Yamaha Aerox / MBK Nitro

herrAAH
Liittynyt:
14.1.2016 22:45
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut herrAAH » 13.10.2016 16:45

Sopiiko gurtnerin kaasariin dellorton 6mm suuttimet??
J Ros
Liittynyt:
16.12.2015 22:33
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut J Ros » 13.10.2016 19:47

herrAAH kirjoitti:Sopiiko gurtnerin kaasariin dellorton 6mm suuttimet??


Ei ainakaan Aerox:in vakio kaasareissa, Pääsuuttimet: Gurtner M5X0,8, Keihin M5X0,8, Mikuni M5X1,0, Kuuskantti M5X0,9.....
TboHammu
Liittynyt:
4.5.2016 12:16
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut TboHammu » 17.10.2016 20:33

Mikähän on kun Aerox -99 ei lähde käyntiin? :|
On kokeiltu vaihtaa lähes kaikki sähköosat, um staattori, vauhtis ja cdi + uus tulppa (BR9HS) ja hyvä kipinä tulee, silloin tällöin hiukan lupailee muttei kuitenkaan lähde käyntiin. Toisella kaasarilla ja putkellakin kokeiltu muttei mitään vaikutusta. Mäntä ja pytty näytti ainakin pintapuolisin ihan hyyvälle ja puristuksiakin tuntuisi olevan. Mitähän lähtisi seuraavaksi tutkimaan, voisiko olla vikaa esim. kampiakselin stefoissa?

Setuppi siis:
Malossi 70cc
19mm kaasutin
Yasuni R putki
Stage 6 läpät
valz
Pyörä:
MBK Nitro -02
Paikkakunta:
Tornio
Liittynyt:
17.11.2014 2:57
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut valz » 11.11.2016 12:57

TboHammu kirjoitti:Mikähän on kun Aerox -99 ei lähde käyntiin? :|



Kannattaa tarkistaa stefat, itsellä kun irronnut niin on kans välillä lupaillu, mutta kertaakaan ei lähteny käyntiin.
Eeelll
Liittynyt:
25.11.2016 21:49
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut Eeelll » 25.11.2016 21:53

Mulla on aeroxissa semmone vika että ei kulje eikä kierrä ilmanputsarin kanssa (powerfiltteri) yhtään mutta kun ottaa pois niin kulkee täydellisesti.. mikähän voisi olla?
J Ros
Liittynyt:
16.12.2015 22:33
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut J Ros » 26.11.2016 13:44

Eeelll kirjoitti:Mulla on aeroxissa semmone vika ...


Saa liikaa kakkua eli bensiiniä suhteessa ilmaan, kun on putsi paikoillaan........
Eeelll
Liittynyt:
25.11.2016 21:49
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut Eeelll » 26.11.2016 14:59

Miten se sit korjataan tai säädetään oikeaksi
valz
Pyörä:
MBK Nitro -02
Paikkakunta:
Tornio
Liittynyt:
17.11.2014 2:57
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut valz » 26.11.2016 15:15

Eeelll kirjoitti:Miten se sit korjataan tai säädetään oikeaksi


Pienentämällä kaasuttimen pääsuutinta.
J Ros
Liittynyt:
16.12.2015 22:33
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut J Ros » 27.11.2016 11:28

Eeelll kirjoitti:Mulla on aeroxissa semmone vika että ei kulje eikä kierrä ilmanputsarin kanssa (powerfiltteri) yhtään mutta kun ottaa pois niin kulkee täydellisesti.. mikähän voisi olla?


....jatkoa viel etelliseen: jos mopo "booaa" se saa liikaa ilmaan suhteessa polttoaineeseen, kun taas jos mopo röpeltää, saa se liikaa bensaa suhteessa ilmaan....
Adveta
Liittynyt:
22.9.2015 0:35
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut Adveta » 17.12.2016 8:39

Moro. Mistä vois johtua semmonen että varsinkin kun variaattori on kylmänä, joskus variaattorista (luulisin kytkimestä) kuuluu kummallista ääntä eikä koko roxi lähde liikkeelle kunnolla, onkohan kytkin/kytkin kengät rikki? Kytkimellä ajettu vaan noin 100km eli on aika uusi.
J Ros
Liittynyt:
16.12.2015 22:33
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut J Ros » 17.12.2016 12:29

Adveta kirjoitti:Moro. Mistä vois johtua semmonen......


Onko kampiakselin eli etuvarin "boorit" kunnossa? Ja kuuluuko ääni perästä vai koneen etuosasta? Ja voit ottaa varikopan irti ja katsoa käynnissä mistä ääni kuuluu/näkyykö vikaa...? Entäpä onko käynnistyspolkimen ratas kunnossa?.....
ML1
Liittynyt:
22.12.2016 22:44
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut ML1 » 23.12.2016 0:13

[quote="J Ros"
itse teen aina aeroxin niin että lähtee vihaisesti paikaltaa/sutii/tarvittaessa keulii, mut kulkee alle 62....[/quote]
Moi
Uusi täällä ja tarkoitus tehdä 12 000 huolto pojan 2008 Aeroxiin. Samalla vois hiukan piristää nimenomaan kiihtyvyyttä, tällähetkellä täysin vakio. Tarkoitus olis pitää ulkonäkö vakiona eli jos selviää ilman tehoputkea niin aina parempi. Eli kiitollinen jos löytyisi "valmis" resepti jolla sais parannettua kiihtyvyyttä ja huiput tonne 60 huiteville. Samalla kun nyt tehdään ruumiin avaus niin ymmärsin että näissä kannattaa mäntä vaihtaa noilla kilsoilla. Kannattaako ostaa Yamahan originaali mäntä vai onko halvemmat tarvikemännät hyviä.

Muutama ihmetys tuli tuossa heti alkuun ja kiitolline etukäteen vastauksista. ;)

ML1
J Ros
Liittynyt:
16.12.2015 22:33
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut J Ros » 25.12.2016 11:04

ML1 kirjoitti:Moi
Uusi täällä ja tarkoitus tehdä 12 000 huolto pojan 2008 Aeroxiin....


Moro,
Viitaten tuohon tekstiini, kysymys taisi olla suunnattu tännä päin :)

Mäntä tosiaan kannattaa vaihtaa noilla kilsoilla, sillä Yamaha ilmoittaa tarkastus välin 9000 km, mut kyllä mäntä toimii pidempäänkin (riippuu ajo tyylistä).
Itse olen suosinut Prox:in mäntää. On huomattava että Aerox:in sylinterin voi porauttaa/hoonata, koska ei ole kovakromipinta.Itse olen vienyt sylinterin paikalliseen koneistukseen ja sanonut heille että tilaa samalla männän, he osaavat katsoa tarvitseeko sylinteri hoonauksen vai porauksen ja sitä kautta oikean kokoinen mäntä...

Seuraavat asiat on syytä huomioida huollossa/korjauksessa:

- etulaippojen kunto (etuvari): ei pokkauksia tai jälkiä sisäpuolella eli ei hihna uria
- varirullat
- hihnankunto jos levys 15,7mm tai alle = vaihto
- kytkinkellon kunto
- kytkimenkunto
- vastapaine jousen kunto
- vesipumppu
- yläpään tiivistesarja männän vaihdon yhteydessä (kannen tiivisteet)
- männäntapin neulalaakeri
sekä tietenkin männän vaaihdon yhteydessä kampiakselin välys, eli onko tarvetta uusia kampiakselin laakereita...mutta yleensä laakerit kestävät (C3 tai 4) kestävät useitä kymmeniätuhansia km. ja antavat ääntä ennenkuin hajoavat...

ja tietenkin perus huolto:

- ilmanputsari/pesu+rasvaus tai vaihto
-tulppa
- peräöljyt

Pakoputkesta:

On pakko todeta että itsellä noissa vuosimalleissa on parhaiten toiminut vakioputki.
Olen vain modannut sen niin että hapetuslaite pois, ja sen hitsaus kiiinni, sekä se ylimääräinen kierto irti ja sen reiiän hitsaus kiinni ja ja kierto putki hitsaten takaisin.
Tämän jälkeen on tullut alavääntöä rajusti lisää, mutta silti hiljainen....

Tästä tul ny romaani, mut jos on lisä kysymyksiä niin vastailen tarvittaessa, esim rullien painosta, tai muusta...näitä laitteita itsellä ollut n. 20kpl ja tällä hetkellä 2 kpl....
ML1
Liittynyt:
22.12.2016 22:44
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut ML1 » 26.12.2016 11:30

J Ros kirjoitti:
ML1 kirjoitti:Moi
Uusi täällä ja tarkoitus tehdä 12 000 huolto pojan 2008 Aeroxiin....


Moro,
Viitaten tuohon tekstiini, kysymys taisi olla suunnattu tännä päin :)

Mäntä tosiaan kannattaa vaihtaa noilla kilsoilla, sillä Yamaha ilmoittaa tarkastus välin 9000 km, mut kyllä mäntä toimii pidempäänkin (riippuu ajo tyylistä).
Itse olen suosinut Prox:in mäntää. On huomattava että Aerox:in sylinterin voi porauttaa/hoonata, koska ei ole kovakromipinta.Itse olen vienyt sylinterin paikalliseen koneistukseen ja sanonut heille että tilaa samalla männän, he osaavat katsoa tarvitseeko sylinteri hoonauksen vai porauksen ja sitä kautta oikean kokoinen mäntä...

Seuraavat asiat on syytä huomioida huollossa/korjauksessa:

- etulaippojen kunto (etuvari): ei pokkauksia tai jälkiä sisäpuolella eli ei hihna uria
- varirullat
- hihnankunto jos levys 15,7mm tai alle = vaihto
- kytkinkellon kunto
- kytkimenkunto
- vastapaine jousen kunto
- vesipumppu
- yläpään tiivistesarja männän vaihdon yhteydessä (kannen tiivisteet)
- männäntapin neulalaakeri
sekä tietenkin männän vaaihdon yhteydessä kampiakselin välys, eli onko tarvetta uusia kampiakselin laakereita...mutta yleensä laakerit kestävät (C3 tai 4) kestävät useitä kymmeniätuhansia km. ja antavat ääntä ennenkuin hajoavat...

ja tietenkin perus huolto:

- ilmanputsari/pesu+rasvaus tai vaihto
-tulppa
- peräöljyt

Pakoputkesta:

On pakko todeta että itsellä noissa vuosimalleissa on parhaiten toiminut vakioputki.
Olen vain modannut sen niin että hapetuslaite pois, ja sen hitsaus kiiinni, sekä se ylimääräinen kierto irti ja sen reiiän hitsaus kiinni ja ja kierto putki hitsaten takaisin.
Tämän jälkeen on tullut alavääntöä rajusti lisää, mutta silti hiljainen....

Tästä tul ny romaani, mut jos on lisä kysymyksiä niin vastailen tarvittaessa, esim rullien painosta, tai muusta...näitä laitteita itsellä ollut n. 20kpl ja tällä hetkellä 2 kpl....


Kiitos vastauksesta ;)
Jos vain J Ros sulla riittää intoa vastailla niin kiitollinen siitä.
Joo ymmärsin kun luin tätä palstaa että rullien painolla ja jousien "säädöllä" saa skoban luonteen muuttumaan ihan mukavasti. Ihan noviisina niin kysyn suoraan että mitä mielestäsi kannattaa muuttaa voimansiirron osalta. Tällähetkellä liikkeellelähtö vaatii mielestäni aika paljon kierroksia ja lähtee suht laiskasti verrattuna vielä pari tuhatta kilsaa takaperin käytökseen. Samoin poika sanoi että hänen mielestä huiput tullu alas, aikaisemmin otti omaan mittariin 55 helposti nyt todella vaivalloisesti.
ML1
J Ros
Liittynyt:
16.12.2015 22:33
Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

ViestiKirjoittanut J Ros » 26.12.2016 13:37

ML1:

Ollos hyva,

Tuo variaattori toimii vähän niinkuin moottorisaha, eli mitä enemmän kierroksia sitä kovemmin laipat puristavat hihnaa....

Etuvarissa laipoissa olevat urat estävät vauhdin kiihtyvyyttä, samoin myös jos varirullat ovat kuluneet kantikkaiksi, eli niiden tulee olla pyöreät, eli ne "jumiuttavat" vauhtia...

Itse suosin rullien painoksi n. 4,7g. Ja etulaipat voi tilata uudet tai tehdä niinkuin itse teen, jos urat ei ole pahat, eli hioa sileäksi....
Takana oleva kytkin on syytä tarkistaa, siellä on sellaset "jarrukengät" ettei ne ole lasittuneet tai kuluneet = hionta tai vaihto.
Kytkimen sisällä oleva vastapaine jousi on hyvä vaihtaa, sillä se kuolleentuu ajan saatossa, itse suosin Punaista 50% Malossi racing jousta.
Hihna vaihto ehtoja on paljon, ja niiden pituudessa on eroja, itse suosin Malossin vahvistettua hihnaa jopa tarvittaessa kevlarhihnaa.

Vaihtoehtoja noihin osiin on paljon, samoin laatuehtoja, on halpoja ja kalliita, erimerkkisiä, joten kannattaa itse punnita mitä haluaa...tosin jotkut valmistajat sanovat että olisi hyvä käyttää samanvalmistajan osia. mut itse olen käyttänyt sekaisin, pääasia että pääsee haluttuun tavoitteeseen..

Tuo pakoputki tosin on tärkein elementti, eli tuo vakio putken muokkaus on parasvaihtoehto saada alavääntöä (itse koettu ja todettu), silloin ei tarvitse muuttaa suuttimia, ilmanottoa tai kaasuttimen kokoa....

Variaattori ja sen osat on hyvä myös puhdistaa, vaikka bråkleenilla, jotta toimivuus olisi taattu...Tämä ei ole mainos mutta osia itse olen tilannut Moposportista ja Tekant.fi:stä ja olen ollut todella tyytyväinen osiin sekä palveluun, tosin osia saa varmasti muualtakin....

Variaattorin kuuluisa "prikka" on syytä pitää paikoilla, sillä se estää vauhdin kasvun laittomaksi, tosin sitäkin voi muokata sillein, että kulkee haluttua nopeutta....

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista