Suzuki GT 250 (Ojahierontaa mopolle ja miehelle)

ciao
Liittynyt:
5.8.2002 16:38
Real tuning

ViestiKirjoittanut ciao » 20.6.2004 2:09

Mielessäni näen , kuinka HD-miehet vääntävät itkua . Alaleuka väpisten he joutuvat toteamaan , kuinka Mäntä näyttää heille ns. närhen munat ! :D
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 20.6.2004 16:50

:D ciao osaa... aina osannutkin :) ainakin sunnuntai hd härmääjät itkevät kun omassa on vain kallista ulkomaiden tavaraa ja itse on lisännyt vain bensaa tankkiin.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 21.6.2004 20:27

Doddiin. Tänään tuli tehtyä semmosta että lumputin kytkinkopan, magneetonkopan, ketjukopan, vaihdepolkimen ja kicksin työpaikan lumpulla. Kyllä kiiltää.
Kävin mopojortilla ja ostin sieltä far:in halpis kaasukapulan. Näyttää toimivan tarpeeksi hyvin ja on melkein kiinni kokonaisuudessaan. Ostin alennuksesta(5e) kahvapainotkin joita joutuu vähän sorvaamaan muoviholkeista että sopivat tangon sisään. Samalla joudun myös porailemaan kahvatuppien kromipäihin reijät painoja varten. On liikematka kahvassa muchos parempi, ei vain oikein vaijerin ulostulo kahvasta sovi jarrukahva systeemin kanssa yhteen kun tulee tielle nestesäiliö. Tuon takia siis kahvan ja jarruhärpäkkeen väliin jää n 10-15mm tyhjää.

Pitää niihin kiillotettuihin osiin tehdä pieni käsittely vahan poistamiseksi ja bilteman mömmön laittamiseksi, lopuksi vielä perusvahat päälle ja tiiviste kytkinkoppaan.
Laitoin muuten neutraalivalonkin toimimaan ellen ole jo operaatiosta kirjoitellut.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 22.6.2004 19:56

Doddiin. Tuli taas hitsailtua töissä tarakkaa ja alkaa olemaan viimeistelyä vaille valmis. Tulloo hieno :) Kotona sitten innostuin ja pesin tärpätillä kytkinposken, vahasin perusvahalla, veistelin uuden tiivisteen ja iskin kiinni. Laitoin jonkun litran ölberiäkin jo lootaan kun ei enempää ollut, pitää hakea huomenna lisää. Huomenna siis tiedossa hommaa aikalailla kun pitää putsata ja vahata toinen pakoputki, putsata konehuoneen alapuoli(kerää muuten sontaa ihan liikaa), pestä ja vahata magneetonpuolen posket ja tommosta. Siis suomeksi kasata vanha paska.
gt350
Liittynyt:
3.3.2003 11:49

ViestiKirjoittanut gt350 » 26.6.2004 19:52

Mulla löyty tallista käyttämätön A mallin kannentiiviste. Alkuperäisen mallinen ja liekkirenkailla. Voisin lähettää sen sulle, jos tarviit. Laita vaikka privana osoitetta mulle. Reinz merkkinen laatutiiviste.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 27.6.2004 19:03

mulla on ihan kunnon yläpään tiivistesatsi kyllä, ei siinä mitään. Tuli meinaan alakertarempan yhteydessä vahingossa mukaan mutta olin vaan ilonen. Pyörähän on siis kasassa nyt. Kävin kasaamisen jälkeen mökillä juhannukseksi, matkaa tuli semmoset 350km yhteensä. Matkan saldoa :
-Kytkin kiukuttelee, ei irrota, ei pidä. Nyt kotopuolessa viaksi selvisi kytkintanko joka oli sorvautunut muodottomaksi. Bravo. Tästä kehtaan syyttää haynesin manuaalia jossa seisoo "sequence is of no relevance", toisin oli :) Siis katselin että tankojen päät ovat erilaisia, toisessa tangossa kuppi ja myhkyrä, toisessa tasainen pää ja myhkyrä. Vaihdoin sitten sen vähän vääntyneen tangon takaisin kiinni ja nyt pelaa kytkin.
-Kaksi sulaketta paukkuu 20km välein, kohtuu lähellä kotia kun vertaa 150km vs 25km. Laitoin piuhat suoraan kiinni sulakkeiden ohi kun sulakkeet paukkuivat tuollain välillä eikä peräkkäin. Huomasin kotia mennessä että tulee kipinää tankin edestä ja siellähän se maadotus oli, suoraan jumalauta akun piuhassa :) pistin teippiä joka paikkaan ihan varmuuden vuoksi ja uusin parit liitokset kun ovat renaamisesta vähän kauhtuneet.
-Bensa meinaa loppua kotiin mennessä, perkele motarilla ressua päälle ihan jumissa olevilla sormilla kun olisin yhtähyvin voinut törkkiä ressua päälle halolla ilman että nään mitä teen :) meni siinä pieni tovi ja vauhti ehtikin tippua jo jonnekkin 60km/h... :) jälkeen päin laskeskelin että ihan normaalisti loppu gasot kun laskin vaan mielessä väärin. Siis ladoin 5l jerrystä ennen kotiin menoa ja silti pääsi loppumaan.
-Toisen peilin LASI tippui matkalle! Siis jumalauta. En enään KOSKAAN osta tommosia paskapeilejä, tästä edespäin 40e on kappalehinta prkl.

Mutta mitä me pienistä! Tulipa taas ketjutkin rasvattua kun kaatosade syö mömmöt nopiasti pois. Vaihdoin vilkkuihin takaisin 21w polttimot kun ei noista 5w enää mitään hyötyä ole, katkasijat pitävät siitä huolen. Yksi polttimo on mennyt särki eikä siitä ole mihinkään, tuntuu pelaavan vilkut niin että yksi on 5w eli who cares.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 28.6.2004 19:05

Doddiin. lumputin tuorevoitelukotelon toisenkin osan, siis pitää iskeä moiset kotelot kiinni nyt kun jaksaa. Laitoin vanhaan kunnon kromipeiliin uuden kierteen joka siis käy yksiin standardien kanssa ja ruuvaan peilin kiinni nyt ainakin väliaikaisesti(hyvät peilit ovat kun eivät tärise).
Värkkäsin myös tarakkaa sen verran että nyt on hapotettu ja toiset kiinnitysreijät porattu. Siis enään oikeastaan siistimistä ja toiset kiinnityskorvakkeet. Huomenissa ajan pyörän pajalle vaikka mikä keli olisi ja sovitan tarakan paikalleen ja aloitan äänenvaimentajien huilujen väsäämisen jos vaikka saisi vähän alavääntöjä paremmiksi ja äänet hiljasemmiksi.
gt350
Liittynyt:
3.3.2003 11:49

ViestiKirjoittanut gt350 » 29.6.2004 19:26

Mitä ihmettä ? Hiljaisemmiksi ! Ääntä pitää olla sen verran, että muut osaa väistää. Esim. hirvet . Ainoatakaan en ole pyöräillessäni nähny.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 29.6.2004 20:43

no homman idis on ettei välttis korvatulppia pakoäänien takia tartteis. Ja myös ettei poliisisetä tykkäisi kyttyrää, vastapaineetkin tulloo vähän sopivammiksi jos vaikka alkais kaasuttimen säädöt löytymään(ja tyhjäkäyntiä ehkä munkilla samalla).
Tänään siis sain tarakan valmiiksi ja hienosäätönä vielä kiillotustahnan kanssa hapotuksen jäljet pois. Katselin ensimmäistä kertaa pakoputkien sisään fikkarilla ja vasemmassa putkessa oli yksi välilevy(muodostaa siis resonassikammion putkeen, reikä keskellä) hakattu vinoon, eli siis isompi reikä levyn ohi ja levyssä oli keskellä jumissa pätkä vanhaa änkkähuilua!
sain puolen tunnin ähellyksen jälkeen huilun pätkän pois ja olin onnellinen. Toiminta ei muuttunut miksikään ainakaan havaittavasti... Kulki kyllä pirun hyvin kotimatkalla jostain syystä.
Kotona sitten laitoin korjatun peilin kiinni, tuorevoitelupumpun kuoret kiinni, synkkasin kaasuttimet vaijereilla(täristelyn syy löytyi samalla, toinen luisti valehtelematta n.8mm alempana!), putsailin sieltä sun täältä ja iskin neulan kaksi pykälää rikkaammalle eli pykälän rikkaamalle kuin vanhat säädöt joilla olen ennen ajellut. Saas nähä miten vaikuttaa.
Akku taitaa olla pikku hiljaa finiitto kun mökkireissulla kesti ajaa etuvalon kanssa vain tunnin, nopealla laskulla pitäisi kestää ainakin kaksi tuntia etuvalon kanssa ennen kuin akku on aivan tyhjä. Ei siis ollut aivan tyhjä kun vilkutkin toimivat vielä vaikkakin hitaasti.
Huomenna olisi tarkoitus aukaista putket, siistiä paikat(poistaa karstat), hitsata välilevy kiinni toisessa, tehdä huilut. Jos saan tuolla huilu värkkäyksellä alavääntöä lisää niin hyvä homma.
Kahvapainot pitää sovittaa kiinni, tehdä taakse ledivalo, eteen myös porata umpioihin reijät ledeille, pakoputkien mutterien lukituslevy ja parit muut jutut.

piru kun saisi jotenkin ketjut koteloitua 100%.
gt350
Liittynyt:
3.3.2003 11:49

ViestiKirjoittanut gt350 » 29.6.2004 22:27

Meillä on näköjään aika erilaiset mieltymykset. Mä haluaisin enemmän kierroksia ja sä puhut alaväännöstä. Toisaalta sinä haluaisit koteloidut ketjut ja minä kevennän kaiken ylimääräisen pois. Mikset osta MZ:aa, eikös se olis tuollainen , mitä haet. :) Mua ainakin turhauttaa nakata 6 vaihetta 100:n vauhdissa. Mun mielestä tuollainen pikkumoottori pitäis olla kierroskone, Varsinkin kun on 6 vaihdetta. Kyllähän se kokoisekseen ja aikalaisekseen kuitenkin aika kivasti kulkee, mutta moottorin luonne ei ole sitä, mitä minä haluaisin. Ajo vaihteita ei oikeastaan ole, kuin 5:n ja 6:n. Niitä sitten rämppäillään mäen jyrkkyyden mukaan .
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 1.7.2004 20:50

No ne vaihteet ovat tehojen mukaan. Ei meinaan tahdo kulkea sitä miljoonaa niin turha välitellä :) Sulla on kato 300+ kuutiota, kaikki männänrenkaat ja kunnon putket... Mulla taas 275cc, yhet renkaat ja paskat putket.

Niin tuli tehtyä semmosta että avasin toisen putken, korjasin sisukset, poistin pillin pätkän keskikohdilta, tein molempiin putkiin huilut(toinen pää tukossa, varrella reikiä). Kyllähän siitä tuntui alavääntöjä tulevan, tyhjäkäynti parani ehkä piirun ja metakka hiljeni jonkun verran.
Tehoja on kyllä ihan tarpeeksi kun kulkee varmaan jotain sinne 150-160 lepakko asennossa. Olen ajanut vasta jotain 135 moottoritiellä(tuossa pari päivää sitten) jolloin olisi ollut menohaluja vielä paljon jäljellä. Vitosella taitaa kulkea jotain 125-130km/h? vitosen ja kutosen välillä onkin aika iso ero kun vertaa esim piikkisiin.
Asensin tänään myös kahvapainot ja värinät pienenivät jonkun verran eli eläköön. Valuttelin myös vihdoin ylimääräiset öljyt laatikosta pois :D olivat siellä jonkun 200km, toivottavasti ei tykännyt kyttyrää kun valehtelematta joku 1-2dl ylitäyttöä.
Aamulla ei vain tykännyt toimia kun oli sadekeli, päivällä taas pirun hyvin kun kuivaa ja lämmintä, kylmä kone kenties? aivan liikaa öljyä? tiedä sitten.
gt350
Liittynyt:
3.3.2003 11:49

ViestiKirjoittanut gt350 » 2.7.2004 19:57

:) Voihan se olla niinkin. Mulla sietäis olla pitemmät välitykset. Tänään pitkästä aikaa tuli taas mopoiltua, kun loma alkoi ja työ-auto piti jättää firmaan. Melkein 2 viikon tauko tuli pidettyä ajeluissa ja korjasin myös öljyvuodon sinä aikana. Lootaöljyt karkas siitä vapaavalon kytkimen muovisen kuoren läpi . Oli pieni halkeama. Vaihdoin ehjän tilalle varaosakoneesta. Vuoti pahemmin kuin britit, nyt taas hyvä.
Ja niihin aamulähtöihin on hyvä valita asuinpaikka jostain korkealta mäeltä, että saa hyvät mäkilähdöt. Tuttujuttu.:)
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 3.7.2004 10:50

Joo perkeles. Ei yleensä ole ollut mitään ongelmia käyntiin saamisen kanssa mutta nyt on pari kolme kertaa saanu hiki hatussa polkea käyntiin kun vasen pytiskä ei sytytä kunnolla. Itse epäilen että karsta tekee tehtävänsä liikojen öljyjen kanssa. Pitää nyt ostaa lisää sisävaijeria tuohon öljyvaijeriin niin saan sen pumpun säätöihin, nyt on aika paljon liikaa siellä :) Voisi sen neulan säädönkin palauttaa alkuperäiseen säätöön. Raahasin muuten tarakan kotia, vanhan tarakan myös, jerry kannun ja jotain pikku sälää töistä. Jos jaksaisi vain lumputtaa siitä tarakasta ne ikävät hapon jäljet pois... laiskuutta :) On muuten mittarissa jo yli 36tkm eli ihan kiitettävästi on tullut ajeltua vaikka täysprojekti ollut jo syksyllä kun ostin. Muistaakseni mittarissa oli jotain 32-33tkm kun ostin ja nopeusmittarikin on välillä ollut sökö. On mennyt paljon luotettavammin pisteestä A pisteeseen B kuin entinen makaroonini. On muuten ikäeroakin semmoset 20v reilut noilla :D Onhan tota kettua saanut kerran ajella yhellä pytyllä kotia kannen tiivisteen takia ja kerran akku simahti mutta siinä se sitten olikin. Eihän jumalauta siihen kakkivaan voinut edes tehdä mitään tienvierus operaatioita kun mistään ei tiennyt mitään :) Tässä vehkeessä taas kaikki on itse asennettua, purettua ja huollettua.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 4.7.2004 13:46

pikku pikku päivitys, laitoin trippitikkuun liimaa ja kumitubea perään. Kuhan tuo tosta kuivaa niin trippi on taas toivottavasti käytössä.
Pitää vielä avata kaasu tsydeemit ja laittaa neulat yhtä laihemmalle entiseen tasoon.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 4.7.2004 15:58

Laitoin nyt neulat pykälää laihemmalle ja säädin sytkän ajoitusmerkkien mukaan, taitavat olla T250 merkit mutta saahan sitä kokeilla :) ainakin tärinät vaimeni entisestään kun oli ilmeisesti pientä heittoa pyttyjen välillä.
Tehoa ainakin löytyi oikein mukavasti ja vauhtia tuli oikein kiitettävällä tavalla vähän miltä kierrokselta tahansa. Vanha ystävämme intiaanipäällikkö kuumana-rallattaa-vituttavasti tuli taas kylään neulan säädön jälkeen. Tuosta voinee päätellä että tyhjäkäynti suutin on AIVAN liian pieni. Perkele kun vain jaksaisi moisen asian korjata.