Mmakkee kirjoitti:Ne jotka naureskelee että ei saa 50hp irti niin ei ole seurannut rojektia tai sitten ei ymmärrä tekniikasta.
Jaa mitenkähän lie. En nyt ole varma mikä turbo tässä on kyseessä, ja mikä on peruskoneen tekniikka / tehotaso, mutta muistaakseni tämä kuva liittyy asiaan:
http://i173.photobucket.com/albums/w75/ ... /kiina.png
Kuvassa liikutaan n. 0.75 kilon ahdoilla, ja tässä tilanteessa päästään nippa nappa surge-limitin paremmalle puolelle, ja parhaimmillaankin ollaan n. 60 % hyötysuhteissa. Suomeksi sanottuna: ahdin toimii kovin hankalissa olosuhteissa, ja kuumentaa ilmaa raakasti. Välijäähdytin saisi näin muodoin toimia hyvin, mikä saattaa nykysijoituksella olla kyseenalaista. Toisekseen yksisylinterisesti moottorista epätasaisesti tulevat pulssit voivat entisestään hankaloittaa tilannetta. Eli niinku viisaammat sanoo: komsii-komsaa...
Sitten taas jos meinataan korjata mahdollista tehonpuutetta lisäämällä ahtoja... Havaitaan että tämä turbo ei siihen yksiselitteisesti sovellu, kompressorikartasta nähdään. että koko kartta loppuu tuohon painesuhteen 2 paikkeille, joka tarkoittaa siis jokseenkin kilon ahtoja. Ite en tällaisen kartan omaavalla turbolla lähtis missään tapauksessa haavailemaan yli kilon ahtoja.
Ja kannattaa muistaa, että siinä vaiheessa kun kone näkee kilon ahdot, on ahdot kompressorilla painehäviöistä johtuen enemmän, ehkä luokkaa 1.2 kiloa.
Itseasiassa en malttanut olla tsekkaamatta asiaa, ja tässä tulokset. Oletuksena siis 200 cc, 10 000 rpm ja 25 hp vaparina, hyvin maltilliset painehäviöt putkistossa ja välijäähyssä, ja tavoitteena ensin 44 heppaa:
Eli tässä skenaariossa ei päästä missään vaiheessa edes surge limitin paremmalle puolelle!
Sitten jos samalla setupilla tavoitellaan 50 hp:
Tilanne on vielä pahempi...
Jotenka yhteenvetona, jos tämänprojektin turbo on tosiaan tuo IHI RHB31, niin nimenomaan tekniikan ymmärtämisen valossa setuppi ei ole toimiva. Tietysti on mahdollista että tosimaailmassa kuitenkin saadaan jonkinlaisia tuloksia.
Tarkoitus ei ole millään muotoa lannistaa, mutta osoittaapahan, että todellinen tekniikan ymmärtäminen ja suunnittelu saattaa auttaa tavoitteisiin pääsemisessä, ja toisaalta voi myös selittää miksi nuo turbomanaprojektit ei tyypillisesti ole onnistuneet.
Tuossa esimerkkikuva missä turbo sopii kohtalaisen hyvin moottorin omainaisuuksiin:
http://i173.photobucket.com/albums/w75/ ... d06-16.jpg
Huonoimmassakin tilanteessa hyötysuhde on 70 %, ja missään vaiheessa ei olla lähelläkään surge limittiä.
Lokitekki, mikäs turbo tässä olikaan, löytyykö siitä compressor mappia, ja paljonko kone antaa vaparina ja millä kiekoilla?
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.