Moottoripyöräkortin uudistus 2013

Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Murska » 5.6.2013 6:13

Monesti jos niitä alkaa ite säätää pois päältä niin järjestelmä menee vikatilaan ja varoitusvalot alkaa vilkkua, pahimmassa tapauksessa voi pudottaa koneen tehoja kun ECU tulkitsee jarrut viallisiksi.

Jarrusatulat ei ole oleellinen osa varsinaista abs-järjestelmää vaan sensorit jotka tunnistaa pyörimisnopeudet, ohjausyksikkö sekä jarrupääsylinteri joka ohjaa paineet satuloille. Tätä elektroniikkaa kun lähtee käpistelemään niin voi olla loputon suo edessä, valmistajat tekee aika usein järjestelmät vaikeiksi ohittaa, varsikin kun on kyse turvallisuuteen vaikuttavasta varusteesta.
Rossoneri
Pyörä:
748
Liittynyt:
5.7.2006 14:52
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Rossoneri » 5.6.2013 17:22

Aikamoista hevonpaskaa tuo absipakon perustelu turvallisuudella. Oikeasti jos haluttaisiin lisätä turvallisuutta, olisi määrätty ajovarustepakko muidenkin kuin kypärän osalta. Se olisi ollut helppo ottaa käyttöön välittömästi ja vaikuttaisi myös vanhoilla pyörillä ajeleviin. Ei sillä että sitä tai mitään muitakaan pakkoja kannattaisin.
jerwwe
Pyörä:
gixxer 1l
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
6.10.2007 13:33
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut jerwwe » 8.7.2013 16:15

Mää oon kyllä ihan pihalla tästä uudistuksesta. Siis miten on ku oon 93 syntyny ja piikkikortin ajoin aikanaan ja pikku a myönnettiin mulle 29.6.2011. No nyt on sitte tullu pari vuotta täyteen pikku a:lla, mutta pitääkö mun vielä käydä jotaki perhanan tunteja ennenku saan tuon iso a:n? Kaverille joka on samassa jamassa ku minä sanoivat poliisilaitoksella että saa ajaa ja mulle taas kerrottiin tänään katsastuskonttorilla että en sais ajaa, vaan pitäs käydä jotaki tunteja jonka jälkeen voi hakea isoa a:ta. Otappa siitä sitte selvää.. :roll:
0Pi
Pyörä:
TM SMR 125 -11, YZ 125 -09 ([EX]DRD Pro -09, Tunturi Super Sport & Maxi)
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
4.6.2009 19:18
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut 0Pi » 8.7.2013 18:14

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokort ... ttoripyora
TraFi kirjoitti:Ennen 19.1.2013 myönnetyt rajoitetun (max. 25 kW) A-luokan ajo-oikeudet ovat voimassa vanhan lain mukaisesti ja rajoitus poistuu kun kahden vuoden määräaika tulee täyteen.


http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokort ... rottaminen
TraFi kirjoitti:Rajoitetun A-luokan (≤25 kW) ajo-oikeuden haltija, jolle on myönnetty rajoitettu A-luokan ajo-oikeus viimeistään 18.1.2013, saa rajoittamattoman A-luokan ajo-oikeuden automaattisesti kahden vuoden kuluttua rajoitetun A-luokan ajo-oikeuden myöntämisestä. Jos ajo-oikeuden haltija tarvitsee ajokorttiinsa merkinnän rajoittamattoman A-luokan ajo-oikeudesta, niin uutta ajokorttia (ajokortin kaksoiskappaletta) tulee erikseen hakea poliisilta.


Eli onnea vaan, oot rajoittamattoman A-luokan ajo-oikeuden haltija. Ei muuta kuin turboa gixxerin kylkeen. ;)
Ride Hard Live Forever
<-KUVEJA
jerwwe
Pyörä:
gixxer 1l
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
6.10.2007 13:33
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut jerwwe » 8.7.2013 21:40

Suuret kiitokset! Vähän selvempi vastaus mitä poliisiasemalla taikka katsastusasemalla kerrottiin :) Taitaa nuo tehot riittää vielä pitkäksi aikaa hussen jälkeen, ku ei uskalla ees ykköstä vetää loppuun vielä :D
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 9.7.2013 10:56

Jep, rajoittamatonta pyörää saat kyllä ajaa, mutta nyt kun näitä kortteja on sotkettu niin saatanasti, niin suositeltavaa olisi käydä päivittämässä kortti poliilaitoksella, jotta saa sen iso-A merkinnän sinnekin.

Ei tule sitten ainakaan epäselvyyksisä poliisien kanssa tien päällä, mutta pakko ei tietenkään ole päivittää jos vain suomessa ajelet.

Ulkomailla taas kortissa täytyy olla iso-A merkintä jos pyörä on yli tehorajojen olevaa mallia, koska tuo on vain suomen kansallinen säädös et kortin merkintää ei ole pakko päivittää.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
jerwwe
Pyörä:
gixxer 1l
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
6.10.2007 13:33
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut jerwwe » 9.7.2013 19:16

Joo täytynee päivittää uuteen korttiin, kuhan saa kakkosvaiheen ajettua 8)
Mäkryz
Liittynyt:
14.2.2009 18:24
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Mäkryz » 29.7.2013 17:02

Mitä muuten luulette onkohan poliisit kuinka tarkkoja tän asian suhteen, että jos ajaa esim. pyörällä joka on täystehosena 78kw, mutta rekistereissä 35kw (esim. honda cbr 600rr ilmoitettu teho on 78kw) niin mitä seurauksia tulee jos poliisi pysäyttää ja tarkastelee papereita yms? mahtavatkohan edes välittää tuosta 8kw:sta joka ylittää rajan?
JP_89
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
12.4.2005 19:58
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut JP_89 » 29.7.2013 18:26

Mäkryz kirjoitti:Mitä muuten luulette onkohan poliisit kuinka tarkkoja tän asian suhteen, että jos ajaa esim. pyörällä joka on täystehosena 78kw, mutta rekistereissä 35kw (esim. honda cbr 600rr ilmoitettu teho on 78kw) niin mitä seurauksia tulee jos poliisi pysäyttää ja tarkastelee papereita yms? mahtavatkohan edes välittää tuosta 8kw:sta joka ylittää rajan?

Ajo-oikeudetta ajo, ajokieltoa ja sakkoja.
I_BEAT_U
Liittynyt:
29.7.2013 19:34
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut I_BEAT_U » 29.7.2013 19:42

Auttaaks jos 600 kyykyn muutoskatsastaa vähä tehottomammaks ja sit käy katsastuttamas sen 35kw? Onks tos mitää perää? (tuskin) :D
Rossoneri
Pyörä:
748
Liittynyt:
5.7.2006 14:52
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Rossoneri » 1.8.2013 19:04

Ei ja ei.
Kawaa
Pyörä:
Zx-6r
Liittynyt:
15.6.2013 12:11
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Kawaa » 4.8.2013 20:54

Mäkryz kirjoitti:Mitä muuten luulette onkohan poliisit kuinka tarkkoja tän asian suhteen, että jos ajaa esim. pyörällä joka on täystehosena 78kw, mutta rekistereissä 35kw (esim. honda cbr 600rr ilmoitettu teho on 78kw) niin mitä seurauksia tulee jos poliisi pysäyttää ja tarkastelee papereita yms? mahtavatkohan edes välittää tuosta 8kw:sta joka ylittää rajan?




Senku suikkii mänemään. Itellä kanssa zx-6r papereissa 25kw, todellisuudessa täystehonen. Eikä mitään ongelmia ole ollut. Eihän ne noita kortteja ja papereita tuolla edes katsele. Työnsin ennen kortin saantia kolme viikkoo töihinki pyörällä ilma ongelmia :D Se riittää et siel paperissa lukee se 25kw-35kw jos sattuuvat pysäyttämään.
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut AceFin » 4.8.2013 21:05

Eipä siinä mitään, mutta sitten kun ajat vakavamman kolarin, niin voi hymy hyytyä.
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
Kawaa
Pyörä:
Zx-6r
Liittynyt:
15.6.2013 12:11
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Kawaa » 4.8.2013 22:05

AceFin kirjoitti:Eipä siinä mitään, mutta sitten kun ajat vakavamman kolarin, niin voi hymy hyytyä.


Jos sattuu vakavampi kolari tulemaan niin uskoisin että siinä vaiheessa on pienin murhe onko se pyörä 25kw vai täystehonen. Hyvällä lykyllä hengissä selviää :roll:
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 6.8.2013 23:00

Ei se tartte edes vakava olla, sellanen vaan et saapuu poliisi paikalle ja sattuu olemaan tarkalla päällä ja päättää tarkistaa tehoja/papereita ni ei hyvä heilu.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa