4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 26.9.2016 23:30

Ihan normaalia jos muuten on säädöt kunnossa. Suoralla putkella jysäyttää melkein aina ku päästää irti täyskaasulta.
datboy1337
Liittynyt:
28.9.2016 16:20
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut datboy1337 » 28.9.2016 16:23

Onko kellään mitään hyvää ohjetta tai videota miten vaihdetaan solifer xtr 50 kaasuvaijeri? Ja onko tossa xtr 50 ryyppyä kun en oo ite löytäny
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 28.9.2016 18:09

Ryyppy on automattiryyppy ja se on kaasarissa. Se toimii sillä periaatteella, että ryyppy on normaalisti päällä (eli kun mopo esim seisoo yön yli) ja kun koneen käynnistää, valopuolan vaihtojännite lämmittää ryypyn sisällä olevaa vahakapselia jolloin se laajenee ja työntää ryyppymäntää jolloin ryyppy menee pois päältä. Missään ei siis ole mitään anturia mittaamassa tarvitseeko kone ryyppyä vai ei. Se ryypyn poismeno perustuu ihan pelkkään aikaan. Talvella kun ryyppy lämpiää hitaammin kuin kesällä, ryyppy on pidempään päällä.

Ryypyn päälläoloaikaa saa hivenen säädettyä, mutta kyse on silti noin 1-1,5 minuutista maksimissaankin. Tuossa on siitä: https://youtu.be/QLxprxrfOik

Kaasuvaijerin vaihtoon joutuu monissa peleissä purkaan katteita pois tieltä. Muutamaan olen saanut vaijerin vaihdettua siten että olen jesarilla teipannut uuden varpin vanhan päähän kiinni ja vanhaa poisvetämällä uus varppi on mennyt tilalle. Tuossakin käy kyllä helposti niin, että teippaus irtoo ja joutuu purkaan katteita.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Poram
Liittynyt:
4.6.2014 20:18
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Poram » 28.9.2016 18:23

Vaihdoin tossa skootterin 72cc pyttyä ja takaisin asentaessa huomasin, että imuventtiili ei palauta, vaan jää pohjaan. Mitä tuolle pitäis nyt sitten tehdä ?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 28.9.2016 19:14

Mitä luultavimmin venavarsi on hiukan taipunut. Eli läppäät siihen uuden venan. Läppääminen tarkoittaa siis venan hiomista venttiilihiomatahnalla seetiin tiiviiksi - https://youtu.be/5a71QWTogmE
Tuossa läpätään imukupilla, mutta näissä saa läpättyä venat pyörittämällä niitä esim pienellä porakoneella yms venakopan puolelta. Ilman läppäystä uusikaan vena ei ole tiivis vanhassa kannessa. Hiontatahna pitää huolellisesti poistaa ennen kasausta. Tietty voit ostaa koko kannen jostain valmiinakin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Poram
Liittynyt:
4.6.2014 20:18
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Poram » 28.9.2016 21:54

Pitänee vissiin ostaa uudet venat ja yrittää tuota, kun nuo kannet on noin kalliita uutena. Toki jos jollain olisi tarjota käytettyä kantta, niin oisin valmis ostamaan.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 28.9.2016 23:48

Kannattaa tietysti tarkistaa, että siellä ei ole venttiilin jousi katkennut yms syytä mikä estää venttiiliä menemästä kiinni. Venttiilivarren taipuminen on kyllä yleisin syy. Esim jos nokan ajoitus hyppää hampaalla sivuun ja mäntä ottaa venttiiliin kiinni, sen varsi taipuu herkästi.

Mä olen yleensä bensalla testannut että venttiilit pitää. Eli pistänyt bensaa palotilaan ja katsonut alkaako se vuotaan jompaan kumpaan kanavaan. 100% tiiviitä ne venat ei ole koskaan, mutta jos ei 3-5 minuutissa ole bensaa vuotanut kummankaan venttiilin ohi, olen lyönyt kannen koneeseen kiinni ilman sen pidempiä odottamisia.

Tuurilla se uusi venttiili saattaa olla läppäämättäkin tiivis vanhassakin kannessa, mutta harvemmin näin on jolloin joutuu läppäämään. Ei se loppupeleissä ole homma eikä mikään eikä niitä yleensä joudu kauaa hiomaankaan kunnes venttiilit hioutuu seetiensä kanssa pareiksi eivätkä vuoda enää.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Poram
Liittynyt:
4.6.2014 20:18
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Poram » 29.9.2016 9:39

Juu, olihan se taipunut, ei meinannut millään saada edes irti sitä.
sakustus7
Liittynyt:
7.4.2015 21:05
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut sakustus7 » 21.10.2016 16:22

Mistä zoner v1 skopaan tyhjäkäynti suuttimia? Kaasutin Deni PD18J. Tilasin tommoisen kiinanskootterin kaasuttimen korjaussarjan mutta siinä se kierre on muuta suutinta ylempänä ja se ei käy sillä alkuperäisessä kierteen huippu on samalla tasolla kun muukin suutin.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 21.10.2016 17:39

Pistä kuva siitä suuttimesta.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
kymcomafia
Liittynyt:
25.10.2016 1:04
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut kymcomafia » 25.10.2016 1:11

Mikäköhän Kymco Agilityssä on ongelmana kun tänään löin isompaa yläkertaa 72cc pyttyä ja mäntää tilalle, 50ccn kannella ja laitoin kaksi kpl sylinterin tiivisteistä ettei mäntä hakkaa kanteen. Nyt lähtee huonosti käyntiin, käy tosi laihalla ja tehot uupuu. Voisko vika olla että ottaa ilmaa kannentiivisteen välistä ja sen takia kuumenee ja käy laihalla? :roll:
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 25.10.2016 17:48

Kai sä isompaa pääsuutinta laitoit? Testasitko muuten männän ja kannen välyksen ennen kun päätit noin tehdä, vai teitkö muuten vaan?
kymcomafia
Liittynyt:
25.10.2016 1:04
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut kymcomafia » 25.10.2016 18:34

Laitoin 15 kokoa isomman pääsuuttimen ja tulppa näyttää että käy rikkaalla nyt, syyksi selvisi että kaverin kannesta jonka laiyoin kiinni oli tukittu pakokaasun kierrätin ja letkuja ei tukittu joten otti ilmaa kaasariin letkujen kautta ja tehot uupuivat.
Tumbz1
Liittynyt:
13.10.2015 22:34
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Tumbz1 » 9.11.2016 15:19

Osaisko joku auttoo kun batiska kylmänä meinaa kaasusta sammua. Ja sammumisen jälkeen todella huonosti käynnistyy.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 9.11.2016 16:28

kymcomafia kirjoitti:oli tukittu pakokaasun kierrätin.

Kannessa ei ole egr:ää, vaan mikäli sellainen on, se sijaitsee pakoputkessa. Se kannessa oleva on sac kanava (tunnetaan myös sas ja sls yms nimillä). Se kannattaa poistaa käytöstä aina. Egr;stä on harvoin mitään haittaa, tosin tehoja ajatellen siitä ei ole yhtään hyötyäkään.

-Zone- kirjoitti:On niitä kyllä ollut vanhoissakin malleissa. Pistitkin näemmä jo ettei siinä ole, mutta pistetään nyt silti tähän samaan jos siitä olisi vaikka jollekin muulle hyötyä.

Eli kyseessä on siis http://aijaa.com/cms8o9 Sac-järjestelmästä käytetään usein myös Sas -nimitystä (secondary air system) joka taitaa olla yleisempi kun kinkin osia googlaa.

Sitä on 2 eri mallia. Toisessa kuten tuossakin eli, imukaulaan tulee hanan ohella toinenkin alipaineletku joka ohjaa alipaineventtiiliä. Jos sen venttiilin kalvo repee, se päästää tuota kautta ilmaa koneeseen. Toisessa mallissa on myös se mutkalle vedetty metalliputki venttiilikopan päällä, mutta järjestelmä ei toimi imukaulan alipaineella, vaan se toimii pakopulssilla.

Kummassakin mallissa on kannessa tuon järjestelmän kanavaporaus (oikealla, vasemmalla ilman sac-kanavaa http://aijaa.com/p5mVYZ

Kaikissa ei siis tuota ole. Joissain on ollut kanavaporaus kyllä kannessa, mutta se on tulpattu peitelevyllä.

-Zone- kirjoitti:Secondary air cleaner ei tarkoita toista ilmanpuhdistinta, vaan että pakokanavaan syötetään happea oman lisäventtiilin kautta. Sen tarkoitus on saada aikaan puhtaampi jäännöspalaminen putkessa ja näin saada katalysaattorille pidempi elinikä.

Siitä on olemassa eri variaatioita. Yksi malli on sellainen jossa imukaulasta lähtee 2 alipaineletkua. Toinen menee sac-järjestelmään toinen normisti bensahanaan. Toinen versio siitä on sellainen jossa se vetää sitä lisähappea pakopulssin vaikutuksella. Eli kun putken positiivinen pulssi vaihtuu negatiiviseksi se vetää happea pakokanavaan sinne venttiililautasen lähelle.

Näistä jälkimmäinen ei aiheuta niin pahoja ongelmia mitä ensimmäinen jos se venttiili alkaa vuotamaan.


Egr (http://i31.tinypic.com/2qd7x1w.jpg) on putkessa. Siis jos on. Kaikissa malleissa ei tuota ole. https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakokaasu ... r%C3%A4tys
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista