Ongelmia käyttäjätunnuksen aktivoinnissa? Lue tämä ja lähetä sähköpostia sami (ät) motot.net.

Antzan turailut.. miten moottoripyöristä tuli elämäntyyli

Liittynyt:
27.8.2017 11:21
Antzan turailut.. miten moottoripyöristä tuli elämäntyyli

ViestiKirjoittanut suzukimään » 27.8.2017 12:08

Morjesta vaan kaikille! Tänne tulen kirjoittelemaan lähes kaikkit turailut mitä on tullut mopojen kanssa pelattua . Kirjoittaja itehän on nyt 30-vuotias kloppi Hämeestä joka ei pääse eroon mopokärpäsestä vaan suorastaan syntyi bensaa suonissaan.. Aloitin harrastuksen 9-vuotiaana vuonna 1996 ja ekat haparoivat ajot suoritettiin suoritettiin 92 vuosimallin PV Suzukilla jolla kurvailtiin aina juhannukseen 2003 asti jolloin ensimmäinen moottoripyörä RG 125 sai toimia ajokkina loppukesän ja syksyn. Ajoneuvohistoria seuraavanlainen:

vuodet 1996-2003 : 1992 PV (

2002- RG 125 Gamma 1986

2003-05 RG125f 1992

2008-2012 Yamaha FZR 600 Genesis 1989

2012- YZF 1000 Thunderace 1000

2011-013 PV RM80 1997

2013- GSXR 750 1985

2017- GSF 600 Bandit 600

Niinkuin huomaatte kovin Suzuki-väritteinen tuo historia. Tämän lisäksi on projektoitu muitakin mopoja ja projektit käyn täällä lävitse nopesti kuvien kanssa mikäli sellaisia löytyy. Lisäksi pohdin miten moottorpyöräily ja koko tämä hieno harrastus on muuttanut, muokannut elämääni sekä opettanut kymmeniä uusia asioita. Naurua, nauttimista, verta, hikeä ja vitutusta on matkaan mahtunut paljon,mutta se juuri on tämän touhun suola.

Pyydän hartaasti että ihmiset kommentoisivat ja arvostelisivat tätä ns. blogiani jotta kirjoittaja pystyy puuttumaan mahdollisiiin epäkohtiin. Rehellinen ja suora kritiikki sekä kehut otetaan suosiolla vastaan mutta turha paskanlätinä sikseen. Tämä viesti on avausraita ja varsinainen kunnon rojektointi aloitetaan ensi jaksossa..

Tämä on suora katsaus bensanhuuruiseen historiaan joten kumit katuun ja nokka pystyyn... nyt mennään!
Liittynyt:
27.8.2017 11:21
Re: Antzan turailut.. miten moottoripyöristä tuli elämäntyyl

ViestiKirjoittanut suzukimään » 28.8.2017 8:49

Aloitetaan kertomus ensimmäisen vuosikerran legendaarisesta i/ö gsxr 750 joka haettiin etelä-savosta kesällä 2013. Lähtökohta oli rullaava runko jossa moottori oli kiinni ilman apulaitteita. Myyjän mukaan oli purettu ajokuntoisena, kunnostus oli aloitettu ja innostus lopahtanut. Kaikki osat kuuleman mukaan tallella, pakattu aivan sekaisin pahvilaatikoihin ja kaikki vaatisi läpikäynnin. Katteista suurinosa uusiksi, ainoastaan taaimmaset sivut kelpaisivat sellaisenaan

Projektin alkuvaiheita syyskesältä 2013

Kuva

Kuva


Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kuva

Alussa kuntoon fiksattiin siiskaasuttimet, pakoputki, jarrut yms. että sai ottaa ekat sauhut koneesta :)

Päästiin kateosioon joka oli projektin hankalin vaihe mutta missään ei haluttu oikaista vaan vietiin loppuun aikaa ja vaivaa säästämättä. Tavoitteena mahdollisimman hyvä, katseita kestävä lopputulos joka olisi mahdollisimman lähellä tehdasasua

Kuntotarkastelua
Kuva

Kuva

Kuva

ja jatkuu siitä miten päästiin kiinni valmiseen pintaan ;)
Liittynyt:
27.8.2017 11:21
Re: Antzan turailut.. miten moottoripyöristä tuli elämäntyyl

ViestiKirjoittanut suzukimään » 29.8.2017 9:41

Katteiden kunnostuksessa vierähti tovi ja omakin into kerkesi hieman lopahtamaan jossain vaiheessa. Eniten kärsinyt oli etukate joka oli monesta kohtaa pahasti murtunut. Ebaystä etsin korvaavia mutta ne olivat vielä huonommassa kunnossa joten vaihtoehdoksi jäi tuon korjaaminen. Alimmaiset katteet päätin suosiolla päällystää kerroksella lasikuitua sillä ne olivat suorastaan näkkileipää eikä mikään korjaus olisi pysynyt hetkeä kauempaa. Vas.puoleisen keskikatteen tilasin uuden Amerikkaiselta Air Techiltä koska vanhan muoto oli pahoin kärsinyt eikä istuvuus mitenkään päin hyvä.

Usemman päivän lasikuitu, kittaus ja hiontaurakan jälkeen katteet saivat ensin ruiskukittiä muistuttavan pohjamaalin päällensä joka täytti hienosti pienempiä koloja sekä hiontajälkiä. Pohjamaalin päälle kevyesti suihkutettu punainen merkkausmaali sai toimia virheiden paljastana ennen pintamaalia. Vielä pienet kittaus/hionnas niin pääsi vetään Mipan Super Whiten maalin päälle.


Tämä oli siis 3 kerta kun ruiskulla maallasinn niin hiukan siinä itseäkin jännitti miten käy... pieniä roskia lukuunottamatta ja yhtä valumaa onnistui hyvin joten saatoin siirtyä seuraavaan vaiheeseen

Kuva

Nyt valkoisena hohtavat katteet saivat osakeen välihionnan jonka jälkeen aloin miettimään sinisiä kohtia. Katselin monesta eri kuvasta katteita ja pyrin näin hahmottamaan linjakohtia. Siniset sävyt päädyin hankkimaan motonetin hyllystä kun en saituuttani kehdannut tilata netistä. Testasin tietysti ensin kestäkö tuo kilikali väri mipan lakkaa.. no kestihän se eikä mitään kiehumista ollut havaittavissa

Kuva

Kuva

Kuva

Sinisen jälkeen tilasin tarrat Tuusulasta Hart Tapesilta kun tiesin ennestään että tältä mieheltä saa varmasti maan parhaat teipit entisöintiin.
Jotain tarroja sekä teippejä aiemminkin laitellut mutta ei tässä mittakaavassa. Hermoja raastavan työvaiheen aikana panikoin usein että pieleen menee, mutta lopputulokselta tuli kelvollinen

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Teipin liima sai rauhassa "tekeytyä" ennen lakkausta. Jos lakan ruiskuttaa liian nopeati teiipauksen jälkeen saattavat teipit alkaa kupruilemaan.

Kuva


Kuva

Kuva


Kuva

Semmoinen katesavotta oli noin lyhykäisyydessään. Ens kirjoituksessa käsitellään projektin loppuhuipennus ja yhteenveto.
Liittynyt:
27.8.2017 11:21
Re: Antzan turailut.. miten moottoripyöristä tuli elämäntyyl

ViestiKirjoittanut suzukimään » 6.9.2017 17:30

Kesällä 2017 alkoi kaikki kilkkeet ja hilppet olla kasassa joten saatoin kieli keskellä suuta alkaa kasata tätä projektia josta joku tokaisi " että se ei tule koskaan valmiiksi" .
Nämä sanat mielessäni katteiden asennus aloitettiin sivukatteista jotka tiesin helpoiksi koska ne olivat ainoat ehjät katteet eivätkä vaatineet muutakuin tuoreen pinnan.
Kuva

Eteenpäin mennessä kasausjärjestys oli seuraava: alakatteet ( vaativat aika paljon viilamistta sekä hiomista reilun lasikuiden jälkeen), yläkate, pleksi, peilit, vilkut ja keskimmäiset sivukatteet. Yläkate istui mainiosti paikalleen vaikka sitä oli korjattu todella reippaasti, vasemman peilin kiinnitysreikiä piti suurentaa sekä toisen vilkun aukko vaati niin ikään viimeistelyä Kaikki ruuvit jätin ensiksi löysällä, kiristäen kaikki tasaisesti vasta kun kaikki tuntui jokseenkin istuvan. Hymy oli herkässä kun palikat löysivät paikkansa

Kuva

Kuva

Kuva
Liittynyt:
18.7.2017 21:29
Re: Antzan turailut.. miten moottoripyöristä tuli elämäntyyl

ViestiKirjoittanut SSA » 7.9.2017 13:32

Hyvän näköstä hommailua!! Laita kuvia facebookkiin SSA MotorSportin sivuille nii tulee lisää yleisöä!
https://www.facebook.com/SSASAMU/?ref=bookmarks#
Liittynyt:
27.8.2017 11:21
Re: Antzan turailut.. miten moottoripyöristä tuli elämäntyyl

ViestiKirjoittanut suzukimään » 8.9.2017 13:13

SSA kirjoitti:Hyvän näköstä hommailua!! Laita kuvia facebookkiin SSA MotorSportin sivuille nii tulee lisää yleisöä!
https://www.facebook.com/SSASAMU/?ref=bookmarks#



Kiitoksia kehuista. Laitan kuvia tuonne motosportin sivuille ihmeteltäväksi ;)
Liittynyt:
27.8.2017 11:21
Re: Antzan turailut.. miten moottoripyöristä tuli elämäntyyl

ViestiKirjoittanut suzukimään » 15.9.2017 10:29

Otetaanpa tähän väliin kevyempi "projekti" eli juttua vuoden 2000 Banditista joka tuli vaihtokaupan yhteydessä.

Kuva

Ensvaikutelma pyörästä ei ollut mitenkään kaksinen sillä se oli todella likainen eikä ollut pesuharjaa saanut pitkään aikaan saatika vahaa. Kaikki vaikutti ehjältä, ainoat muutokset minivilkut sekä lyhennyt vakiovaimennin. Ajossa pyörä yllätti totaalisesti sillä se on pirun hyvä ajaa. Osaltaan asiaan vaikuttaa vähäinen ajomäärä 36 000 km sekä koskemattomuusa, kaikki toimii kuin uutena ei välystä missään.

Kotiin päästyä aloitin perusteellisen pesun ruiskuttamalla pintaan liuotinpesuaineen, esipesu painepesurilla , harjausta, huuhtelu ja kuivaus. Pintojen tarkastelu osoitti sen että mopoa oli säilytetty maalaamon nurkassa sillä kaikkialle oli laskeutunut valkoinen maalipöly. Ankaralla puleraamisella pinnasta tuli kuin uusi lukuunottamatta tankkia joka oli jossain vaiheesa vaihdettu ja maalattu hiukan huonosti. Viimeistelin pinnat vahakerroksella ja kuvat puhuvat puolestaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Pyörä melko messevässä kunnossa ollakseen 17-vee, eikö? Tuosa jäi vielä tankki fixaamatta mutta hoidin sen pari päivää myöhemmin vesihionnalla ja myllytyskoneella.

Kuva

Kuva

Säästyipä maalaamiselta ja hyvä näin.

En tiedä jotain hyvin pientä ulkonäkömuutosta tekisi mieli tehdä mutta taas toisaalta tää on aika hieno näinkin. Jos jollain on ehdotuksia niin saa heittää :roll: siis hyvin pieniä muutoksia jotka saa helposti palautettua tehtaan asuun...


Auto kuvia