Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012 & Suzuki PV - Virittelyä

ViestiKirjoittanut Betaversio » 31.12.2012 10:11

Paremminhan se tuolla naukuu, kun on oikeamman pituinen putki. Mitään isompia ajotestejä on vaikea tehdä kun tiet on jäässä. Voisi toki kokeilla, pystyiskö pulttikumeilla ajelemaan. :)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tunturi DX - Muutos 2012 & Suzuki PV - Virittelyä

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 2.1.2013 9:39

Onkos tämä sininen nyt sama putki kuin tuo aiemmin nähty halki pullistunut?
Ja mitä maalia käytit, olettettavasti jotain kuumia olosuhteita sietävää?
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012 & Suzuki PV - Virittelyä

ViestiKirjoittanut Betaversio » 5.1.2013 1:40

Jep, maali on erikoistilauksena ostettua "Fordin sinistä" kuumankestomaalia, jota oli jäänyt spraypurkkin pohjalle lojumaan. Kuumankestoa maalille luvataan noin 1750C asti, joten putken alkupäähän laitoin varsin ohuen kerroksen. Maalia ei saa enää tilattua verkkokaupasta, mutta huhujen mukaan New Hollandin traktoritehtaalle soittamalla saattaisi saada tilattua uuden erän. ;)

Putki on juuri tuo haljennut tuubi. Tein uuden putken tuossa keskiviikkona, uusi putki on tätä sinistä putkea 35mm lyhempi, mutta siitä tuli niin ruma että kuvaa ei kehtaa laittaa. Se paisui varmaan vielä läskimmäksi kuin tämä nykyinen. Onko Espoossa kansalaisopiston hitsauskursseja? :paha:

Pulttikumeilla muuten pystyy ajelemaan, kunhan pultit on kiristetty ja renkaissa on riittävästi ilmaa! Asenneltiin uudenvuoden tienoilla pulttikumit alle, ja rupesin tyypittämään mopoa parantuneen pidon turvin. Meinas käydä hieman hassusti kun 60km/h vauhdeissa huomaa että perä lähtee sivulle. Varmaa on vain se että takanakki tyhjeni äkillisesti. Vaihdoin sisukumin ja kiristelin sekä etu- että takanakin pultit. Nyt on hyvä ajaa.

Lisäksi oli hieman käyntiongelmia yläkierroksilla. 11krpm huitteilla oli alue jossa seos jättää syttymättä joka toisella (tai useammallakin) kampiakselinkierroksella. Vähän kaikennäköistä tuli testailtua. Syy ei ollut kaasarin säädöissä, ei ilmanputsarissa, ei sytytystulpassa, eikä läpissä. Ongelma ratkesi kertalaakista kun naputtelin sytytystulpan kärkiä pienemmälle (0,75 --> 0,5mm). Nyt toimii ja vetää kuin pieni eläin. :seko:

E: Kylillä kuulin huhua että siitä uudesta putkesta saattaa tulla kuvaa sitten kun saan hiottua hitsisaumat sileiksi...
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Tunturi DX - Muutos 2012 & Suzuki PV - Virittelyä

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 5.1.2013 2:08

Betaversio kirjoitti:Putki on juuri tuo haljennut tuubi. Tein uuden putken tuossa keskiviikkona, uusi putki on tätä sinistä putkea 35mm lyhempi, mutta siitä tuli niin ruma että kuvaa ei kehtaa laittaa. Se paisui varmaan vielä läskimmäksi kuin tämä nykyinen. Onko Espoossa kansalaisopiston hitsauskursseja? :paha:
Tunnen tuskasi mutta ikävä kyllä Espoon erikoistalousalueen työväenopisto ei koe tarpeelliseksi kouluttaa hitsausta, sen sijaan muuta koulutusta tarjotaan kynttilänvalannasta aina merisään tulkintaan. Suosittelen sen sijaan putkiasentajan ammattitutkintoon hakeutumista tai vaihtoehtoisesti Sarven oppipojaksi hakeutumista ;)
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2013 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Betaversio » 6.1.2013 0:21

Jotenkin välineurheilun linja tuntuu luontevammalta tuossa hitsausjutussa.... Jos jollain on kempin PS3500 virtalähteeseen sopivaa TIG-härveliä myynnissä / tiedossa niin ostan pois... :roll:

Yöllä tuli paljon tekstiä, nyt tulkoon paljon kuvia ja videoa. Videolla ihan normaalia paikoillaanhuudattamista. Vain mopo on eri kuin muissa vastaavissa videoissa. ;)



Putki pois, kansi auki ja kaasari hyllylle jemmaan, ja tuollainen näkymä paljastui:

Kuva

Ei siis tuossa vaiheessa vielä mitään ihmeempiä. Mitä nyt vähän kannentiiviste vuotanut (sitä ei edes ollut...?!??!). Mäntää poisottaessa tuli yläpään neulalaakeri ulos palasina. Neulalaakerin hajoamisesta on pieni muisto kannessa ja männän laessa. Ilmeisesti laakeri on hajonnut vasta juuri ennen avaamista kun se ei ole isompaa tuhoa ehtinyt tekemään. Mäntä vaihtoon. Muuta huomioitavaa on jäljet männänlaen ja kannen aika voimakkaastakin pussailusta.

Kuva

Eipä mulla muuta. Talveksi paikoilleen 75cc plusu pikkuviilauksilla. :)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2013 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Betaversio » 20.1.2013 18:55

Viikonloppuna kotona! Ja pajalla!

Talven aikana on tarkoitus tehdä muutamia parannuksia koneeseen. Aloitin parannukset kannesta. Kannen ja pytyn keskitys oli ongelmallista, joten ensiksi tein kanteen kohdistustapit. Nyt ei tarvitse asentaessa arpoa, että onko kansi kohdallaan. Lisäksi laskin kantta vielä millin ja tein squishin uusiksi. Koneistusvermeitä ei talosta löydy, joten kannenlasku tapahtui nauhahiomakoneella ja käsin lasin päällä hiomalla. Squishin tein viiloilla ja dremelillä. Kuva on valottunut hieman hassusti, mutta kyllä siitä selvää saa. :)

Kuva

Lisäksi läppäventtiilin täytöspala pitää tehdä uusiksi. Aiemmin se oli tehty jääkiekosta, mutta mokomalla aineella on näköjään taipumus turvota bensan vaikutuksesta. Onko ideoita, mitä mössöä kannattaisi käyttää? :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Tunturi DX - Muutos 2013 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 20.1.2013 19:47

Betaversio kirjoitti:Lisäksi läppäventtiilin täytöspala pitää tehdä uusiksi. Aiemmin se oli tehty jääkiekosta, mutta mokomalla aineella on näköjään taipumus turvota bensan vaikutuksesta. Onko ideoita, mitä mössöä kannattaisi käyttää? :roll:

Olipa hyvä tietää tuosta kiekosta. sillä aioin nimittäin itsekkin täyttää läppäkotelon kuopan. Onko kemiallista metallia vielä testattu, senhän pitäis kestää pensaa ja lämpöäkin jossain määrin...

Mukava nähdä että näitä voi viritellä ihan jokamiehen autotallivarustuksellakin 8)
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2013 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Betaversio » 20.1.2013 20:00

Läppäventtiilin täytöspalalla tarkoitin ns. reedvalve stufferia, palasta joka tulee läppäventtiilin sisään. Tämä on siis eri asia kuin PV:n koneiden "kampikammion täytöspala" jolla täytetään alkuperäisen läppäventtiilin kolo mäntäohjatusta koneesta.

Kuvaa edellisestä täytepalasta: http://www.motot.net/galleria/kuva31297/
Netistä googlattu random kuva täytepalasta: http://www.pedparts.co.uk/c/products/RA ... eugeot.jpg
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
SellYourSoul.90
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
12.9.2005 17:03
Re: Tunturi DX - Muutos 2013 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut SellYourSoul.90 » 20.1.2013 22:46

Kemiskiä vaan.

Lyhyempikärkistä tulppaa kiinni, ei oo niin lähellä männänlakea?
Harjoittelu tekee mestarin, ja mestari harjoittelee aina.
Pv-Foorumi, katso ja rekisteröidy! | Projektitopic @ Pv-foorumi
Photobucketin galleria | Photobucketin toinen galleria
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Tunturi DX - Muutos 2013 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut rossipoika » 21.1.2013 20:47

Kai tossa vielä pari milliä on varaa... ja eikös se kipina olis edukasta nimen omaa siellä keskellä palotilaa? Huuhteluahan toi vaan sotkee :P
Tikkku
Pyörä:
250 CR
Paikkakunta:
pieksämäki
Liittynyt:
13.9.2004 8:06
Re: Tunturi DX - Muutos 2013 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Tikkku » 21.1.2013 21:33

wurtin kemiallista metallia, koriliima. kaikkee on kokeiltu ja kaikki on toiminu paitsi korrekin metallikitti ei kestäny bensaa.. :)
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2013 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Betaversio » 21.1.2013 22:43

rossipoika kirjoitti:Kai tossa vielä pari milliä on varaa..


En tiedä onko varaa. Sitten sen näkee. Ehkä lyhytkärkitulppa on kuitenkin parempi. :)

Tikkku kirjoitti:kaikkee on kokeiltu ja kaikki on toiminu


Kemiskiä vieroksun kyllä stufferikäytössä. Muissa jutuissa sitä oon kyllä käyttänyt toki. Stufferi-kemiskin pitäisi tarttua kumiin, ja sitä se ei kyllä tee. Oon tässä hautonu sopivan palikan valamista bensaa kestävästä muovista. Jostain öljy- tai bensapurkista leikkelee muovinpalasia ja sulattelee ne köntiksi ja tekee siitä stufferin. Pitäis onnistua.

Lisäksi pitäis kaivaa tuo virtauspenkki pajan nurkasta ja ruveta katteleen jos siitä olis jotain iloa.. ;)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
TemeL
Liittynyt:
18.5.2013 13:04
Re: Tunturi DX - Muutos 2013 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut TemeL » 18.5.2013 13:10

Kannatta tuohon putkeen laittaa peräpilli, aikoinaan jos crossipyörästä katkesi putki tuosta kohti, tehot laski reilusti. Niin ja läpät ei sais olla mielellään yhtään raollaan, kun näytti irvistelevän tuolla aiemmassa kuvassa. ;)
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2013 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Betaversio » 18.5.2013 21:58

On siellä peräpilli, se on vaan tuolla putken sisällä piilossa. Lisäksi siinä pillissä on tuollainen hieno ruuvi jolla saa kuristettua virtausta vielä hiukan lisää jos tarvii. ;)

Läpät on hieman raollaan, mutta se on sivuseikka.

Itseasiassa jossain kohtaa täytyis taas pistää mopo kasaan... Kunhan vain pajalle ehtisi joku viikonloppu. En ole ehtinyt miettiäkään pajoittamista edellisen päivityksen jälkeen. Plussaa on tietenkin se että seuraavaan pajaviikonloppuun on joka päivä vähemmän aikaa ;)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Re: Tunturi DX - Muutos 2013 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Tume34 » 4.6.2013 11:10

Sinähän se taiteilet mulle tässä joskus kesän aikana putken tunturi super sporttiin?

Jonkin näköistä projektia kun ilmestyi taas pitkästä aikaa omaankin talliin...

edit: Olisi myös siistiä tietää saako super sporttiin lähes-bolt-onina jotain hienompia sähköjä? Sellaisia, jotka ei siis sisällä noita stanan katkojan kärkiä.
Dank memes melt steel beams.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista