Jawa 350/640 '01 (50 000km 12.10.2014)

specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 31.8.2008 18:54

Ehkä olisi kokilailla fiksumpi jättää läpät laittamatta ja iskisi vain 28mm flatslide mikunin kiinni. Tulisi koneeseen vähän tasaisempi käynti ja voiman ulostulo veikkaisin. Eikä tarvitsisi puuttua tuorevoiteluun tai imusarjaan....
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 31.8.2008 18:59

Siinä tapauksessa kannattaa laittaa molemmat :)!
Ketuttaa se tärinä, suzukissa mitään värinöitä ja jawassa ihan sikamaiset, on siihen joku syy löydyttävä kun kerta kumpaisessakin on nyt sama sytkä.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 31.8.2008 19:28

Koita nyt ensin ihan vaan seuraavaa: Mottorin ylin kiinnityspultti 8mm kierretangoksi ja ympärille kumiholkki, 5 pykälää isompi suutin sekä läpivirtausvaimentimet. Noilla kikoilla minulla on ihan siedettävissä rajoissa tärinät.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 31.8.2008 19:43

Paljon olisi tekemistä. Kun olisi itsellä kunnon paja missä väkertää niin voisikin tulla aika peli jawasta. Mistäköhän mahtaa noin pohjimmiltaan johtua jawan matalat tehot?
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 31.8.2008 20:13

Minä taas olen todennut myös sen, että kun sille modifioinnin tielle lähtee, ei sille loppua tahdo tulla. Sitä vaan meinaan, että kannattaa jättää kaikkein villeimmät viritykset laittamatta käyttöpyörään, muuten siitä tuleekin ykskaks ikuisuusprojekti. ;)

Ne matalat tehot johtunee lähinnä siitä järkyttävän raskaasta kampikoneistosta. Oikeastaan kaikki moottorin pyörivät osat painavat aivan tolkuttomasto kuutioihin nähden. On siinä varmaankin myös lyhyet aukkojen ajoitukset. Se on kaikilta osin vahvasti ylimitoitettu kone. Toisaalta se taas aiheuttaa sen, että tuo on yksi kestävimmistä 2t koneista mp-käytössä.

Minusta tuossa on matkailukäyttöön aivan riittävästi puhtia. Ei se kyllä äkkiä sitä nopeutta ota, mutta pitää sen sitten mukavasti verrattain pienillä kierroksilla. Se on aika paljon asenteesta kiinni, että paljon sitä tehoa kaipaa. Minulle riittää se, että pystyy mukavasti pitämään 110km/h matkavauhtia sekä saa sovitettua motarinrampilta vauhdin muuhun liikenteeseen. Ei tarvi ranteiden venyä. Sitä varten on sitten tuo Kawa(jos siitäkään voi niin sanoa). :D
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 31.8.2008 20:34

Lähinnä sitä tarkoitan, että meinaa kyllä kuumalla kelillä puutua pahasti ylämäkiin yli satkun vauhdissa. Sitten ohitukset ovat aika tuskallisia. Toki jos matkustaa rauhalliseen tahtiin, ei ongelmia juurikaan tuon kanssa ole. Niin enkä minä mitenkään tehon perässä juokse noin yleensä, enhän ajaisi näillä kirpuilla jos niin olisi :) Kerran kun päässy maistamaan 1000cc kyykkyä, tietää mitä teho on. Ei se niin hienoa ollut, että sen perusteella pyöräni valitsisin.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 31.8.2008 21:41

Se on kyllä totta, että jos yli +25c lämpötilassa ajaa kymmeniä kilometrejä 110km/h+ nopeutta, niin alkaa ikäänkuin "kaasuvaijeri venyä" eli joutuu kääntämään kaasua enemmän. Oikeastaan ei kannata hellekelillä pitää välttämättä pitkiä aikoja yli 105km/h matkanopeutta. Kuitenkin siinä on se riski, että kuumenee liikaakin.

Tuo kone ei kuumene millään liikaa vaikka miten kuumassa, jos ajelee pienillä kierroksilla. Sitten vasta, kun on yli 4000rpm niin alkaa lämmöt kohoamaan. Jotkut väittää, että nämä vanhan malliset 2-tahdit kuumenee 95 bensalla enemmän, kun 98:lla. Tiedä sitten pitääkö paikkansa. Jos ensi kesänä tulee lähdettyä tuonne itärajan taa ajelemaan, niin siellä voisi kokeilla 92:sta. :) Sehän taitaa olla ohjekirjankin mukainen minimi oktaanilukema. ;)
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 1.9.2008 16:47

se ryssäbensa on muutenkin vähän erilaista. Voi olla että jawa lopettaa tärinät siihen paikkaan kun ryssäbensa alkaa virrata puhtaana suonissa.

Vähän se meinasi hävettää kun piikit veivät jawaa mennen tullen :D Viileänä jawa kyllä liikahti, mutta esim ryhmäajossa meinasi paukut loppua(ja loppuivatkin) aika selvästi. Joku 10hp lisää niin olisi oikein mosseva peli. Melkein jo joku 5hp riittäisi hienosti lisänä, olisihan se jo 25% lisää tehoa.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 1.9.2008 19:29

Niin se oktaanilukemahan nimenomaan vaikuttaa myös palamisen nopeuteen ja konehan on suunniteltu käymään tuolla 92:lla. ;) Voi tosiaan olla, että käy sillä näteimmin. :D Tai sitten sitä "ryssän punaista" eli 78okt lyijybensaa. :lol:

Jokatapauksessa kyllä ainakin tuossa minun Jawassa potkua tuntuu riittävän. Ainoa vaan, että nopeaa kaasun avausta se ei kestä, kun Jikovi vetää hetkellisesti seoksen liian laihalle. Imuääni vaan kovenee. :) Kaasun kun avaa kiihdyttäessä sitä mukaa, kun tulee varvia lisää, niin kiihtyy parhaiten(ja taloudellisimmin).
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 20.9.2008 18:51

Jooh kohta alkaa jo 15tkm lähentyä Jawan mittarissa. On toiminut loistavasti, kuten Jawalla on tapana. ;) Mukava ollut ajella nykysäädöillä siedettävillä tärinöillä ja maltillisella kulutuksella. Saisi nyt vaan tulla se viisumi, niin saisi vihdoin sitä itäbensaa tankkiin. :)

Meni vaan moottoritiellä irtoamaan vasemmasta läpihönkäpöntöstä päätyprikka. Enpä löytänyt mistään sopivalla sisähalhaisijalla olevaa tilalle, joten piti iskeä orkkispöntöt kiinni. Sitten alkoi aivan järkyttävät tärinät juuri siinä 3500-4000rpm. Meinasin tehdä örkkispöntöille "ohitusleikkauksen", eli kumpaankin kromipellin alle sopivankokoinen aukko rälläkällä. Sitten kumastakin strategisesti eniten ahdistava elementti pois ja hitsaten lappu takaisin päälle. Sitten vaan kromipelti päälle, eikä pitäsisi näkyä mitään jälkiä operaatiosta.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 20.9.2008 19:09

Ei välttämättä huono idea, pitäisiköhän suorittaa juuri tuo operaatio, olisi nopeasti tehty.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 20.9.2008 19:17

Kyllä varmasti kannattaa. Saat sinäkin edes vähän kierrosherkkyyttä Jawaasi ja pienemmät värinät. ;) Se kromipeltihän on poppareilla kiinni, joten sen saa helposti irrotettua ja laitettua takaisi. Jää kivasti hitsaussauma sinne alle piiloon. Sitten kikotin alkaa pitämään äänen, mutta ainahan maailmaan ääntä sopii. ;)
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 20.9.2008 19:21

Siinä kun on jo valmiiksi niin hiljaiset äänet :) Noh, saas nähä mitä tapahtuu. En ole saanut vielä aikaseksi edes niitä suuttimia :D
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 20.9.2008 19:42

Sitten älä vielä koske niihin pönttöihin, jos ei ole isompia suuttimia. Voipi tulla mäntävaurio vakiosuuttimilla, jos menee puuttumaan vaimentajiin. Tuohan on vakiona niin hiljainen peli, ettei tulpat korvissa tahdo edes kuulla onko käynnissäkään. :) Itse olen vakaasti sitä mieltä, että Jawassa pitää olla myös Jawan äänet. :P Hondat on sitten asia erikseen...
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 21.9.2008 21:43

No nyt on kirurgiset toimempiteet pöntöille tehty. Tuollaista näkymää sieltä löytyy: http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/35321

Kuvassa tosin olin jo ehtinyt tuhota sen välilevyn, mutta näkeepä ainakin mistä kohtaa se löytyy. Aika erikoinen ratkaisu Jawalta laittaa reikäputki+villat tuonne perään, vaikka koko vaimennin ei ole purettavissa ilman rälläkkää. Vanhassa 638 mallissa on sentään sisuskalut irrotettavissa yhden 6mm mutterin avauksella. No kuitenkin kannatti tuo homma. Nyt on voimat taas tallella. Äänet on entistäkin miehekkäämmät. :D
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015