Nopeus-ja kiihtyvyyskilpailu

Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 9.9.2008 7:17

Kun nyt tuli niistä aihioista puhetta niin pistetäänpä omaakin esille:

http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/38565

Eli siinä se peto nyt on, pikkuhiljaa alkaa vasta runko olemaan siinä kunnossa että tuolla voisi uskaltaa ajaakin. Toisinsanoen lähes vakiointi käynnissä, tuossahan oli edellinen omistaja tehnyt hienoja patentteja mm.oman takahaarukan joka oli aika kiero ja jostain pellistä tehty, ketjut liitetty hitsillä, ja muutenkin kempinliimaa oli harkiten käytetty n.99% korjauksista. Jopa tulpanhattu oli korvattu tulpanjohtoon HITSATULLA prikalla :D. Kyllä tais olla viimenen kerta kun ostan keltään teiniltä mopoa.

Tekniikka onkin sitä vastoin kohtuullisen hyvässä kunnossa, varmaankin johtuen siitä ettei mopolla ole ajamaan päässyt eikä ed.omistaja näin ollen ole sitä saanut raiskattua :P. Pyttynä "80cc" power+ joka onneksi näyttäisi olevan lähes viilaamaton, ainoastaan imukanavan lähtö sovitettu imukaulalle passeliksi.

Kaasariksi tulee joko 21mm phbg, tai 22mm phbl. Edellisen projektin huiput jäivät välitysten vuoksi 78km/h 50cc pytyllä, nähtäväksi jää mihin tällä mopolla kykenee suuremman kuutiotilavuuden turvin.

Oma aavistukseni on, että tällä kertaa viritysaste voi jopa jäädä hieman laimeaksi, koska pahaksi onneksi putkivaihtoehdot on nyt sitten vähissä. Putkena toimii joku pv:n kaupantehari ja siihen on tyytyminen, sillä hitsikone levisi kesällä kokonaan eikä näinollen uusia putkia saa kokeilluksi. No, uusi hitsi tuloillaan, sitten joskus.
Dank memes melt steel beams.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 9.9.2008 17:24

Tume34 kirjoitti:Kun nyt tuli niistä aihioista puhetta niin pistetäänpä omaakin esille:
Pyttynä "80cc" power+ joka onneksi näyttäisi olevan lähes viilaamaton, ainoastaan imukanavan lähtö sovitettu imukaulalle passeliksi.

No tuostahan pääse jo hyvin liikkeelle. Sullahan on melko uudenaikaista tekniikkaa kuten teleskooppikeula ja monojousi takana ;) (vrt. meikäläisen back to the stone age -kyhäelmä)! Kai aiot kyhätä tuon ~74cc Powerin lisäksi myös 50cc setin jossain vaiheessa?
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 9.9.2008 19:52

Tottakai, kilpavehjes kun on.
Dank memes melt steel beams.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 14.9.2008 21:51

Kerkesin tuossa taas hiukan kajota casereed -projektiin, joten laitetaanpas pientä raportintynkää jos sattuu jotakuta kiinnostamaan.

Viimeksihän muutin huuhtelut hiukan modernimpaan kuosiin, mutta kadoksissa olleet kierrokset (ja teho) ei oikein palautuneet, ja huiput jäi vajavaisiksi.
Nooh, tuumimisen tuloksena olin sitten niissä mietteissä että kaikesta huolimatta huuhtelut short-circuittaa vielä liikaa, joten se oli seuraavana työlistalla.

Niinpä sitten tänä viikonloppuna nostin pytyn pöydälle, ja kajosin raskaalla kädellä huuhtelusuuntauksiin. Pyttyyn aukesi koko liuta reikiä muuallekin kuin sinne minne piti... ;) Sitä tosin osasin odottaakin, joten ei sikäli mitään ongelmaa, ja kokonaisuutena homma tuli tehtyä, ja mielenkiinto oli suuri päästä testaamaan miten kulkua löytyy.

Ja arvaatkaapas miten kävi..? No hemmetti, hassustihan siinä kävi. Kierrokset putosi vielä entisestäänkin samalla putkella mitä käytin "ennätyskokoonpanossa", ja lyhyemmällä putkella otti kyllä enemmän kiekkaa, mutta tehot tippui entisestään. Eli nyt näyttää siltä, että mitä paremmiksi huuhtelut viilaa, niin sitä huonommin setti pelaa.

Mutta eipä niin pahaa ettei jotakin hyvääkin. Tuossahan on nyt selvä vihje siitä että missä vika todellisuudessa piilee.

Eli tässäpä vielä halukkaille pähkinä purtavaksi. Kerrataanpa faktat:
-vakiosta isonnetuilla huuhteluilla kierrokset putosi n. 10 %
-suuntauksia muutettu paremmaksi, ei muutosta kiekkoihin
-suuntauksia muutettu edelleen paremmiksi, kiekat putosi lisää.
Ja vertailun vuoksi, aukkojen ajoitukset on olleet samat koko prosessin ajan, ja myös koko muu paketti on täsmälleen sama, noihin kanaviin tehtyjä muotoiluja lukuunottamatta (ja tietysti läppäkonversiota, mutta samat ongelmathan oli nähtävissä tossa mäntäohjatussa). Joten, kysymys kuuluu, mikä selittää tuon ristiriitaisen oloisen käytöksen? Nythän näyttää että mitä kehittyneemmät huuhtelut, sen vähemmän kierroksia. Tuota omaa hypoteesia en vielä ehtinyt testaamaan, mutta ehkä ensi kerralla näkee pitääkö paikkansa vai ei.

Tämmöstä tällä kertaa. Tämä projekti kuvastelee hyvin minkälaisia vaikeuksia (muun muassa) voi tulla eteen kun muuttelee konetta täysin toisenlaiseksi. Jossain mielessä homma on noin periaatetasolla samaa haastavuusluokkaa kuin uuden koneen suunnittelu. Ei herkkäsydämisille.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
vezcu
Pyörä:
Honda CB 125 T
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
7.9.2006 17:58

ViestiKirjoittanut vezcu » 14.9.2008 22:26

Pakko taas myöntää oma tietämättömyys 2-t koneista, mutta olisiko mahdollista, että itse sylinterissä tai putkessa ei ole vikaa, vaan että se löytyisi alakerran puolelta tai sitten ulkoisista tekijöistä? Jos kerran tehojen pitäisi nousta, mutta päin vastoin laskevatkin, niin eikö olisi syytä epäillä syyksi jotain muuta paikkaa kuin sylinteriä? Muistelisin, että jossain oli mainittu sylinterin liiallisesta täyttymisestä, eli kamaa ei yksinkertaisesti mahdu enempää palotilaan. Yksi paikka saattaisi myös olla sytytys, omassa mopossa sytytys temppuili ja se näkyi suurena tehonhukkana vaikka miten yritin sylinteriä ja putkea muuttamalla löytää kadonneet tehot. Alakerrassakin saattaisi jokin laittaa vastaan. Jotenkaan en vain haluaisi uskoa, että vika voisi olla noissa omissa esittämissäsi paikoissa :s
MYYDÄÄN HONDA CB 125 T, ota yhteyttä YV:llä !!
Zam64
Liittynyt:
31.10.2004 7:57

ViestiKirjoittanut Zam64 » 14.9.2008 22:56

Sarvi-Perkele kirjoitti:Eli tässäpä vielä halukkaille pähkinä purtavaksi. Kerrataanpa faktat:
-vakiosta isonnetuilla huuhteluilla kierrokset putosi n. 10 %
-suuntauksia muutettu paremmaksi, ei muutosta kiekkoihin
-suuntauksia muutettu edelleen paremmiksi, kiekat putosi lisää.


jotain samankaltaisuuta on havaittu täälläpäin..tosin ihan erilaisella koneella, mut kuitenkin. Ens talven pimeinä hetkinä sitten tehdään kokeita ja testiä.

hieman OT:tä mut vähän liippaa samaan suuntaan...
Me kun ollaan nyt koitettu hienosäätää kisamopoa kuntoon niin hyväksi testitavaksi on havatittu 70 m kiihdytyksiä lievään ylämäkeen (paikallinen mikroautorata). Yksinkertaisimmillaan vain sekunttikellolla ajan ottoa. Mutta kun kuskin selkään pistetään gps-pohjainen laptimeri niin pystyy jo analysoimaan (GPS:n tarkkuuden rajoissa) kohtuudella mihin suuntaan muutokset vie. No sullahan oli saman tyyppistä GPS vetoa.
...Er houston we have a problem here...
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.9.2008 23:21

Sarven juttuja seuranneena, melkeinpä itse kokeilisin ihan varmuuden vuoksi heittämällä pikkusen lisää tilavuutta kampikammioon. Reedvalve spacerilla esim 8-10mm läppävenaa kauemmas. Voin olla ajatuksissani ihan metsässä mutta jotenkin vaan tuntuisi, että alhaalta ei irtoa sitä kapasiteettia, mihin huuhteluilla olisi rahkeita, kun kerran huuhteluiden parantaminekin vain pahentaa ongelmia.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 15.9.2008 12:42

Samoilla linjoilla kuin Zone. Haiskahtaa siltä, että kampikammiosta loppuu tavara kesken... joko kampikammioon ei mahdu tarpeeksi tavaraa, jotta sitä voitaisiin pumpata männän päälle niin paljon kuin huuhtelut vetäisi ja/tai sitten läppävena ahdistaa. Jälkimmäinen vaihtoehto lienee epätodennäköinen, Sarvi tuskin olisi mitoittanut läppäventtiilin kokoa niin pahasti alakanttiin... Jaa mutta tuossahan oli takahuuhtelu suoraan läpiltä männän päälle. Jos kone imee tuota soosivajausta sitten suoraan läpiltä eli vain takahuuhtelusta niin se ehkä voisi lisäksi vaikuttaa huuhtelupatsaan muotoon epäedullisesti, aiheuttaen short circuittia.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 15.9.2008 13:43

Tuota tuli itsekin mietittyä eilen illalla, mutta Jos kampikammiosta loppuu tavara kesken, eikö silloin virtaus vain pysähdy ja muuta ei sitten merkittävästi tapahtuisikaan. Tähähän tapahtuu alakierroksilla joka tapauksessa, ja takaisinvirtaustakin huuhtelun lopussa. Ja jos tavara loppuisi kesken niiin eihän sen vakutukset olisi juuri tuolla yläkierroksilla missä huuhtelutapahtumalla oikeasti tulee kiire? Siellä asia parantuisi vain. Että sen takia en usko tuohon Zonen teoriaan.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 15.9.2008 14:36

Mielenkiintoisia teorioita, mutta en oikein usko tuohon kampikammion tilavuuteen. Tilavuushan kampikammiolla on nyt aavistuksen isompi kuin mitä se oli mäntäohjattuna täytepalan ("painekiekon") kanssa, ja jos huuhtelujen tehokkuus on parantunut, mitä se kaiketi aika roimasti on, sen pitäisi pienentää pumppaushäviöitä, minkä ei kyllä pitäisi näkyä laskeneina huipputehon kierroksina ja kadonneena tehona. Näin siksi että se sama seospanos on saatu siirrettyä männän päälle pienemmillä häviöillä.

Läppäventtiilissä on kokoa jotakuinkin saman verran kuin modernissa 80 cc crossissa, joten siitäkään ei pitäisi kiikastaa.

Tällä hetkellä näyttäis että Vezcu on eniten samoilla jäljillä noiden mun omien tuumailujen kanssa, mutta eipäs paljasteta niitä ihan vielä...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 15.9.2008 15:14

Tosiaan, onko Sarvi muutellut syttyennakkoa mihinkään suuntaan vetojen välissä? Vai joko sillä on muuttuvat syttyvermeet käytössä?
Dank memes melt steel beams.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 15.9.2008 16:39

En tiedä kuinka iso syttyennakko sinulla on, mutta jos seoksen puhdistumisen seurauksena palaminen nopeutuu niin paljon, että esim sylinterin huippupaine tulisi jo jossain YKK nurkilla (ellei jopa pyrkisi tulemaan ennen YKK, mikä ei tosin ole mahdollista) josta seurauksena olisi juuri tuo kierrosluvun lasku. Tämä ei tue tosin tuota lyhyemmällä putkella tapahtunutta kierroksien palautumista (tehothan oli kateissa kuitenkin). Paitsi jos lyhyt putki pistää sentsit sekaisin niin pahasti että palaminen hidastuu. Äkkiseltään ei muuta tähän keksi. Tätä oon tainnu ehdottaa aiemminkin kyllä... :)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Höylä
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
29.4.2004 15:25

ViestiKirjoittanut Höylä » 15.9.2008 17:45

Betaversio kirjoitti:En tiedä kuinka iso syttyennakko sinulla on, mutta jos seoksen puhdistumisen seurauksena palaminen nopeutuu niin paljon, että esim sylinterin huippupaine tulisi jo jossain YKK nurkilla (ellei jopa pyrkisi tulemaan ennen YKK, mikä ei tosin ole mahdollista)


öö, miksi ei ole/olisi mahdollista :roll: mutta tuo nyt kuitenkaan tuskin on se juttu, mikä niitä kierroksia rajoittaa...

aksu teki joskus samaa, että vaikka pakoon viilas lisää asteita, niin kierrokset katos :D voimaa kyllä tuli lisää, mutta kierrokset hävis :eek: syy niiden kierrosten katoamiseen ei selvinnyt, kun tekaisin sitten jo uuden pytynkin siihen (se oli sitä paappelin tpytyllä putkitetun aikaa...)
"voishan sen maalatakki, muttei se yhtään sen kovempaa menis."
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 16.9.2008 0:31

Alkaa herrojen järkeilyt liipata osittain jo sen verran läheltä että sama paljastaa tuo oma hypoteesi tässä vaiheessa.

Eli tosiseikkahan oli se, että mitä kehittyneempi huuhtelu, sen vähempi kiekkoja. Tosin, tämä trendihän tuli selväksi vasta viimeisen huuhtelukonversion jälkeen, jossa päivitin suuntaukset jokseenkin moderniin kuosiin, tietysti niissä puitteissa mitä valmiiseen kivikautiseen sylinteriin mahtuu/pystyy tekemään.

Joten veikkaanpa että puhutaan niinkin maanläheisestä asiasta kuin sytytyksen ajoituksesta. Eli Beta oli tuossa tiukasti hajulla kun puhui palamisen nopeutumisesta. Nimenomaan tätä epäilen itsekin, parempi huuhtelu tuottaa puhtaamman seoksen, joka palaa nopeammin, jolloin ennakkoa voisi vähentää. Ennakkoa en kuitenkaan ole vielä muutellut, ja se voisi selittää tuon oudon käyttäytymisen. Se paineen tuottaminen liiallisessa määrin ennen YKK:tä ei ole niin häävi juttu.
Voihan hommassa olla tosin jotain vielä hämärämpää taustalla, mutta täytyy nyt toivoa tuota vaihtoehtoa oikeaksi.

Ja tuohan se selittää miksi lyhyempikään putki ei tehoja anna. Se varmaan antaisi huipputehot jossain 14 000+ rpm, mutta eihän pytty enää niin ylös kunnolla hengitä. Joten seurauksena tehot putoaa koko kaistalla.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Höylä
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
29.4.2004 15:25

ViestiKirjoittanut Höylä » 16.9.2008 0:52

ja eikös se niin mene, että kun täytös paranee (ja jos lisäksi vielä seos on "puhtaampaa"), ennakkoa pitäis hieman vähentää, kun palaminen tehostuu/nopeutuu... -> painehuippu siirtyy aikaisemalle...

vaikka usein kyllä tulee mukaan myös se nakutusilmiö joka paljastaa tuon jutun :roll: aksu ei nakuttanut, mutta se pv:n läpätön kyllä nakutti selvästi, mutta siinä ei ollut kyse liian aikaisesta sytytyksestä, vaan aivan liian suuresta tehollisesta ja laskennallisesta puristus suhteesta...

mulle muuten tuli nyt se läpätön pv omaan omistukseen, eli saan silläkin osallistua kisaan, jos/kun jaksan tehdä siihen laakeri rempan :D kaveri lykkäs sen mulle vaivanpalkaksi sierran säätämisestä... (kiertarin laakerit paskana n. 200 km ajon jälkeen... ne hajos ehkä siinä, kun se pienisti männän tai sitten mäntä hajos kun laakeri meni paskaksi...)

aksussa mulla on vieläkin omat epäilyt kohdistuen siihen huomattavasti kuluneeseen kampiakseliin (stefojen kohdalla melkein millin urat :P )
"voishan sen maalatakki, muttei se yhtään sen kovempaa menis."

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista