Rossoneri kirjoitti:Jos on tarkotus joskus myydäkin, niin eniten mua mietityttäis minkä verran joku tästä maksaa esim. 3 vuoden ikäisenä, jos akkuremppa on edessä parin vuoden sisään, kun nehän ei kai ihan halpoja ole. Toki se lienee viiden vuoden kuluttua aika paljon halvempi kuin tänään, mutta jos ja kun kehitys on tosi nopeeta, herää kysymys ostaako kukaan silloin enää vanhaa vehjettä?
Tuotakin aspektia on tullut mietittyä. Tosin en lähde sitä liian pitkälle murehtimaan taikka spekuloimaan, koska aikaisempaa kokemusta kenelläkään muulla valmistajalla ei ole isommasta sähköpyöräfleetistä katukäytössä.
Käytettyjen markkina ja pyörän arvo tulee määräytymään varmasti kappalemäärällä. Myös ajanmittaan arvo "realisoituu" varmasti. Itse voisin ajatella pitäväni pyörää hyvin pitkällekkin, jos tarpeisiin pyörän suhteen ei tule muutoksia.
Käytettyjen markkinan kasvaessa lunaripyöristä ja kierrätysosista tulee varmasti oma sivubisneksensä, josta luulisin myös luulisi varaosia löytyvän mailmanlaajuisesti. Paljon arvokkaita osia ja raaka-aineita akustosta löytyy, joten sitä tuskin kukaan täysjärkinen dumppaa ongelman edetessä moottoritien levähdyspaikoille.
Epäilen, että Suomen ajokauden pituus suhteutettuna harrastukseen menevän rahamäärän (korttiuudistusekoilua unohtamatta) takia pyöriä ruvettaisiin yhtäkkiä myymään niinpaljon, että käytettyjen markkina kyseisen merkin puolesta kasvaisi liian suureksi parinvuoden sisään.
Myös käytetyn pyörän ostaja ylensä ajattelee, että vastaako pyörä omia tarpeita. Akkumoduleita voi vaihtaa yksi kerrallaankin ja niitä on pyörässä yhteensä seitsemän kappaletta (vaihto edellyttää diagnostiikkakittiä ja ammattipätevyyttä). Tosin akusto on suunniteltu kestämään koko pyörän eliniän.
"Battery Life : 1,500 cycles (approx.100,000 miles) to 80% initial capacity"
Eli noin 160 000 kilometrin sisään mahtuu monenlaisia tilanteita ja omistajia. Kuinka usein edes näkee polttomoottoripyörää jolla on ajettu yli 100 000 km? 80% toimintasädet alkuperäisestä on vielä omasta mielestä riittävä taajamapyörittelyyn ja työmatkoihinkin.
Ohjauselektroniikka ja digitaalinen huoltokirja pitää pyörästä hyvää huolta. Tehdas pysyy myös näin hyvin perillä mitä tietyn runkonumeron historiaan kuuluu. Akusto on muutenkin pyörän sydän, niin siihen pakostikkin kiinnittää huomiota omistamisen aikana. Ihan sama polttomoottoreissakin jos laiminlyöt huoltoa ja ylläpitoa, niin se yleensä tuntuu kukkarossa. Pyöriä myös vaihdetaan tiuhaan tahtiin ja harrastus on suhtellisen kallis, joten siinä täysillä pysyminen helpottuu ainakin omalta kohdalta hieman, kun bensakulut siitä otetaan pois ja rekisteriotteen huipputeho on suhteessa käytettävyyteen jatkuvasti läsnä.
Sähkömopoilun ilosanomaa levittämässä jo vuodesta 2011.
viewtopic.php?f=42&t=86582viewtopic.php?f=5&t=86762