Kaavat

Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 17:34
Kaavat

ViestiKirjoittanut Tume34 » 3.2.2007 21:16

Tänne voisi alkaa kasaamaan virityksessä käytettäviä, tai siihen liittyviä kaavoja. Ovat sitten nätisti tallessa, ja aina kaikkien luettavissa. Tässä pari heti alkuun:

seoksen nopeus kaasarissa (2-tahtinen):

v= (4*A*B)/(pii*C^2)
Jossa:
v=seoksen nopeus
A=iskutilavuus cm3
B=huipputehon kierrosluku, kierr/sek
C=kaasarin kurkun halkaisija

Nelitahtimoottorin kaasuttimen koon laskeminen:

D = 0,82*(NELIÖJUURI(Vi*rpm))
Jossa:
D=Kaasuttimen kurkun halkaisija
Vi=Sylinterin iskutilavuus
RPM=Huipputehon kierrosluku /1000 (esim.6500rpm=6,5)
0,82=Kerroin, käytä 0,82 jos 4-syl tai alle
Dank memes melt steel beams.
Liittynyt:
12.12.2004 17:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 13.2.2007 13:45

Oisko mitään itua tänne laittaa myös linkkejä noille sivuille missä on erilaisia moottorijuttuihin liittyviä exceleitä sun muita, esim se mun putkenlaskentataulukko yms?
Vai pitäskö niitä varten olla joku oma topicci?

Pannaan nyt joka tapauksessa nuo pari mitkä on kuvioissa pyöriny myös tähän yhteyteen:
http://2t.lagaakympil.org/
http://koti.mbnet.fi/minaaa/2t/
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Paikkakunta:
Lohja
Liittynyt:
13.11.2004 21:44

ViestiKirjoittanut Soukka » 13.2.2007 14:23

Tuo http://koti.mbnet.fi/minaaa/2t ei toimi enään kohta kun sanoin mikrobitin tilauksen irti, eli tuo http://2t.lagaakympil.org tulee jatkamaan toimintaa, kun sieltä saan lisää sivutilaa jos loppuu kesken ja osotekkin on helpompi :)

Siirrän tuolta mbnetistä nuo filut tänään tuonne lagaakympil.org, tumen kaavoista löytyy dos-ohjelmat lagaakympil.org ;)

Laitanpa tähän nyt soukan puolesta, että 2t.lagaakympilläkään ei toimi. Uusi osoite on http://www.viritetty.com/2t
#viritetty.com@QNet
http://www.2t.viritetty.com
Käykääs tsekkaan ;)
Liittynyt:
22.6.2005 21:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 7.3.2007 19:32

Mielestäni tämä linkki sopisi tänne.
Täältä saat yleisimmät tarvitsemasi kaavat:
http://www.oph.fi/etalukio/pitka_matema ... oria1.html
Sivun oikeasta reunasta valitaan vain mitä tarvitaan.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
9.9.2005 11:48

ViestiKirjoittanut suzuki_king » 16.7.2007 23:05

Tuli lueskeltua vanhoja kommentteja, ja sieltähän pomppasi eteen tämä vanha kekustelu tämän aika-ala laskurin tulosten paikkansa pitävyydestä.

Onko joku muokannut jo laskurista luotettavamman, vai onko oikeastaan edes mahdollista?
www.viritetty.com <- Katso ja rekisteröidy!
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 8:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 9.12.2007 18:21

suzuki_king kirjoitti:Tuli lueskeltua vanhoja kommentteja, ja sieltähän pomppasi eteen tämä vanha kekustelu tämän aika-ala laskurin tulosten paikkansa pitävyydestä.

Onko joku muokannut jo laskurista luotettavamman, vai onko oikeastaan edes mahdollista?


Kiinnostaisi tietää, että minkä verran tuo laskuri heittää, esim prosentteina 50cc koneessa?
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 8:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 2.1.2008 19:16

Löytyipä tälläinen linkki ja luulempa että tämä sopisi tänne:
http://web.archive.org/web/20010405184552/www.mecheng.asme.org/database/browse.html

Tuolta saattaisi löytyä jotain kiinnostavaa. :P
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Liittynyt:
27.9.2007 15:52

ViestiKirjoittanut Tuna-71 » 28.10.2009 16:20

suzuki_king kirjoitti:Tuli lueskeltua vanhoja kommentteja, ja sieltähän pomppasi eteen tämä vanha kekustelu tämän aika-ala laskurin tulosten paikkansa pitävyydestä.

Onko joku muokannut jo laskurista luotettavamman, vai onko oikeastaan edes mahdollista?


Aika myöhässähän tässä ollaan, mutta on tässä nyt tullut muutamana päivänä kehiteltyä aika-ala laskuria, joka kaiken järjen mukaan pitää aina paikkansa riippumatta kuutiotilavuudesta ja kankisuhteista yms. Itseasiassa laskuri on lähes analyyttinen kaava, johon sitten syötellään muuttujia. Kaikenkaikkiaan sillä ei ole paljoakaan tekemistä näiden Excel pohjaisten aika-ala kaavojen kanssa.

Asiaan. Jos jotakuta kiinnostaisi testailla kaavan käyttöä ja antaa mahdollisesti palautetta vaikeammista kohdista, niin YV:llä voisi lähestyä. Sitten kun kaava olisi koekäyttäjienkin mieleen, niin sen voisi pistää jakoon.

Jos matemaattiset taidot on aivan nollilla, niin kaava voi olla aika hankala. Kaavan käyttö vaatii myös soveltamista aina sen mukaan, millaisia aukkoja sillä lasketaan ja millä tarkkuudella. Lisäksi funktiolaskin ei ole pahitteeksi, ellei sitten jollain laskuohjelmalla naputtele koneen ääressä. Toki kaavan mukaan raapustetaan simppelit käyttöohjeet ja varmaankin esimerkki tai pari.

Etuna tällä kaavalla on mm. se, että se huomioi aika-alan muutoksen sen mukaan, millä korkeudella aukko on leveä, ja millä kapea. Vrt. ylhäältä leveä aukko omaa suuremman aika-alan, kuin alhaalta leveä aukko. Tästä siis lienee suurikin apu niille virittelijöille, jotka eivät omista esim. MOTA:a tai muuta vähän parempaa aika-ala laskuria.

Kirjoittelen kaavaa vielä puhtaaksi ja pyrin löytämään mahdollisia virheitä. Joten aivan heti se ei ole valmis koekäyttäjillekään. Toistaiseksi kaava on ainakin pelittänyt laskinympäristössä varsin hyvin, tosin olen koeajanut sitä vasta kovin yksinkertaisilla aukoilla, jolloin koko kaava ei ole vielä päässyt oikeuksiinsa...

Mielipiteitä voi toki tännekkin kirjoitella. Testiryhmään otan sen verran porukkaa, mikä järkevältä tuntuu, jos ketään nyt edes huvittaa. Ja niin, KAAVA ON KOKONAAN OMAA TUOTANTOA, ENKÄ PIDÄ SIITÄ, ETTÄ SITÄ OTETAAN TOISTEN NIMILLE.
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 2:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 3.11.2009 20:52

Tuna-71 kirjoitti:Asiaan. Jos jotakuta kiinnostaisi testailla kaavan käyttöä ja antaa mahdollisesti palautetta vaikeammista kohdista, niin YV:llä voisi lähestyä. Sitten kun kaava olisi koekäyttäjienkin mieleen, niin sen voisi pistää jakoon.

Mielipiteitä voi toki tännekkin kirjoitella. Testiryhmään otan sen verran porukkaa, mikä järkevältä tuntuu, jos ketään nyt edes huvittaa.
Asiallinen hanke tämä. Mulla ei oikein aika riitä kaikkeen niin en kuitenkaan ilmoittaudu testaajaksi. Itse muuten tein joskus ihan Excelillä aika-alalaskurin. Siitä tuli pirun iso taulukko ja monimutkainen käyttää. ;)
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Liittynyt:
27.9.2007 15:52

ViestiKirjoittanut Tuna-71 » 7.12.2009 16:16

Noniin, eiköhän sitä kaavaa ole jo testailtu tarpeeksi. Kolme koekäyttäjää ilmoittautui, kaksi halusi nähdä itse kaavan ja yksi yritti laskea. Laskimen käyttö osoittautui hankalaksi.

Tämä ei siis varmastikaan ole se helpoin tapa laskea aika-alaa, mutta arvelisin että ainakin analyyttisin. Tiedän toki helpommatkin laskutavat, mutta ei niistä sen enempää... Analyyttinen malli nyt vaan hivelee silmää. :P

Kaavan ensimmäiset kaksi kolmannesta on kehitetty jo keväällä, mutta epäilisin että esim. Blairilta löytyy samankaltaisia osia mitä kaava sisältää, tosin yksinkertaisempina. Mutta tällaisesta näpertelystähän menisi kaikki ilo, jos ei saisi ihan itse keksiä koko kaavaa.;)

Kaavan tämä versio (V1.0) on kohtuullisen laskuvaivan takaamiseksi hieman yksinkertaistettu ja epätarkka, mutta tarkentuu kun jakovälien määrä kasvaa (n kasvaa). Tämä tarkentuminen johtuu siitä, että aukon kaarevat muodot tulevat paremmin huomioitua, mutta myös eräästä kaavan "selkärankaan" liittyvästä ominaisuudesta, jonka kukin voi itse kaavasta tajuta.;)

Tarkempi versio kaavasta ilmestyy varmaankin Visual Basicilla koodattuna ohjelmana, jossa kaava pyörii tarkempana ja monimutkaisemmassa muodossaan. Pitää vain ensin saada tuntumaa koodailuun, ja lisää motivaatiota. Ohjelman muodossa kaavan käyttömukavuus lisääntyy huomattavasti.

Joka tapauksessa, tämän kaavan laskemiseen tarvitset kohtuu tehokkaan ja monipuolisen laskimen (esim. CASIO fx 9860 G), tai sitten jonkin laskinohjelman/emulaattorin tietokoneeseen.

Kaavan Ensimmäisen "juuripaketin" voi jo etukäteen määrittää vakioksi, joka sijoitetaan laskimen summafunktioon. Myös kaavan loppuosan Wn sarakkeita voi tarpeen tullen vakioida, jolloin lauseke lyhenee. Kaavaa ei ole siis tarkoitettu täysin amatööreille, johtuen sen melko analyyttisestä koostumuksesta. Sanotaan siis, että se sopii laskentavaivaansa suhteutettuna matematiikasta pitäville/masokisteille.

Kaava toimii soveltamattomana pako- ja huuhteluaukoille, jotka ovat täysin auki vasta akk:ssa. Kaava ei myöskään huomioi kampiakselin sivusiirron vaikutuksia aika-alaan. Kaavasta löytyvät myös aukon sivu- ja pystysuuntausten sarakkeet, ja kaikki leveydet tulee ilmoittaa kohtisuorina mittoina. Pienellä soveltelulla kaava toimii myös imuaukolle ja aukoille, jotka ovat täysin auki jo ennen akk:ta. Tämän saavuttamiseen tosin jo vaaditaan aika-alan käsitteen parempaa ymmärrystä.

Kaavan itsensä tekemisen vaiheista: Sain kevättalvella päähänpiston; trigonometrisen sellaisen. Kaavan selkäranka muotoutui parissa tunnissa toimivaan kuntoon kynän, paperin, viivottimen ja harpin avustuksella. Cosinilausetta oli muunneltu reiluin käsin ja kolmion kärkien summakin todettiin tässä laskuympäristössä vakioksi. Voisinkin siis todeta, että kaikki on omaa tuotantoa tuossa kaavassa. Cosinilausetta voi olla hankalaa edes tunnistaa, mutta siellä se on, sekasikiönä. Kaavan loppuosa syntyi sitten tässä alkutalven puolella, näperrellen ja pohtien sumppikupin jos toisenkin ääressä, kynän, paperin ja roskakorin kanssa.

Tässä välillä jos/kun tätä TARKAKSI ohjelmaksi kirjoitan, niin galleriaan ilmestynee muutakin 2-t aiheista kaavastoa (ympäripyöreitä diagrammeja jne.), ja saattaapa yksi yleishyödyllinen (nykyisen kaavan selkärankaan pohjautuva) Excel taulukkokin tulla jakoon.

Tämä V1.0 tuskin saavuttanee kovin suurta suosiota, sillä nykyään ihmiset eivät edes jaksa yrittää ymmärtää... Mikäli huomaatte virheitä/käyttömukavuutta parantavia tekijöitä, niin ilmoitelkaa toki.

Jonkun esimerkin voin väsätä laskutoimituksineen kuvan muotoon, mikäli ihmiset sitä nyt pyytävät. Kuitenkin, jos kaavaan jaksaa hiemankin paneutua, niin esimerkkiratkaisua tuskin tarvitaan.

Ja niin, kiitokset Nallelle rohkaisun sanoista.

KAAVA ja OHJE

Kommentoida saa.;)

Tuna-71 aka. Tunisti
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 8:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 2.2.2010 0:07

Sarvi, slayer ja jotku muut yllyttivät mun kirjoittamaan aika-alakaavan exeliin, ja tässäpä se.

Kaava yksinkertaisuudessaan: Aukioloaika * pinta-ala * korjauskerroin = aika-ala
Ja korjauskertoimeksi sopii 0,65-0,68. Loppu onkin yleisessä tiedossa.

Kaavan alkuperää en tiedä, mutta sarvihan sen jakeli joskus jonnekin. Ja itse kaava on liitetiedostona. :)

Joku saisi konvertoida ton openoffice muotoon jos jaksaa.

E: Jos kiinnostaa rakennella tuohon kaavaan lisäominaisuusksia niin YVllä saa salasanan (tai sitten sen passun voi murtaa). En toivo kuitenkaan että ihan mitäsattuu kyhäelmiä ruvetaan jakelemaan.
Mä korjasin sen salasanausvirheen. :)
Liitteet
Yksinkertaistettu aika-alakaava.zip
Nyt on suojaus otettu pois niiltäosin kun on tarvis.
(39.18 KiB) 536 kertaa
Imunasteet.zip
Imunastelaskuri jonkin mototnettiläisen kirjoittamana. Muistaakseni pelittää :P
(3.06 KiB) 498 kertaa
Viimeksi muokannut Betaversio päivämäärä 2.2.2010 10:45, muokattu yhteensä 1 kerran
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Liittynyt:
12.12.2004 17:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 2.2.2010 8:40

Betaversio kirjoitti:Kaavan alkuperää en tiedä, mutta sarvihan sen jakeli joskus jonnekin.


Kaavahan perustuu ihan normaaliin tapaan laskea aika-ala, ainoa ero on että aukon avautumisesta johtuva tehollinen ala on pelkistetty yhteen ainoaan kertoimeen (=korjauskerroin), jolloin ei tarvita mitään numeerista integrointia tms, vaan koko laskelma on peruskoulumatematiikkaa. Korjauskerroin kertoo olennaisesti kuinka paljon aukko on pinta-alana mitattuna "keskimäärin" auki avautumisensa ja sulkeutumisensa välissä.

Ja tuo arvo 0.65 - 0.68 on suoraan mun hatusta, ja perustuu vahvoihin muistikuviin, mutta tuskin se paljoa heittää. Ainakaan enempää kuin jotkut lähtökohtaisesti päin persettä tehtaillut tekeleet.

P.S. Näkyy olevan koko excel protected, joten ei noihin kenttiin mitään voi syöttää...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 8:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 2.2.2010 10:31

Mäpä editoitten, tonne edelliseen viestiin. Laitan vielä imunastekaavan tulemaan myös :eek:
E. dodi
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Liittynyt:
12.12.2004 17:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 2.2.2010 12:30

Tsekkasin vähän tuota kaavaa. Se näkyy olevan ehkä jonkin verran laajempi tuon korjauskertoimen vaihteluväli kuin mitä muistelinkaan, eli jopa 0,61 - 0,69.

Ja jos pakko olis keksiä joku hätäinen nyrkkisääntö miten noita arvoja kannattaa valita, niin veikkaisin että tuommonen moderni jaettu aukko joka on ylhäältä huomattavan leveä on lähellä noita 0,61 arvoja, kun taas ovaali aukko on lähempänä noita 0,69 arvoja.

Viisaampihan noi olis oikeesti laskee, mutta tuollakin pääsee hehtaarille. Miks muuten se arean tekijä ei laittanu siihen softaan aika-alan laskentaa, vai onko siinä..?
Se kun ei noin faktisesti montaa riviä koodia ole vaikka sen laskisi ihan oikeinkin eikä vain sinne päin...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 17:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 2.2.2010 12:49

Betaversio kirjoitti:Mäpä editoitten, tonne edelliseen viestiin. Laitan vielä imunastekaavan tulemaan myös :eek:
E. dodi


Oli muuten vieläkin taulukko suojattu, mutta open officessahan sen saa työkalujen kautta poistettua.
Dank memes melt steel beams.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista