Yleinen Pro-virittäminen

Kaarlo
Paikkakunta:
Savitaipale/Lappeenranta
Liittynyt:
10.8.2006 19:07

ViestiKirjoittanut Kaarlo » 4.2.2008 17:21

Tai vaihdettavalla palotilalla varustettu on ehkä vielä näppärämpi. Ei tarvi kuin yksi kansi uhrata, ja siihen vaan väsäilee monta eri palotilaa. Lisäksi tällainen erillinen palotila on varmasti helpompi koneistaa muotoonsa kuin survoa koko kansi sorviin. Eikä vituta niin paljon jos menee sorvailu pieleen.
"Emmää tiiä, mää ajan vaan mopolla."
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 4.2.2008 18:02

Noita vaihdettavia palotiloja näkyy muutamat olleen tehnyt. Yksi asia, jota olen tossa miettinyt on lämmönsiirtyminen verrattuna "umpitavaraan". (Varsinkin ilmajäähdytteisten kansien kanssa.)

Koneisti osat kuinka tarkkaan tahansa, on mikroskooppisesti ajateltuna siellä täällä enempi-vähempi ilmarakoja, joten onko asialla loppupeleissä käytännön merkitystä ?.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Kaarlo
Paikkakunta:
Savitaipale/Lappeenranta
Liittynyt:
10.8.2006 19:07

ViestiKirjoittanut Kaarlo » 4.2.2008 19:01

Itseasiassa se kyllä vaikuttaa lämmönsiirtoon haittaavasti, rako on aina rako, vaikka palotila olisi rympätty paikalleen (alumiinin kanssa lämmönsiiron haitta on tosin pienempi kuin valuraudalla) . Mutta vesijäähdytteisessä tuo ei kuitenkaan muodostu ongelmaksi.
"Emmää tiiä, mää ajan vaan mopolla."
Zam64
Liittynyt:
31.10.2004 7:57

ViestiKirjoittanut Zam64 » 4.2.2008 19:04

Kaarlo kirjoitti:Tai vaihdettavalla palotilalla varustettu on ehkä vielä näppärämpi. Ei tarvi kuin yksi kansi uhrata, ja siihen vaan väsäilee monta eri palotilaa. Lisäksi tällainen erillinen palotila on varmasti helpompi koneistaa muotoonsa kuin survoa koko kansi sorviin. Eikä vituta niin paljon jos menee sorvailu pieleen.


jep jep, juuri noin...mulla on metrin jööti 7000-sarjan alumiinitankoa (d=60 mm) just tuohon tarkoitukseen...ihanan kallista vaan tuo 7000-sarjan tanko...

suurin ongelma mulla on ollut kansien täyttöhitsauksessa, ei niinkään sorvauksessa. Tuntuu että vaikka olis millanen ammattimies hitsaamassa niin vanhan alumiinisen palotilan täyttöhitsausessa tulee melkoinen määrä ikäviä sulkeumia ja palotilasta huono. tällöin jää paljon teräviä reunoja joista detoaminen saattaa lähtä liikkeelle.

irtopalotiloissa taitaa jäädä pieni lämmönsiirtoa haittaava/huonontava...en sitten osaa sanoa onko sillä ratkaisevaa merkitystä, ehkä, ei se varmaankaan tilannetta paranna.

jos halua hienostella , tekee irtopalotilaan useamman palotilan josta valitsee sitten sopivimman. Sitten vaan täyttöhitsaa ja koneistaa kantta niin kauan että sulkeumat häviää ja lopuksi sitten sorvaa palotilan haluttuun muotoon.


yks irtopalotilakokeilu löytyy tuolta...
http://www.mp-foorumi.com/gallery/picture.php?size=medium&picture=ca3d80cd75ab93b51b0284e8198f21d7.jpg
Viimeksi muokannut Zam64 päivämäärä 4.2.2008 19:27, muokattu yhteensä 2 kertaa
...Er houston we have a problem here...
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 4.2.2008 19:16

Kaarlo kirjoitti:Itseasiassa se kyllä vaikuttaa lämmönsiirtoon haittaavasti...

Tämä ei sinänsä uutinen ole. Tarkoitin lähinnä käytännön kokemuksia. Harvalla taitaa kyllä ollakkaan lämpömittaria ja anturaa kannessa tilanteen selvittämiseksi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Kaarlo
Paikkakunta:
Savitaipale/Lappeenranta
Liittynyt:
10.8.2006 19:07

ViestiKirjoittanut Kaarlo » 4.2.2008 19:19

Itse olen työharjoittelupaikan roskalavalta kalastellut alumiinikappaleita tuohon superin seuraavaa kehitysastetta varten. Eli seuraavaksi tulossa 73cc ax sylinteri 2-osaisella pakoaukolla, ja koneesta poistan kaikki irtoneulalaakerit, ja alumiinista osaa koko härveliin mahd. paljon teräksen tilalle. Mutta hyvä alumiinin lähde ovat romukoppaan menneet ilmanpainesylinterit, kaikki muut osat paitsi männänvarsi ovat alumiinia. Mutta tuosta rojektista lisää, kunhan saa auton leimaan.
"Emmää tiiä, mää ajan vaan mopolla."
Kaarlo
Paikkakunta:
Savitaipale/Lappeenranta
Liittynyt:
10.8.2006 19:07

ViestiKirjoittanut Kaarlo » 4.2.2008 19:30

-Zone- kirjoitti:
Kaarlo kirjoitti:Itseasiassa se kyllä vaikuttaa lämmönsiirtoon haittaavasti...

Tämä ei sinänsä uutinen ole. Tarkoitin lähinnä käytännön kokemuksia. Harvalla taitaa kyllä ollakkaan lämpömittaria ja anturaa kannessa tilanteen selvittämiseksi.
Ainakaan almuunista rymppisovitetta ei saa irti lämmittämällä, koska lämpö johtuu niin tehokkaasti "raon" yli. Tästä voidaan päätellä, että alumiinin tapauksessa vaikutus lämmönjohtavuuteen on minimaalinen. Teräs taas on ihan toinen juttu.
"Emmää tiiä, mää ajan vaan mopolla."
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 4.2.2008 19:40

Vesijäähykansissa tuo ongelma lienee pienempi; jäähdytysvesi johdetaan suoraan kosketukseen palotilan kanssa jolloin lämmön ei tarvitse johtua uran yli.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
vezcu
Pyörä:
Honda CB 125 T
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
7.9.2006 17:58

ViestiKirjoittanut vezcu » 4.2.2008 23:39

Pyydän anteeksi, että palaan vielä edellisiin sanomisiini, mutta tänään sylinteri palautettiin koneistamolta ja sanottiin, että sitä ei voi porata haluttuun kokoon. Kuulemma halkeaisi viimeistään hoonauksen aikana. Tämä johtaakin sitten siihen, että jatkuu tuon pytyn työstäminen nykyisessä koossaan ja kansi jää luultavasti entiselleen. Saa nähdä saanko tehtyä siihen paljealuetta tuossa koossa.

Suunnitelmissa olisi nyt avohuuhteluiden tekeminen, koska lohkoissa ei ole enää varaa huuhteluiden lähtöjen avarrukseen. Onko mahdollista, että sylinterin toiminta menisi piloille jos avaan 5 mm paksut seinämät molemmilta puolilta? Silmämääräisesti niiden avaus suurentaisi kanavan kokoa noin kaksinkertaiseksi.
MYYDÄÄN HONDA CB 125 T, ota yhteyttä YV:llä !!
Kaarlo
Paikkakunta:
Savitaipale/Lappeenranta
Liittynyt:
10.8.2006 19:07

ViestiKirjoittanut Kaarlo » 5.2.2008 16:20

Ei se toiminta piloille mene, muttei se ole suinkaan paras mahdollinen. Itselläni on avohuuhtelullinen "vakio"sylinteri, ja huuhtelutapahtuma toimii itseasiassa hämmästyttävän hyvin kannen ja männänlaen nokikuviosta päätellen. Mutta olisiko mahdollista, että tekisit vain osittain avohuuhtelut, eli alaosasta avaa huuhtelukanavaa vaikka puoleenväliin ennen aukon alareunaa, ja sitten avartaa huuhtelun ulkomutkaa? Siten saisi jopa vähän tuota kahvikupinkorvan muotoa. Mutkasta tosin tulee aika jyrkkä, mutta on se paljon parempi kuin puhdas avohuuhtelu.
"Emmää tiiä, mää ajan vaan mopolla."
vezcu
Pyörä:
Honda CB 125 T
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
7.9.2006 17:58

ViestiKirjoittanut vezcu » 5.2.2008 22:35

Noinhan sitä voisi myös yrittää, tosin sitä ulkoreunaakin on avarettu jo sen verran mitä itse lohkot antavat puhkeamatta. Pitää taas avata kone ja katsoa mitä keksisi sille. Harmi kun tuo huuhteluiden viilaustyökalun tekeminen ei ota onnistuakseen :S

Voisihan sitä sylinteriputkeakin vaikka avartaa kanavasta ja jättää avaamatta, jäisi ainakin jonkinlainen muoto koko kanavalle.
MYYDÄÄN HONDA CB 125 T, ota yhteyttä YV:llä !!
Kaarlo
Paikkakunta:
Savitaipale/Lappeenranta
Liittynyt:
10.8.2006 19:07

ViestiKirjoittanut Kaarlo » 5.2.2008 23:00

Taisit ymmärtää hieman värin tuon minun idean. http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/11945
Siinä olis kuva.
"Emmää tiiä, mää ajan vaan mopolla."
vezcu
Pyörä:
Honda CB 125 T
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
7.9.2006 17:58

ViestiKirjoittanut vezcu » 5.2.2008 23:15

Aivan totta, ymmärsin hiukan väärin. Tuo tosiaan olisi hyvä tapa tehdä tuo, tuota pitää kokeilla. Kiitokset sulle.
MYYDÄÄN HONDA CB 125 T, ota yhteyttä YV:llä !!
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 5.2.2008 23:21

vezcu kirjoitti:...Suunnitelmissa olisi nyt avohuuhteluiden tekeminen, koska lohkoissa ei ole enää varaa huuhteluiden lähtöjen avarrukseen...

Vinkkinä parikin ideaa, joiden toteutusmahdollisuutta lisähuuhteluille kannattaa harkita ja tutkia. http://img404.imageshack.us/img404/6281/image1iz0.jpg
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
vezcu
Pyörä:
Honda CB 125 T
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
7.9.2006 17:58

ViestiKirjoittanut vezcu » 5.2.2008 23:30

Täytyy myöntää että on aika siistiä jälkeä saatu aikaan :D Ei taida tulla tuollaisia rakennelmia vielä tämän vuoden puolella tehtyä :) Harmillista kun ei ole säännöllistä pääsyä sorville yms. laitteille, niin jää sen aikaisemmin mainitun työkalunkin tekeminen vähän jälkeen :S
MYYDÄÄN HONDA CB 125 T, ota yhteyttä YV:llä !!

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista