Jawa 350/640 '01 (50 000km 12.10.2014)

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 21.1.2009 22:33

specialisti kirjoitti:...Seuraavaksi pitäis alkaa suunnittelemaan niitä värinävaimennettuja jalkatappeja. Tai suunnitelma on jo suhtkoht valmiina, mutta se toteutus....

Vinkki : http://www.timohapponen.net/kumi/
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 21.1.2009 22:49

Ihan mielenkiintoinen artikkeli! Tässä meikäläisen suunnitelmassa ei tosin tarvitse itse kumiosia valmistaa. Ainoastaan terästankoa, pehmeää kumiletkua, kaksi tarvike-kumityynyä ja kaksi latakanpätkää. Liian vaikea selittää tarkemmin, mutta kuva siitä tulee jahka saan toteutettua. :)
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 8.3.2009 21:16

Tänään tuli taas pitkästä aikaa Jawikkaa ropailtua. Tuli vaihdettua keulan öljyt sekä laitettua orkkis Jikovi takaisin. Senverran heikolta vaikutti Mikunin säätöihin saaminen(ei seosruuvia). Vaihdoin Jikoviin myöskin sen Simpaselta kesällä ostamani 65:sen "boosterisuuttimen"(70 oli kiinni). :) Kun kelikin oli hieno, niin tyrkkäsin pyörän ulos ja koekäyttelin sekä ajelin pihatiellä pikkuisen. Kone kävi todella nätisti ja vastasi kaasuun paljon terävämmin, kun on se pienempi "booster jet" kiinni. :) Melkeimpä alkoi "lieviä" "kahvakuumeen" oireita ilmetä, kun istui kevätauringossa pyörän päällä ja kuunteli tsekkiläistä moottorimusiikkia. :P Kohta ne tiet tuosta sulaa ja pääsee Jawailemaan(vaikka kausi varmaan aloitetaankin Kawalla). :P

Tarvike jalkatapit tuli jo hommattua, joten kohtapuoliin pitää alkaa väsätä niistä niitä värinättömämpiä versioita...
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 16.4.2009 21:48

Jawalla on tullut jo viikonpäivät ajeltua joku parisataa km. Tuo pienempi "econostat" suutin tuntuu parantaneen kaasuunvastaavuutta ja alavääntöä. Tosin vastaavasti rytkytys tuntui hiukan pahentuneen, mutta voi johtua viileistä keleistäkin. Kesäkuumalla tuntui yleensäkin rytkyttäneen vähiten. Omatekoiset jalkatapit tuntuivat myös vähentäneen häititseviä tärinöitä. Nyt ne ovat ihan siedettävällä tasolla. Kuvia tapeista voin yrittää ottaa viikonlopun aikana.

Ai että tuntui hyvältä ajella Jawalla pitkästä aikaa. :P Äänet on jotain sanoinkuvaamattoman kaunista musiikkia. :D Useampi peukalo nousi tien varressa, kun emännän kanssa kaupungilla kurvailtiin. :lol: Se on yksi niistä asioista joista Jawamies saa nauttia. :) Aina joku tulee juttelemaan huoltoasemalla jne...
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 14.9.2009 22:34

Eipä ole vähään aikaan tullut tännekään kirjoiteltua. :eek: Ajokausi lähestyy loppuaan ja Jawalla on ajettu reissu jos toinenkin. Kilometrejä kertynyt tähän mennessä vain 6tkm, sillä Honda on ollut ajossa kesäkuusta lähtien. Pidemmät reissut on silti heitetty tällä uskollisella palvelijalla. Mieleenpainuvimpana ehkäpä 800km itä-suomen viionloppukierros sekä päiväreissut venäjälle. Yhteensä neljä päiväreissua tuli tehtyä venäjälle kesän mittaan. Viimeisin juuri eilen. Venäjällä saa suomalainen jawakuski todella positiivisen vastaanoton. :) Paras kommentti tuli pikkukylässä eräältä vanhalta herralta paikallisen "supermarketin" pihalla: "Jawa, eta vot tehnika". :D Ensi kesänä voisi lähteä Jawikalla useammankin päivän reissulle johonkin laatokan karjalan suuntaan, sen verran tuli kesän aikana kipinää itämatkailuun.

Tekniikka on pelannut koko kauden täysin moiteettomasti. Kulutus on pyörinyt 4,3-6l/100km 2 päällä vaihtelevia nopeuksia ajaen. Kulutus pysyy alle 5l/100km, kunhan malttaa pitää matkanopeuden alle 100km/h. Tärinä on ollut ajoittain hyvin vähäistä ja ajoittain taas häiritsevää. Riippuen täysin lämpötilasta ja koneen "fiiliksistä". :) Kaiken kaikkiaan superluotettava ja hyvä peli ajaa. Jo kolme vuotta 640 Jawalla ajaneena voin vieläkin sanoa 23hp/33nm riittävän 2 päällä matkailuun. Eipä tunnu lisäteholle olevan tarvetta. Tämän pyörän aion pitää vielä monta monta vuotta....
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 16.9.2009 22:33

sisäänajettua tekniikkaa. Huoltovapaus on kyllä jawan parhaita puolia.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 10.2.2010 17:46

Jawa onkin päästänyt tänä talvena todella helpolla. ;) Huolto-ohjelmassa ei ole ollut mitään muuta, kun vaihteistoöljyn vaihto ja toisioketjun voitelu. Edellisenä talvena tuli uusittua kulutusosia siihen malliin, että nyt ei tarvitse uusia mitään.

Tutkin kuitenkin tallin perukoita ja löysin edellisen 640:sen mukana tulleen mukavankokoisen takaboxin: http://www.motot.net/galleria/g35321_jawa_350_640_01 Putsailin sen ja totesin olevan hyväkuntoinen, jotenka joutaa hyvin käyttöön alimittaisen Givin muoviboxin tilalle. Sopiipa reissutavarat sitten helpommin mukaan. Interiöörin meinasin sisustaa auton sisätiloihin/takapaksiin tarkoitetulla "karvamatolla". Sitä voisikin käydä varaosavolvosta vähän nyysimässä. :) Sitten täytyy tehdä tukeva pohjalevy boxille. Materiaalivaihtoehtoja pitää vielä tutkia...

Tulipa myös vietyä härveli ulos ja käytettyä vähän konetta lämpimäksi. Laakistahan se pärähti käymään syyskuusta asti seistyään. Seuraava käynnistys onkin sitten varmaan, kun keväällä alkaa ajokausi. Näillä lumimäärillä sitä saakin varmaan odotella pitkälle huhtikuulle....
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 14.3.2010 10:52

Jees. Eipä tarvinnut sitten laittaakaan sitä vanhaa lasikuituboxia. Jawaan siis löytyi Biltemasta 48l vetoinen takaboxi edukkaaseen 49,95€ hintaan: http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/35321 Kiinnitys systeemi samantyyppinen, kuin Givissä. Kaksi kypärää mahtuu sisään juuri ja juuri. Hinta-laatu suhde loistava! Helpottaa reissaamista kummasti.

Tuli sitten uusittua takarengaskin, kun vanhassa oli paikoin alle 1,5mm pintaa. Oli todella hyviä kokemuksia Mitasin H-06 4,00-18 piikki KMX:än takasena, joten sen tilasin Voimakoneelta orkkis 3,50-18 "nappularenkaan" tilalle. http://www.motot.net/galleria/showphoto ... oto/490912 Hieman korkeampi profiili, kun orkkiksessa joten taka-akselia ei saa ihan kokonaan eteen. Ei haittaa, koska ketjut ei jääneet liian tiukalle. Etulokaria täytyy taivuttaa seuraavaksi, kun pyörä on irti. Tuossa Mitasissa on muuten kulutuspintaa lähes sentti. :) Luulisi kestävän.

Ketjukin tuli rasvattua joten eikai tässä enää mitään kummempia tarvi ennen kauden alkua tehdä. Lumien sulamista odotellessa....
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 21.3.2010 22:45

Tuli sitä sitten kuitenkin lyhennettyä ne alkukäyrät ja tiivistettyä ne paremmin. MänTä:n mukaan pitäisi lisätä yläkierrosten terävyyttä. Ite veikkaan vaikutuksen näkyvän ehkä ainoastaan bensankulutuksessa. No eipä ainakaan putket enää vuoda. Kolme kierrosta alumiiniteippiä käyrän ja paisarin väliin riitti.

Vaimentimet ei olleet karstaantuneet juuri yhtään. Reilumpi kierrosten käyttäminen on siis auttanut. Nykyisin tulee vedettyä kierrokset välillä 5000rpm+ kiihdyttäessä. Ennen pidin yleensä alle 4500rpm ja silloin teki karstaa. Tuota reilumpaa kierrättämistä aion jatkaa tällä kaudellakin. Sitä kauden alkua tässä sormet syyhyten sitten odotellaan....
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 5.4.2010 21:04

Noniin tänään tuli sitten avattua Jawallakin ajokausi 2010. Tavoilleen uskollisesti pelasi jälleen moittettomasti, kun semmosen 50km lenkin heitin. Alkukäyrien tiivistys ei tuntunut vaikuttaneen muuten, kun äänien "siistiytymisenä". Mutta hyvä tuokin. N. 6kk tauon jälkeen tuntui uskomattoman hyvältä päästä römpöttelemään "työhevosella". :P Uusi korkeampi ja leveämpi Mitas H-06 takarengas toi vakautta kaarreajoon ja pidensi aavistuksen välityksiä. Ykkönen tuntuu entistäkin pidemmältä. :) Noo eipä tuo juurikaan haitanne. Ajokausi 2010 alkoi siis hyvissä merkeissä. Tästä on hyvä jatkaa.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Yufenau
Pyörä:
JAWA 350 Chopper 639-2/343 `00, Volvo 940 STW intercooler, 1 BAR about 200 hp
Paikkakunta:
Myllykoski
Liittynyt:
20.4.2010 20:27
JAWA ketjurasva ja vaihteistoöljy

ViestiKirjoittanut Yufenau » 21.4.2010 11:46

[quote="specialisti"]Noniin tänään tuli sitten avattua Jawallakin ajokausi 2010. Tavoilleen uskollisesti

Moro VIP ja muut JAWAan seonneet.
Ostin viimesyksynä -40 vuoden tauon jälkeen- JAWAn , nyt malli 350 Chopper 639-2/343 "Chopper" vm 2000, ajtteu 10 000km.
Kummalista on vaihteet "väärinpäin" ( vieläkin etsin ykköstä ylhäältä) ja nykyajan kotkotukset kuten levyjarru ja tuoreöljyvoitelu.
Ketjut on nyt kiristetty ohjeen mukaan ja puoliautomaattikytkin säädetty -siinä se oli.
Nyt kuitenkin lienee syytä vaihtaa vaihteistoöljy.
Kysymyksiä:

-Onko SHELL Spriax AX 80W-90 ok, tehdas suosittelee Spirax EP?
-Ennen "pestiin" vaihteisto huuhteluöjyllä, ajettiin lämpimäksi ja laskettiin pois; sitten uudet. Onko syytä tehdä nykyisinkin -kytkinlammellit eivät lienee enää korkkia eikä enää tule töhkää?
-onko vasemman posken joku alemmista ruuveista myös öljynpoistoproppu. Ei viitsisi irroitaa koko lohkoa.
-ketjurasvaksi suositelaan SHELL Retinax AT; minulla on Retinax A, kestääkö pintapainetta tämä laatu "A" ja onko muuten ok?

Utelen enemmänkin ( mm karstanpoisto) mutta tässä aluksi.
Mikä JAWAssa kiehtoo näin pitkän ajan jäkeen on se persoonallinen käyntiääni: Ei mun ikäiset äijät pihalla lehtiä harvoidessaan käännä päätä Harrikoille mutta Kaksitahtisen Laulu saa nillä niskan pyörimään hyrrän lailla!

BR kaikille // Yufenau / Espoo
Viimeksi muokannut Yufenau päivämäärä 1.9.2010 0:34, muokattu yhteensä 2 kertaa
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 21.4.2010 16:33

Minulla ei ole tullut vaihteistoöljyn mukana muuta kuin pientä metallisilppua. Lienee sisäänajon aiheuttamaa. Eli tuskin tarvitsee huuhtoa erikseen jos kuumasta koneesta laskee öljyt ulos. Itse olen käyttänyt vähän mitä sattuu lootaöljyjä ja laatikko toimii aina samalla tapaa.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 21.4.2010 21:41

Onneksi olkoon onnistuneesta pyörävalinnasta! Ei ole mitään väliä vaihteistoöljyllä, kunhan on 10w-80 viskositeetiltaan. Nämä pelit ei ole niin tarkkoja öljyistä tai polttoaineista. Koneen pohjassa alin proppu on vaihteistoöljyn tyhjennysproppu. Tarkistusproppu in kytkinkopassa vaihdepolkimen akselin alapuolella. Täytösmäärä on karvan vajaa lirta. Ja kuten MänTä jo totesi, ei tarvetta "huuhtelulle".

Karstanpoisto onnustuu helposti, mikäli Chopperissasi on alkuperäiset kromatut pakoputket. Otat vaan 6mm mutterin putkien päästä auki ja vedät sisuskalut ulos puhdistettavaksi. Helppo homma.

Ja äänethän näissä vehkeissä on musiikkia korville. Kääntää kyllä yli 50v ukkojen päät kun kaupungilla kurvailee. :) Jotkut katsoo kun olis ufon nähneet. :D Tänään tuli taas n.50km ajettua Jawalla. On se vaan hyvä peli! :P
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 17.6.2010 10:12

Tuli sitten männä viikonloppuna käytyä Jawalla Muuramessa Jawasakkiajoissa. Hyvä reissu muuten mutta sää ei "ihan" suosinut. Menomatkalla tuli ajettua tosi upeaa ennen ajamatonta reittiä Asikkala-Sysmä-Luhanka-Korpilahti. Yhdessä alamäessä ennen Korpilahtea mentiin pintakaasulla 140km/h. :lol:

Piristysruiske oli ehdottomasti kolmen slovakialaisen tyypin tuli paikalle AJAMALLA 40 ja 50-luvun Perak Jawoilla. :) Hassu yhteensattuma oli myöskin se, että minun youtube videoiden ansiosta olivat innostuneet Suomen reissusta. :P 1890km suuntaansa oli heillä matkaa. Ei liene epäselvää keille pisimmän matkan palkinto meni. ;)

Todella paljon kuvia Jawasakkiajoista läytyy täältä: http://crnd.kuvat.fi/kuvat/Jawasakkiajot+2010/

Ensi viikonloppuna onkin sitten MZ-ajojen vuoro. Sinne siis Mitsillä.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Yufenau
Pyörä:
JAWA 350 Chopper 639-2/343 `00, Volvo 940 STW intercooler, 1 BAR about 200 hp
Paikkakunta:
Myllykoski
Liittynyt:
20.4.2010 20:27

ViestiKirjoittanut Yufenau » 2.7.2010 15:08

specialisti kirjoitti:Onneksi olkoon onnistuneesta pyörävalinnasta! Ei ole mitään väliä vaihteistoöljyllä, kunhan on 10w-80 viskositeetiltaan. Nämä pelit ei ole niin tarkkoja öljyistä tai polttoaineista. Koneen pohjassa alin proppu on vaihteistoöljyn tyhjennysproppu. Tarkistusproppu in kytkinkopassa vaihdepolkimen akselin alapuolella. Täytösmäärä on karvan vajaa lirta. Ja kuten MänTä jo totesi, ei tarvetta "huuhtelulle".

Karstanpoisto onnustuu helposti, mikäli Chopperissasi on alkuperäiset kromatut pakoputket. Otat vaan 6mm mutterin putkien päästä auki ja vedät sisuskalut ulos puhdistettavaksi. Helppo homma.

Ja äänethän näissä vehkeissä on musiikkia korville. Kääntää kyllä yli 50v ukkojen päät kun kaupungilla kurvailee. :) Jotkut katsoo kun olis ufon nähneet. :D Tänään tuli taas n.50km ajettua Jawalla. On se vaan hyvä peli! :P


>>
Kiitos vastauksista Specialsiti & MänTä

Löytyihän se poistotulppa!
2200 km on tullut väännettyä eli työmatkat 2 x 15 km ja kaikki mahdolliset siviiliajot. Lähtökynnys on helppo ja Volvo 940 Turbo IC ( 0.9 bar: 190 hp) Farmari on saanut seisoa kun 40 kg multasäkkikin kulkee nätisti verkkomustekalalla kiinnitettynä.
Alyttömän varma peli voiteluautomaatteineen ja kärjettöminen sytytyksineen, ja kaikki ylimitoitettu Volvon malliin.

Nyt viikonloppuna tarkistan onko ketjun painuma pysynyt sen 30 mm ja laitanpa rasvaa jos vaikuttaa kuivalta. Mikä on muuten kätevin rasvaustapa? Itse löysään ylimmäistä haitaria, supistan sitä, mätän lastalla ketjun päälle noin 1/2 kahvilusikkaa, pyöräytän takapyörää, jne jne.

Korjausopas neuvoo iroittamaan vaimentimen SIVUILTA ruuvit, eikä sitä päätymutteria?
Olen nyt ajanut n. 1000 km synteettisellä ja stiplut rekkarissa ovat vähentyneet mutta luulen että ylöspäin nostettujen ämyreitten takia sinne on kertynyt töhkää joka roiskuu. Ajatteli pusata haulikon rasssin tapaisen jolla kaivelen käyristä moskan pois. itse vaimenniosasta lähtenee skrabaamalla, ennen myös poltettin puhallulampulla! Autaneeko liotus myös?

Etujarrupalat vaihdettu ja uudet DOT 5 jarrunesteet. Liekö alkuperäiset nesteet vuodelta 2000 mutta kamalan väristä ja sakkaista; jarru rupesi jo jumimaan. En vaihtanut kumeja tms, vaan verryttelin jarrumäntiä sisään ja ulos apuna jarrulevyn paksuinen Al -levy kunnes herkistyivät. Ehkä teen erikostyökalun jolla voi iroittelematta tehdä tuon muuman kerran kesässä -jarrut ovat vauhdin surma.

Käyntinopeusmittarin vaijeri katkesi ja Simpaselta sekin uutena ja samalla voitelin myös nopeusmittarin vaijerin tippakannulla SAE 30W koska kovin kuiva oli tuo katkennut pätkä.

Automaattikytkin säädettänee niin että ruuvista niin että arvoitu välys jotain 0.2 mm ja jos liian löysää kahvassa niin vaijerissäädöllä vähän kiristää. Näin ymmärsin sakasankielisestä tuhruisesta korjausoppaasta.

VAPE -vai mikä se on- toimii ok mutta mittariston lampujen kantoja jouduin vahvistamaan epoxilla; kovin hentoista työtä. Lataukseen liittyy ongelma: pöljyttäni (miun vika...miun vika!) lipsahti hetken akku väärinpäin (sulake ei palanut!) mutta nyt ei latauksen merkkivalo enää syty. Lataus kuitenkin on kunnossa koska jännite nousee max 14.5 Volttia, joten ei kai sitten diodivikaa vaan onkohan takavirtarele tms jumissa, ken tietää tästä?
Kytkentakaavio serbokrotiaksi on ihan onneton eikä aukene minulle.

Sähköpuolella nyt lisänä oikeanpuoleisessa kaatumaraudan yläputkessä nätisti Biteman sytkäriliitin narttu, kiinnitin Bauhausin kumi/teräs 22 mm putkistoklemmalla. Värit kohdallaan koska mustaa ja kromia. Tästä lähtee sähköt GPS:lle, kännykän lataukseen ym.
Tuli niin nätti että otan siitä kuvan vihjeeksi muillekin.

Lisäksi Stormilta tuli ostettua tulpan alle kiristettävä bimetallianturi ja varsinainen lämpömittari.
Olen saanut nousemaan 120 deg C asti näillä keleillä (hanaa annettu!) ja varaa on koska hälyttävä raja lienee 160 C ja 180 C taitaa jo öljykalvo palaa...
Asennus ei ehkä ihan turha koska voiteluhäiriö tms tulee näin tunnistettua -mukana on aina 1 dl 2-tahtiöljyä varalla bensaan sekoitettavaksi.
Dokumentoin nuo kummatkin sähkömuutokset, mm lämpöanturin liitimessä on brobleemi joka täytyy fixata, ym.

kommunikaatio: Ostin Claes Ohlosonin kuulokkeet-mikki-tangentti (PTT) yhdistelmän jonka virittelin kypärään ja ajohanskaan, puhelin on jossain taskussa, tangentti ajohanskan sisällä. Mitään ei tarvitse irroittaa pyörästä!
Neuvoisin ostamaan samalla sarjaan sopiva PMR puhelimen koska sovittelu omaan vanhaan TwinCom 3000 puhelimeen kysyi hermoja, vaati paperia, tupakkaa ja kopan kaljaa.
Koko yhdistelmä vaatii virittelyä ja julkaisen omat ratkaisuni myöhemmin. Konsepti vaikuttaa kuitenkin ihan hyvältä.

Tärinät alkavat noin 100 km/h ja kierrokset vähän yli 4000 RPM mutta tuntuvat vain jalkatapeissa.
Olen jo hankkinut järeät ja painavat pultit jotka päälystän kumiletkulla ja tämä silikonimassan kanssa tappien sisälle, siis ihan Harrikkamiesten tapaan. Kun tulee painoa vipuvarren päähän liekö värinän taajuus laskee tai jopa tämä viritys dumppaa amplitudia alemmaksi tai jopa poistaa, kerron tästä myöhemmin.

Jätäntänjutuntähän...en taida ehtiä tapaamisiin muttä Hyvät Kesän jatkot ja palataan näihin virittelyihin.
// Yufenau