Yamaha RD 350 '85

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 13.3.2008 17:01

Georg kirjoitti:...Näyttäisi olevan vielä mallia "näitä-et-saa-mistään-osta-uusi-pumppu-meiltä-isolla-rahalla"
Eli korjaus taitaa olla tekemätön paikka.

Itse olen yhden pumpun laittanut kuntoon (joskus 7 vuotta sitten). Rakenne on niin simppeli, että mikään ei musta estä sen kunnostamista. Jos vain satut löytämään sopivan stefan sinne, niin kuntoon vain. Voihan sinne tehdä uuden männänkin sorvaamalla, mikäli vanha on kulunut. Sylinterin kuluneisuus onkin hiukan hankalampi juttu.

En oikein edes ymmärrä, miksi korjauskäsikirjoissa ei noiden pumppujen kunnostamisesta ole mitään. Niin simppeli se on, eikä hommassa ole mitään ihmeellistä. Takaiskuventtiilitkin koostuu pelkästään jousista ja kuulista.

Stefa on se joka noissa pumpuissa yleensä pettää. Toinen mikä saattaa olla, niin takaiskuventtiilin jousen katkeaminen. Pumppu silloin menettää varsin suuren osan tehostaan sen pyrkiessä "vatkaamaan" nestettä edestakas.

Kunnostukseen ryhdyttäessä tulisi mitata pumpun tuotto ennen ja jälkeen kunnostustuksen. Tämä siis varmistukseksi. Vaijerihan (kuten aiemmin todettiin) säätää 1:n pumppauksen tuottoa ja kierrosluku pumppausten määrää.

Sitten pumpun kunnostus ja mittaus uudelleen. Tuotto ei saa tietenkään olla vähemän mitä ennen. Jos näin on käynyt, niin syy kannattaa selvittää ennen pumpun asennusta. Yksi vaihtoehto on siirtyä tuorevoitelusta seosvoiteluun. Öljyjen kanssa joutuu tietty tankatessa lotraamaan, mutta toiminta on ainakin idioottivarmaa.

Edit: Pistetääs tuokin vielä: http://www.dansmc.com/2_stroke_oilpump.htm
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 13.3.2008 21:27

-Zone- kirjoitti:En oikein edes ymmärrä, miksi korjauskäsikirjoissa ei noiden pumppujen kunnostamisesta ole mitään.


Varmaankin siksi, että tohelon tekemä "korjaus" on koneellle varsin fataalia. Kyse lienee varmuuden maksimoimisesta. Lisäksi jotain tekemistä voi olla sillä, että halutaan vain myydä mahdollisimman paljon uusia pumppuja kalliilla. Bisnes on bisnestä.....
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 14.3.2008 7:23

Joo. Simppeli tuo pumppu on mekaniikaltaan, mutta ennen pikkuosien hukkaamista (purkamista) pitäisi löytää sopiva tiiviste.

Yksi RD-harrastaja muisteli, että joku Vespan tiiviste olisi sopiva..

Nyt sitten metsästämään vespan öljypumpun kuvia.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.3.2008 14:38

Georg kirjoitti:...Yksi RD-harrastaja muisteli, että joku Vespan tiiviste olisi sopiva...

Mä vähän epäilen sopivuutta. Ainakin pumpun suhteen. Ne vähät kuvat mitä Vespan pumpusta löysin on aika erilaisen pumpun. Se kunnostamani pumppu oli Yamaha AT2 pumppu. Siinä stefa oli vielä kunnossa. Rakenne oli kyllä ihan sama mitä näissä uudemmissa.

Kovettunut se stefa jo oli, mutta ihme kyllä piti nesteet sisällä. Siitä pumpusta oli takaiskuventtiilin jousi syöpynyt lähes olemattomiin ja kuulakin oli melkoisen ruostunut tapaus. Ilmeisesti pieni vesimäärä oli muhinut pumpussa vuosikaudet.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 14.3.2008 14:42

-Zone- kirjoitti:
Georg kirjoitti:...Yksi RD-harrastaja muisteli, että joku Vespan tiiviste olisi sopiva...

Mä vähän epäilen sopivuutta. Ainakin pumpun suhteen. Ne vähät kuvat mitä Vespan pumpusta löysin on aika erilaisen pumpun. Se kunnostamani pumppu oli Yamaha AT2 pumppu. Siinä stefa oli vielä kunnossa. Rakenne oli kyllä ihan sama mitä näissä uudemmissa.

Kovettunut se stefa jo oli, mutta ihme kyllä piti nesteet sisällä. Siitä pumpusta oli takaiskuventtiilin jousi syöpynyt lähes olemattomiin ja kuulakin oli melkoisen ruostunut tapaus. Ilmeisesti pieni vesimäärä oli muhinut pumpussa vuosikaudet.


Yammun öljypumput ovat enemmän tai vähemmän samoja jostain 70-luvun alkupuolelta saakka, joten jostakin vanhasta pumpusta saattaisi saada sopivan tiivisteen. Hitto kun ei noihin pumppuihin ole korjaussarjoja olemassa.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.3.2008 14:48

Georg kirjoitti:...Hitto kun ei noihin pumppuihin ole korjaussarjoja olemassa.

Oletko muutes koittanut etsiä saako Bansheen pumppuihin korjaussarjaa ? Sen mänkijän konehan on miltein sama mitä 350Rd-lc:n. Pumppukin luultavasti ihan samaa mallia. Voisin kuvitella että noihin voisi jopa saadakkin korjaussarjaa ja ehkä jopa tehokkaampituottoisia pumppujakin. Ainakin noita cheetah sylinterisarjoja saa melkoisen suureen kokoon saakka. Luulisi että tehokkaampia pumppujakin joku valmistaisi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 14.3.2008 14:54

-Zone- kirjoitti:
Georg kirjoitti:...Hitto kun ei noihin pumppuihin ole korjaussarjoja olemassa.

Oletko muutes koittanut etsiä saako Bansheen pumppuihin korjaussarjaa ? Sen mänkijän konehan on miltein sama mitä 350Rd-lc:n. Pumppukin luultavasti ihan samaa mallia. Voisin kuvitella että noihin voisi jopa saadakkin korjaussarjaa ja ehkä jopa tehokkaampituottoisia pumppujakin. Ainakin noita cheetah sylinterisarjoja saa melkoisen suureen kokoon saakka. Luulisi että tehokkaampia pumppujakin joku valmistaisi.


Bansheet on pre-mix vehkeitä eli niissä ei ole öljypumppua. Eli ei apua siltä sektorilta.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.3.2008 15:19

Kappas, niinpä näkyy olevan ;)
En ollut noiden rakenteeseen aiemmin niin perehtynyt. Mutta palatakseni tohon pumppuasiaan, niin kysymyksiä näkyy löytyvän enemmän kuin vastauksia. Monet näkyy painivan saman ongelman kanssa. Itseasiassa niin monet että suorastaan ihmetyttää, miksi korjaussarjoja ei tunnu saavan minkään merkin 2T pumppuihin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.3.2008 16:44

No niin. Juuri kun kerkesi sanomaan, että korjaussarjoja ei näytä olevan, niin.. :P
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0031041186

Edit: Tutkimisen jälken selvisi, että sama korjaussarja on ainakin malleissa:
DS7.
R5.
RD250A, B, C, DX, E, F, LC.
RD350A, B, LC.
RD400C, DX, E
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 14.3.2008 17:19, muokattu yhteensä 2 kertaa
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 14.3.2008 17:14

-Zone- kirjoitti:No niin. Juuri kun kerkesi sanomaan, että korjaussarjoja ei näytä olevan, niin.. :P
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0031041186


Kappas. Ekaa kertaa itsekin törmäsin nyt moiseen. Olen yrittänyt etsiä netistä, mutta ilman mainittavaa menestystä.

Omituista, että näyttäisi tuossa ebayssä olevassa satsissa yammun orkkistiivisteenä nuo stefat..
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.3.2008 17:43

Pistetääs vielä tosta pumppuasiasta.
Koska sama tiivistesarja sopii esim RD 350B malliin, niin alkuperäisiä (OEM) tuotekoodeja pumppuun löytyy:
http://www.cmsnl.com/yamaha-rd350b-1973 ... /A-08.html

Noita voi käyttää apuna metsästäessä osia.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.3.2008 20:17

Yamaha 2T öljypumpun kunnostus kuvineen. vaatii PowerPointViewer:in
http://ydsparts.com/Yamaha%20oil%20pump%20rebuild.ppt
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 14.3.2008 22:33

Vanhoja stefoja voi koittaa elvyttää asentamalla tiukempaa jousta huulen ympärille.
Tomppa78
Liittynyt:
21.4.2006 21:02

ViestiKirjoittanut Tomppa78 » 14.3.2008 22:48

Georg kirjoitti:Perskeles.

Pukkasi pientä ärsyttävää vikaa, mikä ei ajamista haittaa tms. mutta on ikävä. Minittäin öljypumppu vuotaa hieman 2t öljyä pumpun rungon ja sen liikkuvan akselin (pumppuakseli?) välistä. Vuorokaudessa tippuu muutama tippa, eli vuoto ei ole paha, eikä vaikuttane pumpun toimintaan millään lailla, mutta öljy valuu paisarin päälle ja sotkeentuu putki ikävästi.

Onko kukaan purkanut RD:n ö-pumppua koskaan? Onko siellä vaihdettava tiiviste?

Uusi pumppu kustantaa pari saturaista, joten ei kiinnosta heti uutta ostaa. Mulla on kaksi käytettyä pumppua ja molemmissa sama vika.

Valaiskaa minua, oi tietäjät.


Ite purin viime keväänä RD:n öljypumpun juuri saman vian takia. Sopivat hilut löytyi laakerikaupasta tai Kuopion Kumista en muista tarkemmin enää rakennetta, mutta yksinkertainen oli ja vuoto loppui siihen.
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 15.3.2008 9:56

Tomppa78 kirjoitti:
Georg kirjoitti:Perskeles.

Pukkasi pientä ärsyttävää vikaa, mikä ei ajamista haittaa tms. mutta on ikävä. Minittäin öljypumppu vuotaa hieman 2t öljyä pumpun rungon ja sen liikkuvan akselin (pumppuakseli?) välistä. Vuorokaudessa tippuu muutama tippa, eli vuoto ei ole paha, eikä vaikuttane pumpun toimintaan millään lailla, mutta öljy valuu paisarin päälle ja sotkeentuu putki ikävästi.

Onko kukaan purkanut RD:n ö-pumppua koskaan? Onko siellä vaihdettava tiiviste?

Uusi pumppu kustantaa pari saturaista, joten ei kiinnosta heti uutta ostaa. Mulla on kaksi käytettyä pumppua ja molemmissa sama vika.

Valaiskaa minua, oi tietäjät.


Ite purin viime keväänä RD:n öljypumpun juuri saman vian takia. Sopivat hilut löytyi laakerikaupasta tai Kuopion Kumista en muista tarkemmin enää rakennetta, mutta yksinkertainen oli ja vuoto loppui siihen.


Jututin toista Keskisuomalaista RD-harrastajaa ja hän ei täältäpäin löytänyt sopivia tiivisteitä. Mutta täytyy purkaa toinen pumpuista, että saa otettua mallitiivisteet.

Ja noita A/C räpättimien osia rupean metsästämään originaaliosina.

Tänks jannut.