Eka pyörä suunnitteilla

aeroxman
Pyörä:
RS -07, SF2 -02
Liittynyt:
31.5.2008 14:03
Re: Eka pyörä suunnitteilla

ViestiKirjoittanut aeroxman » 25.9.2012 20:19

No siinä on taas kyllä yks hyvä syy pyörän valintaan..

Tehot varmasti riittää suomen teille liiaksikkin. Maksimitehot näyttäisi uutukaisella hondalla valmistajan mukaan olevan 75kW. TM artikkelista suoraan kopioitu: "Katteeton 600-kuutioinen peruspyörä on erinomainen valinta arkiajoon ja ensimmäiseksi isoksi pyöräksi. Luontevan ajoasennon ansiosta pyörän käsiteltävyys ja liikenteen seuraaminen on helppoa. Vertailimme keskikokoluokan peruspelejä." Linkki artikkeliin: http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyoraiset/vertailut/tm-vertailu-600-luokan-perusmoottoripyora

Jos ensimmäistä isompaa pyörää ostamassa niin kannattaa ne ajatukset siirtää muihinkin asioihin kuin tehoon ja keulintaan.
MiniMies
Pyörä:
Honda CBR 600F PC35
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
10.6.2010 2:22
Re: Eka pyörä suunnitteilla

ViestiKirjoittanut MiniMies » 27.9.2012 1:47

Oon suunnitellut vähän jos ostaisin jonkun isomman pyörän laitettavaks, kenties jonkun pikkuvikaisen. Mutta oon kyllä niin ulapalla näistä vehkeistä että.. 2-tahti piikkiin osaan tehdä kaikki rempat huollot jne, ja tajuan niistä jotain, mutta nelari ylipäätään on ihan hepreaa. Miten tälläseen isompaan pyörään onnistuu huollot kotikonstein? Mitä näille ylipäätään pitää tehdä? Missä vaiheessa suunnilleen tarvitsee kenties tutustua koneen sisuksiin? Tollanen 600cc cbr vaikuttais ihan kivalta pyörältä. Jotain vanhahkoa mallia kuitenkin että rahat riittää.
_Jre_
Pyörä:
CR250
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.11.2007 22:34
Re: Eka pyörä suunnitteilla

ViestiKirjoittanut _Jre_ » 27.9.2012 2:27

suurpasko kirjoitti:Itteeki kiinnostaa noi hornetit. Onks kellää kokemusta mitää noista tehoista? Onko saumaa saada enää 100 vauheista keulaa ylös 8o

Todistetusti yamaha xt 125 nousee vielä päälle 70kmh vauhdista, joten eiköhän se hornetti satasesta nouse, mahdollisesti jopa vähemmällä hyppimisellä.
Eli, kyllä nousee jos kuski osaa nostaa.
ch0wer
Pyörä:
Kawa Z750 -08
Paikkakunta:
Jämsä
Liittynyt:
9.8.2009 20:55
Re: Eka pyörä suunnitteilla

ViestiKirjoittanut ch0wer » 27.9.2012 23:25

ch0wer kirjoitti:Eka isompi pyörä olisi harkinnassa. Kannattaako ostaa nyt syksyllä/talvella vaiko odottaa kevääseen?

Hyviä ja huonoja puolia voisitte kertoa seuraavista pyöristä:
Yamaha fz6-n ( halpa hinnaltaan, mutta kuulema tämä "halpuus" näkyy pyörässä? Alaväännöt hukassa?)
Kawazaki z750 (Vanhemmissa huono alusta? Kone hyvä(?) Suunnitelmisssa myös kaaduttu uudemman mallinen (-07 tai -08)
Honda CB 600F Hornet (Kestävää honda laatua)
Muita hyviä vaihtoehtoja?!? Edellisen mallisia olen pääasiassa katsellut.

Budjetti siinä max 5000€ ja max 30 000km ajettuja.
Pyörän tulisin laittamaan 25kw papereihin.

Osaako kukaan sanoa kyseisistä pyöristä mitään? Plussia ja miinuksia? Käyttökokemuksia?
http://www.motot.net/talli/kayttaja/95633
JP_89
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
12.4.2005 19:58
Re: Eka pyörä suunnitteilla

ViestiKirjoittanut JP_89 » 28.9.2012 11:15

Tuskin mitään suurta eroa noilla, kawa varmastikkin vääntää parhaiten. Eikä noissa missään niitä kalleimpia komponentteja ole käytetty...

Parempi vain käydä kokeilemassa ja valita se joka tuntuu parhaalta.

Syksyllä säästää jonkun satasen
Rossoneri
Pyörä:
748
Liittynyt:
5.7.2006 14:52
Re: Eka pyörä suunnitteilla

ViestiKirjoittanut Rossoneri » 28.9.2012 20:23

MiniMies kirjoitti:nelari ylipäätään on ihan hepreaa. Miten tälläseen isompaan pyörään onnistuu huollot kotikonstein? Mitä näille ylipäätään pitää tehdä? Missä vaiheessa suunnilleen tarvitsee kenties tutustua koneen sisuksiin? Tollanen 600cc cbr vaikuttais ihan kivalta pyörältä. Jotain vanhahkoa mallia kuitenkin että rahat riittää.

Ihmiset sen nelarinki on rakentanu, liikkuvia osia on toki enemmän mutta kyllä se siitä, et sä kakstahtiatakaan osannu varmaan ruuvata ennen ku ekan kerran kokeilit. En tiedä kuinka vanhaa ajattelit, mutta kai noi kestää.

MiniMies
Pyörä:
Honda CBR 600F PC35
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
10.6.2010 2:22
Re: Eka pyörä suunnitteilla

ViestiKirjoittanut MiniMies » 28.9.2012 21:25

Hmm tottahan tuo. Eiköhän sitä tekemällä opi. Tosiaan ihan vaan toivetasolla vielä pyörän hommaaminen :lol:
-eelias-
Liittynyt:
10.11.2009 13:42
Re: Eka pyörä suunnitteilla

ViestiKirjoittanut -eelias- » 2.10.2012 22:40

http://www.kawasaki.fi/Ninja300

Tollasta oon aatellu keväälle ekaksi isoksi pyöräksi varren jälkeen. :) Kun ei nyt vaan hinta nousisi ihan taivaisiin.
Boom Driver
Pyörä:
Hornet -07
Paikkakunta:
Esbo
Liittynyt:
29.1.2004 22:21
Re: Eka pyörä suunnitteilla

ViestiKirjoittanut Boom Driver » 6.10.2012 19:07

ch0wer kirjoitti:Osaako kukaan sanoa kyseisistä pyöristä mitään? Plussia ja miinuksia? Käyttökokemuksia?


Itse olen noista vaihtoehdoista ajanu vain Hornettia, mutta uskoisin, että aika saman tyylisiä kaikki. Kawa taitaa olla hiukan Hornettia tehokkaampi ja yammu on sitten mallista (s2?) riippuen hieman tehottomampi. Hondaa voin ainakin suositella. Ittellä kanssa sellanen ekana pyöränä ja palvellut siinä tehtävässä erittäin hyvin. En näin suht amatöörinä osaa oikein mitään moitittavaa sanoa. Laadukkaan ja jämäkän olonen, tehot riittävät, matkustajalla hyvät oltavat, radallakin ihan asiallisen oloinen. Oon nyt vuoden kurvaillu ja ajattelin ainakin seuraavan kesän ajella vielä hornetilla. :)

Päätän huoltomiehen sanoihin "ei näissä hondissa ikinä mitään vikaa ole" ;)

Edit: niin nämä kokemukset oli uudemmasta -07 versiosta. Vanhempi malli on kaikin puolin eri pyörä. Tuolla 5000€ voi onnistua löytämään tollasen uudemman mallin. Vanhempikin malli on paljon kehuja saanut pyörä, mutta itse en siitä osaa enempää kertoa.
On kuusi kertaa todennäköisempää että salama iskee mieheen kuin naiseen.
Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47
Re: Eka pyörä suunnitteilla

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 17.10.2012 16:38

Pakko ihan mielenkiinnosta kysellä parista pyörästä vaikka rahatilanne ei ihan heti sallikkaan ostamista.

Ensimmäistä pyörää olen mielenkiinnosta silmäillyt ja aika vaatimattomalla linjalla olen pyrkinyt pysymään niin tehoissa kuin hinnassa. Jos jotain ominaisuuksia pitäisi pyörälle listata niin voisivat ne olla: Pysty ajoasento (suurin osa ajoista tulee taajama-alueella), kohtuulliset huoltovälit (Kisaenduroiden "kone auki kerran viikkoon"-huoltovälit eivät kiinnosta), luotettavuus ja järkevä määrä tehoa.

Tuo järkevä määrä on vaikea sanoa, mutta en haluaisi siis pyörää, joka tuntuu mopolta aivan heti, mutta en myöskään sellaista, että saa kaasun kanssa pelätä. Sanottaisiinko alle 100hv, mutta enemmän kuin 40hv. Mielestäni tuo on melko "turvallinen" haarukka.

Mitä nyt itse olen katsellut niin tuollaisia pyöriä voisivat olla: Honda Hornet/CBF, Kawasaki ER-5/ER-6n, Suzuki GS/SV ja villinä korttina Ducatin pikku-Monsteri. Monster nyt on varmasti noista vikaherkin, mutta mitä sanotte muista vaihtoehdoista? Itse tutkiessani olen toistuvasti noihin pyöriin törmännyt, kun olen etsinyt hyviä aloittelija-pyöriä. Mitä sanotte?

Piikkisen jälkeen olen nyt autolla ajellut syksyn ajan eikä tuo pahemmin säväytä, pakko saada taas jokin muu 2-pyöräinen kuin fillari alle.
Mopo oli ja mopo meni :(
juvee_
Pyörä:
Suzuki Sv 650-S & Honda Monkey Orkkis & Suzuki GT 125 -75 Ikuisuusrojekti
Paikkakunta:
Kuopio & Heinävesi
Liittynyt:
27.3.2009 17:50
Re: Eka pyörä suunnitteilla

ViestiKirjoittanut juvee_ » 19.10.2012 19:52

^^ Oletko harkinnut supermotoa? Itelläki melko samat vaatimukset, mutta ottasin mieluummin sumon kuin nakupyörän.
Nytkun tulee ens vuonna se lakimuutos niin vanha haave Z750:stä menee ihan puihin nii pitää toisia pyöriä kattoo, hinta pitäis pyörii siinä 5000-6000€ paikkeilla tosin noita smc:itä ei pahemmi siihe hintaan löydä..
Ens keväänä näillä näkymin tulossa Ktm 690 smc tai Husqvarnan 610 ie, melko samanlaisia pyöriä (kevyitä, suht tehokkaita, ruiskupelejä ja vieläpä sumoja) kellään kokemuksia kyseisistä pyöristä? Mitä lueskellu näistä niin mitään kisakireitä vehkeitä eivät oo ja huoltovälitkin ovat melko maltilliset :D Putkistolla+kartoilla päästään 55hp takapyörätehoihin niin tommone 150kilonen pyörä ihan hyvin jo kuleksii niillä eväillä:D
Specs: M.A. Ported Cylinder & Modified Head, Wiseco Piston, Ktm Exhaust, V-Force 3 Reed Valve System, 34 Dellorto VHSB Carburettor, Cr 125 Inlet Manifold, Pro-air Filter = Going to kill husses:DD
UsD DeZZi härpäke ---> http://www.motot.net/galleria/ajoneuvo1533/ kahtokkee ja ihmetelkee !
aeroxman
Pyörä:
RS -07, SF2 -02
Liittynyt:
31.5.2008 14:03
Re: Eka pyörä suunnitteilla

ViestiKirjoittanut aeroxman » 19.10.2012 21:19

Takapyörätehot 55hp? Itse kuullut että päästään ~65hp kartan + sliparin vaihdolla. Painoakin taitaa olla reilu kymmenen kiloa tuota vähemmän, jos putkenkin vaihtaa. 2012 malli on tosiaan 690cc ja ne vanhemmat siinä 650. Itsellä oli aikomus kyseinen pyörä ostaa jo tälle vuodelle mutta armeija sotki suunnitelmat ja keväälle olisi nyt jokin vähän käytetty tarkoitus hankkia. Enskaa olen miettinyt koska pystyy kuulemma helpoiten muuttamaan sumoksi, sekä otteessakin on sumot merkitty.

Ei tosiaan ole mikään kisapeli, mutta onhan nuita videoita missä sillä hyvin pysyy perässä vaikka radalla ja varsinkin tuollaisiin metsätie - kaupunki surautteluihin kyllä varmasti järkevämpi peli entä ne kisaset vastaavat. Hinnat on kyllä aika korkeita. Nettimotossa halvin enduro 6000€ paikkeilla, jolla ajettu n. 30tkm.

Tosiaan tuosta hussesta nuo tehot jo uskoisin. Se on tosiaan halvempi ja varmasti mukava pyörä myöskin Sen kuullut että jakohihnan joutuu uusimaan 10k välein suunnilleen.

Kolmas vaihtoehtohan on drz. Pomminvarma kone kuulemma, mutta tehottomampi. Vaikkakin varmasti ainakin tuollaiseksi ensimmäiseksi motoksi monelle enemmän kuin hyvä.
juvee_
Pyörä:
Suzuki Sv 650-S & Honda Monkey Orkkis & Suzuki GT 125 -75 Ikuisuusrojekti
Paikkakunta:
Kuopio & Heinävesi
Liittynyt:
27.3.2009 17:50
Re: Eka pyörä suunnitteilla

ViestiKirjoittanut juvee_ » 19.10.2012 22:03

No kotaristahan luvataan se 65hp, mutta mitä noita dynokäppyröitä oon katellu nii aika moni on siinä 55-60hp takaselta ja putki on vaihettu + kartat, mutjoo penkeissäkin on eroa.. Se on kyllä totta että paino tippuu reilusti kun alkuperäsen putkulan vaihtaa vähän miehekkäämpään :D Eikös noissa oo kuitenki jako ketjulla mutta se vaihtoväli ei oo mikään kovin kummone:D
Specs: M.A. Ported Cylinder & Modified Head, Wiseco Piston, Ktm Exhaust, V-Force 3 Reed Valve System, 34 Dellorto VHSB Carburettor, Cr 125 Inlet Manifold, Pro-air Filter = Going to kill husses:DD
UsD DeZZi härpäke ---> http://www.motot.net/galleria/ajoneuvo1533/ kahtokkee ja ihmetelkee !
Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47
Re: Eka pyörä suunnitteilla

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 20.10.2012 0:40

Kyllähän tuo supermotokin on mielessä käynyt, mutta kun kevarillakin suurin osa ajetuista kilometreistä tuli taajaman ulkopuolella niin ei tahdo houkuttaa. Yksi reissu täältä Hämeenlinnasta Helsinkiin kaveriporukalla, jossa oli yksi supermoto riitti, voitte varmaan arvata kenellä oli eniten valittamista :lol:.

Ellei sitten puhuta tuollaisesta Yamaha XT660X:n tapaisesta pyörästä, jonka istuma-asento ja pyörän yleinen malli on hieman enemmän kyykkymäisempi. Oikeastaan sellainen voisi olla melko optimaalinen ensipyörä, mutta kun hinnat lähtevät 5000€ paikkeilta eikä sponsoreita liiemmin tätä harrastusta varten ole.

No haaveiluahan tämä vain on. Voi olla, että en pyörää vielä ensi keväänä hommaa, koska intti sattuu eteen hyvin todennäköisesti... No, ehkä sitten joskus.
Mopo oli ja mopo meni :(
aeroxman
Pyörä:
RS -07, SF2 -02
Liittynyt:
31.5.2008 14:03
Re: Eka pyörä suunnitteilla

ViestiKirjoittanut aeroxman » 20.10.2012 13:30

juvee_ kirjoitti:No kotaristahan luvataan se 65hp, mutta mitä noita dynokäppyröitä oon katellu nii aika moni on siinä 55-60hp takaselta ja putki on vaihettu + kartat, mutjoo penkeissäkin on eroa.. Se on kyllä totta että paino tippuu reilusti kun alkuperäsen putkulan vaihtaa vähän miehekkäämpään :D Eikös noissa oo kuitenki jako ketjulla mutta se vaihtoväli ei oo mikään kovin kummone:D

Itse katsellut nuita käyriä eurooppalaisilta sivuilta ja kyllä ne melkein jokainen on siellä 65 pyörinyt. Rapakon takaa kun katsoo niin siellä ne on vähän matalampia. Tosiaan jakoketju hussessa se 10k :)