nevssoni virittää: vauhtipäivät

nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Street macig & Derbi/Hattutemppu ja edistymättömyyttä

ViestiKirjoittanut nevssons » 2.12.2013 21:55

Skäppädää:
Kuva
Tein itse ja säästin ja silleen... Perjantaina saadaan vasta mopoa ajoon, josko sitten löytyisi viellä tietä dynovedoille. Nähdään mitä tuli tehtyä.

Niin ja Rossipoika, kiihtyvyys mitattuna kakkosvaihteella. Ei ole hyvä siis ei.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Street macig & Derbi/Hattutemppu ja edistymättömyyttä

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 2.12.2013 22:14

Yhtäkkiä ihan siistin näköinen putkula. Ei sieltä pahimmasta päästä.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Street macig & Derbi/Hattutemppu ja edistymättömyyttä

ViestiKirjoittanut Palezu » 3.12.2013 0:27

Jos saumoja ei lasketa niin aika hieno tuo jo on :) Ja myös toimivuuden kannalta tuo näyttää mun silmään erittäin hyvältä. Ehkä alkupään liitos näyttää vähän ahtaalta, vai sopiiko hyvin pytyn kanavan kanssa? Kyllä povaisin että derpi kiekaisee melko hyvin tuolla, testejä ja tuloksia odotellessa :)
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Street macig & Derbi/Hattutemppu ja edistymättömyyttä

ViestiKirjoittanut nevssons » 26.12.2013 15:19

Noniin! Äänitys vedot viimein tehtynä ja pidemmittä puheitta:
Kuva
SIninen siis uudempi jos jollekkin on epäselvää. Kone oli snadisti kylmä joka vähän vääristää tuloksia, mm ainakin syventää tehokuoppaa. Pitäis varmaan pahvi laittaa taas syylärin eteen kun saisi 5 km ajaa aina ennenkä lopettaa tehokuopan kohdilla pätkimisen.

Mutta siis. Kiertää enempi ainakin ja ompahan vääntöäkin tullut kaiketi lisää. (oletetaan nyt että arvot ohjelmassa on hehtaarilla) Tehoa on nyt kuitenkin enempi ja sen tuntee.

Tehoalue on turhan kapea. En ole kokeillut riittääkö laajuus isoimmille vaihteille, mutta laajempi tehoalue halutaan jo ihan muistakin syistä. Myös nuo kierrokset yltää vähän korkeammalle kuin suunnittelin.

Siispä suunnitteluun Putki 2.0:
Kuva
3D mallit on poikaa :D Mutkat saa väännettyä helkkarin helposti ja viellä voi tarkastella mitenkä se mopoon istuu. Vaati vaan pienimuotoisen kurssin jotta osaa tuota käyttää mutta se kuuluu meikäläisellä koulutukseen. Ohjelmahan on siis rhinoceros.

Itse putkesta sitten, niin on viritetty pituus muuttui 720->750 ja torvivakio 1.51->1.8

Lopuukevennyksesi moposta kuva:
Kuva
Otettu tänään.(tapaninpäivänä)
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Street macig & Derbi/tuloksia

ViestiKirjoittanut rossipoika » 26.12.2013 17:39

Paras resonointi alkaa jo olemaan oikeilla taajuuksilla :)

Tehoa on nyt kuitenkin enempi ja sen tuntee.
Empiiristen ja laskennallisten testien perusteella oon tullu siihen tulokseen että ihminen aistii kiihtyvyyttä (eli vääntöä) kaikista parhaiten. Persedyno kyllä sekoaa senkin suhteen ihan täysin jos välityksiä mennään vaihtamaan.

Aika samalla tavalla käyrissä ilmenee nuo heikot kohdat, vaikka pakoputki onkin muuten vaikuttanut dramaattisesti. Liekö monttujen aiheuttaja jossain muualla kuin putkessa...

Itse putkesta sitten, niin on viritetty pituus muuttui 720->750 ja torvivakio 1.51->1.8
Mielenkiintosta seurata mitä niillä Blairin kaavoilla saa aikaseks. Jostain syystä nyky crossimopojen diffin muotoilu on kuitenkin aika erilaista. Parit mitat, joita voi apinoida: http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=73&t=64812&start=134
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Street macig & Derbi/tuloksia

ViestiKirjoittanut Palezu » 26.12.2013 17:53

No ei suatana, tuohan lähtee jo :D 9 kaakkia takaselta ja muikeasti kierroksia, ei voi ainakaan huonoksi tuota putkea haukkua. Kyllä kai noilla reserveillä pitäis mennä jo satku rikki. Tosin tehokäyrän muotoa kun kattoo niin tuosta sitä piikkiä kirjaimellisesti löytyy :D Tuossa on se hyvä puoli että polizein varalta kun laittaa rajoittimen tuohon tehoalueen alapuolelle niin vaikuttaa varmasti aivan vakiopeliltä.

Kärsiikö udella vähän mittoja tuosta putkesta, kuinka paksu keskilieriö on ja loppupään halkaisija? Ootko mittaillu minkä verran mitat eroaa turpokitistä? Entäs ootko kokeillu putkilaskurilla että millä äänennopeuden arvolla huipputeho tulee juuri noille kierroksille tuolla 720mm putken pituudella?

Jännää on, seurataan tarkasti.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Street macig & Derbi/tuloksia

ViestiKirjoittanut nevssons » 26.12.2013 18:27

rossipoika kirjoitti:Aika samalla tavalla käyrissä ilmenee nuo heikot kohdat, vaikka pakoputki onkin muuten vaikuttanut dramaattisesti. Liekö monttujen aiheuttaja jossain muualla kuin putkessa...


Näitä kuoppia pohtiessani tulin tulokseen että tuo 10k kierroksilla ilmenevä on se perinteinen tehokuoppa. Se näkyy vedoissa hyvin terävänä koska vähänkään kylmemmällä moottorilla tosiaan rötää siinä pari kertaa.

Tuo 8k kiekkojen kuoppa taas sitten juontaisi juurensa johonkin heikkoon kohtaan joko moottorissa, tai sitten putki sotkee moottorin toimintaa tuolta alueelta. Tosta keskiarvokäyrästä on aika hankala katsoa kun 2/3 äänitteistä oli melko huonolaatuisia,
Tässäpä laadullisesti paras käyrä tutkailtavaksi:
Kuva
Tuosta näkyy että vääntö kääntyy laskuun jo 6krpm jälkeen ja nousee taas 8krpm josta jatkaa melko tasaisesti tehokuoppaan asti.

Varsinainen tehoalue sitten on kyllä jo kivan muotoinen :) Vaan eipä nuo väännöt vieläkään päätä huimaa ei.

Moottorissahan vaihtui taas kansi kupumäntiin siirtymisen takia. Tosin laskettu vakiokansi sekin on kuten edellinenkin. Tilavuudeltaan tosin kuvun viemän tilan pienempi. Kannenhan olen huomannut vaikuttavan yllättävän suuresti tehoalueeseen ja kuoppiin. Huomaa mm. edelliset testit joissa ainoa muutos oli kannen vaihto.

Myöskin yksi hauska juttu moottorin aukoista: ne on kaikki 0.7mm korkempia kun suunnittelin. Tämänkin kömmähdyksen olen täällä selittänyt. Mutta pakoaukossa se tuottaa asteita peräti 196.7 ja nythän on parissakin topicissa puhuttu että tuo alkaa olemaan jo liikaa. Korjattavisahan tuo toki on kun meikäläisellä on sorvikin käytettävissä.

Seuraava putki on viellä kyllä blairin kaavoilla, mutta ehkä sitten voisi tuota kopioimista harrastaa. ;) Vähän on kutkutellut kopioida mm. leovinssin kuperaa vastakartiota.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Street macig & Derbi/tuloksia

ViestiKirjoittanut nevssons » 26.12.2013 18:36

Palezu kirjoitti:Kärsiikö udella vähän mittoja tuosta putkesta, kuinka paksu keskilieriö on ja loppupään halkaisija? Ootko mittaillu minkä verran mitat eroaa turpokitistä? Entäs ootko kokeillu putkilaskurilla että millä äänennopeuden arvolla huipputeho tulee juuri noille kierroksille tuolla 720mm putken pituudella?


Keskilieriöllä on paksuutta 89.4. Pakoaukon pinta-alasta katsottuna se on tasan tuo 3.25 kerroin. Tämä tekee vastiksen jyrkkyydeksi 11.5 astetta 720 viritetyllä piteedella.

Loppupilli olikin sitten jännä. En osannut päättää laskenko tuon laipalta (vaivaiset 24 milliä) vai pakoaukolta (600mm^2). Lopulta kuitenkin jotenkin päädyin 17mm pilliin joka on laipalta laskettuna 0.7 kertoimella eli 8 bar paineilla. Eli osuisi jotenkuten noille tehoille.

E: Niin se äänennopeus on nopiaan laskettuna 527m/s. Voiko tuosta johtopäätöksiä vetää, en tiiä. Onhan tuosta pohja toki seuraavalle tuutille.
Tuli nyt blairiinkin väsättyä muutos, että voi tuota itse vaivatta muutella mihkä lystää ja laskettu nopeus lukee siinä vieressä.
Rupeaa meikäläisen blairi exeli näyttää hessulta kun on tullut lisäistyä näitä ominaisuuksia sinne :) Löytyy työkalu pituuskertoimien muokkaamiseen ja toinen joka ilmoittaa annettuja pituus suunnan prosentteja vastaan torven halkaisijan.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Street macig & Derbi/tuloksia

ViestiKirjoittanut Palezu » 26.12.2013 23:49

Juujuu. Aika samanlainen on kuin tuo munkin putki, siinä on paksuutta n. 85mm ja vastakartion jyrkkyys n. 11 astetta, tosin en tiiä paljonko tuo pullistusmenetelmä on vääristänyt sitä, sillä se näyttäsi jopa hieman koveralta eli alku on jyrkempi. Loppupillin halkaisija on taas mulla jonku verran pienempi, n. 13mm, tuo mun laskuri antaa huomattavasti pienempiä arvoja sille kuin blairexhaust. On ollu tarkoitus tehdä se turboruuvi millä sitä reijän kokoa voi muuttaa mutta jostain syystä sekin on vielä kokeilematta..
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Street macig & Derbi/tuloksia

ViestiKirjoittanut nevssons » 27.4.2014 21:03

Kevättä vaan kaikille :) Hommahan on nyt näin että minä olen jo iso poika ja kiinnostus mopon ihmettelemiseen on vähän jäänyt auton hankinnan takia. Ehkä tänne nyt voi silti välillä päivitellä.

Annetaan nyt pikku pätkivä ajovideo tähän väliin jos nyt jotakuta kiinnostaa:

Eli siinähän kiihdytellään tommosta suoranpätkää ees ja taas. Vauhtia ei tässä kerätty kuin yhdeksän kymppiä. Olisihan tuossa viellä vitos- ja kutosvaihdekkin kiskottavana.

Mopolle nyt ei ole muuta käynyt kuin suutinta vaihdettu ja kesärenkaat alle. Kesärenkaatkin kävin huoltamolla painauttamassa loppuun kun siinä viimesellä kiskasulla tahtoo sisäkumi aina vähän jäädä raudan väliin.

Yritän nyt jotkut huiput ja tehokäyrät saada kiskottua kohtuullisen ajan sisään :)
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Street macig & Derbi/ajopätkää

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 27.4.2014 21:13

Vidi yksityisenä, ei näy. Ihan hyvin vetelee jos 90km/h nelosella. 8)
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Street macig & Derbi/ajopätkää

ViestiKirjoittanut nevssons » 17.1.2015 21:19

Katos vaan. Nyt on julkinen :) Kulkeehan se kun on pitkät välit ja paljon kierroksia. 8)
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Street macig & Derbi/ajopätkää

ViestiKirjoittanut nevssons » 15.2.2015 18:31

Tereve. Tässä kaikessa hiljaisuudessa lopetin hiljaiselon mopoilualalla kun autosta loppui värkkäilyt kesken ja rupesi kaksitahdin kaunis käry taas valtaamaan mieltäni.

Joku on saattanut saada vihiä galleriasta että on vähän putkihommia taas tullut tehtyä.

Hommahan lähti pakoputkikaavan kehittelystä ja nyt on tehty kaksi kokeilua mun puolesta omilla kaavoilla.
On sitä eräs toinenkin käyttäjänimike kokeillut. Josko saataisiin häneltäkin jutuntynkää johonkin väliin joskus ;)

Ensimmäiseen putkeen arvot haettiin antamaan pikkukrossien putkia mukailevia ketunhäntiä. Valmistuksessa tuli putkeen irvokkaita ryppyjä ja testattuna kaavan pituuslasku paljastui huonoksi.
Kuva
Ihan ok käyrä mutta parempaankin pystytään.

Toiseen putkeen haettiin kaavan ääriarvoja huonolla simulaattorilla ja kokeiltiin niitä käytännössä. Huono pituuslasku myös muutettiin, kuin myös valmistusmenetelmä.
Kuva
Sanotaanko näin että lopputulos alkaa olla jo sinne päin.

Tässä tämmöstä tälläkertaa. Katotaan jaksaako jostain muustakin juttua vääntää vai meneekö taas vuosi seuraavaan postiin :)
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: nevssoni virittää: putken tekoa

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 15.2.2015 19:00

Se on kyllä jännä miten mopohommat jää kun kortin saa, vaikka mopoja on pihassa. Mäkää en oo DT:tä rassaillu varmaan kahteen vuoteen, muutaku putken vaihtanu ku kaveri halus lainaa, ja pari kertaa on pitäny töihin ajaa. Muuten Subarut vie kaiken ajan :D

Mutta aina välillä ku jotain rassailee ja kakstahtia haistelee, ni kyl siittä muistot herää ja on ihanaa 8)
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: nevssoni virittää: putken tekoa

ViestiKirjoittanut .Juho » 16.2.2015 18:58

Päivittele vaan useammin tätä topikkia. Varmasti löytyy lukijoita. ;)

Aiotko muuten päivittää tota polttoaineensyöttö puolta?
Läppärunko, imukaula, kaasutin..
Olisi mielenkiintoista nähdä esim. saman kokoisen (21mm?) PWK kaasuttimen hyödyt tehoalueessa.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista