Suzuki GT 250 (Ojahierontaa mopolle ja miehelle)

gt350
Liittynyt:
3.3.2003 11:49

ViestiKirjoittanut gt350 » 3.5.2004 20:32

Ennenkuin teet sitä koneremonttia , lueppas VMPK:n sivuilta vähän kohdasta GT750 nykii . ET ole ongelman kanssa yksin :roll:
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 5.5.2004 16:55

on se onni että tuommoisia sivustoja löytyy, olin vallan unohtanut lukuisten formatointien tuoksinnassa suurimman osan sivuista.... No eikun lisäainetta hakemaan ja kokeilemaan :) jos toimii niin johan on jeesus, koneen remppaan jokatapauksessa jossain vaiheessa ennen jäämeren reissua ja alkaa kohta tulemaan kiire jos meinaa ehtiä.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 7.5.2004 18:22

Nonniin, nyt on siis lisäainetta kokeiltu ja ehkä aavistuksen verran auttaa. Siis kyseessä on lyijyn korvike ja olen lisännyt kyseistä ainetta tuplamäärän mitä suositukset ovat. Vaikutukset ovat semmoiset ettei kone huuda puoliakaan siitä mitä aikaisemmin kuumana, siis laskee nopeammin alas kierrokset. Seurauksena on se että kaasun helläämisen jälkeen käy semmoiset 30-60sek tyhjäkäyntiä ja sammuu huutamiset mukaan laskettuna.
Nyt viikonloppuna kasaan tuon toisen motin ja niin edespäin, on muuten mallia M eli kolme petaria ja ram air! tuohon mottiin saa tietääkseni 500cc sylinterit!
gt350
Liittynyt:
3.3.2003 11:49

ViestiKirjoittanut gt350 » 7.5.2004 18:36

Niin mitkähän 500cm3 sylkyt ? Tietääkseni noi mulla olevat 315cm3 pytyt isoimmat, mitkä sopii.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 7.5.2004 19:47

olen katsellut että T500 olisi olemassa. Ja siis samalla pulttijaolla. Onhan tuo haihattelua vain mutta kummiskin. Pirun romu kun pitää rempata :)
gt350
Liittynyt:
3.3.2003 11:49

ViestiKirjoittanut gt350 » 7.5.2004 22:46

Jos pulttijako sopis, niin sitten taitaa 250:n runko asetaa lisää vaikeusastetta. Ajattelin vaan noita pakokanavien lähtösuuntia. 250:ssä putket kehtoputkien välistä ja t500:n putket kehtoputkien ulkopuolelta. Taitaa sattua aika hankalaan paikkaan nuo putket . Ja iskunpituus ei ole sama 54 kuin 250 koneessa. Eli ei ihan helpolla onnistu. Toisaalta, eihän tässä helpolla ole tarkoituskaan päästä :D Mielessä välillä on känyt myös kokonaisen 500:n koneen istuttaminen runkoon :twisted:
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 8.5.2004 16:49

eli siis ovat aika lailla erilaisia :S harmin paikka, olisi ollut jossain vaiheessa pirun mielenkiintonen juttu :D soitti tänään tuusmotorista(ja soittopyynnöstä!) ja jutusteltiin siinä tovi jolloin selvisi että osat ovat A: kalliita B: kestää vähän aikaa C: veivejä ei välttis edes saa. Siinä samassa kertoi että 500 satkun kone muuten samanoloinen paitsi että laakerit isommat. Siis mahdoton homma käytännössä tuo 500 :) Tilasin siis orkkisosina ulommat petarit, ulommat stefat, tarvike veivit ja kytkinakselin stefan orkkiksena. Pitää loput metsästää tarvikkeina sieltä täältä kytkinlevyistä lähtien. Stormilta lähen kalastelemaan kytkinlevyjä tuohon ja sitten kun vaihdan toisen koneen kiinni niin laakeriliikkeeseen mallien mukaan loput stefat ja laakerit. Siis keskimmäisiä osia kampiakselista en edes vaihdata ellei ole hirveässä kunnossa, tuusmotorin ukko kehui alakertaa järeäksi.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 9.5.2004 12:31

Kasailin siis eilen tuota kakkoskonetta ja nyt on kytkinpuoli kasassa, onnistuin kyllä yhden pultin rikkomaan kun jotain feelua siinä kun ei jotain 10nm kestänyt.... No ei se mitään. Siis silikonit on tiivistepinnoissa ja yläkerrassa ihan vain tiivisteet ainakin näin alkuun. Laitoin varasytkän kiinni tuohon ja säädin ennakon sinne 2,9mm luokkaan kuten manuaali sanoo ja oli muuten työn ja tuskan takana vaikka yleismittari oli apuna! Säädin kärjet 0,4mm kohdalle kun en jaksanut alkaa 0,35 kasaamaan kahdesta liuskasta ja kerta toinen kone laulaa ihan erilailla 0,4mm välillä kuin 0,3mm. Huomasin että olivat pojat hukanneet puolet kannen pulteista purkaessa, niitä ei löydy mistään pussukasta ja joudun siis lainaamaan toisesta koneesta sitten neljä pulttia. Kokeilin rämpytellä vaihteita ja meneehän ne kun väkslää, ei välttis kuin uudessa mutta tuostahan puuttuu kaksi vaihdetta ja muutenkin vähän kämä :) Puristuksia sen verran tulppien kanssa että meinaa keulia kun kammesta vääntää... se on luultavasti vaseliinien ansiota mutta ollaan siitä hiljaa, jookosta?
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 11.5.2004 19:38

Nonniin. Kävin tänään stormilla(ah ihanaa ruuhkaa) ja nappasin sieltä mukaan ensinnäkin sarjan EBC kytkinlevyjä, tiukemmat kytkimenjouset(ei ollut orkkiksia) sekä 4l tönikän motorex merkkistä ja puolsynteettistä 2-t ölberiä ketun janoon. Sen takia puol synteettistä että vanhat papat sanovat ennen olleen vain mineraaleja ja kettu pitäisi enemmän säätöjen kannalta siitä joten päädyin kompromissiin öljyn syönnin ja voitelun välille. Kun vertaa kakkoskoneen kulahtaneisiin kytkinjousiin noita jäykempiä uusia jousia niin ei voi muuta kuin pyörtyä! Olivat muuten rengaspaineetkin päässeet pahasti mataliksi. Takan oli enään vain 1,4barin paikkeilla eikä edessäkään sitä enempää ollut! Ei ollut ihmekään että meno vähän tökki.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 15.5.2004 20:58

Nonniin. Nyt on motti vaihtunut ja ensimmäiset savut saatu ulos siitä. Aikamoista taistelua oli, sähkötkin tuottivat päänvaivaa :S. Ihan vain kun joku pelimanne oli kytkenyt kakkoskoneen staattorista kärkien piuhat väärin päin! perkl oli siinä ihmettelemistä kun lupaili vain eikä potkinut :D heitin sitten tulpanhatut ristiin ja johan hyrähti tuskan jälkeen. Voin sanoa että noin komeita savuja ei ole KOSKAAN tullut mistään laitteestani. Siis siinä olisi ollut varmaan parin minsan jälkeen uimahalli sakeana savusta... ainakin autotallin tienoo oli ihan sumun peitossa, oli vähän hankala hengitelläkin. Huomenna ilmaan 2-t pumpun, kytken piuhat oikein(ei lataa oikein), putsailen ympäriinsä ja säätelen käyntiä jos vaikka alkaisi tyhjistä yms käymään siististi. Ajamisesta sen verran että aika kierrosherkältä tuntuu ainakin pienemmillä avaumilla eli luvassa mukavaa. Pitää huomenna myös pestä toinen motti jos vain jaksaa niin pääsee sitä purkamaan.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 16.5.2004 17:31

Paska homma, kokeilin kotitekoisella virtatesterillä(2kpl tietokoneen kotelotuulettimia ja tasasuuntaaja) että miten antaa virtaa koneelta. No antoihan se jotain niin että toinen tuuletin pyöri eli parhaimmillaan n. 0,5ampeeria! Siis paska mikä paska. vasen pytty se vaan savuttaa ja epäilen että vaihteistoölberit menevät sylinteriin.... perkl. Kaikesta tästä seuraa tietenkin se että tuo kone kuopataan ja ajan suosiolla volvolla töihin sen aikaa että toinen kone on valmis.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 21.5.2004 20:11

Nonniin. Pesasin tuon ykköskoneen pensselin, hampuharjan ja tärpätin voimin. Halkaisin koneen ja kaikki näyttää epäilyttävän hyvältä... Vähän laakerit rohisevat mutta varmaan entisien omistajien vesiöljy blandiksen syytä. Nuohan menevät siis vaihtoon eikä jää vanhoja laakereita roikkumaan turhaan. Kävin hakemassa spiltemasta kuusiokolopultteja ristipäiden tilalle ettei harmaita hiuksia tule liikaa. Vähän joutui rälläkällä muotoilemaan kuusiopultteja että mahtuu vaihteensiirtäjä liikkumaan mutta ei tuntunut vaikuttavan itse pulti käyttöön mitenkään eli supar gud. Kampiakselin laakerit ovat kyllä vähän 'karheat' eli mahtaneet saada kipeää edellisten omistajien käytössä. Ei kyllä ollut klappia laakereissa että sinänsä hyvällä omalla tunnolla voin uusia ulommat laakerit ja stefat koskematta sisempiin laakereihin. Veivit kyllä menevät uusiksi kun ovat aika kriittinen osa. Ostin 10w40 mineraalitököttiä laatikkoon kunhan saa tuon muuten valmiiksi. Purin vähän tuorevoitelupumppua ja irroitin stefat ja o-renkaat, ne menevät myös vaihtoon. Ilmeisesti tuo stefa vuotanut pumpusta kun alkuunkaan päässyt ulospäin öljy, siis kaksinkertainen tiivistys pettänyt! Varoitan muuten muita hölmöjä jotka uteliaisuuden takia availevat pumppua, siinä on yksi vääräkätinen pultti ;) nooh kierrelukitetta ja tärpätillä öljyt ensin poijes. Eihän pumpun sisällä mitään kumitiivisteitä ole? toivottavasti ei :D Ihme kyllä ettei siinä pumpun akselia käyttävässä ratassysteemissä ole laakeria, kuitenkin aika vinhaan pyörii tuo? Sylinterit olivat hyvässä jamassa eikä männissäkään mitään uutta. Pitää repiä jossain vaiheessa se kakkoskone pois rungosta ja viilailla/putsata kaikki sieltä nyt kun kone irti, pitää pakoputketkin putsata kunnolla ja kiillotella. Onhan tässä viikko pari vähintään aikaa.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 23.5.2004 19:42

aika nihkeästi tuli kettua laiteltua viikonloppuna. Pesin moottorin lohkoja kun ovat irti, purin kakkoskonetta rungosta mutta vielä vähän jäljellä nyt kun apulaitteet on irti. Pitänee akku ladata kun ei tuon kakkoskoneen laturi oikein toiminut. Mopoprojektia olenkin sitten väsäillyt ja autoa. Saas nähä miten huomenissa innostusta riittää kun pitäisi laakeriliikkeessä käydä.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 25.5.2004 21:25

Sain itseäni piiskattua hommiin taas välillä. Siis lohkot on nyt pesty kokonaisuudessaan, vaihteisto täysin irti ja vain lohkot itsessään jäljellä. Raahasin myös muut sivuposket yms moottoriin kuuluvat osaset samaan laatikkoon, tarkoituksena siis raahata nuo R-koneistukseen jossa ne lasikuulapuhalletaan sylintereiden ja kansien kera. Kehui että 50-70e tulee maksamaan tuo huvi(jos tyrivät tiivistepinnat tai jotain muuta niin hirtän munista puuhun). Tuusmotorista myös ilouutisia, osat olivat saapuneet! Kävin tänään hakemassa kamat ja nehän olivat siis: kiertokanki satsi, kampiakselin ulommat stefat, vetoakselin stefa, kytkimen stefa. Laatulaakeristahan ostin öljypumppuun stefoja, o-renkaita ja vaihteiston loput stefat. Niin ja tuusmotorista tuli myös yläpään tiivistesarja(kuuluu siis kaikki yläpääntiivarit, myös pakotiivisteet). Laatulaakerista ostin myös neulalaakerit vaihteistoon, saa nuo isot laakerit kelvata entisellään.

Oli aikamoinen homma tuon magneetin irroittamisessa kampiakselilta. Sai vääntää suorastaan pääpunaisena vaikka tuli naputeltuakin vasaralla, meni yksi pulttikin vinoksi kunnes kekkasin tunkea räikkähylsyn pultin tilalle(vaikea selittää mutta pultti meni kieroksi). Tuusmotorin kamat kustansivat suolaiset 250e, laatulaakerin keikka 15e, lasikuulapuhallus 50-70e, työt kenties alle satasen kampiakselilta? ottaa kipeetä lompakolle :S tulee jumalauta aikamoinen laaki lisää arvoa pyörälle kun laskin että joku 1300e mennyt tähänmennessä kaiken kaikkiaan pyörään ja osiin, bensat ja 2-t öljyt erikseen.
Vieras

ViestiKirjoittanut Vieras » 27.5.2004 19:48

Olen huomannut saman homman :( Ei ole halpaa hommaa laittaa toimiin vanhaa japsia, siksi onkin järkevintä tehdä just tuolla tavalla kaikki kerralla. Sitten toimii , kahteen vuoteen ei ole tarvinnut aukoo konetta :D . Aikaisemmin tuli yritettyä kaiken näköisiä virityksiä, mutta loppujen lopuksi hukkaan meni ne rahat. Edullisinta laittaa kaikki kerralla tip top kuntoon. Sitten koneet toimii ja hauskaa riittää koko kesäksi. Ikävää kuitenkin , että jos sattuisi vaikka myymään pyörän joskus, kukaan ei ole kiinnostunut. Sulle tulee siitä "pitopyörä" , niin kuin mullakin. Tosin en enää raskis tuosta luopuakaan :wink: