olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ville__
Pyörä:
manki
Paikkakunta:
tuusula/vantaa
Liittynyt:
7.12.2006 19:53

ViestiKirjoittanut ville__ » 30.9.2008 17:15

K31 kirjoitti:Kyllä siinä konetta kannattaa availla noilla kilsoilla. Laakeria, ketjua, venttiiliä, mäntää yms. vaihtoon aika varmasti kannattaa pistää...

joo hyvä tietää.. myyjä puhu että jotain koneelle tehty,ainakin venttiilit säädetty..
mutta täytyy selvittää että mitä tarkalleen sinne koneeseen on tehty..;)
nismo..
Finaste
Liittynyt:
31.10.2008 0:24

ViestiKirjoittanut Finaste » 4.12.2008 16:31

Terve, eli mikähä moto olis minun tarkotuksiin hyvä

Radalla sillä ei tultais käymään eikä metsässä, eli ihan puhtaaseen katuajoon. Pidempää matkaa tultais taittaan, mutta suomessa kuitenkin pysyttäis ettei mihkä pitemmälle esim. vaikka Norjaan, että Yamaha Xt sun muut matkaan sopeutuvat vehkeet voi jättää mainitsematta, koska sellasia en hanki.

Mielessä olis:

Ktm (450,525 exc)
Husqvarna (510,610)
Husaberg (450,650) Jos muita hyviä vaihtoehtoja olis hyvä ottaa huomioon ni kertokaa toki!
suzuki Dr-z 400
yamaha wr 450

Millähän olis hyvä taittaa pidempääki matkaa, mutta löytyis potkua että keuliminen onnistuis ja muuki temppuilu, koska aivan varmasti tullaan keuliin. Ja tietty hyvä kiihtyvyys olis + .

Noi Ktm,husa,husse voi vissii sulkee pois jos ei radalla tuu käymään? Vai mitenkä, onko luotettavia,mukavia ajaa maantiellä?

Wr,Dr-z olis hyviä vaihtoehtoja ku ei taida olla "kisapelejä" vai onko? Et kadulle ku tulis ni luotettava pitäs olla.Minkäslaiset huoltoväli erot on Esim. Yamaha 450 Wr:ssä vrt. Ktm exc 525? Onko tehoissa suuri ero? Sitten toi hussen 610 taitaa olla enemmä kadulle, toisinkuin pikkuveli 510 kisapeli?
EiNiinNopea
Pyörä:
RSV-R Mille '08
Paikkakunta:
Varsinais-Suomi
Liittynyt:
29.6.2005 20:37

ViestiKirjoittanut EiNiinNopea » 4.12.2008 16:39

610 Husse on ihan katupyörä (kone tosin taitaa pohjautua 570 SMR:ään, mutta huoltovälit ovat kyllä ihan riittävän pitkät kadulla). Yamaha WR 450 on kilpapyörä kuten nuo Husat, Husse 450/510 ja KTM:t. Minulla oli 510 katukäytössä ja kyllä se ihan kohtuullinen oli, mutta ei sillä olisi ihan jokaista välttämätöntä reissua (varsinkaan pidempää) tehnyt. DR-Z ja Husse 610 ovat mainioita vaihtoehtoja, myös radalle ellei kilpaa aja. 610 on tehokkaampi tietysti, mutta ei DR-Z taida täysin puhditon sekään olla. Molempiin saa reilusti lisää ruutia putkistolla & säädöllä sekä muilla virityksillä. Oma valinta olisi 610, there's no replacement for displacement (except a turbo).
"It's not about the colour; it's about racing motorcycles."
Finaste
Liittynyt:
31.10.2008 0:24

ViestiKirjoittanut Finaste » 4.12.2008 17:23

EiNiinNopea kirjoitti:610 Husse on ihan katupyörä (kone tosin taitaa pohjautua 570 SMR:ään, mutta huoltovälit ovat kyllä ihan riittävän pitkät kadulla). Yamaha WR 450 on kilpapyörä kuten nuo Husat, Husse 450/510 ja KTM:t. Minulla oli 510 katukäytössä ja kyllä se ihan kohtuullinen oli, mutta ei sillä olisi ihan jokaista välttämätöntä reissua (varsinkaan pidempää) tehnyt. DR-Z ja Husse 610 ovat mainioita vaihtoehtoja, myös radalle ellei kilpaa aja. 610 on tehokkaampi tietysti, mutta ei DR-Z taida täysin puhditon sekään olla. Molempiin saa reilusti lisää ruutia putkistolla & säädöllä sekä muilla virityksillä. Oma valinta olisi 610, there's no replacement for displacement (except a turbo).



Kuinka paljon näistä kisasista 450cc irtoo potkua? siinä 55hp paikkeilla koneelta? Kun ottaa huomioon että jos 610 hussessa suunnillee saman verran isommalla koneella, eli huomattavasti luotettavampi ku isosta koneesta saman tehoja verran ku 160cc pienemmistä? Ja on painavampakin, ettei ole ainakaan materiaaleissa säästelty?

Kuinkas paljon tälläsessä 610 hussessa on heppoja/vääntöö? Millaiset huoltovälit on? Kuinka usein pitää huoltaa ja mitä siinä huollossa tehdään?

Olisiko hyvä ottaa Ktm 690 smc vaihtoehdoksi? Tuon dr-z voi jättää laskuista, koska piikissäki vaa 15 hp vähemmä et voi aika nopeasti sitten tehojen puute tulla eteen.

Ja koska nyt haetaan luotettavaa pyörää millä hyvä taittaa matkaakin ja myös paukkua riittää keulimiseen, niin varmaa maantielläkin iso moto vääntönsä ansiosta soveltuvampi kuin 400 derzu.
EiNiinNopea
Pyörä:
RSV-R Mille '08
Paikkakunta:
Varsinais-Suomi
Liittynyt:
29.6.2005 20:37

ViestiKirjoittanut EiNiinNopea » 4.12.2008 17:33

Eiköhän Derzilläkin pärjää.. Mielestäni tuo 690 SMC on ihan varteenotettava myös. 610 Husse on 576cc muistaaksen ja tehoa on noin 50hp/60Nm takapyörällä vakiona. 450cc pyöristä irtoaa 45-50hv väliltä merkistä ja mallista riippuen, vääntöä vähemmän tietysti kuin tuosta 610 ja koneen luonne on aivan erilainen (kiertävät reilusti enemmän). Painavampi tuo 610 on lähinnä katuheebeleiden sekä isomman moottorin takia. Huoltovälejä en tarkkaan tiedä, mutta todennäköisesti jotain 1tkm, 3tkm, 6tkm. jne. Huolloissa vaihdetaan öljyt ja ehkä tarkistetaan venttiilit ja säädetään tarvittaessa. Suurempaa remppaa tuskin tarvitsee kovin nopeasti tehdä.

Keula nousee motolla kuin motolla, Derzikin taitaa kaasulla tarjota parilla ekalla vaihteella nokkaa ylös..
"It's not about the colour; it's about racing motorcycles."
Paappis
Pyörä:
kx250f 2012
Paikkakunta:
OOBU
Liittynyt:
30.6.2004 17:43
olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Paappis » 4.12.2008 17:40

Oma vankka mielipide on että smoto ei sovellu vaan matka-ajoon pätkääkään. Kyllähän sillä jonkun 100km lenkin vetäsee jotain mutkateitä aivan vallan mainiosti, mutta siis eihän se ole matka-ajoa, vaan enemmänkin maaseutu gp:tä. Tosin tankki on kuiva viimestää 70km kohilla :D

Kuinka pitkää matkaa ajaisit ja kuinka useasti? Smotolla ajaa varmaan aika näppärästi ajoittain jotain vähä pidempää, mutta jos siitä tulee aivan päivittäinen tapa niin kannattaa sitä jotain muitakin pyöriä kattella. On loppupeleissä puuduttavaa ajaa motolla matkaa, koska sitä siirtymistä tulee niin paljon eikä kunnon ajamista juuri lainkaan kun taas saa huoltaa. Jää helposti kakan maku suuhun. Tietty nyt siis puhun noista mitä oikeesti saa huoltaa tiuhaan ihan muutenkin.

Katusmotoista en juurikaan mitään tiedä, paitsi että se joku nelisatku derzi on KUULEMMA edullinen pitää, ja hauska ajaa, jos osaa ajaa. Ei mikään tehokas, mutta ilmeisesti ihan hallittavissa oleva. Tutulla on sellanen ja radallakin käynyt muutaman kerran.
Finaste
Liittynyt:
31.10.2008 0:24

ViestiKirjoittanut Finaste » 4.12.2008 18:05

Paappis kirjoitti:Oma vankka mielipide on että smoto ei sovellu vaan matka-ajoon pätkääkään. Kyllähän sillä jonkun 100km lenkin vetäsee jotain mutkateitä aivan vallan mainiosti, mutta siis eihän se ole matka-ajoa, vaan enemmänkin maaseutu gp:tä. Tosin tankki on kuiva viimestää 70km kohilla :D

Kuinka pitkää matkaa ajaisit ja kuinka useasti? Smotolla ajaa varmaan aika näppärästi ajoittain jotain vähä pidempää, mutta jos siitä tulee aivan päivittäinen tapa niin kannattaa sitä jotain muitakin pyöriä kattella. On loppupeleissä puuduttavaa ajaa motolla matkaa, koska sitä siirtymistä tulee niin paljon eikä kunnon ajamista juuri lainkaan kun taas saa huoltaa. Jää helposti kakan maku suuhun. Tietty nyt siis puhun noista mitä oikeesti saa huoltaa tiuhaan ihan muutenkin.

Katusmotoista en juurikaan mitään tiedä, paitsi että se joku nelisatku derzi on KUULEMMA edullinen pitää, ja hauska ajaa, jos osaa ajaa. Ei mikään tehokas, mutta ilmeisesti ihan hallittavissa oleva. Tutulla on sellanen ja radallakin käynyt muutaman kerran.


No lähinnä "matka-ajo" olisi juuri tuota maaseutu gp:tä että kiertelisin ihan ajo mielessä suomea että ei olisi määränpäätä. Ajo mielessä ympäri suomea ajelisin ja sitten leikkiminen olisi myös toinen juttu.

Mitenkä paljon nää vie sitten bensaa satasta kohti rauhallisessa ajossa? Entäs kun ajo on lähinnä takapyörällä ajelua? :D

Onko Derzissä ja hussessa suurinkin ero bensankulutuksessa?

E: http://www.nettimoto.com/viewVehicle.ph ... +%3E%3E&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?show=inline@status=F@id_bike_type=@id_sub_type=@id_make=175@id_model=@id_engine_model=@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@efrom=600@eto=@eng_type=@mileageFrom=@mileageTo=@id_domicile=@search=Hae+%3E%3E

Tuossa tehoiksi kerrotaan 48hp ja onko tuo peräti vielä koneelta :O ?
EiNiinNopea
Pyörä:
RSV-R Mille '08
Paikkakunta:
Varsinais-Suomi
Liittynyt:
29.6.2005 20:37

ViestiKirjoittanut EiNiinNopea » 4.12.2008 18:12

Minulla 510 vei alle 6 litraa sadalla, kun ajoi järki päässä. Jos takapyörällä ajoi, ei kulutus juurikaan noussut. Paappiksen Aprilia on vähän persompi bensalle kuin monet muut laitteet.. :D

610 ja DR-Z välillä tuskin valintaa kannattaa kulutuksen perusteella tehdä, ei siinä niin suurta eroa ole, ehkä litra sadalla.. Uudet 610 ovat ruiskulla joka sekin vähentää kulutusta tietysti hieman.

E: Tuo 36kW on todennäköisesti koneelta.. 610:ssä on muutama kuristava osa päästöjen takia, ne kun poistaa niin luulisi alkavan jo potkimaan kohtuullisesti.

E2: Jos englanti taittuu, niin täältä löytyy erittäin paljon tietoa kaikenlaisista supermotoista.
"It's not about the colour; it's about racing motorcycles."
Kolme
Pyörä:
ex:Suzuki
Liittynyt:
18.11.2005 22:54

ViestiKirjoittanut Kolme » 4.12.2008 21:17

Vähän faktaa derzistä. Maaseutugp:n harrastamiseen ihanteellinen jos smotoa haet ja laivakotarit on laskuista jätetty pois. Kaupungissa pärjää ja radalla kurvit taittuu varsin ketterästi myös. Kuskista se on radalla kiinni, kyllä kotarien perässä pysyy jos ajaa osaa ;) Konehan on pomminvarma tapaus, näillä ajetaan hyvällä huollolla ihan eri kilometriluvuille kuin noilla kisasemmilla versioilla. Yhtään 610 hussea aliarvioimatta, varmasti myös hyvä peli, tehokkaampi myös.

Sillä erotuksella mikä jää hinnassa kotarin ja derzin väliin tekee vaikka mitä. Kaasarin päivitys kiihdytyspumpulliseen, putkisto, nokat, mahdollisesti bigbore. Jos käy tylsäksi niin noita vaan kehiin niin hauskuuskerroin kasvaa jälleen. Virittely maksaa kyllä ihan kivasti mutta tehojakin saadaan mukavasti irti. Jenkkilässä ne kiskoo näistä jo 60hp. Vaikka tommosen 440cc bigboren lyöt kiinni ei luotettavuuden pitäisi kauheesti laskea. SM mallissa taitaa olla vakiona 35hp, ja E mallissa ilmoitetaan muistaakseni 48hp. Kyllä tosta SM:ästäkin ihan simppelisti otetaan se about 45hp. Vähän viittit nähdä vaivaa niin se on 50hp. Kaverin hussen pamahdettua saanut ihmetellä noiden osien huikeita hintoja, derziin saa onneksi rapakon takaa halvalla kaiken mitä vaan tarvitset. Niin ja kyllä se derzikin keulii :lol:

Kysy vaan lisää jos vielä jotain ko. pyörästä haluat tietää.
Finaste
Liittynyt:
31.10.2008 0:24

ViestiKirjoittanut Finaste » 4.12.2008 23:10

Kolme kirjoitti:Vähän faktaa derzistä. Maaseutugp:n harrastamiseen ihanteellinen jos smotoa haet ja laivakotarit on laskuista jätetty pois. Kaupungissa pärjää ja radalla kurvit taittuu varsin ketterästi myös. Kuskista se on radalla kiinni, kyllä kotarien perässä pysyy jos ajaa osaa ;) Konehan on pomminvarma tapaus, näillä ajetaan hyvällä huollolla ihan eri kilometriluvuille kuin noilla kisasemmilla versioilla. Yhtään 610 hussea aliarvioimatta, varmasti myös hyvä peli, tehokkaampi myös.

Sillä erotuksella mikä jää hinnassa kotarin ja derzin väliin tekee vaikka mitä. Kaasarin päivitys kiihdytyspumpulliseen, putkisto, nokat, mahdollisesti bigbore. Jos käy tylsäksi niin noita vaan kehiin niin hauskuuskerroin kasvaa jälleen. Virittely maksaa kyllä ihan kivasti mutta tehojakin saadaan mukavasti irti. Jenkkilässä ne kiskoo näistä jo 60hp. Vaikka tommosen 440cc bigboren lyöt kiinni ei luotettavuuden pitäisi kauheesti laskea. SM mallissa taitaa olla vakiona 35hp, ja E mallissa ilmoitetaan muistaakseni 48hp. Kyllä tosta SM:ästäkin ihan simppelisti otetaan se about 45hp. Vähän viittit nähdä vaivaa niin se on 50hp. Kaverin hussen pamahdettua saanut ihmetellä noiden osien huikeita hintoja, derziin saa onneksi rapakon takaa halvalla kaiken mitä vaan tarvitset. Niin ja kyllä se derzikin keulii :lol:

Kysy vaan lisää jos vielä jotain ko. pyörästä haluat tietää.


Mutta jos derzistä 400cc koneesta 48hp ja wr:ssä 450cc koneesta n. saman verran ja kun wr on "kisapeli" niin eikös derzinkin tehot noin pienellä koneella vastaa "kisapeliä" että jatkuvasti huoltaa ja ei luotettava, kerta noin paljon otetaan pienestä koneesta tehoja irti?
Kolme
Pyörä:
ex:Suzuki
Liittynyt:
18.11.2005 22:54

ViestiKirjoittanut Kolme » 5.12.2008 0:35

hupsista, mun moka. Vakio E malli 40hp suunnilleen. Mistähän sain päähäni 48 :eek: E mallissahan on eri kaasari, nokat ja putki. ( SM) Kaasariin uudet säädöt ja paremmin hengittävä putkisto niin kasassa on about 38hp. Kaasari vaihtoon -> 40hp tai karva päälle. Bigboren kanssa ruvetaan olemaan 45hp:ssa. Nokat vielä tohon niin 48hp. Ilman bigborekittiäkin pitäis päästä selvästi yli 40hp lukemiin jos nokat vaihtaa (vaikka E mallista). Ja koneen luotettavuuteen vaikuttaa kyllä varmasti muukin kuin pelkät hevoset. Sitä mikä tästä tekee hyvin luotettava, on multa turha kysyä tarkemmin :D Jokatapauksessa tuntuvin ero tulee varmasti tosta kaasarin vaihtamisesta. Tuola rapakon takana näillä on menty yli 50tkm pelkällä männänvaihdolla ja säännöllisellä huollolla ( venojen säätö, öljyt jne.) Huoltokirjan mukaan mäntä olisi syytä vaihdattaa 24tkm kohdalla, öljyt ~ 3000-5000km välein, venojen tarkastuskin olisi vasta 15tkm kohdalla jos oikein muistan. Tietysti noista kannattaa nipistää pois varsinkin venojen ja öljyjen osalta. Huoltovälit on kuitenkin hyvin pitkät.
Paappis
Pyörä:
kx250f 2012
Paikkakunta:
OOBU
Liittynyt:
30.6.2004 17:43

ViestiKirjoittanut Paappis » 5.12.2008 18:10

Mäkin olen saanut sen käsityksen että toi dertzi ois jotenkin "järeelohkonen" että taitaa kestääkkkin aika hyvin. Mutten ole tienny että ne noita oikeen jaksaa virtitellä, edes jenkkilässä! Siellä yleensä on se isoin moottori mistä tehdään ja kutitellaan. Onkos toi dertzin kone muuten vakiona hengetön ylhäältä vai mitenkä se toimii? En oo päässy itte koittaa vaikka tutulla semmone oiskin... Liekö johtuvaa siitä ettei malta päästää oman mopon tangosta irti :D

Sit tämmöne hieno viisaus kehiin: Jos mahiksia niin meet koe-istumaan mopoja ja kelien/kauppiaan sen salliessa koeajolle. Saat paljon hajua mikä tuntuu mukavimmalta kurvailla, mutta ne kisasimmat kannattaa jättää väliin (tuskin kauppias ees päästää semmosella koeajolle).
"If nothing is broken, it's OK" - Mat Rebeaud
Paappis@Vimeo
Kolme
Pyörä:
ex:Suzuki
Liittynyt:
18.11.2005 22:54

ViestiKirjoittanut Kolme » 5.12.2008 18:37

Jenkkilässä ne tekee näille vaikka mitä, onhan sielä ainakin yks turbotettu derzikin. Muistaakseni se oli muuten vähän hillitymmin rakennettu. Paikallinen mestari on nyt loihtinut 60hp derzistä myös ilman noita turbohärveleitä ja kyllä sitä on ihmetelty mitä siitä irtoaisi jos vielä turbon rukkais kehiin :D Rapakon takana toi bigboren kasailu, nokkien vaihtaminen jne. on erittäinkin yleistä näköjään, kaikilla on vähintään kallis väljä putkisto ja muut pikkumodit. Välillä ihmetyttää kun ne peukalo keskellä kämmentä tyypitkin tuntuu suunnittelevan kaikkea nokista eteenpäin. Näissä Euroopan versioissa on myös kierrostenrajotin 1,2 ja 3 vaihteilla melun jne. vähentämiseksi :lol:

Vakiona kone tuntuu tosiaan vähän tuhnulta. Putsarikotelon päälle 3x3(tuumaa) kokonen reikä, kaasari uusiin säätöihin ihan valmiin kitin avulla ja vähemmän ahdistava putkisto on tuo yleisin viritys. Pitäisi tuoda 3-4hp lisätehoja, mutta etenkin sen huomaa siinä miten jopo vastaa kaasuun sen jälkeen. Ahdistus katoaa aika hyvin. Mun mielestä derzi on enemmän vääntävä kone kun yläkierroksilla toimiva. Juurikin tuon kiihdytyspumpullisen kaasarin puutteen takia se tuntuu vähän prutkulta. Vaihtamalla sen muuttuu pyörän luonne taas paljon. Taisi joku tuolla mainita, että piikeissä on melkeen saman verran tehoja, niin tottahan se on, tosin ne piikit on niitä 2t rutkuja joilla ei kukaan täysjärkinen jaksa kovin pitkään liikenteessä ajella :lol: Eivät ne isommat kotaritkaan kiihdytyksessä kovin selvästi sitä 125 versiota pese, vasta kun vauhti kasvaa tarpeeksi. Oma mielipide on, että jos lähtökohta on, että piikkipojat jää selkeesti taakse, niin jätä kokonaan tällänen supermoto/enska ostamatta ja siirry kyykkyjopoihin. Mun mielestä toi derzi on todella hauska vekotin ajaa, mukavaluontoinen moottori. Eihän se noille kisasemmille motoille pärjää tehoissa, mutta eipä tuo ole vielä toistaseksi hirveesti harmittanut. Vähän ylipainoinen se on johonkin puiden kiertelyyn tjsp, mutta yllättävän ketterä supermotoradalla. Kyllä melkeen sanoisin, että jos ostaa tälläsen jossa on jo valmiiksi tuo suoravetokaasari tai asentaa sen itse niin se menee ihan siinä missä noi muutkin motot, ei pitäisi heti kyllästyä. Itse valitsin pyörän pitkälti huoltovälien, siistin ulkonäön ja osien saatavuuden vuoksi.
Paappis
Pyörä:
kx250f 2012
Paikkakunta:
OOBU
Liittynyt:
30.6.2004 17:43

ViestiKirjoittanut Paappis » 6.12.2008 18:56

Siinähä sitä siis sitten oiskin. Ja on fiksumman oloinen kuin nuo möhkömotot jos näin netissä kattelee :D
"If nothing is broken, it's OK" - Mat Rebeaud
Paappis@Vimeo
Kolme
Pyörä:
ex:Suzuki
Liittynyt:
18.11.2005 22:54

ViestiKirjoittanut Kolme » 6.12.2008 19:54

Joo tulihan muutama rivi tekstiä :lol: Harmi ettei pyörää enää saa Suomessa uutena kun EU:ssa mukana ollaan :paha:

ps. täysin puolueetonhan tuo kirjoitukseni tietysti ei ole ;) Ehdottomasti kannattaa koeajaa jos vaan pystyy, siinähän sen näkee millanen vehje on kyseessä.