konetta aikoo laittaa, tarvii äänekkään ja haisevan ajoaparaatin, tehodynoja, sofistikoitunutta mittauselektroniikkaa, jos jonkinlaista valmistuskalustoa yms. Sitten varsinainen viritysosaaminen vaatii hyllymetrikaupalla luettavaa kirjallisuutta, joka on hyvin hankalilla kielillä kirjoitettu, kuten lontooksi ja hampuriksi. Ja pitkä penni uppoaa pilattuihin sylintereihin, pellinsuikeroihin, koneistajan liksoihin, ja ennen kaikkea pamahtaneisiin koneisiin. Aikaa tuohon kaikkeen menee tuhansia tunteja, ja todennäköisesti kaikki rahat mitä onnistuu käsiinsä haalimaan.

Mutta ottaapa sitten vertailukohdaksi pajupillin. "Natural"-luokassa pelkkä kahden euron mora riittää alkuinvestoinniksi, ja pajuttuneita pellonreunoja maastamme kyllä löytyy. Sitten tietysti noissa "hitech"-sarjoissa alkaa kulut kasvaa ihan samaan tahtiin kun aletaan niitä hiilinanoputkilla reinforcattuja komposiittirunkoja yms käyttämään...

Eli ei muutakuin Zone laadi sinäkin muutamat "skissit" kunnon pajupilleistä kevään karnevaaleihin!

-Zone- kirjoitti:Jotenkin ironista, että Pro-puolen vilkkain keskustelu käydään täällä.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Liittynyt:
22.6.2005 21:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 2.12.2008 18:23

Kait sitä nyt sentään edes teoreettisella tasolla vielä voi moottoreista puhua, vaikka konkreettinen virittäminen onkin "karannut käsistä". Hyvä kirjoitus muuten. Useampaakin kertaan irtosi leveä hymy. ;)
Pajupil**n veistely ei vain meikäläiselle pahemmin nappaa. Ei teoreettisella eikä konkreettisella tasolla, joten jätän osallistumatta skaboihin..
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 8:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 1.4.2009 21:26

Saiskohan tällä pajupillin soimaan hyvin? ;)

Vaikuttaa hieman fuulalta tommonen. Ei tossa taida "ihan" riittää puhallusteho. Tai sitten se puhallusteho on niin pieni että se ei pysty häiritsemään sointia kovin paljoa... Toimii kuulemma parhaiten isomman suukappaleen ja suuremman sylinterin kanssa... :roll:

Edit noooppeeeasti!!!!!
En vastaa viestin (tai linkin) aiheuttamista sydänkohtauksista, traumoista, hepulista, ripulista enkä mistään muustakaan epämiellyttävästä asiasta joka liittyy tähän viestiin joko suoraan tai välillisesti.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Liittynyt:
12.12.2004 17:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 1.4.2009 21:51

Huh, kyllähän se meinas pumpusta ottaa kun tota katto..

Pienoiseen pajupilliin vois tehot riittää, mutta mahtaako massavirta olla likikään sitä mitä kovakierroksinen kone edes itsessään imee, ts. ahtaako tuo vehje vai jarruttaako vain...

Nuo muoviset siivet lisää kyllä uskottavuutta tuntuvasti.

P.S. Tänäänhän on kyllä aprillipäivä...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.