Gilera H@K - Käpytikka Edition : Myynnissä!

-_-antti
Pyörä:
Suzuki S1
Liittynyt:
8.1.2006 21:05
Gilera H@K - Käpytikka Edition : Myynnissä!

ViestiKirjoittanut -_-antti » 30.4.2013 0:25

Ja otsikkohan ei viittaa nakutukseen...

Elikkäs, serkun kanssa tuumattiin että mopolle olisi tarvetta, lähinnä kesäisiä sunnuntaiajeluja ajatellen. Nettimotosta löytyi projektiksi -02 H@K, jota sitten lähdettin hakemaan.

Mopo oli aika heikossa hapessa kun päästiin myyntipaikalle, oli ajettu ilman nesteitä, kiksi paskana, maalit järkyttävässä kunnossa ja sähköt päin helvettiä. Noh, eipä siinä auttanut kuin heittää mopo kärryyn ja lähteä kohti pajaa.

Tuolta se näytti

Kuva

Ja siinä se on "Raaskin" vieressä, on se vaan iso: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... b423ce.jpg

Seuraavaa olisi luvassa:
-Kaikki maalit uusiksi (väriteemä Puna-Musta-Valko, kiiltävänä)
-Kaikkien metalliosien hiekkapuhallus (tehty)
-Koneen soodapuhallus (tehty)
-Muiden "herkkien" osien soodapuhallus (tehty)
-Koneremppa
-Sähköjen restaurointi
-Paljon uutta palikkaa (kaikki tarvittava tilattu)
-Vanteiden uudelleenpinnaus (pinnojen hölläily aloitettu)
-Pyöränlaakerit vaihtoon
-Kuten ohjauslaakerikin
-Jarrujen kunnostus (soodapuhallettu aluksi)
-Isompi pytty (73cc Airsal hankittu)
-Putken kunnostus (vakio, TK tai Metrakitti)
-Takarengas vaihtoon
-Katteiden korjaus (muovihitsattu ja hiottu kaikki naarmut pois)
-Elikkäs ns. "täydellinen läpikäynti"

Mopo siis haettiin keskiviikkona, ja tähän mennessä kaikki puhallettava on puhallettu, katteet maalattu kolmivärisiksi, kone leväytetty ja runkoa hitsattu kuntoon. Kaikki osat on tuloillaan ja mopo olisi tarkoitus saada ajokuntoon melkolailla pian.

Runko ennen puhallusta

Kuva

Osia pestynä: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... e79562.jpg

Tässäpä katteet (vielä luvassa 600-800-1000 vesihionta ja kirkaslakka päälle)

Kuva

Ja tänään tuli maalattua runko, takahäkki ja swingi (todellisuudessa kirkkaan valkoinen, päällä kirkaslakka)

Kuva
Kuva
Kuva

Tuna-71 lupautui hipsimään tuota 73cc Airsalia vähän parempaan kuosiin. Huuhtikset on hieman epäsymmetriset, pakopuoli vaatii siistintää ja pytty kunnon pyöristyksiä. Kannesta tulee hieman siistimpi ja mäntäkin saa viimeistelyä tarpeen mukaan.

Kaasari saa pysyä 14mm PHVA:na, läppinä on jotkut kuusläppäiset karboniiteilla. Tavoitteena on vähäkulutuksinen kesämopedi, jossa laakea tehoalue. Huiput kuristettuna n. 55km/h tuntumaan, kurittomana jotakin alta satasen...

Pääpainona projektissa on kuitenkin siisti ulkonäkö ja varma toimivuus. Kesän aikana mopo tulee varmaan myyntiin, ellei ylläpito osoittaudu paljonkin autoa halvemmaksi. Lisää kuvia tuolla Photobucketissa.

Mitäs foorumilaiset on mieltä suunnitelmista?
Viimeksi muokannut -_-antti päivämäärä 6.6.2013 0:53, muokattu yhteensä 2 kertaa
-watti-
Pyörä:
Keeway TX 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
8.9.2012 17:50
Re: Gilera H@K - Käpytikka Edition

ViestiKirjoittanut -watti- » 30.4.2013 7:58

Hyvältä näyttää! :)

Pistetään seurantaan
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Gilera H@K - Käpytikka Edition

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 30.4.2013 13:43

Hyi mitkä suunnitelmat, sano sille tunistille että tekee sille ihan tositemput ja laitatte sen kulkemaan täyzii :seko: Eiköhän tuo vanhus saa kumminkin uuden elämän ja pääsee jonkun hellään huomaan, mikä lienee tärkeintä!
DOGI
Liittynyt:
20.11.2011 14:43
Re: Gilera H@K - Käpytikka Edition

ViestiKirjoittanut DOGI » 30.4.2013 15:10

Kaveril on kans tommone kameli gilera ja hyi helvetti mikä laitos ja rumaki vielä kiitos värityksen :D

Tää sentää vaikuttaa jo iha lupaavalta ja innolla oottaa mitä sieltä paljastuukaa ;) En vaa tajunnu tota et isompi pytty ja kuristettu ?
Tuna-71
Liittynyt:
27.9.2007 16:52
Re: Gilera H@K - Käpytikka Edition

ViestiKirjoittanut Tuna-71 » 2.5.2013 15:00

Taidan ottaa ihan rauhassa sen Airsalin kanssa, virivehkeet erikseen. Pytyn H-lähdöissä on todella julmaa rappua, saa nähä joutuuko lutraamaan epoksilla. Muuten se onkin lähinnä perussiistintää. Pyöristyksiä tuossa ei juuri ole ja valujälki paikoitellen heikkoa.

Isompi pytty tuohon hankittiin lähinnä edullisen hinnan takia. Tosin onhan siinä varmaan enemmän sitä kuuluisaa "vääntöäkin". Ja kuristuksesta tulee oikeastaan mekaaninen rajoitin, jossa aika velmu toimintatapa. Siitä lisää myöhemmin.

Josko tuo Antti päivittelis lisää illemmalla, nyt pajalle.
-_-antti
Pyörä:
Suzuki S1
Liittynyt:
8.1.2006 21:05
Re: Gilera H@K - Käpytikka Edition

ViestiKirjoittanut -_-antti » 4.5.2013 22:23

Edistystä tapahtuu:

-Kaikki lakattava lakattu, hiekkapuhallettuja osia lakattu detaljeiksi
-Metrakitti, akseleita, pultteja jne. puhallettu siistiksi
-Sähköt kursittu kasaan, liitokset juottamalla
-Pikkuhilppeitä maalailtu

Rungossa on jo palikkaa kiinni, mm. putsari, iskari, keula, sähköt, jarrut jne.

Kuva

Tuossa näkyy värit paremmin: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... 53a0b2.jpg

Tuna-71 sai hinkattua pytyn valmiiksi. Veteli h-lähdöt sellaisiksi, että paras toimivuus tulee kun viilaa lohkot vastaamaan pyttyä. Olisi kuulemma huonompi jos jättäisi raput pyttyyn eikä epksoisi. Hammaslääkärin poralla se siisti huuhteluita (epäsymmetrisyyttä ja valuvirheitä pois). Paon se myös veteli symmetriseksi, lisäsi leveyttä ja muotoili paremmaksi. Kiillotteli myös pakokanavan, männän ja kannen. Pyöristyksiä löytyy männästä ja kaikista aukoista. Ja männänhelmoista lähti siivua, että sai h-lähöt portaattomiksi siltäkin suunnalta.

H-lähdöt ennen: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... d4c8aa.jpg
Ja jälkeen: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... 295873.jpg
Palotila: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... ed1ed4.jpg
Aukkoja: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... 54bffe.jpg
Aukkoja: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... e083c1.jpg
Pakokanava: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... dc0bf5.jpg
Pako: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... 9b3361.jpg

Kokonaiskuva

Kuva


Aluksi mielessä oli toisenlainen rajoitin, mutta päädyttiin sittenkin erilaiseen ratkaisuun. Kyseessä siis alkukäyrän tukkiva luisti, joka on naamioitu hukkaputken ja EGR putken yhdistelmäksi. Toimii silleen että tarvittaessa kiskaistaan sokka irti (jostakin sopivasta kohtaa), jolloin jousi painaa luistin alkukäyrän tukkeeksi. Tuli jo niputettua se rajoitin, mutta jäi sitten hitsipaskaa väliin, pitää avata ja niputtaa uudestaan herkkäliikkeisemmäksi.

Palikat: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... 1a0b92.jpg
Luisti "hukkaputkessa": http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... 14b5e2.jpg
Mallailua: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... 7088e2.jpg

Huomenna kuria kasaan, sitten kun osat saapuu niin konetta nippuun ja mopoa enemmän kasaan. Pinnat pitäs saada liikkumaan vähän paremmin...
Yam4ha
Pyörä:
Piaggio| EX: Yamaha Dt -06, Derbi DRD PRO SM, MBK Nitro, Aprilia Rx
Paikkakunta:
Tupos
Liittynyt:
10.4.2011 13:08
Re: Gilera H@K - Käpytikka Edition

ViestiKirjoittanut Yam4ha » 4.5.2013 22:59

Mitäs ne poliisit sanoo kun huomaa ,että vaijeri menee pakoputkeen? :D
Siitä vaan vääntää, oho hups..
Tsekkaa Youtube kanava, ajovideoita yms !
-_-antti
Pyörä:
Suzuki S1
Liittynyt:
8.1.2006 21:05
Re: Gilera H@K - Käpytikka Edition

ViestiKirjoittanut -_-antti » 4.5.2013 23:20

Siis tuohon "hukkaputkeen" tulee vielä päästään litistetty jatke, jossa kulma, että näyttää enemmän hukkaputkelta. Sitten "hukkaputkesta" lähtee ohkasempi putki (kuparia, joka hitsataan kiinni), joka muistuttaa EGR putkea, joka menee piiloon katteen alle/putsariin. EGR putken sisällä kulkee vaijeri, piilossa.

Aika monimutkainen systeemi, mutta eiköhän se maalattuna mene aika pitkälti aidosta. :lol:
PäätönKatsastaja
Pyörä:
Suzuki PV
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
22.8.2011 20:11
Re: Gilera H@K - Käpytikka Edition

ViestiKirjoittanut PäätönKatsastaja » 5.5.2013 23:57

Melko ovela idea, pakko myöntää.
-_-antti
Pyörä:
Suzuki S1
Liittynyt:
8.1.2006 21:05
Re: Gilera H@K - Käpytikka Edition

ViestiKirjoittanut -_-antti » 10.5.2013 1:02

Iltoja.

Jotain taas tapahtunut, kurin kanssa sai äheltää vähän liiaksikin, mutta toimii lopultakin luotettavasti :). Muutakin edistystä tapahtunut:

-Putki, välipilli ja änkkä maalattu (villatkin vaihdettu)
-Kone niputettu tehdasuudella kampuralla
-Pinnausta aloiteltu (etuvanne joutaa vaihtoon, sen verran heikossa kunnossa)
-Rungossa aikalailla kaikki kiinni vanteita ja katteita lukuunottamatta
-Jarrut puhdisteltu (satulat käytetty auki ja männät herkistelty, oli kyllä paskaiset)
-Lohkoista h-lähdöt viilailtu (materiaalivahvuuksien vuoksi aika varovaisesti otettu)

Saatiin kasaan jo sen verran, että pääsi koekäytön tekemään. Nätisti se kävi, joskin kovin rikkaalla. Kiekkamittarikin toimi! :eek: Miinustakin tosin huomattiin, vesipumpun stefat joutaa vaihtoon, samoin koneöljyt...

Sitten kuvia.

Putki maalattuna ja kuri paikallaan:

Kuva

Toisesta kuvakulmasta: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... b2c4fe.jpg

Huuhtelulähdöt:

Kuva

Pinnailua sykeröä hyväksikäyttäen: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... 153fda.jpg

Katteiden mallailua:

Kuva

Toisesta kulmasta:

Kuva

Etukatteista halkeili lakka, kun joutui käyttämään eri lakkaa kuin muihin katteisiin. Pitänee jossain vaiheessa hioa ja lakata ne uudelleen. Huomenissa metsästämään vesipumppuun stefoja ja etuvannetta. Jatkellaan.
KUISKUIS
Pyörä:
-14 300EXC
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
7.4.2011 18:13
Re: Gilera H@K - Käpytikka Edition

ViestiKirjoittanut KUISKUIS » 10.5.2013 2:20

Haitteko tän tota Kuusankoskelta?=D Jos joo nii tässä oli aiemmin kiinni meikälaisen asentama pytty :D !
Präääm pärpärpärpär
Meepi
Pyörä:
Husqvarna TE 125, exYamaha YZF R125, pv
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
8.5.2013 23:09
Re: Gilera H@K - Käpytikka Edition

ViestiKirjoittanut Meepi » 10.5.2013 15:45

Komialta vaikuttaa ainaki tähän asti :) Menikö multa lie ohi, mutta millä aiot vanteet maalata?
Ostetaan smotot husseen! Pistä viestiä jos sattuu löytymään
-_-antti
Pyörä:
Suzuki S1
Liittynyt:
8.1.2006 21:05
Re: Gilera H@K - Käpytikka Edition

ViestiKirjoittanut -_-antti » 25.5.2013 1:58

Iltaa!

KUISKUIS kirjoitti:Haitteko tän tota Kuusankoskelta?=D Jos joo nii tässä oli aiemmin kiinni meikälaisen asentama pytty :D !


Joo, sieltähän tuo. Sä se oot melkonen mestari asentaa noita pyttyjä kun tässäkin oli kansi väärin päin, liekkö sen takia leiponut kun ei neste kierrä, lämpöanturin johtokin poikki... Eikä mitään pyöristyksiä pytyssä... :x Tuli kasattua ensin tuollein kun oli aiemminkin, eipä neste kiertänyt kunnolla, onneksi anturi varoitteli kun sekin tuli laitettua kuntoon. Nyt kansi oikein päin ja pysyy lämmöt kurissa.

EepiM kirjoitti:Komialta vaikuttaa ainaki tähän asti :) Menikö multa lie ohi, mutta millä aiot vanteet maalata?


Kiitosta vaan! :) Vanteet menee sellaisinaan kun ovat.


Mutta asiaan. Etuvanne tuli hankittua ja vaihdettua siihen uudet laakerit sekä uudet sisä- ja ulkorenkaat. Takavanteesta tuli irroitettua kaikki pinnat ja käytyä jokainen pinna ja nippa kierrepakan ja -tapin kanssa läpi. Tuna-71 pinnaili vanteen kasaan, jonka jälkeen sekin sai uudet laakerit, sisä- ja ulkorenkaat.

Takavanteen pinnailua:

Kuva

Vesipumpun stefat vaihdettiin, kuten koneöljytkin. Säädöt haettiin kohdilleen ja Metrakitillä veti ihan hyvin ja kurikin pelitti, aluksi. Kurin vaijeri katkesi, ja loppui sitten innostus sen kanssa, joten sen tilalle vaihdettiin tyhjennetty vakioputki (tuli otettua katti pois). Turbokittiäkin kokeiltiin pikaiseen ja huiput sillä oli n. satkun. TK:lla vedot turhan ylhäällä. Kytkin, vaihteet ja sähköt pelittää niinkuin pitääkin.

Tänään tuli Sparen tilaus joka sisälsi takajarrupääsylkän korjaussarjan, joka iskettiin paikalleen. Sen jälkeen jarrut ilmattiin laitteella. Tilauksen mukana tuli myös uusi ketjurataspaketti, TNT:n valkoinen peili, bensahana, virtalukko ja takalippavalotsydeemi (entinen paskoi joutuessaan takanakin väliin kaks päällä ajellessa, liikaa kaljaa ja makkaraa kyydissä :lol:).

Nyt olisi tarkoitus niputtaa 11-62 väleillä, rajoitetulla CDI:llä (tuli hankittua kun kulkee liikaa) ja kurittomalla vakioputkella. Tähän mennessä on tullut pörräiltyä jo varmaan 100km ilman ongelmia.

Koeajojen jälkeen (paskainen):

Kuva

Piakkoin varmaan kuvaa valmiista vehkeestä.
KUISKUIS
Pyörä:
-14 300EXC
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
7.4.2011 18:13
Re: Gilera H@K - Käpytikka Edition

ViestiKirjoittanut KUISKUIS » 25.5.2013 4:14

Juu laitoin vain kannen niinpäin kun oli vanhallakin pytylläkin, en ajatellu että olisi silloinki ollu väärinpäin :) Parmakitillä kyllä ainakin lämmöt pysy täysin kurissa eikä mitään ongelmia. Letkut vaan meni paremmin kun kansi oli "väärinäpäin".

Pitäis sunkin tietää että sillä kannella ei edes ole oikeastaan merkitystä mitenpäin se on...
Viimeksi muokannut KUISKUIS päivämäärä 7.6.2013 12:40, muokattu yhteensä 2 kertaa
Präääm pärpärpärpär
-_-antti
Pyörä:
Suzuki S1
Liittynyt:
8.1.2006 21:05
Re: Gilera H@K - Käpytikka Edition : Valmista tuli

ViestiKirjoittanut -_-antti » 2.6.2013 0:01

Iltaa.

Mopo alkaa olla aikalailla valmis. Kaikki toimii, mutta pientä huomautettavaa vielä löytyy (korjaillaan vielä ennen myyntiä):

-pitkien merkkivalo palaa lyhyillä ja pitkillä
-kiksiä saa heilauttaa kädellä, että ottaa ratas kiinni
-etukatteiden lakat halkeilleet
-kiekkamittarista puuttuu pleksi

Kaks päällä ajeltu testiajoa, vetää ylämäet lähes huippunopeutta, alusta ja jarrut pelaa kuten pitääkin, vetää hyvin jo alhaalta asti ja lähtee laakista käyntiin. Huiput gepsiin 60km/h, johon kiihtyy melko rivakasti.

Tosiaan uusittu vielä ketjuratas paketti (11-62), bensahana, takalippa, virtalukko ja peilikin löytyy. Mopo tuli vielä pestyä, tässä kuvia:

Kuva

Kuva

Sivulta: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... 365fdb.jpg
Ja toiselta: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... b56395.jpg
Konehuonetta: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... fb0bce.jpg
Ja lisää: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... 84c106.jpg
Mittaristo: http://i1240.photobucket.com/albums/gg4 ... 234734.jpg

Ei kait siinä, saa kommentoida. Piakkoin myyntiin.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista