R1 -98

Sergey_Sarana
Pyörä:
R1
Paikkakunta:
paimio
Liittynyt:
14.4.2005 23:31
R1 -98

ViestiKirjoittanut Sergey_Sarana » 26.4.2010 8:40

Fazeri lähti ja tilalle piti saada jotain uutta. Ykkösvaihtoehtona tietysti oli nakupyörä, sellaiseen kun oli vuoden aikana ehtinyt jo tykästyä ketteryyden ja ulkonäön takia. Sopivaa vaihtoehtoa ei omaan budjettiin kuitenkaan mahtunut, mielessä kun oli ehdottomasti isompi pyörä kuin edellinen ja kawan zetoja pyörii kylillä jo muutenkin aivan liikaa. Pitää siis lykätä nakun ostoa nyt ainakin hetkeksi.

Kun mieleiseen nakuun ei ollut varaa niin jäljelle jäi vaihtoehdoista ainoastaan kyykky. Ehdokkaina olivat mm. Suzuki GSX-R 750cc/1000cc, Honda CBR 929 Blade ja Yamaha YZF-R1. Yamahaa olin ennen ajanut, muista ei ollut ajokokemusta metriäkään, liekö kyseinen seikka vaikuttanut lopputulokseen...

Kuva

Tallintäytteeksi siis tuli R1, vuosimallia -98 ja maapalloa kierrettynä jo vajaat 59 000km. Ulkoisesti pyörä on silti melko hyvässä kunnossa. Ei suurempia naarmuja tai halkeamia katteissa ja maalikin pitänyt värinsä aika hyvin. Käytän pyörän vielä huollossa ennen kuin ajokausi kunnolla alkaa, viimeisestä koneen avaamisesta kun ei edellisellä omistajalla ollut tarkempaa tietoa. Penkityskin voisi jossain määrin kiinnostaa, osaakohan joku foorumilta sanoa paljonko tällaisesta suurinpiirtein pitäisi takarenkaalta kunnossa ollessaan irrota?

Jotain pieniä muutoksiakin on jo mielessä. Kuskille tarvitsisi pyörän väritykseen paremmin sopivan nahkatakin ja pyörään mielessä on ollut ainakin tuplakuplapleksi sekä ducktail. Varmaan jotain muutakin pientä on tulossa, kunhan rahatilanne hiukan antaa periksi.

Kuva

Lisää kuvia ja päivitystä luvassa taas kun ajokausi kunnolla pääsee alkamaan. Hyviä kilometrejä kaikille!
SMRacing
Pyörä:
Kawasaki ZX12R B1
Paikkakunta:
Lapinlahti
Liittynyt:
21.1.2005 23:30

ViestiKirjoittanut SMRacing » 26.4.2010 10:08

Vakiokunnossa pitäs irrota "keskiverto" penkissä 125-130hp välille renkaalta. Optimistisessa esim. Prätkäpajan penkissä +135hp.


http://www.sportrider.com/weights_measu ... amaha.html


Tuolta esimerkiksi saa vähän osviittaa niistä vakiopyörän mitatuista tehoista. Onkos tossa kokoputkisto vai pelkkä slipari? Kokoputkistolla ja suutinsarjalla +5-10hp.
Sergey_Sarana
Pyörä:
R1
Paikkakunta:
paimio
Liittynyt:
14.4.2005 23:31

ViestiKirjoittanut Sergey_Sarana » 26.4.2010 12:12

Pelkkä Micronin slipari + suuttimet. Salon MP-asennuksen penkkiä kohtaan ainakin luottoa itseltä löytyy. Fazerista lähti vajaat 98hp takarenkaalta slipareilla, pc:lla + säädöillä ja pari eri kavereiden zetaa antanut samoilla lisäyksillä +-105hp takaselta.

Mutta tosiaan täytyy nyt ihan ensiksi tehdä pientä yleishuoltoa, sen jälkeen katsomaan mitä lukemia saadaan. Jotain tuonne 130hp:n paikkeille olisin itsekin veikkaillut.

Ja niin, huomasin muuten et sulta löytyy tuo 750cc ruiskukikseri, joka itsellänikin oli kakkosvaihtoehtona. Onko hyvä pyörä ajaa? Itse ainakin huomannut ekojen satojen kilometrien aikana rykkösellä, että meno on kuin junaa ajaisi, kankeaa kuin mikä. Toki kuskillakin voi olla osansa asiaan... :D

Mutta kai siihenkin tottuu.
SMRacing
Pyörä:
Kawasaki ZX12R B1
Paikkakunta:
Lapinlahti
Liittynyt:
21.1.2005 23:30

ViestiKirjoittanut SMRacing » 26.4.2010 12:58

No onhan nämä minun mielestä ihan ketteriä ja hyviä ajaa. Ehkä voisi suoralla tiellä olla hiukan vakaampi, mutta ohjausiskari rauhoittaa käytöstä ihan hyvin. Mutkaan taittuu kyllä todella mukavasti. Kuivapainoksi Suzuki ilmoittaa 166kg(joka tietysti alakanttiin), ja sportrider.comin mittauksien mukaan 426lbs märkäpaino, eli 193kg. 20lbs kevyempi kuin 08 750. Varmaan mutkaominaisuudet pitkälti ton keveyden ansiota, joskin sekin on suhteellinen käsite. Nyt jo toinen tän mallin gixeri omistuksessa, tuskin olisin ostanut jos en olisi ko. mallista ajossa tykännyt. 02 R1 oli harkinnassa, mutta päädyin kuitenkin vielä Suzukiin. Ajoasento nyt on jo 180cm kaverille aika huono, polvikulma todella tiukka ja paino käsillä. Siihen tosin tottuu, jos on Suzukilla vähänkään ajanut. Mutkapätkällä todella mukavia pelejä, katuominaisuuksissa noin yleensä en usko pärjäävän aikaisilleen ns. openclass pyörille esim. R1, Zx9R, cbr 929RR jne., pienemmän iskutilavuuden ja tiukemman ajoasennon vuoksi, joskin sekin on makuasia. Suorituskyky on hyvä: 750 gsx-r oli nopein radalla esim. masterbikessa 2000 ja 2002. 0-200km/h 8s, varttimaili 10,2s, todellinen huippu 280km/h. Eli vakiopyöristä ihan lähellä kärkeä. Mittariin ajoin edellisellä 297, ja kiihtyi vielä. Eli yhteenvetona voisi sanoa, että fun factor on kohdillaan mutta ehkä ei kuitenkaan mukavimmasta päästä katuajossa. 00-02 tolla pyörämallilla ajettiin SBK:ia, ja tuo racereplica henki tuntuu noissa pyörissä. Kuitenkin yhdeltä istumalta ajanut 500km pätkänkin(lukuunottamatta tankkaustaukoja), jotta kyllä noilla matkaakin tekee. Katuajossa kyllä kiihtyy riittävästi jo niillä 4-5t kierroksilla, mutta jos oikeasti lujaa pitää päästä niin rpm-viisari oltava 10t yläpuolella.

Voihan se nakun jälkeen tuntua kyykky kankealta, mutta kyllähän ton R1 pitäis ihan hyvin taipua mutkiin. Veikkaan että pari tankillista ajoa, niin pyörä "sopii käteen" jo ihan eri hyvin. 98-02 R1 pitkäiskuinen moottori kyllä lienee katuajoon sieltä mukavimmasta päästä, kun tehoa on paljon heti alakierroksilta asti. Tuulensuoja/kate noissa R1 ei ole kovin hyvä, siitä miinusta katuajossa. Itse tykkään eniten ajossa juurikin näistä 140-150hp sporteista, tehoa on paljon, mutta sen pystyy vielä melko helposti hyödyntämään. Esim. uusissa kilosporteissa on 95% kuskeille aivan liikaa tehoa painoon/pyörän runkogeometriaan nähden, ja niitä ei sitten saa puoliakaan hyödynnettyä. Kaverilla on -98 R1 ja sillä ainakin toiminut 1,5kesää ongelmitta. Kakkosvaihteen ratas taitaa olla se tyyppivika, jos ei ole korjattu/vaihdettu ikinä.

Edit: Niin ja varmasti mikä tahansa kyykky/sportti tuntuu kankealta junalta, jos on ajellut vaan kaupunkirallia ja hitaita maantiepätkiä. Sporttipyörien ajo-ominaisuudet oikeestaan tulevat vasta tuolla 120km/h jälkeen esille, jos on vetänyt jotakin suht loivamutkaista pätkää vähän kovemalla vauhdilla, on varmasti tuntenut sen kuinka pyörän käytös muuttuu vakaammaksi ja taittuukin hyvin kevyesti mutkaan. Melkosia kivirekiähän noi on alustaltaan, eli pienessä nopeudessa ei jousitus/iskunvaimennus toimi kunnolla. Samaten risteyksissä ja kaupungissa ovat kankean olosia sillon kun joutuu tangolla kääntämään. Nakupyörä tuntuu kevyemmältä käsitellä pystymmän ajoasennon vuoksi varsinkin kaupungissa, mutta ei se mutkapätkällä enään taitu sen paremmin kuin kyykkäri. On muuten hienossa kunnossa noin ulkoapäin ainakin tämä r1 12v vanhaksi pyöräksi.
Viimeksi muokannut SMRacing päivämäärä 26.4.2010 17:16, muokattu yhteensä 1 kerran
Tomppo92
Pyörä:
Husaberg FS 650e
Paikkakunta:
Äänekoski,Liimattalacity
Liittynyt:
10.3.2008 22:01

ViestiKirjoittanut Tomppo92 » 26.4.2010 16:32

Siisti peli ja ikäisekseen todella hyvässä kunnossa. Jos ei tosissaan tietoa millon konetta availtu viimeksi niin kannattaa viedä huoltoon tai katsoa itse perus jutut. ;)
Vois kait sitä jarruttaa, jos ois jarrut millä jarruttaa!
Sergey_Sarana
Pyörä:
R1
Paikkakunta:
paimio
Liittynyt:
14.4.2005 23:31

ViestiKirjoittanut Sergey_Sarana » 26.4.2010 17:17

Kiitokset! Onhan tuo, vielä kun saa putsattua ja vahaa pintaan niin A vot!

Varmasti tuohon kankeuteen tottuu, tosiaan ehtinyt nyt päivän aikana ajamaan kuin rapiat 300km ja nekin suurin osa suoraa tietää. Toivottavasti ensi viikonlopulle sais vähän aurinkoakin niin pääsis harjoittelemaan mutkiin taittamista. :p
SMRacing
Pyörä:
Kawasaki ZX12R B1
Paikkakunta:
Lapinlahti
Liittynyt:
21.1.2005 23:30

ViestiKirjoittanut SMRacing » 26.4.2010 17:20

Niin no venttiilinvälykset kannattaa tsekata ja säätää jos tarvetta. Eipä siinä paljon muuta tarvi tehdä, tietysti jos nokkaketju ääntää niin kiristin vaihtoon. Itseäni on hämmästyttänyt monien pyörien omistajat, myyvät pyörää eikä ole mitään tietoa millon viimeksi tuollaiset perushuollot on tehty.
RKoira
Pyörä:
690smc
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.4.2008 14:38

ViestiKirjoittanut RKoira » 26.4.2010 20:02

On kyllä komea peli 12-vuotiaaksi! Eikä 59000km kuulosta kovin pahalta tuon ikäiselle?
-_Joonas_-
Liittynyt:
3.1.2007 20:07

ViestiKirjoittanut -_Joonas_- » 26.4.2010 20:08

Rykkönen on kyllä tuon ajan pyöristä ehdottomasti ajattomimman näköinen. Paikallisessa mp liikkeessä katoin samanlaisa rykköstä oli vaan sininen, niin ei pahasti pistä silmään uusimpienkaan kyykkyjen joukosta. :P
Sergey_Sarana
Pyörä:
R1
Paikkakunta:
paimio
Liittynyt:
14.4.2005 23:31

ViestiKirjoittanut Sergey_Sarana » 26.4.2010 21:07

Eihän tuo kilometrimäärä mikään mahdoton ole, jos vain on pidetty huolta. Tästä yksilöstä nyt en takuuseen voi mennä, mutta kaikki nyt tuntuu ainakin pelaavan niinkuin pitääkin. Jopa paljon manattu vaihteisto tuntuu olevan kunnossa. Vaihteet eivät pompi vapaalle kovemmissakaan kiihdytyksissä.

Yksi suurimmista tekijöistä, miksi rykkösen valitsin, oli juuri tuo ajaton ulkonäkö. Omaan silmään jopa 4-5 vuotta uudemmat kikserit ovat "vanhemman näköisiä". Ja sitten jos vertaa muihin 90-luvun lopun sportteihin niin eroa on jo kuin yöllä ja päivällä. Näin siis ainakin omasta mielestä. :D
Spine^
Pyörä:
Työsuhde.
Paikkakunta:
Aurinkolahti
Liittynyt:
2.11.2002 0:52

ViestiKirjoittanut Spine^ » 26.4.2010 22:23

olihan tuo ykköskoppanen rykönen esiteltyään jotain AIVAN MULLISTAVAA verrattuna totuttuihin sporttipyöriin. suorituskyvyltään,ulkonäöltään,kooltaan yms.

kaikinpuolin siisti peli, hakkaa ulkonäöltä monet tämänkin päivän sportit..

ja tuossa vielä pienenä porkkanana että JOS noi kuljetusmuovit alkaa jossainvaiheessa masentaa, niin tuonmallin rykösessä on hyvänmallinen runko+siisti kone ja vakioperä mikäli haluaa hieman erilaista muokata ;)

mutta melkeempä antaisin todellisen klassikon kukkia just tuollaisenaan. ;)
hyötysähkö
Pyörä:
510 & 450
Paikkakunta:
Kotka / KSNK
Liittynyt:
1.11.2004 22:01

ViestiKirjoittanut hyötysähkö » 28.4.2010 9:18

Erikoisisot ropsit tosta väritysksestä, Ihan sikana runkkua enemmän tossa kun sinivalko värissä.
" elämä alkaa 2‰ "
Sergey_Sarana
Pyörä:
R1
Paikkakunta:
paimio
Liittynyt:
14.4.2005 23:31

ViestiKirjoittanut Sergey_Sarana » 28.4.2010 10:45

Kiitokset! Omaa silmää myös miellyttää juuri tämän mallin puna-valko -yhdistelmä enemmän kuin esim. vuotta uudemman samainen väritys. Tiedä mistä johtuu, jotai siinä vain on... :P

Sitten asiaan, osaisikohan joku neuvoa mistä kannattaisi lähteä metsästämään ducktailia tähän? Sitä ihan alkuperäistä, ei mitään racing-kilkkeitä. Tuplakuplapleksin jo oikeastaan löysinkin, mietityttää vain onko tumma savu oikea valinta. Mistään oikein kuvaakaan vastaavasta fillarista tummalla savupleksillä silmiin osunut. Muina vaihtoehtoina voisi sitten olla vaalea savu tai satiinin (?) valkoinen. Tuollaisia nettiä selatessa silmiin ainakin osui, kuten myös paljon muuta kivaa, jos vain rahatilanne... :D
Sergey_Sarana
Pyörä:
R1
Paikkakunta:
paimio
Liittynyt:
14.4.2005 23:31

ViestiKirjoittanut Sergey_Sarana » 8.5.2010 23:19

Pyörä kävi keväthuollossa. Venttiilit ja nokkaketju tarkastettiin, kaasarit putsattiin ja uudet öljyt suodattimen kera laitettiin. Kone näytti olleen hyvässä kunnossa ikäisekseen. Nyt sitten vain kesää kohti :P

Kuva

Samalla pistettiin kuskille pyörän väreihin paremmin sopiva nahkatakki tilaukseen. Toivottavasti rantautuu pian.

Kilometrejä on nyt kertynyt abaut 500 ja pikkuhiljaa alkaa tottua kyykkyyn. Mutkiin taittuu jo ihan kivasti ja ainut ongelma onkin oikeastaan suorat - vauhti tuntuu toisinaan karkaavan vähän huomaamatta "käsistä". :D
Sudee
Pyörä:
-tön
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
7.11.2008 20:35

ViestiKirjoittanut Sudee » 9.5.2010 11:03

Ei juma, että on nätti pärrä. ;)
Aerox/Nitro osia