Palezu racing - samurai AM6

Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

ViestiKirjoittanut Palezu » 10.7.2013 19:20

:D Mutta tuskin on kovin nopeaa tuollakaan tavalla. Tuo pytty näytti siltä sun kolmipakoviritelmältä, ootko ruvennu sitä taas värkkäämään :D ?

Saisin kaverilta halvalla lommoisen roksin syylärin joka kuitenkin vissiin pitää ja nestejäähykannen. Sitten mulla ois tuo roksin vakiopytty josta on pakolaippa halennut mutta sylinteriputki on erittäin hyvässä kunnossa. Sitten oiskin pumppua vaille valmis nestejäähy setup ja ajamaankin pääsis heti kun ostais vaan uudet männänrenkaat, mutta en oikeen osaa päättää että jaksaako tähän enää tuhlata :D Ei kyllä välttämättä tarvis pumppuakaan, painovoimakiertokin toimii, pitäs vaan kattoa että toimiiko tarpeeksi hyvin. Tuossa pytyssä on kyllä ihan liian pieni pakoaukko ja sitä ei juuri pysty viilaamaan ilman että puhkeaa vesitilaan. Pitäisi hitsata siihen täytettä, mutta kun tuo onkin aito minarellin pytty niin se on luultavasti laadukasta valurautaa jolla on taipumus halkeilla jos sitä menee noin vain turaamaan. Nuo kiinanpytythän on jotain melkeen normi terästä jota voi rauhassa hitsailla menemään.. :D Pitänee kokeilla..

Oon kyllä kehitelly jo entistäkin hullumpia suunnitelmia. Eilen otin benellistä koropalan pois, penkki, tanko ja tangonkiinnike irti ja mallailin vähän matalaa sprintteri ajoasentoa. Vaikutti hyvältä :D Jos tuosta tekis kunnon kisapelin ja ajattelin vähän että sillä vois käydä radallakin asti ajamassa? Sais ainaki vähän motivaatiota.. :D Ja sais helpommin kulkemaan lujempaa kun ilmanvastus pienenis, ja jos siihen jonkun etukuupankin tekisi. Rungosta pitäisi rälläköidä ylimäärästä kamaa pois, takaiskarin kiinnikekohtaa siirtää ja hitsailla uudenlainen tanko joka lähtee alaspäin. Ja keulaakin pitäisi madaltaa. Isoin ongelma raaseriksi muuntamisessa on tuo perkuleen pitkä ja korkea emäputki jota on vähän hankala lyhentää kun se yläpuolen laakerikin pitäisi saada siirrettyä. Ideoita?
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

ViestiKirjoittanut Zoneri » 10.7.2013 19:26

Palezu kirjoitti::D Mutta tuskin on kovin nopeaa tuollakaan tavalla. Tuo pytty näytti siltä sun kolmipakoviritelmältä, ootko ruvennu sitä taas värkkäämään :D ?


Sepä se. :D Tässä nyt inspistä jotenkin on, joten on tuotakin pyttyä värkättävä. :D Mitattu on tarkasti, ei aukea pakoaukko huuhteluihin yms. :)
Paska mikä paska.
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

ViestiKirjoittanut Palezu » 10.7.2013 22:07

Sain juuri itsekin hieman inspistä ja otin roksin pytyn talliin ja vailla armon tunnetta rupesin turaamaan pakokanavaan puikolla täytettä. Hitsauksesta ei tullut taaskaan vitunkaan mitään, vaikka se puhkeaisikin niin vettä se täytös ei varmaan edes pitäisi. Halkeamia ei näyttänyt ilmestyvän, sentään. Pytyn pinta myöskin sinertyi pakoaukon yläpuolelta kuten normaali teräs yleensä tekee. Jospa se on tämäkin pytty alihankintana kiinassa valmistettu ? :D

Rupesin sitten kairaamaan sitä. Jyrsin pakoaukon silmämääräisesti kivan näköiseksi, täysin perstuntumalla ilman mitään mittailuja tai merkkailuja. Älä kokeile kotona, vain ammattivirittäjille :D Ihan hyvä siitä tuli, ja yllätys yllätys pakokanava ei ilmeisesti edes puhjennut. Pakokanavan reunoilta aukon ympäriltä aukesi jännät valuhuokoset eli niistä ei varmaan passaa enää viilata läpi. Aukosta tuli pari milliä matalempi kuin benellin pytyssä olevasta joten asteita tuolla lienee 180-185 luokkaa nyt. Tuli siitä kumminkin huomattavissa määrin isompi kuin vakiokuntoisesta aukosta ja pakokanavasta lähti myöskin aika paljon irtometallia pois. Tunnetustihan nuo roksit kulkee pelkällä teharilla ja vakiopytyllä jo miljoonia, ainakin esson baarin mukaan, joten kait tuon luulisi kulkevan. Tuossa on myöskin huomattavasti paremmin viimeistellyt huuhtelukanavat kuin benellin pytyssä, tosin ne ovat jonkun verran pienemmät.

Kuva

Kuva

Kuvassa näkyy myöskin pytyn vika minkä takia Lappu sponsoroikin tämän pytyn minulle ilmaiseksi, paljon kiitoksia siis. Pakolaippa täytyy siis vielä liimata kuntoon esab liimalla.

Lapun aerox pajalta saapui myös syyläri jonka vedenpitävyyden testaan. Sommittelin sitä vähän paikalleen ja tuo vaikuttais parhaalta paikalta:

Kuva

Tosin tuossa saattaa kyllä rengas osua töyssyssä. Toinen vaihtoehto olisi laittaa syyläri mopon pohjaan vähän kenolleen ja jos jäähdytysviima ei riitä siinä asennossa niin tehdä siihen vielä sitten jonkinlainen ilmanohjain.

Tässä vielä kuva koko hirvityksestä: :)

Kuva
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Yam4ha
Pyörä:
Piaggio| EX: Yamaha Dt -06, Derbi DRD PRO SM, MBK Nitro, Aprilia Rx
Paikkakunta:
Tupos
Liittynyt:
10.4.2011 13:08
Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

ViestiKirjoittanut Yam4ha » 10.7.2013 23:04

Kisanen putki! :D
Siitä vaan vääntää, oho hups..
Tsekkaa Youtube kanava, ajovideoita yms !
Lappuu
Pyörä:
Yamaha Aerox '11, Yamaha Aerox '11, Yamaha Aerox '10, Yamaha Aerox '08, EX Yamaha Aerox '10
Paikkakunta:
Jääli
Liittynyt:
28.8.2011 14:35
Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

ViestiKirjoittanut Lappuu » 11.7.2013 0:16

Hyvältä vaikuttaa ! Saa munki svt roksin lunariosat uuden elämän. :)
Jos jotain tehdään, niin se tehdään kunnolla!

Tekant.fi - Se halvempi mopokauppa
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 12.7.2013 0:01

Onko syylärin asentamiselle tuttuun ja turvalliseen etukatteen etureunaan jokin ylitsepääsemätön este? Eturenkaan takana syyläri joutuu melkoiseen rapa- ja kivisuihkuun, pohjaan asennettuna taas maavara kärsii jos aiot jonkin järkevän ilmanohjaimen tuolle toteuttaa. Ilman sellaista taas jäähdytysteho saattaa jäädä vajaaksi.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

ViestiKirjoittanut Palezu » 12.7.2013 22:17

Näinpä, mutta kun ajattelin tehdä tuosta sellasen matalan sprintterin niin ajattelin että normipaikassa syyläri tulisi melkein naaman eteen. Mutta nyt kun tänään asiaa tarkemmin katoin niin ei se oikeestaan ees tule joten eiköhän se syyläri siihen laiteta.

Uutisointia:

korjasin eilen kaverin leiponutta speedfightiä, vaihdettiin varaosa-speedystä pytty ja mäntä siihen. Pösön vakiopytty oli muuten nicasil pinnoitettu alumiininen ja vaikutti erittäin potentiaaliselta viritysaihiolta ( :seko: ), tosin eipä mulla itellä oo semmosta pyttyä eikä se välttämättä suoraan menisikään benelliin. Vakiomäntäkin oli laadukkaan näköinen ja pohjassa luki Mahle. Voisin oikeastaan kehua tuota pösön skootterikonetta, harvemmin mopoissa näkee noin hyvää osaa. Mutta niin, sain sitten palkaksi ottaa vähän osia siitä kaverin raato-speedystä:

ehjän näköinen syyläri paisuntasäiliöineen, letkut, takaiskari, ajp:n koko etujarrusetti ja varaston nurkasta se antoi mulle vielä minarellin läppärungon Malossi hiilari läpillä :) Eli Benellin konverttaus vedenkeittimeksi vaikuttaa tulevan melko halvaksi. Nyt Lappu ei saa multa rahaa syyläristä tosin mutta kai se on jo selvinnyt pettymyksestä :D

Tuli myös ostettua uudet männänrenkaat ja koesovitin pyttyä jo koneeseen. Korotuslevy tarvittiin pytyn alle tähänkin että aukot aukeavat kokonaan ja tietenkin tämän seurauksena pytyn yläpäässä on taas iso välys mutta tuota nestepyttyä en viitsi alkaa diy menetelmillä madaltamaan kun seurauksena olisi luultavasti sappea kiehuttavia nestelammikoita.. Eli palotilasta tuskin tulee kovin optimaalisen muotoinen eikä puristussuhteestakaan varmaan korkea tule mutta ei sillä onneksi ole huipputehoon hirvittävän suurta merkitystä.

Sitten karsin benellistä ylimääräisiä sähköjä pois, tuli jo aika paljon paremman näköinen. Syylärille pitäisi tehdä kiinnikkeet ja vielä kansi saada niin pääsisi teeveden keittoon. Odotukset on kovat sillä pitäisihän tuon nestejäähdytyksen jo itsessään tuoda kymmenisen prosenttia lisätehoa kun pyttyyn tuleva seospanos ei kuumene niin paljoa ja pysyy tiheämpänä. Lisäksi olen kuullut huhua että tuo puhallinjäähdytteisen koneen puhallin syö jopa kilowatin verran tehoa kun koneessa on kunnolla kierroksia. Noh sittenpä tuo nähdään.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 13.7.2013 13:46

Sittenhän sä kaivat jonku tehokkaan sähköpuhaltimen ja laitat sen jäähdyttää. Saa oikeesti tietää viekö se puhallin niin paljon tehoo/nopeutta?
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
jonik1
Pyörä:
CPI Oliver -04 "Only for competition use" & CPI Formula R -07 70cc
Paikkakunta:
Ähtäri/Seinäjoki
Liittynyt:
4.4.2006 15:13
Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

ViestiKirjoittanut jonik1 » 13.7.2013 14:12

Kyllä se vie tehoa ihan selvästi. Minuutin verran kärsii ajaa ilmankin kylmällä koneella ja tehoero on huomattava. Tosin mulla oli BW's 100cc:n huomattavasti isommat jäähyosat. Motoforcen jäähdytinpropelli ei niin hirveästi ahdista. http://www.pedparts.co.uk/product/1090/ ... i-2-stroke
TJ 0 Ilmoitukset Kuvagalleria Blogi
murmeli speed
Liittynyt:
29.6.2012 21:28
Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

ViestiKirjoittanut murmeli speed » 13.7.2013 17:24

Olikos se nyt jossain nettikaupassa vai itse motoforcen kuvastossa missä luki että mid racen 70cc skootteri mikä oli puhallin jäähdytteinen niin tuo puhallin tuoo 1kw lisää verrattuna vakiopuhaltimeen. (dyno mitattu)
SellYourSoul.90
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
12.9.2005 17:03
Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

ViestiKirjoittanut SellYourSoul.90 » 13.7.2013 18:58

Palezu kirjoitti:Isoin ongelma raaseriksi muuntamisessa on tuo perkuleen pitkä ja korkea emäputki jota on vähän hankala lyhentää kun se yläpuolen laakerikin pitäisi saada siirrettyä. Ideoita?


Pätkä pois välistä ja takas nippuun?
Harjoittelu tekee mestarin, ja mestari harjoittelee aina.
Pv-Foorumi, katso ja rekisteröidy! | Projektitopic @ Pv-foorumi
Photobucketin galleria | Photobucketin toinen galleria
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

ViestiKirjoittanut Palezu » 13.7.2013 20:14

Sitä mietin, mutta ne ohjauslaakerin kiristysmutterin kierteet ei välttämättä jatku tarpeeksi pitkälle alas että sen saisi vielä sitten kiristettyä. Ja saankohan minä sitä ees hitsattua oikeaan kohtaan siten että se tanko vielä kääntyy eikä laakeri rupea kanittamaan. No mutta, pitää tutkia tuota että saisko sitä lyhennettyä.

Saattaa kyllä olla että en vielä rupea tekemään ajoasennon muuttamista, pitää ensin kokeilla että miten kulkee noilla neste kamoilla kun sain näin nopeasti osat haalittua.

murmeli speed kirjoitti:Olikos se nyt jossain nettikaupassa vai itse motoforcen kuvastossa missä luki että mid racen 70cc skootteri mikä oli puhallin jäähdytteinen niin tuo puhallin tuoo 1kw lisää verrattuna vakiopuhaltimeen. (dyno mitattu)


Aika maaginen propelli tuo motoforcen sitten on jos se siirtää jäähdytysilmaa vähintään saman verran kuin vakio mutta siltikin omaa noin paljon pienemmän ilmanvastuksen jos jopa kilowatin saa lisää. Mahtaakohan olla ihan tosi..

Muistaakseni pedpartsissa luki jossain artikkelissa tuo että puhallinskopoa dynottaessa kun ottaa propellin pois niin tulee heti 1-2 heppaa lisää huipputehoa. Ei tuo toisaalta ole mikään ihmekkään kun ilmanvastushan lisääntyy nopeuden toisessa potenssissa. Jos puhallin söisi 1000rpm kierroksilla vaikka niinkin vähän kuin 5 wattia tehoa, 10 000 kierroksissa ilmanvastus on 100 kertainen jolloin puhallin söisi jo 500 wattia. Saa korjata jos on päin mäntyjä laskettu :D

Sen sijaan normaali mekaaninen vesipumppu kuluttaa tiittasen mukaan vain 30-60w tehoa joten onhan se jonkun moinen ero.. :D Tältä kantilta ajateltuna tuo puhallinjäähy on kyllä hyötysuhteeltaan äärimmäisen huono ja siltikään se ei tahdo jäähdyttää tarpeeksi tehokkaasti ainakaan kunnon viripeleissä.

Tuleepa taas höpinää joten laitetaan jotain kuvatuksiakin:

syyläri in place

Kuva

Rälläköin myös mopon takaa muutaman turhan kiinnikkeen irti, niitä olisi kyllä vielä muutamia jäljellä. Nyt takana on hyvä KeKerauta jossa voi hyvin pitää jalkaa, jos tällä innostuisi temppuilemaan :D

Samuraikin on päk in pisnes. Tuli vaihdettua nyt nuo kuuluisat delvac MX oilit ja hyvin tuntuu pelaavan. Edellisetkin öljyt oli kyllä delvacit mutta ne oli 10w-30 ja nuo on 15w-40. Eikä ollut syönyt edellisiä öljyjä juuri yhtään n. 4kk aikana, mahtaa olla samuraille jonkinlainen ennätys.

Kuva

Huomasin muuten että tuo pösön syyläri vuotaa sittenkin hieman.. siinä on aivan pieni halkeama yhdessä kohdassa. Yritin paikata sitä kolvaamalla ja tapahtui mielenkiintoinen ilmiö, tina ei tarttunut kun alumiini johtaa näköjään lämmön liian nopeasti pois ja kolvi on liian tehoton, mutta siltikin vuoto paikkaantui ?? :D Keksin kylläkin ehkä selityksen, juotostinan seosaineena oleva juoksuteaine paikkasi vuodon. Pitää laittaa vielä toimivaksi todettua paklan supermuovikittiä päälle ja toivoa että pitää. Oon paikannu sillä muovikitillä ruohonleikkurin lohkon ja samurain puhki jyrsityn imukaulan ja hyvin on pysyny :D
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
SellYourSoul.90
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
12.9.2005 17:03
Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

ViestiKirjoittanut SellYourSoul.90 » 13.7.2013 22:06

Palezu kirjoitti:Sitä mietin, mutta ne ohjauslaakerin kiristysmutterin kierteet ei välttämättä jatku tarpeeksi pitkälle alas että sen saisi vielä sitten kiristettyä. Ja saankohan minä sitä ees hitsattua oikeaan kohtaan siten että se tanko vielä kääntyy eikä laakeri rupea kanittamaan. No mutta, pitää tutkia tuota että saisko sitä lyhennettyä.


Lyhennät rungosta ja t-palan akselista saman verran. Sitten kaikki pysyy "vakiona".

Jos sorvia on käytössä niin saat sorvattua soviketta ja holkkia siihen saumaan siten että putket ja akselit menevät toisiinsa suoraan ja täysin kohdalleen.

Syylärin paikkausaineella korjaat syylärin. :D
Harjoittelu tekee mestarin, ja mestari harjoittelee aina.
Pv-Foorumi, katso ja rekisteröidy! | Projektitopic @ Pv-foorumi
Photobucketin galleria | Photobucketin toinen galleria
Torbe
Pyörä:
Gilera smt -05
Paikkakunta:
Pieksämäki
Liittynyt:
15.10.2011 18:04
Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

ViestiKirjoittanut Torbe » 13.7.2013 22:23

Meinasitko laittaa tohon jonkun sähköisen vesipumpun vai modata siihen vaikka minarellin pumppua? Tosta benellistä sais varmaan tankoa alaspäin jos tekis matalamman tangonkiinnikkeen.
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

ViestiKirjoittanut Palezu » 14.7.2013 19:32

Aattelin aluksi kokeilla kokonaan ilman pumppua sillä halvimmalla pitää päästä, meikäläisen tyyliin :D Lämpötilaero pistää nesteen kiertämään, kuulemma pitäisi toimia. Jos ei toimi tarpeeksi hyvin niin minarellin pumpun ajattelin modata, sen pitäisi kaiketi mennä suoraan kiinni.

Sain tänään Lapulta kannen. Tietenki heti pientä ongelmaa tuli, kannessa ei ollut lämpöanturia ja siihen ei voinut tökätä mitään normipulttia koska joku hemmetin insinööri on keksinyt laittaa siihenkin jonkun erikois hienokierteen. Noh, tein siihen vain äkkiä uudet m10 kierteet ja pultti siihen tiivistemäskin kera. Otin myös termostaatin pois että varmasti vesi kiertää. Sain koneen kasaan, vesiletkut asennettua ja vedet tupiin. Yllätyksekseni mistään ei vuotanut. Pakolaippakin tuli eilen korjattua, mulla oli tallessa narakupytystä joskus irti leikelty pakolaippa joten rälläköin sen sopivaksi ja hitsasin roksin pyttyyn kiinni. Hitsaus oli taaskin sellanen parin tunnin urakka.. :P Mutta jollain ihmeen tuurilla sain sen jokseekin tiiviisti hitsattua kiinni ja kiinnityspulttien reikävälikin osui kohdalleen.

Ei muuta kuin myllyä käyntiin. Puristuksia ei tunnu niin paljon kuin viimeksi oli, vaikka uusin männänrenkaat, mutta johtuu luultavasti siitä että pytyn yläpäässä on taas ylimääräistä tilaa ja tuo roksin kansikin näytti äkkiseltään omaavan isomman palotilan kuin tuo mun laskettu ilmajäähykansi.

Muutamalla polkaisulla vehje lähti kuitenkin hörpöttämään, ja yllättävän sitkeästi jaksaa käydä tyhjäkäyntiä vaikka säädöt perseellään. Nestekierto ei aluksi vaikuttanut alkavan toimimaan, mutta laittelin letkuja paremmin siten että pytyltä lähtevä kuuma vesi nousisi koko ajan ylöspäin kohti jäähdytintä eikä välissä olisi yhtään alaspäin menevää mutkaa (nämä vaikuttivat muodostavan lukon josta kuuma vesi ei edennyt) ja jäähdyttimeltä lähtevä viileä letku mahdollisimman suoraan alaspäin siten että pytyn vesitila on järjestelmässä alimmaisena.

Sitten se vissiin lähti toimimaan, letkut rupes lämpeämään tasaisesti ja syylärikin lämpesi ihan mukavasti. Kävin 50 metrin testilenkin, ei siitä paljoa pystynyt tietenkään sanomaan mutta äkkiseltään ei tuntunut olevan niin paljon voimaa kuin ilmapytyssä parhaimmillaan oli mutta katsotaan. Ennen isompia testiajoja pakoputkesta pitäis tilkitä taas tusina vuotoja ja kyhätä joku yksinkertainen lämpömittari siltä varalta ettei neste kierräkkään tarpeeksi hyvin..

tuossa se kumminkin hörisee:

Ai niin ja kyllähän se yhdestä kohti alkoi vuotamaan, mistäpä muualta kuin niistä pirun kaasarin lämmitysnipoista.. :x
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista