Suzuki GT 250 (Ojahierontaa mopolle ja miehelle)

MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 7.2.2008 20:22

Hitsailin tänään koulussa vaimentimien sisäkalut valmiiksi ja putket olivat perusrakenteeltaan valmiit. Otin toisen pömpöttimen kotiin mukaan ja mallailin paikalleen, ovat hieman pitkät. Aika paljonkin itse asiassa, katselin pituutta jo tehdessä, mutta ajattelin hoitaa hienosäädön sitten lopuksi. Tästä syystä päädyin semmoiseen ratkaisuun, että nappaan sahalla ylimääräiset pois. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sahaan n. 200mm pois vaimentimen etukammiosta pois ja hitsailen loppupillin takaisin kiinni vastapainekartioon, sekä teen uudet kiinnitystsydeemit vaimentimen takakammiolle. Ei mikään katastrofi, mutta aikamoista ajanhukkaa. Ensi viikolla jatkuu taas koulutie ja silloin olisi tarkoitus kyseiset operaatiot suorittaa. Pitäisi kanssa väkertää niitä pakoputken kiinnityksiä taakse ja eteen jousille kiinnikkeet. Ne etukiinnikkeet voi hitsata hyvin vaikka lankakoneella kotona.

Pitää jossain vaiheessa varmaan puhdistaa nuo vakioputket ja tehdä jousille kiinnitykset niihin, että saa paikalleen ilman org mutteria.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 12.2.2008 22:07

Ylimääräinen pituus on nyt pätkitty uusista putkista pois. Otin vähän reilu 200mm molemmista putkista ja nyt on hyvä. Täytyy vain raapustella jonkunlaisia taivutusmalleja, että saa edes lähimain ne putket osumaan :) Viimeiset hienosäädöt olisi hyvä päästä tekemään pyörän kanssa, että saas nähdä mitä tästäkin taas tulee.

Ajattelin tulpata alkukäyrän päästä nuo putket ja nuijia pyörötangolla loppupillistä hiekkaa sisään. Tämä siis ihan käytännön syistä, tuo loppupilli kun on aika hankalassa paikassa tulpata. Torstaina varmaan pääsee taivuttelemaan.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 14.2.2008 21:37

Johan on markkinat. Tuli harjoiteltua taivuttelua. Otin koululle mukaan säkillisen fillerihiekkaa, pari puuklapia, vanhat röörit ja uudet putket.

Tein koululla suppilon josta kaataa hiekkaa putkeen, sitten muotoilin puuklapista tulpan alkukäyrän päähän putkea ja hitsailin sopivan putkenpätkän pään umpeen jolla tampata hiekkaa putken sisuksiin loppupillin päästä.

Aloittelin puuhat niin, että tein nauhahiomakoneella kartion puuklapin päähän ja paukutin paikalleen, sitten tamppasin toisesta päästä hiekkaa niin kauan kuin sitä isolla lekalla sai sisään menemään. Sen jälkeen tärväytin tamppausputken kunnolla jumiin loppupilliin ja aloittelin pienellä toholla lämmittelemään putkea. Eihän sillä mitään tehnyt, hädin tuskin putki tuli punaiseksi. Vähän aikaa turasin sillä toholla ja siirryin asetyleenipilliin. 500litrasella nupit auki ja johan alkoi toimimaan. Tässä vaiheessa jouduin kuitenkin pätkimään ylimääräiset puutulpasta pois, että sain jatkovarren paikalleen alkukäyrän päähän jolla vääntää. Muuten putki oli pehmusteiden kanssa ruuvipenkissä kiinni.

Vääntelin putkeen hieman käyrää ja ihan mukavasti sitä alkoi syntymään. Pieniä poimuja tulee ilmeisesti väkisin kaikesta hiekasta huolimatta, mutta pieniä poimuja. Varmasti jos ei olisi putkessa hiekkaa, niin olisi kauheata katsottavaa. Epähuomiossa onnistuin yhden reijänkin polttamaan putken kylkeen, yksin kun turasin tuota taivuttelua. Sen saa onneksi korjattua tigillä helposti eikä siten aiheuta päänsärkyä.

Kokeilin putkea kiinni pyörään ja totesin, että hieman vinoon meni ja vajaa kaari. Seuraavalla kerralla täytyy taivutella putki hieman eri ilmansuuntaan ja tiukemmalle mutkalle varsinkin alkukäyrän alkupäästä. Toiselle putkelle sama, mutta peilikuvana.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 18.2.2008 21:16

Tulipa väänneltyä taas. Hitsasin myös pari reikää umpeen jotka tulivat harjoittelusta ekassa taivutuksessa.

Vääntelin siis vasemman puolen putken lähestulkoon valmiiksi, käyttäen vääntelymallina tuota oikeanpuoleista putkea jota jo mallailin pyörään väänneltynä. Homma luonnistuikin mainiosti ja putki on yhtä taivutusta vaille, nimittäin sitä taivutusta, että alkukäyrän pää on taas pyörän pituussuunnan mukainen.

Aloin vääntelemään oikean puoleista putkea samaan malliin hitsailujen jälkeen kun kävi moka. Ilmeisesti putkessa ei ollut hiekkaa tarpeeksi ja tuli pahemman laatuista lumppua. Täytyy rälläköidä kyseinen pätkä irti ja tehdä uutta tilalle. Muuten tuo putki on kyllä taivuteltu samaan malliin kuin vasemman puoleinenkin.

To be continued.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 22.2.2008 23:42

Nyt vasta huomasin tämän topikin, hieno projekti! Minkä teorian mukaisilla mitoilla nuo putket lopulta teit ja miten päädyit juuri noihin valitsemiisi mittoihin? Löytyikö netistä hyväksi mainostettuja GT:n putkien mittoja tms.?

Tuosta putken taivutuksesta - onhan sulla joku vastakappale, jota vasten väännät putkeen kurvia? Ja yksi konsti on hitsata putken toiseen päähän iso mutteri ja laittaa siihen kiristysruuvi, jolla saa painettua hiekan putken sisällä tiukemmalle samalla kun taivutus etenee.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
2-StRoKe
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
26.11.2006 12:21

ViestiKirjoittanut 2-StRoKe » 23.2.2008 10:36

Tai laittaa sopiva jousi putkeen ja taivuttaa. Saattaapi jäädä tiukkaan..
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 23.2.2008 11:28

Ni'in. Tuo mutterijuttu voisi olla ihan hyvä. Käytin ihan vaan soppelia putkenpätkää loppupillinpäästä millä mäiskin hiekkaa aina vain tiukempaan ja tiukempaan. Toki olisi varmaan ollut tuo ruuvisysteemi vähintään puolet parempi. Niin ja ei ole mitään taivutusmallia :) Nämä putket on erilaisella mutkalla kuin vakiot, tulevat maurauder tyyliin eli yläviistoon.

Myönnän täysin, että nämä putket menivät joka suhteessa harjoittelun piikkiin. Ensinnäkin 0,7mm pelti, jonka hitsaaminen on jopa tigillä hieman haastavaa. Levytyöstökeskus, sen opettelu niin, että sen käyttö on turvallista koneelle(ja itselle). Aihioiden ohjelmointi tietokoneella, siinäkin urakkaa. Pakoputken taivuttaminen hiekan avulla -> aivan uusi juttu.

Ensi kerta menee jo ihan eri tavalla, sen voin luvata. Ensinnäkin sorvautan jossain noita alkukäyrän laippoja, teen valmiita mutkia alkukäyrään jo aihio tasolla, tulppaaminen esim tuolla esittämälläsi tavalla, loppupilliin ylimääräistä pituutta johon laittaa mutteri ja pultti. Jne.

Niin ja putken mitat syntyi blairin kaavoilla. Tein mahdollisimman vääntävät putket, eli pitäisi toimia laimean tasaisesti.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 25.2.2008 20:30

Pyöräytin käsipelillä uudet diffuusorit numeroa 1 ja 2. Hitsasin mokomat myös kiinni ja huomenna jatkuvat taivuttelut. Toivotaan, että menee suunnitelmien mukaan ja on kotiinvietäväksi kaksi pakoputkea kiinnikkeiden merkkaamista vaille!
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 26.2.2008 21:16

Taivuttelin tänään tuota oikeanpuoleista putkea. Sainkin siihen mutkaa jos jonkinlaista. Jälki on välttävää, ei siis mitään priimaa todellakaan. Sitä en ole vielä keksinyt, että mikä meni vikaan. Oliko hiekka huonosti pakattu tms, paukutin hiekkaa kuitenkin kokoajan tiukemmalle asian edetessä. Voi olla, että lämmitin liian isoa aluetta kerrallaan kun sattui isompi pilli löytymään. Putki meni siis koko matkalta hieman lyttyyn, mutta ei katastrofaalista vahinkoa. Taivutin myös hieman alkukäyrän juuresta niin, että alkukäyrän tiivistepinta vastaisi ajosuuntaa. Vielä ei ole kohillaan mokoma, mutta tulee niitä uusia iltoja. Seuraavalla reissulla pitäisi siis taivuttaa nuo alkukäyrien juuret kuntoon jolloin putkien tulisikin jo sopia paikalleen aika lähelle.
patsix
Paikkakunta:
turku
Liittynyt:
19.9.2005 22:02

ViestiKirjoittanut patsix » 26.2.2008 21:41

Jokunen vuosi sitten joku guru putkentaivuttelija jossain lehdessä (muistas ees jotain) mainitsi että ei kannata käyttää liian tasalaatuista hiekkapuhallushiekkaa taivuttaessa. He väänsivät juurikin tuolla kiristyspulttitekniikalla . Toinen lämmitti ja väänsi ja toinen ukko koko ajan kiristi pulttia. He teki hienoja putkistoja klassikkopyöriin.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 27.2.2008 17:08

Jep. Minulla on semmoinen ongelma, että putken seinämävahvuus on aika minimaalinen. Jatkossa pitää tehdä evo 2 menetelmä jolla luulisi alkavan sujua.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 2.3.2008 0:31

Tuli puuhasteltua viikonlopun ratoksi. Laittelin sähköliitoksia jänniteensäätimelle ja sinne seudulle, edistystä se on pienikin edistys.

Suurempi puuhastelu suuntautui keinonahkaosastolle. Olen miettinyt jo pitempään, että valmistaisin työkalupussin ketulle. Semmoinen alkoikin muotoutumaan vauhdilla. Leikkelin punaisesta keinonahasta aihioita ja ompelin siihen tuommoista paksua vanua reunoista kiinni. Brodeerasin myös suzukin logon kertaalleen pussukan päälle. Vielä olisi jäljellä lisää brodeerauksia, kääntötaskuja sisustaan ja vahvistus ompeleita. Pussukka sopii loistavasti vasemman sivukopan sisään. Työkaluiksi mahtuu tulppaavain, varatulpat, otsalamppu, paristoja, sulakkeita, kääntöruuvimeisseli, pieni talttameisseli, kolmea kokoa kuusiokoloavaimia, pieni jakoavain, iso jakoavain sekä jotain pientä.

Kuva

Kuva

Kuva
Kangas
Paikkakunta:
Virrat
Liittynyt:
15.12.2005 10:32

ViestiKirjoittanut Kangas » 2.3.2008 11:55

Ihan näppärän näköinen pussukka työkaluille ;)
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 2.3.2008 17:49

Kuva

Kuva

Kuva

Ei ammattilaistasoa, mutta menkööt. Puuhailin brodeeraukset kuntoon, ompelin taskut sisuksiin ja vahvistelin vanun kiinnitystä.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 2.3.2008 17:53

Hienon työkalupussukan olet väsännyt. Hyvät noi erilliset taskut kuusioillekin. Ihanan naisellisen värinkin valitsit. :D
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015