Honda CBR 600 tietoja

samba2
Pyörä:
varastettu zx-9r, 10 km ajokokemus :)
Liittynyt:
9.8.2005 10:17

ViestiKirjoittanut samba2 » 15.8.2009 4:47

maantiesika kirjoitti:Mitä maksaa pienemmät slow jetit, ja saako edes mistään? En ole tuollaisia koskaan kysellyt. Voipi olla Factoryn Jet Kit huomattavasti helpompi juttu hommata, mutta toisaalta esim. pyöräpurkaamossa sopivaa osaa voi löytyä vaikka miten.

Joka tapauksessa säädettävät neulat on nopeampi ja miellyttävämpi tapa hakea seosta kohdalleen. Joskus on sormeiltu noita jopa ajossa ja reissussa.


Itsellä tuli jännä ajatus tässä:
Mitäs jos siinä on se, että se käy oikeassa seoksessa tyhjäkäynnillä, mutta sen jälkeen menee liian laihalle. Eli kun säädin tuota seosruuvia aukipäin niin se menee rikkaammalle. Tällöin tyhjäkäynti kierrokset alkaa vähän hiipumaan ja ei käy enään nin nätisti tyhjäkäyntiä.
Mutta: Nykiminen pienissä vauhdissa pienenee todella paljon !. Ja voi päästää kaasun kokonaan pois 50 km/h vauhdissa ja nätisti aukasta kaasua uudestaan, ilman mitään sen suurenpaa nykäsyä.

Eli teoria:
Käy nätisti tyhjäkäyntiä kun säätää seosruuvin oikean asentoon tyhjäkäyntiä varten, mutta heti sen jälkeen käy liian laihalla vähän aikaa---> tästä syystä pyörä nykii pienellä kaasulla ja tuntuu että käy epätasesti pienellä kaasulla, ja nykii (on kyllä synkronisoitu moniin kertoihin !)

Voipihan se olla, että venttiilliien säätö oli tarpeellinen ja silleen, mutta ei kai se venojen säätö tommosta aiheuta ?

Yritin eilettäin nostaa neuloja 1-2mm, mutta ei löytynyt kuin 2 prikkaa neulojen väliin, että pitää käydä hakemassa rautakaupasta prikkoja ens viikon säätöä varten.
Toivottavasti säätäminen menee oikeaseen suntaan, eli ajaminen kaupunki ajossa on mielyttävämpää ja silleen...
Kiitän vastauksesta :)
-Jos ei kule nin ei kule-
vebe89
Liittynyt:
21.7.2009 14:11

ViestiKirjoittanut vebe89 » 16.8.2009 18:55

Morjesta. Olis kans pikku visanen kysymys notta pitäs huomenna tietää ku pistää katteet takas kii että jos on pistäny LIIKAA öljyä koneeseen cbr 600 VM. 96 niin onko haittaa, jos on niin mistä ylimääräset öljyt pihalle?
samba2
Pyörä:
varastettu zx-9r, 10 km ajokokemus :)
Liittynyt:
9.8.2005 10:17

ViestiKirjoittanut samba2 » 17.8.2009 8:42

vebe89 kirjoitti:Morjesta. Olis kans pikku visanen kysymys notta pitäs huomenna tietää ku pistää katteet takas kii että jos on pistäny LIIKAA öljyä koneeseen cbr 600 VM. 96 niin onko haittaa, jos on niin mistä ylimääräset öljyt pihalle?


Eikös se mene niin, että jos on liikaa öljyä koneessa niin öljynpaineet nousee ja voi alkaa vuotamaan jostain päin konetta tiiviste.
Ja poishan sitä saapi, täyttöaukosta esim. ruiskulla ja siihen liitetyllä letkulla.

-Ja viisaammat korjatkaa jos olen väärässä-
-Jos ei kule nin ei kule-
maantiesika
Pyörä:
FZS1000 -03
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
28.5.2009 10:46

ViestiKirjoittanut maantiesika » 17.8.2009 9:52

Nykyisessä laitteessani ylitäyttö aiheuttaa sen, että öljy kiipeää huohotinletkua myöten ilmansuodatinboksiin, pyttyyn, ja taivaalle. Melko varmasti kaikki mopot noudattavat samaa kaavaa, koska se letku sieltä vaihdelaatikon yläosasta ilmaboksiin kyynärän mittaisena ja peukalon paksuisena riittää mitoituksen puolesta yllin kyllin. Pyöräkohtaisia eroja varmaan on, mutta näin yleistettynä mitään pahaa ei pitäisi tapahtua.

Voipihan se olla, että venttiilliien säätö oli tarpeellinen ja silleen, mutta ei kai se venojen säätö tommosta aiheuta ?

Venttiilin säätö on tarpeen ainakin teoriassa, sillä jos on isoja heittoja, menee synkronointi lähtökohtaisesti pieleen koska pytyt imevät ilmaa eri määrän. Tämä on kuitenkin vain teoria, enkä osaa sanoa kuinka iso tai pieni on todellinen vaikutus.

Jos nyt oletetaan että käykin laihalla hitaassa ajossa, niin prikkojen lisääminen tietysti auttaa, ja jolloin tyhjäkäynnin saa säätää takaisin. Esim. tallistani juuri lähtenyt 9R oli säädetty penkissä, ja syystä tai toisesta oli laitettu tyhjäkäynti huomattavan rikkaalle. Pilotit auki 3,5 kierrosta, joista otin saman tien pois puolikkaan, vaan olisi pitänyt ottaa vielä toinen. Lähti käyntiin melkein kokonaan ilman ryyppyä +15 – 20 asteen kelillä, kierrokset ookoo, vaan pikku lenkin ja koneen lämmityksen jälkeen tyhjäkäynti putosi ensin 700 kierrokseen, ja sitten kone stumppasi. Lämpimänä ei käynnistynyt ilman kaasua, eli se oli selkeästi rikkaalla pilotin puolesta.

Neulojen kohdalla en tehnyt muutoksia, mutta nyrkkisääntönä ja perstuntumalla laitan neulat yleensä viileällä syyskelillä (+5 – 10) siten, ettei kylmällä koneella heti saa kierroksia, ja koneen pitää lämmetä hetken ennen kuin vetää tasaisesti tyhjäkäynniltä keskialueelle. Tällä tavalla tiedän rajan missä seos menee laihalle, ja saan matkakulutuksen inhimilliseksi läppä auki vedonkaan isommin kärsimättä.
Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZ1 -03
Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm
okkiM^
Pyörä:
125exc & 600cbr fighter
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
17.8.2005 17:26

ViestiKirjoittanut okkiM^ » 18.8.2009 20:05

Kellää mitää neuvoja jotka rakentanut faitteria(pc25) nii miten tota takahäkkiä kannattattais lähtä nostamaan vähän ylöspäin vai kokonaan uus takahäkki?
ilyx
Pyörä:
Honda CBR600 -01
Paikkakunta:
Asikkala
Liittynyt:
24.7.2006 21:42

ViestiKirjoittanut ilyx » 19.8.2009 20:35

okkiM^ kirjoitti:Kellää mitää neuvoja jotka rakentanut faitteria(pc25) nii miten tota takahäkkiä kannattattais lähtä nostamaan vähän ylöspäin vai kokonaan uus takahäkki?
Kokonaa uus vaa suosiol ni voit sovittaa minkä tahansa katteen..
samba2
Pyörä:
varastettu zx-9r, 10 km ajokokemus :)
Liittynyt:
9.8.2005 10:17

ViestiKirjoittanut samba2 » 19.8.2009 23:04

maantiesika kirjoitti:Venttiilin säätö on tarpeen ainakin teoriassa, sillä jos on isoja heittoja, menee synkronointi lähtökohtaisesti pieleen koska pytyt imevät ilmaa eri määrän. Tämä on kuitenkin vain teoria, enkä osaa sanoa kuinka iso tai pieni on todellinen vaikutus.

Jos nyt oletetaan että käykin laihalla hitaassa ajossa, niin prikkojen lisääminen tietysti auttaa, ja jolloin tyhjäkäynnin saa säätää takaisin. Esim. tallistani juuri lähtenyt 9R oli säädetty penkissä, ja syystä tai toisesta oli laitettu tyhjäkäynti huomattavan rikkaalle. Pilotit auki 3,5 kierrosta, joista otin saman tien pois puolikkaan, vaan olisi pitänyt ottaa vielä toinen. Lähti käyntiin melkein kokonaan ilman ryyppyä +15 – 20 asteen kelillä, kierrokset ookoo, vaan pikku lenkin ja koneen lämmityksen jälkeen tyhjäkäynti putosi ensin 700 kierrokseen, ja sitten kone stumppasi. Lämpimänä ei käynnistynyt ilman kaasua, eli se oli selkeästi rikkaalla pilotin puolesta.

Neulojen kohdalla en tehnyt muutoksia, mutta nyrkkisääntönä ja perstuntumalla laitan neulat yleensä viileällä syyskelillä (+5 – 10) siten, ettei kylmällä koneella heti saa kierroksia, ja koneen pitää lämmetä hetken ennen kuin vetää tasaisesti tyhjäkäynniltä keskialueelle. Tällä tavalla tiedän rajan missä seos menee laihalle, ja saan matkakulutuksen inhimilliseksi läppä auki vedonkaan isommin kärsimättä.


Kiitän kovasti tästä viisaudesta. Huomisissa jos vian hyvä sää sattuu kokkeileen säädellä neuloja.
Törmäsin tuossa eilettäin seosruuvin säätämisestä koskevaan juttuun.
Kuva

Käsketäänkös tuossa säätämään aluksi kaikki seosruuvit samaan kierroslukemaan (paras käyntinopeus), tämän jälkeen aloitetaan 3 kaasuttimesta: käännetään seosruuvia kiinnipäin niin kauan että kierroslukema tippuu 50 rpm ja tämän jälkeen sitten taas 1/2 kierrosta aukipäin tästä asetuksesta ? Ja sama sitten kaikille muille ?

Onkos tämä jotain "pilkunn****mista" vai ihan asiallinen säätö :D ?
-Jos ei kule nin ei kule-
maantiesika
Pyörä:
FZS1000 -03
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
28.5.2009 10:46

ViestiKirjoittanut maantiesika » 20.8.2009 9:16

Aika laillahan tuossa pilkkua siirrellään ja haetaan pilotit erikseen joka pytylle. Minä en ainakaan pyörän omasta mittarista pysty lukemaan 50 kierroksen heittoja ja tuossa ohjeessakin käsketään kytkemään erillinen tarkempi mittari. Korvakuulolta säädön voisi kyllä tehdä, mutta mikä on vastaava hyöty.

Olisikohan päästöjen takia tai jotain… No se on kuitenkin varma että tuolla konstilla jos teet tarkan ja saat vehkeen toimimaan just sinä päivänä, se tarkkuus on menetetty toisena kun sattuu erilainen keli ja lämpötila. Kotimaan oloissa väkisinkin menee niin että kaasutinvehkeet pitää säätää toimimaan suhteellisen kylmälle kelille, ja sitten kesä heinäkuussa käyvät pikkaisen rikkaalla. Mieluummin näin päin kuin että menisi laihalle mikä ei voi olla hyvä moottorille pidemmän päälle.
Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZ1 -03
Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm
samba2
Pyörä:
varastettu zx-9r, 10 km ajokokemus :)
Liittynyt:
9.8.2005 10:17

ViestiKirjoittanut samba2 » 20.8.2009 13:52

maantiesika kirjoitti:Aika laillahan tuossa pilkkua siirrellään ja haetaan pilotit erikseen joka pytylle. Minä en ainakaan pyörän omasta mittarista pysty lukemaan 50 kierroksen heittoja ja tuossa ohjeessakin käsketään kytkemään erillinen tarkempi mittari. Korvakuulolta säädön voisi kyllä tehdä, mutta mikä on vastaava hyöty.

Olisikohan päästöjen takia tai jotain… No se on kuitenkin varma että tuolla konstilla jos teet tarkan ja saat vehkeen toimimaan just sinä päivänä, se tarkkuus on menetetty toisena kun sattuu erilainen keli ja lämpötila. Kotimaan oloissa väkisinkin menee niin että kaasutinvehkeet pitää säätää toimimaan suhteellisen kylmälle kelille, ja sitten kesä heinäkuussa käyvät pikkaisen rikkaalla. Mieluummin näin päin kuin että menisi laihalle mikä ei voi olla hyvä moottorille pidemmän päälle.


Kyllä vain. Tätä minäkin ajattelin, ettei nyt niin suuremmoista hyötyä saa.
Sain kun sain nostettua neuloja. Jokaiseen neulaan lisäsin 2 prikkaa, jolloin nosto vastasi n. yhtä pykälän nostoa, jos kyseessä olisi urilla oleva neula. Ja tämän jälkeen tyhjäkäynnin säädin pilot ruuveista parhaaseen mahdolliseen.
Hieman parani tämä nykiminen, ainakin oikeaan suuntaan tuo säätö meni. En tiedä uskaltaisinko lisätä enään lisää prikkoja sinne, että alkaako menemään liian rikkaalle. Että seuraava vaihtoehto olisi varmaan slow jettien suurentaminen muutamalla koolla.
Mutta nytten kun viikonloppuna tullee mahtava ilmat niin pittää nauttia ainakin niistä mopoilllessa =).
-Jos ei kule nin ei kule-
samba2
Pyörä:
varastettu zx-9r, 10 km ajokokemus :)
Liittynyt:
9.8.2005 10:17

ViestiKirjoittanut samba2 » 22.8.2009 11:23

No ei prkl.
Tässä nautiskellu näitä viimeisiä kesäpäiviä mopoillessa, mutta ei hän se neulojen säätö mennytkään oikeaan suuntaan.
Sinä päivänä kuin niitä nostin ja sitten lähdin ajelemaan niin tuntu muutaman tunnin, että oli oikeaanpäin säätö mennyt, mutta ei.
Huomaa, että selvästi on mennyt seokset huonompaan päin.
Ensinnäkin tämä pakoputken pauke ei ole yhtään hellittänyt, eli paukuttaa kaikilla kierrosalueilla. Ja toiseksi: Ilmeisesti nyt on mennyt sileen tuo säätö, että kun olen laittanut neuloja yhden pykälän ylemmän niin se meni kyllä rikkaammalle, mutta ei ihan sieltä kaasun alapäästä. Jolloin tämä kaasun alkupään laihuus ja keskialueen rikkaan seoksen välissä on nytten isompi heitto.
Mutta voihan se olla, että neulojen säätö meni oikeaan suuntaan kun tuohon tuo Devilin mököpönttökin on laitettu, mutta ilmeisesti ei olla kaasareita säädetty. Pitäs vian saada sieltä ihan alusta rikkaammalle seosta. Ja ilmeisesti tähän vaikuttaapi nuo slow jetit.
Minkäs kokoisia suuttimia teillä on siellä kiinni jos on laitettu vain avarampi pakoputki paikoilleen ?
Ihan vertailu mielessä =). Kiitos ja iso kumarrua !
-Jos ei kule nin ei kule-
Tero-75
Pyörä:
Honda VFR800FI -98, Suzuki GT 125 R -76
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
21.9.2007 1:06

ViestiKirjoittanut Tero-75 » 22.8.2009 14:18

Tuli tilattua Pitstopilta keskituki Cebariin. Nyt kaipaisin kattavia asennusohjeita/kuvia siitä, mihin jouset ja "puolikuu" kiinnitetään.
zero8
Pyörä:
Honda CBR 600F PC25
Paikkakunta:
Parikkala
Liittynyt:
11.7.2008 13:56

ViestiKirjoittanut zero8 » 22.8.2009 21:13

Moro tuas.
Eli nyt painitaan lämpöongelmien kanssa. Normi ~100 matkaajossa pyörä pitää lämmöt siinä normissa puolesta välistä mittaria vähän alas mutta kun vähän kiihdyttää niin lämpötila nousee ja kunnon vejätyksessä melkeen punarajalle ja paisarissa on potut kiehumassa.. Laskee kyllä sitten aika nopeasti takaisin normi lämmöille, välillä kestää vähän pidempää..

Termostaatti on vaihdettu ja syylärinkorkin väkäsiä taivutettu sisään että korkki asettuisin tiiviimmin kun siitä fuskasi vähän jäähdytysnesteitä.. Äskettäin töistä tullessa korkin luonta kuului pientä suhinaa ja paisarissa kävi normi lurpatus. Korkkia kun nyki niin imi ilmaa välistä ja ruplatus koveni paisarissa..

Jäähdytysnesteet vaihdoin vähän aikaa sitten mutta ei vaikutusta, liekkö sain ilmojakaan kaikkia sieltä pois vaikka kallistelin ja välillä vähän kierrätin. Kokeilin äsken syyläriä ja alhaalta kuuma, ylhäältä kylmä eli ilmaa? :s

Vesipumppu vaihtokunnossa? jos se ei jaksa enää kunnolla kierrättää, taulussa on nyt n. 50tkm.
Voisiko kansipahvi olla paskana? pyörä kyllä muuten toimii hyvin ja vetää.

Itellä ei niin tarkkaa tietoa jäähdytysjärjestelmistä vaikka ei niin monimutkainen taida ollakkaan..
Eli olisiko kellä ideoita mistä moinen johtuisi?
Hieman editoitu...
maantiesika
Pyörä:
FZS1000 -03
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
28.5.2009 10:46

ViestiKirjoittanut maantiesika » 25.8.2009 10:49

samba2 kirjoitti:Ensinnäkin tämä pakoputken pauke ei ole yhtään hellittänyt, eli paukuttaa kaikilla kierrosalueilla. Ja toiseksi: Ilmeisesti nyt on mennyt sileen tuo säätö, että kun olen laittanut neuloja yhden pykälän ylemmän niin se meni kyllä rikkaammalle, mutta ei ihan sieltä kaasun alapäästä. Jolloin tämä kaasun alkupään laihuus ja keskialueen rikkaan seoksen välissä on nytten isompi heitto.

Tässä kohtaa voisi auttaa myös mallikohtainen suutinsarja, jossa neuloissa usein progressiivisempi nousu, eli ovat profiililtaan erilaiset.

Tuolla Devilin sliparilla tässä konfiguraatiossa en ihmettele pauketta. On sen verran vapaasti virtaava, että pääsuuttimetkin menevät tod. näk. uusiksi.
Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZ1 -03
Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm
samba2
Pyörä:
varastettu zx-9r, 10 km ajokokemus :)
Liittynyt:
9.8.2005 10:17

ViestiKirjoittanut samba2 » 26.8.2009 13:56

maantiesika kirjoitti:
samba2 kirjoitti:Ensinnäkin tämä pakoputken pauke ei ole yhtään hellittänyt, eli paukuttaa kaikilla kierrosalueilla. Ja toiseksi: Ilmeisesti nyt on mennyt sileen tuo säätö, että kun olen laittanut neuloja yhden pykälän ylemmän niin se meni kyllä rikkaammalle, mutta ei ihan sieltä kaasun alapäästä. Jolloin tämä kaasun alkupään laihuus ja keskialueen rikkaan seoksen välissä on nytten isompi heitto.

Tässä kohtaa voisi auttaa myös mallikohtainen suutinsarja, jossa neuloissa usein progressiivisempi nousu, eli ovat profiililtaan erilaiset.

Tuolla Devilin sliparilla tässä konfiguraatiossa en ihmettele pauketta. On sen verran vapaasti virtaava, että pääsuuttimetkin menevät tod. näk. uusiksi.


Sain kyllä pakoputken hiljaseksi silloin, kun säädin seosruuveja jotain 3-4 kierrosta auki. Sitä luuli, että oli tullut kuuroksi. Tällöin myös tämä nykiminen oli huomattavasti pienempää, mutta käynti taas muuttui kauhean vaikean kuuloiseksi. Että lähdössäkin tuntuu että tukehtuu/sammuu. Ja tämähän on ymmärrettävää jos seosruuvit ovat säädettä aivan liian rikkaalle ?
Että lähden hakemaan ainakin tuota alakierroksern parannusta slow jettien isontamisella, kun muuten kyllä tuntuu että melko nätisti vetää punarajoille saakka.
-Jos ei kule nin ei kule-
JyppiVee
Pyörä:
450 exc
Paikkakunta:
Lieto
Liittynyt:
25.4.2007 20:48

ViestiKirjoittanut JyppiVee » 27.8.2009 21:50

okkiM^ kirjoitti:Kellää mitää neuvoja jotka rakentanut faitteria(pc25) nii miten tota takahäkkiä kannattattais lähtä nostamaan vähän ylöspäin vai kokonaan uus takahäkki?


Itse vedin laiskalla/kädettämällä mallilla, eli siin vakio takahäkissä on ne kaks poikkitukee putkien välissä, siihen saa hyvin jonkun järeen rautaputken ja sen kanssa annoin rakkautta sille.. ehkä jäi hiukan matalaksi toi, mut muuten istu toi 600rr kate siihen yllättävän helposti!

Ja tällästäkin asiaa että millanen laitos toi jakoketjun kiristäjä on? Perkele ku alkanu kalkattaa, et pystyykö sitä kiristämään jotenkin vai pitääkö ostaa uus?
Emmä kerro.