250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

mikkets
Pyörä:
Ktm exc 300 -08, Suzuki RM 250 -97, Honda cr 250 -97
Paikkakunta:
Kempele
Liittynyt:
23.8.2009 12:50
Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

ViestiKirjoittanut mikkets » 2.10.2012 21:51

Kyllä se motoilla mukavampaa on mutta kaikkeen varmasti tottuu ;)
http://www.motot.net/galleria/ajoneuvo18738/ Suzuki rm 250 rakentelua
Erkka
Paikkakunta:
Suur-Tampere
Liittynyt:
5.12.2001 3:00
Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

ViestiKirjoittanut Erkka » 17.10.2012 11:37

Morjensta moro!

Suunnittelen topicinlaisen enskan/smoton ostoa. Olisi pari kysymystä liittyen vanteisiin ja niiden sovittamisesta vehkeisiin:

-Smotovanteiden mukana tulee yleensä oma jarrulevy. Ilmeisesti adapterin kanssa saa vanhan jarrusatulan sopimaan smotolevyyn. Onko jarruyhdistelmä jarrutehon kannalta ihan schaisse?

-Sopiiko smotoissa käytettävä jarrusatula(ilmeisesti enskamallien satuloissa vähempi mäntiä) myös enduromallien pienempään jarrulevyyn adapterin kanssa?

-Loppujenlopuksi, omistaessani kahdet vanheet (molemmissa omat erikokoiset jarrulevynsä), kannattaako minun pitää smoto-mallien jarrusatulaa ja sitten vaan adapterin kanssa käyttää sitä molemmilla vanteilla?

Ja sitten ihan eri asia: Mitä toimenpiteitä olette tehneet, ettei teidän pyöriä varastettaisi? Näissähän ei ole virta-avaimia edes vakiona... Onko jollain ollut hälyttimiä tai jotain omia virta-avainvirityksiä?

Kiitoksia, jos joku jaksaa vastata :)
pennywise]
Pyörä:
Husqvarna 450cc & husqvarna 300cc (molemmat myynnissä)
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
14.5.2007 13:11
Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

ViestiKirjoittanut pennywise] » 17.10.2012 13:21

Erkka kirjoitti:Ja sitten ihan eri asia: Mitä toimenpiteitä olette tehneet, ettei teidän pyöriä varastettaisi? Näissähän ei ole virta-avaimia edes vakiona... Onko jollain ollut hälyttimiä tai jotain omia virta-avainvirityksiä?
Kiitoksia, jos joku jaksaa vastata :)


Parilla kaverilla on laitettuna virtalukko, sit ne laittaa viel rattilukon kiinni ja takavanteeseen levyluko. Itse en jaksa vaivaa nähä, laitan vaan levylukon kiinni jos laitan. Vakuutushan nää korvaa sit kuitenki..
_Jre_
Pyörä:
CR250
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.11.2007 22:34
Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

ViestiKirjoittanut _Jre_ » 17.10.2012 15:26

Se kun valitettavasti on vähän niin että eihän näissä edes kettinki auta kun ne viedään jopa lukitusta autotallista. Rattilukko on usein aivan turha kapistus, ainakin hussessa ja kotarissa. Hajoaa jo kun pyörä vähän kaatuu. Myöskään virtalukolla ei tee yhtään mitään jos on oikeat varkaat kyseessä, auttaahan se tietysti jossain harvoissa tapauksissa mutta mulla ei ainakaan ollut sen kannalta ongelmia kun en jättänyt pyörää ikinä semmoseen paikkaan missä sitä kukaan viitsisi käynnistellä.
Levylukko ja mielellään hyvä hälyttävä sellainen on ehkä paras hankinta näihin.

Sitten noista motovanteista. Miksi ihmeessä on pakko olla motojarrulevy ja nelimäntäinen satula kun vakio levyllä ja satulallakin saat aivan hyvin perän nousemaan, pidon pois tai mitä ikinä keksiikään. Jarrutehohan vaan kasvaa mitä pienempi vanne suhteessa levyn kokoon.
Ja se ei välttämättä ole hyvä homma alkaa ruuvailemaan joka kerta eri palikoita kiinni, alumiinikierteet kärsii ja hermotkin pidemmän päälle, kuitenkin hyöty on suurimmaksi osaksi vain esteettinen.
SMR
Liittynyt:
1.11.2003 10:54
Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

ViestiKirjoittanut SMR » 17.10.2012 18:08

No kyllä tolla kotarin omalla vakiojarrusetillä voi heittää katukäytössä vesilintua. Tokihan pysähtyyhän se pyörä silläkin, mutta mistään jarrutehosta ei todellakaan voi puhua. Noita satuloita/jarrusettejä on kuitenkin nettivaraosassa aika tiuhaan myynnissä, eikä pahaan hintaan.
Hoffe
Pyörä:
Kolmesatku kotaree
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
23.6.2008 23:57
250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

ViestiKirjoittanut Hoffe » 17.10.2012 18:23

Omien kokemusten pohjalta suosittelen ehdottomasti kunnon smotojarrua. Kotarin vakio etujarrua kun vertaa vaikka temmin tai hooämmän smotojarruun niin ero on kuin päivällä ja yöllä.

Toki toi vakio jarrukin riittää ihan hyvin, mutta jos budjetti ei siitä repeä niin kannattaa hommata hyvä smotojarru.
Erkka
Paikkakunta:
Suur-Tampere
Liittynyt:
5.12.2001 3:00
Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

ViestiKirjoittanut Erkka » 18.10.2012 8:39

Levyjarru tulee tietysti, ja virtalukko täytyy varmaankin hommata. Mietin jotain omia sähköviritelmiä, esimerkiksi joku sytytyksen johto irti :D Säilytyspaikkaa pitää miettiä... ehkä sen saisi parkkipaikalle viriteltyä auton taakse niin, ettei sitä saa sieltä pois kuin nostamalla auton yli. Noh, pitänee hieman tätä miettiä vielä. Onko jollain ollut hälyttimiä enskoissa? Vakuutus tietysti tulee, mutta ei silti huvittaisi huomata joku päivä oman pyörän hävinneen (kerrostalon) pihasta.

Niinkuin tuossa tulikin kommentteja ja jota olen aikaisemmin lukenut, enskan vakiojarrut on vähän kehnot katutäyttöön/smotokäyttöön. Smotoradalle en ihan heti ajatellut mennä, ja vaikka sinne menisin oma ajo ei välttämättä ole niin rajua, että se heti tarvitsee kovat jarrut :D Vanteita ei tule todennäköisesti hirveän usein vaihdettua päittänsä... Isompi levy molemmilla vanteilla ratkaisisi tuon eestaasvaihteluongelman. Pitää tätäkin hieman miettiä, mutta ehkä smotojarrun hankkiminen ei ole vielä ykkösprioriteetti pyörää hommattaessa.

Kiitoksia kommenteista ja heittäkää toki vaan lisää!
Haatsi
Pyörä:
Oliskin.
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
7.4.2005 22:21
Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

ViestiKirjoittanut Haatsi » 18.10.2012 10:39

Niin siis että..

Mikäli niissä smoto vanteissa nyt on "smotojarrulevy" eli käytännössä 320mm jarrulevy niin siihen saa adaptereita välillä niinkin halvalla kuin 40€, mutta se on sitten eria asia on järkeä hommata vain 320mm levy vakio 2-mäntäiselle jarrusatulalle. No ei sitten mitään järkeä! Jarruteho ei kasva tippaakaan, auttaa vain siihen että jarruteho ei katoa muutaman tehokkaan jarrutuksen jälkeen kuten se tekee tuolla vakio jarrulevyllä. Vakio jarrulevyhän ei tarvitse adapteria käytit sitten smoto tai enduro vanteita vaan menee ihan suoraan kiinni.

Itsellä on pyörän mukana myynnissä brembon 4-mäntäinen jarrusatula ja adapteri millä se saa kiinni, jos jotain kiinnostaa...
TimoZeus
Pyörä:
1190
Paikkakunta:
Lahti > Nastola > Ruuhijärvi
Liittynyt:
19.5.2006 16:23
Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

ViestiKirjoittanut TimoZeus » 18.10.2012 11:37

Jos ei ole rahasta kiinni niin ostaa smotosettiin myös oman työsylinterin niin johan käy vanteiden vaihto nopsaan.
Erkka
Paikkakunta:
Suur-Tampere
Liittynyt:
5.12.2001 3:00
Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

ViestiKirjoittanut Erkka » 18.10.2012 11:40

Tottakai tässä mietitään myös budjettia. Muutenhan se on ihan sama mitä ostaa,ostaa vaan kaiken.
_Jre_
Pyörä:
CR250
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.11.2007 22:34
Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

ViestiKirjoittanut _Jre_ » 18.10.2012 12:16

Tossahan aika hyvin ittekin sen selitit miksi motojarrut ei ole niin välttämättömät.
Mun mielestä kannattaa ensin vaan ajella sillä vakiosetillä ja kattoa sitten vaatiiko ne vauhdit niitä parempia jarruja, jos siis millään tavalla rahasta on kiinni. Pari vuotta tuli ajeltua enskanappuloilla nelarimotojen kanssa samassa porukassa, vaikka minkälaista sikaa tuli vedettyä ja hyvin pysy perässä, vauhdit rajottui enemmänkin kolmesatasen tehonpuutteeseen, kun ei vaan kulje enää satkun nopeuksissa. Ainiin, ja kahvan sai menemään tarvittaessa pohjaan, tais olla letkuissa hieman ilmaa.
Pointtina siis tässä se että onko ajo oikeasti sellaista että se vaatii kovemmat jarrut.
Jokatapauksessa pyörähän on edelleenkin alustaltaan perus enskapyörä, vaimennus on tehty herkäksi ja pehmeäksi, keula niiaa lähes pohjaan tiukassa jarrutuksessa.
Onhan ne jarrut hienot ja jotain hyötyä niistäkin saa irti en mä sitä kiellä ;)
Erkka
Paikkakunta:
Suur-Tampere
Liittynyt:
5.12.2001 3:00
Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

ViestiKirjoittanut Erkka » 18.10.2012 12:52

Enskarenkailla ei voi jarrutella samaan tyyliin kuin smotorenkailla(jotka on tarkoitus ennemmin tai myöhemmin hommata). Jarruteho siis saattaapi loppua kesken, kun vaihdetaan pitävämmät katurenkaat, eli smotot, alle.

Mutta ehkäpä lähden kokeilemaan ja ostan vasta sitten, jos koen tarvitsevani useemmat männät jarruihin. Isommat levythän noissa smotovanteissa tulee aina mukana.

Jos jollain on lisää aiheesta varastamisen ehkäiseminen, kertokaa toki lisää!
elr
Pyörä:
tön :(
Paikkakunta:
Tois puol jokkee
Liittynyt:
4.4.2009 19:46
Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

ViestiKirjoittanut elr » 18.10.2012 15:35

Saiskohan tollasee kolmesatkuu kotarii -07 vaihdettuu noi -08-> katteet helposti? takakatteen saa helposti varmaan mut etukatteiden yhteydes tartteis varmaa tankkiki vaihtaa? ja sellane et mihi ja miten olis kaikkein helpoin laittaa jonkulaine ns tappokytkin (joku on/off katkasija) ettei pyörä lähe käymään, koska ei tossa oo mitää virtalukkoo eikä innostais parin ajopäivän takii siihe sellast asennella. Ilmeisesti johonki toho tappokatjasijan johtoo asentaa nii toimeis?
Hoffe
Pyörä:
Kolmesatku kotaree
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
23.6.2008 23:57
Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

ViestiKirjoittanut Hoffe » 18.10.2012 19:31

Ettei takakatteen kaveriks tarttis vaihtaa myös ilmanputsarikoteloo? Ei se virtalukon asentaminen kauaa vie, mutta piilota tappokatkaisija jonnekkin rungon taakse piiloon ;)
Haatsi
Pyörä:
Oliskin.
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
7.4.2005 22:21
Re: 250/300 2t Yleiskekustelu. (Smoto/enduro malliset)

ViestiKirjoittanut Haatsi » 18.10.2012 20:28

Jre:

Ei tolla 2-mäntäsellä jarrusatulalla mikä tossa on vakiona tee yhtään mitään vaikka sitä kuinka selittelis. Se että miks sait sen kahvan pohjaan johtuu juurikin siittä tehottomuudesta. Ei vaan yksinkertasesti tapahdu mitään. Nuo jarrut on kuitenkin tarkoittettu enduroon, ei kadulle.

Elr:

07->08 katteet ei mene kyllä suoraan sitten millään. Tankin joutuu vaihtaan, takahäkin joutuu myös vaihtamaan ja ilmanputsarikoteloiden kanssa tulee kans ongelmia. Myös se että miten saat äänenvaimentimen kiinni tulee olemaan ongelma. Voit unohtaa koko homman, tulee helpommaksi ja halvemmaksi ostaa vuotta uudempi pyörä. Supermotojunkie sivustolla oli projekti tästä, ei ollut helpon näköistä.

Hommaat vaan sen virtalukon tai samanlaisen "virtalukon" kun itsellä. Kytketty tappokatkasijaan että aina kun avain on off-asennossa on sama kuin että tappokatkaisija olis pohjassa. Ei lähde käyntiin.

https://www.thumpertalk.com/shop/Baja-Designs-Key-Switch-p4452413.html Vaikka tuosta, asennukseen menee 10min.