Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

Kun keulit ja vaihdat vaihteita..

3513 78%
984 22%
Ääniä yhteensä : 4497
ton
Pyörä:
ktm
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
14.8.2008 23:01

ViestiKirjoittanut ton » 10.9.2010 0:15

Cross@r kirjoitti:Ite nostan kolmosella ja melkeen heti vaihan kutosta. Paljon helpompaa isommalla vaihteella omasta mielestä ;) Ja pakko pitää suht isohkoa kulmaa, muuten loppuu vääntö :lol:

Tottakai se on helpompaa, mut kannattas reenata eka tasakaasul ykkösel jarrulla kulmaa säädelle keulimaa nii pitkästi ku tietä riittää. Siin on sit tosi hyvä pohja lähtee keulii vaik millast kulmaa ja vauhtii. Tehkää toki niiku lystää, mut toi toimii.
Cross@r
Pyörä:
Kaippa niitä kohta on 4
Paikkakunta:
KvL
Liittynyt:
19.11.2007 20:00

ViestiKirjoittanut Cross@r » 10.9.2010 22:47

ton kirjoitti:
Cross@r kirjoitti:Ite nostan kolmosella ja melkeen heti vaihan kutosta. Paljon helpompaa isommalla vaihteella omasta mielestä ;) Ja pakko pitää suht isohkoa kulmaa, muuten loppuu vääntö :lol:

Tottakai se on helpompaa, mut kannattas reenata eka tasakaasul ykkösel jarrulla kulmaa säädelle keulimaa nii pitkästi ku tietä riittää. Siin on sit tosi hyvä pohja lähtee keulii vaik millast kulmaa ja vauhtii. Tehkää toki niiku lystää, mut toi toimii.

Kyllä multa tuokin onnistuu ;) Joutuu tasapainotteleen mukavasti ku on niin hiljanen vauhti :P
Yamaha yz projekti: viewtopic.php?f=93&t=78654 ;)
Baw33
Pyörä:
Gsx-r 750cc
Paikkakunta:
Nokia
Liittynyt:
24.3.2008 17:38

ViestiKirjoittanut Baw33 » 11.9.2010 0:55

Ite kans nostan kakkosella ja kutosta vaan heti sisään.. :D Paljo mukavempaa keulia alaväännöillä balanssi pisteessä, ihan ittensä ja pyörän kannalta. Ranteet vaan paukkuu tossa keulimisessa.. :|
PeeJee
Liittynyt:
30.3.2009 16:13

ViestiKirjoittanut PeeJee » 11.9.2010 1:49

Baw33 kirjoitti:Ite kans nostan kakkosella ja kutosta vaan heti sisään.. :D Paljo mukavempaa keulia alaväännöillä balanssi pisteessä, ihan ittensä ja pyörän kannalta. Ranteet vaan paukkuu tossa keulimisessa.. :|

Ite taidan tehä sillee et kakkosella tai kolmosella nostan ja sit nelosella nykäsen sen siihen kulmaan ja nappaan jarrulla sopivaks ja heitän kutosen silmää ja alaväännöillä meneeki sit nii paljo ku suoraa tietä riittää. Perkeleen vaikeeta muute toi kääntymine keulimise aikana :roll: Tarvii hypätä ihan toiselle puolelle ja yrittää saada se pyörä heiluun sinne :D
Myydään aprilia sx, halpa vekotin!
asd?
Pyörä:
husq sms 08
Paikkakunta:
lpr
Liittynyt:
30.6.2008 0:22

ViestiKirjoittanut asd? » 11.9.2010 4:00

EGo0s kirjoitti:No niin. Eli tässä tullu nyt viikon verran harjoiteltua keulan nostoa. Ensin nostin keulaa ihan 2 vaihteella 30km/h vauhdeista, enkä juurikaan uskaltanut nostattaa kierroksia kytkimen kanssa enempää.
Nyt sitten parisen päivää sitten alkoi tuo nostaminen tuntua ihan erinlaiselta. Eli 30 kakkosvaihteella ja kytkimen kanssa ylös. Kulmaa(tai no voiko sitä kulmaksi sanoa :D) oli jotain klo 14. Ja siitä sitten pumppasin jarrulla paripäivää sen 2 tunnin ajan. Nyt tuntuu aivan kuin takajarru olisi yhtä tunnoton kuin silloin kun aloitti keulimisen. Onko se vain tuo kotarin takajarru, mikä on muutenkin suhteellisen tunnoton, vai harjoituksen puutetta?
Ja sitten vielä, että missä kohtiin ootte vaihtanut yleensä vaihdetta? Itse nyt olen vaihtanut siinä nousu vaiheessa jo 3, mutta ei olisi silloinkaan välttämätöntä? Kotarissa siis välit 13/42, mahtaakohan olla liian pitkät?
Entä mikä tapa olisi helpoin lähteä treenaamaan sitä jarrua? 2 ylös ja sitten heti alas ja jne.
Tuntuu kyllä ranteissa viikon treenuksen jälkeen tuo nostelu.
Eli neuvoa jarrun käyttämiseen ja vaihteen oikean aikaseen vaihtamiseen.



Sry en osaa copy/pastee oikeita kohtii mut whatever..

Mut siis jos sä vedät klo.14 ni must tuntuu et sun ei tarvii kysyy neuvoo mototist.. Koska takahäkki osuu maahan n. klo 13 kulmassa, joten jos sä 2pv harjoittelulla vedät klo.14 kulmaa ni gj;D;D
Baw33
Pyörä:
Gsx-r 750cc
Paikkakunta:
Nokia
Liittynyt:
24.3.2008 17:38

ViestiKirjoittanut Baw33 » 11.9.2010 16:13

Et osaa poistaa ylimääräsiä kohtia pastesta? "Enter" näppäimen yläpuolella on tommone nappula, jossa on nuoli vasemmalle. Paina sitä niin tietokone poistaa tekstistä viivan vasemmalla puolella olevan kirjaimen. Kokeile vaikka yliviivata hiirellä turha teksti pois lainauksesta, ja paina tota "enterin" yläpuolella olevaa nappulaa.
Cross@r
Pyörä:
Kaippa niitä kohta on 4
Paikkakunta:
KvL
Liittynyt:
19.11.2007 20:00

ViestiKirjoittanut Cross@r » 11.9.2010 16:38

Baw33 kirjoitti:Ite kans nostan kakkosella ja kutosta vaan heti sisään.. :D Paljo mukavempaa keulia alaväännöillä balanssi pisteessä, ihan ittensä ja pyörän kannalta. Ranteet vaan paukkuu tossa keulimisessa.. :|

Näinpä, lisäksi pienemmällä vaihteella on vähän nykivämpää :D Mites ne ranteet tossa paukkus? Nykäsyssä vai? Mites noin pienellä vaihteella nostat?

Nouseeko keula paremmin jos on isompi kuski kyydissä? Ite kun saan hädin tuskin nelosella nousemaan niin kaveri ~85kg saa kotarilla nelosella ihan istuviltaan. Ite seison ja sitte kytkinpommia ja hyppään samalla satulaan. Ajoituskin pitää olla juuri oikea :lol: Syy voi olla myös 80h ajettu mäntä joka on yhdellä männänrenkaalla :roll:
Yamaha yz projekti: viewtopic.php?f=93&t=78654 ;)
JL-
Pyörä:
KTM 300 EXC
Paikkakunta:
HML
Liittynyt:
8.10.2006 9:38

ViestiKirjoittanut JL- » 11.9.2010 17:01

No ei oo ihme jos ylhäältä on tehoo lähteny ku yksrenkainen mäntä ja ton verran ajettu.
Baw33
Pyörä:
Gsx-r 750cc
Paikkakunta:
Nokia
Liittynyt:
24.3.2008 17:38

ViestiKirjoittanut Baw33 » 11.9.2010 20:36

Cross@r kirjoitti:
Baw33 kirjoitti:Ite kans nostan kakkosella ja kutosta vaan heti sisään.. :D Paljo mukavempaa keulia alaväännöillä balanssi pisteessä, ihan ittensä ja pyörän kannalta. Ranteet vaan paukkuu tossa keulimisessa.. :|

Näinpä, lisäksi pienemmällä vaihteella on vähän nykivämpää :D Mites ne ranteet tossa paukkus? Nykäsyssä vai? Mites noin pienellä vaihteella nostat?

Nouseeko keula paremmin jos on isompi kuski kyydissä? Ite kun saan hädin tuskin nelosella nousemaan niin kaveri ~85kg saa kotarilla nelosella ihan istuviltaan. Ite seison ja sitte kytkinpommia ja hyppään samalla satulaan.


Ite painan alle 60kg ja nousee vielä kutosella, eli ei oo todellakaan voimasta tai massasta kiinni.. :D :lol:
Tekniikalla pääsee pitkälle. Ja siis toi nokian saha missä keulin yleensä, on niin pieni (150m pitkä) että ei kerkee kiihdyttää tai muuten keulit 5m ja keula alar ja jarruta..
Cross@r
Pyörä:
Kaippa niitä kohta on 4
Paikkakunta:
KvL
Liittynyt:
19.11.2007 20:00

ViestiKirjoittanut Cross@r » 11.9.2010 22:52

JL- kirjoitti:No ei oo ihme jos ylhäältä on tehoo lähteny ku yksrenkainen mäntä ja ton verran ajettu.

Juu, taishan siinä vähän olla ohipuhallusta kun tuli ilmanputsarista savua :roll: Jos se nyt uudella männällä nousis paremmin..
Yamaha yz projekti: viewtopic.php?f=93&t=78654 ;)
-Johnny-
Pyörä:
KTM EXC 125 '06
Liittynyt:
24.4.2009 18:24

ViestiKirjoittanut -Johnny- » 13.9.2010 15:43

Baw33 kirjoitti:Ite painan alle 60kg ja nousee vielä kutosella, eli ei oo todellakaan voimasta tai massasta kiinni.. :D :lol:
Tekniikalla pääsee pitkälle. Ja siis toi nokian saha missä keulin yleensä, on niin pieni (150m pitkä) että ei kerkee kiihdyttää tai muuten keulit 5m ja keula alar ja jarruta..


Miten voi saada kutosella keulan ilmaan ku ite en saa ees nelosella?! :eek: :D Ja painan vähä reilu 60kg.
Baw33
Pyörä:
Gsx-r 750cc
Paikkakunta:
Nokia
Liittynyt:
24.3.2008 17:38

ViestiKirjoittanut Baw33 » 13.9.2010 16:51

No emt, piikillä vaan repäsee kytkinpommilla. Mutta kyllä kutosella saa olla jo olla vähän olosuhteet suotusat, eli pieneltä nyppylältä tms. Vitosella nousee vielä helposti missä vaan, nelosella nousee ihan yhtä helpostikkun kakkosella tai kolmosellakin. 13-45 välit siis. Ennen oli 14-52, välien vaihto ei vaikuttanu oikeestaan yhtään negatiivisesti.. Enskoilla siis.

Tuntuu ehkä että tolla FMF nousis paremminkun vakiolla, mut sekin taitaa olla vaan ääni=teho. :D
ViiHo
Pyörä:
r6
Paikkakunta:
Valkeala
Liittynyt:
29.12.2008 17:24

ViestiKirjoittanut ViiHo » 13.9.2010 19:25

Ei siihen kutosella nostamiseen tarviku oikean tekniikan ;) Koitappa vaikka jalkapenkillä, nostaa ku siinä painopiste siirtyy taaemmas. Itekki saan perse penkissä vitosella hikisee ylös.

E: välit on 13/50
http://www.motot.net/talli/ajoneuvot/pe ... 50/id3969/
Baw33
Pyörä:
Gsx-r 750cc
Paikkakunta:
Nokia
Liittynyt:
24.3.2008 17:38

ViestiKirjoittanut Baw33 » 13.9.2010 21:54

Mutta 4-5-6 pitää nostaa jo piikillä, 1-2-3 nousee vaikka paikaltaan istuvilteen nykäsemällä. Siihenki voi vaikuttaa vähän pidemmät välit. Hittoku tekis mieli sahailla stunttirööri takakatteeseen, mutta nää viimoset ajokelit on niin huonoja että turha vaiva, lentää vaan kaikki paskat selkään.

Ehkä ens keväänä sit.. :)
EGo0s
Pyörä:
Ex(c)
Liittynyt:
3.7.2009 17:43

ViestiKirjoittanut EGo0s » 14.9.2010 16:36

Baw33 kirjoitti:Mutta 4-5-6 pitää nostaa jo piikillä, 1-2-3 nousee vaikka paikaltaan istuvilteen nykäsemällä. Siihenki voi vaikuttaa vähän pidemmät välit. Hittoku tekis mieli sahailla stunttirööri takakatteeseen, mutta nää viimoset ajokelit on niin huonoja että turha vaiva, lentää vaan kaikki paskat selkään.

Ehkä ens keväänä sit.. :)

Millä väleillä vedät?
Itsellä 13/42 motoilla. Tuntuu ehkä hiukan liian pitkiltä. Pitäiskö heittää se 50 taakse ja 14 eteen?