2-Tahtisen Pakoputki

eki1
Paikkakunta:
Oittila
Liittynyt:
16.2.2007 20:06

ViestiKirjoittanut eki1 » 26.9.2007 21:18

Joo.

Mitäpäs olisitte mieltä semmoisesta vajaatahtisen putkijärjestelmästä, jossa olisi ikäänkuin kaksi eri putkea, toinen vääntö- ja toinen piikkiputki. Sitten niitä säädeltäisiin jonkunsorttisella vipujärjestelmällä.

Joku ehdottikin, että olis semmoinen, jossa olis säädettävänpituinen paisari. Mutta tämä on hieman erilainen kahden eri putken vuoksi. Säätö voisi olla vaikkapa alkukäyrässä, ja putket päätyis samalle änkälle.

Onhan tuo järjestelmä painava ja monimutkainen, mutta olisiko siinä mielestänne mitään järkeä?

Yritän pirtää jonkinmoiset suunnitelmat, jahka kerkiän tässä.
Tuturi yms. hajoituskuvia + käyttöohjeita.
Laadukkaan Tunturi-mopon omistaja, vilkaise!
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 26.9.2007 21:35

Kyllähän tuo toimii, jos riittää tilaa toteutukseen. Ite oon joskus miettiny ainakin melkein vakavissani laittaa kelkkaan tuollaisen virityksen, kun sitä ajoa on kahta hyvin erityyppistä, toisaalta metsissä hitaasti mönkimistä, ja sitten kunnon räimimistä missä tilaa riittaa.
Tämä tosin sillä erotuksella että sulla kai oli tarkoitus "vaihtaa" sitä putkea lennosta kierrosten mukaan?
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
eki1
Paikkakunta:
Oittila
Liittynyt:
16.2.2007 20:06

ViestiKirjoittanut eki1 » 26.9.2007 21:40

Niin siis olis siinä ohjaustangossa semmoinen vipu (vrt. esim ryyppyvipu), joka säätää sitä läppää vaik just siinä alkukäyrässä. Ja tilaahan saa sillä, jos pyörään tekee kaksoisputket. (naurettava kapistus 50cc tiikeriin, mutta minkäs teet....)
Tuturi yms. hajoituskuvia + käyttöohjeita.
Laadukkaan Tunturi-mopon omistaja, vilkaise!
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 26.9.2007 22:06

Niin, tuossahan kriittisen tärkeäksi tekijäksi nimenomaan nousee se "jakoventtiilin" toteutus. Senkun pitäisi olla jokseenkin putken alussa, ja siellä ei virtausta saisi liiemmin häiritä.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Suikkanen
Pyörä:
Rotaksilla varustettu vormula, Tunturi TT70cc, Monkey
Liittynyt:
11.7.2007 20:19

ViestiKirjoittanut Suikkanen » 26.9.2007 23:00

Tosiaan kun venttiilistä pitäisi saada semmoinen että se on hyvin virtaava ja putkea vaihdettaessa se toimii nopeasti kakostelematta eikä missään vaiheessa sulkeudu niin ettei kaasu virtaa tai sitten pitäisi olla bypass venttiili. Muuten ihan mahdollista valmistaa siedettävän helposti mutta entä sitten kun siihen kertyy karstaa ja se jumiutuu. Melkeimpä helpompaa tehdä pakoaukonsäädin mutta eihän se olisi yhtä makee systeemi. Piirustukset olen tehnyt yhteen tollaiseen putkenvaihtajaan mutta täytyy katsoa millon se tulee rakennettua. Ajattelin hoitaa vaihtamisen lennosta servomoottorilla johon otan liipaisun kierroslukumittarin vaihtovalon piiristä. Vielä kun on vaihtovalo säädettävä niin voi sen putkenvaihto ajankohdankin säätää.
eki1
Paikkakunta:
Oittila
Liittynyt:
16.2.2007 20:06

ViestiKirjoittanut eki1 » 26.9.2007 23:12

Niin tai sitten... Liian monimutkaista meikäläisen aivoille tommoinen elekstrooninen. On mulla jo mekaaninenkin suunnitelma tohon kakostelemattomuuteenkin, mutta se on vasta kehitysasteella.

Tässä yksi ehdotelma venttiilistä:
jaskajokunen
Paikkakunta:
E-Karjala
Liittynyt:
14.2.2006 23:19

ViestiKirjoittanut jaskajokunen » 27.9.2007 16:01

Kyllähän tuo periaatteessa voisi toimia.
Kunhan jaksaa "sonkia" :)
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 27.9.2007 18:40

jonkunsorttinen kiertoventtiili voisi olla kova sana. Eli pyöreä sylinteri on toiselta puolelta(moottorin puoli) reijitetty soikeasti ja toisella puolella(äänenvaimentimen suunta) pyöreä reikä joka täsmää alkukäyrän halkaisijaan. Tämä sylinteri sitten pyörii akselinsa ympäri ja ohjaa kaasut joko käyrään A tai käyrään B. Olisi vähän kömpelö häkkyrä, mutta voisi olla myös tarpeeksi jämerä kestämään pienet karsta jumitukset.
eki1
Paikkakunta:
Oittila
Liittynyt:
16.2.2007 20:06

ViestiKirjoittanut eki1 » 27.9.2007 20:22

Sikäli, kun mää oikein käsitin, niin toi sun väsäys olis jonkunkin verran semmoinen, joka vastustais jonkunkin verran.

Vai olisikos sitten joku tämmöinen: ?

Toi olis kyllä omalla tavallaan erittäin nerokas konsti, tosin ehkä työläs valmistaa, mutta kuitenkin.

(kerrankin hyvä idea....;))
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 27.9.2007 20:59

jotain tuon tyyppistä. Tärkeintä lienee, että liike on sulava ja mahdollisimman pyöreä :)
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 25.11.2007 16:52

osaisikohan joku sanoa, että kuinka kuumana pakoputken alkukäyrä käy 2-tahtisessa? Tarkoitan nimenomaan alkukäyrän kuorta, eli en itse pakokaasua.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 25.11.2007 17:15

No eipä ole suoranaisesti kuoren lämpöä tullut koskaan mittailtua, mutta jos yleinen maksimiarvo pakokaasunlämmöille sata milliä männästä on luokkaa 650 astetta, ja kuoren sinistysraja, joka vastaa n. 300 astetta (jos en väärin muista), on aika pitkällä käyrässä, niin kai tästä voisi päätellä että se vähän kohdaasta riippuen on välillä 300-500 astetta.

MänTä kirjoitti:osaisikohan joku sanoa, että kuinka kuumana pakoputken alkukäyrä käy 2-tahtisessa? Tarkoitan nimenomaan alkukäyrän kuorta, eli en itse pakokaasua.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 25.11.2007 20:22

näinhän vähän ajattelinkin. Jotain alumiinimaalia voisi siis harkita pakoputkeen, ellei sitten tule leikittyä niillä nikkelöintiliemillä.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 25.11.2007 20:34

MänTä kirjoitti:näinhän vähän ajattelinkin. Jotain alumiinimaalia voisi siis harkita pakoputkeen, ellei sitten tule leikittyä niillä nikkelöintiliemillä.

Black Satin on jo monesti todettu todella kestäväksi.
http://www.roadmachine.fi/excoat.html
Hyvää ainetta. Ei ole mitään pelkkää mainospuhetta nuo lämmönkestot.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 25.11.2007 22:36

Aika hyvä hintakin tuolla Black Satinilla, mutta varmaan oikeessa paikassa hintansa väärti.

Sekin kannattaa huomioida, että jos tuolla putken sutaisee, ja nuo jutut lämmöneristyskyvystä pitävät paikkansa, niin putken mitoitus muuttuu myös.

Tuolla ei kannata mennä pyttyjä maalaamaan.. ;)
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista