Onko täällä joku käynyt muutoskatsastusta 25kw:iin tekemässä jollakin Mikkelin katsastusasemalla? Itse kävin perjantaina 2h vääntämässä kättä Ratakadun A-Katsastuksessa, eikä papereita saatu tehtyä vaikka 48e veloittivatkin.
Rupesivat vaatimaan penkityspaikan penkin kalibrointitodistusta. Ensin en osannut tuohon reagoida vaan sanoin sen hommaavani. Kun soitin pyörän penkittäneelle liikkeelle (järvenpään Viaber), käskivät välittömästi keskeyttää katsastuksen ja siirtyä seuraavalle asemalle, sillä liikkeen omistajan mukaan tuota paperia vaativalla asemalla ei ole mitään aikomustakaan kuristettuja papereita antaa. Tällaista paperia ei siis firmalla ole, ja omistajan korviin ei ollut tullut vielä yhtään tapausta jossa penkityspaperista näkyvä tt-teho vs. rekisteriotteessa näkyvä teho ei olisi kelvannut kalibrointitiedosta. Kuitenkin penkityksiä kuristuksien yhteydessä tehneet tuhansia. Osasi vielä sanoa, että luultavasti ainut penkki josta tuo vaadittu todistus löytyy on VTT:n, ja siinä yksi veto maksaa n. 7000e.
Aikamme asiasta konttorilla isäni kanssa väännettiin, kunnes lopulta katsastus keskeytettiin. Rahoja eivät kuitenkaan suostuneet palauttamaan, sanoivat että olivat tuota paperia kysyneet jo ennen maksua (vaikka asia toisin päin kuitenkin todellisuudessa oli!). Asiasta lähtee kyllä kirje korkeammalle taholle, rahat eivät tuonne tule jäämään ellei sieltä asiaa loppuun asti hoideta.
Kysymys olisi siis, että onko kukaan ongelmitta saanut Mikkelin katsastusasemilla pyörää muutoskatsastettua pienempiin tehoihin, ja jos on niin missä asemalla?
E: mainittakoon vielä että dynopaperissa lukee tehoksi 19,2kw, ja sekin on laskennallinen teho koneelta. Eli penkissä saisi olla todella suuri heitto (~23%) ennenkuin mentäisiin sallitun rajan yli. Suurimman tehon kautta laskettaessa heitto näkyisi olevan ~4%