Kawasaki kx 65 HGS: 30, 30, 30, 33, 36, 39, 43, 49, 59, 70, 81, 92, 93, 84, 71, 46, 21, 19
Kawasaki kx 125 Pro Circuit: 40, 41, 43, 45, 47, 50, 56, 64, 74, 86, 98, 108, 115, 114, 102, 90, 78, 56, 32, 25
KTM 250 SX FMF: 40, 40, 40, 42, 44, 46, 48, 50, 54, 59, 67, 75, 82, 89, 97, 105, 111, 112, 109, 101, 89, 77, 64, 48, 33, 25
Elikkä siis kyseessä on kolmen eri kokoluokan pyörät, joiden tehokäyrät ovat jokseenkin erilaiset. Jotain osviittaa:
http://www.scalvinipipes.com/ScalviniDyno-KX65.html
http://stwww.dirtrider.com/wp-content/blogs.dir/15/files/16605/8641253.jpg
http://www.motot.net/galleria/kuvat/kayttaja/7/65914/vanhajauusikppyr.jpg
Kun näitä mittoja pyörittelee, niin huomataan, että kx 65:n putkessa diffuuseri osion jyrkimmät kulmat sijoittuvat paljon etäämmälle putkessa kuin muissa. Toisin sanoen torvivakio on suurempi. Kyseisessä pelissä ei ole pakoaukonsäädintä toisin kuin isommissa vehkeissä. Suuremmalla torvivakiolla on kait saatu parempi vääntö ennen huipputehoa, eli levitettyä tehokaistaa alaspäin.
Mielenkiintoista olisi päästä vertaamaan saman kokoluokan pyöriä, ilman säädintä ja säätimen kanssa. Yamaha yz 85:ssa ei ole pa-säädintä kun taas muissa saman kokoisissa on. Pakoputketkin ovat aika erilaiset:
Kiva olisi saada oikeat mitat, mutta kyllähän jo silmämääräisesti huomaa exponentiaalisemman diffin. Ja olisiko tuo yz:n putki lyhyempikin?
Vastakartio näyttää olevan jyrkempi laitteissa joissa pa-säädintä ei ole. Olisiko syynä tähän se, että yritetään kompensoida tehovajetta joka suuremmasta torvivakiosta aiheutuu. Tehokäyrissä jyrkkä vastakartio näkyy tehon nopealla notkahtamisella huipputehon jälkeen; piikki ja puolikas sinnittelee vielä 1500rpm elossa huipputehon jälkeen.
Jotakin erittäin karkeita ja yleistettyjä päätelmiä putken mitoituksesta:
-suurempi torvivakio venyttää tehokaistaa alaspäin
-loivempi vastakartio venyttää tehokaistaa ylöspäin ja tasoittaa koko käyrää
-suurempi torvivakio vaatii lyhyemmän viritetyn pituuden antaakseen huipputehon samoilla kierroksilla
-suurempaa torvivakiota käytettäessä olisi syytä lisätä myös putken maksimi halkaisijaa jos tavoitellaan samaa huipputehoa (jossain suhteessa ja johonkin rajaan saakka)
-pakoputken maksimi halkaisija on myös jollain tavalla sidoksissa bmeppiin ja pakopulssin voimakkuuteen