4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 6.6.2015 18:27

Joo, se on mahdollista, että siellä on ilmasuuttimen takana kanavassa roska (eli josta aiemmin kirjoitinkin). Näihin jää joskus ilmakanaviin tekovaiheessa pieniä porauslastuja yms valuröpöjä jotka saattaa myöhemmin siirtyä semmoseen asentoon että ilma ei kulje enää kunnolla läpi ja suuttimelta ei siksi nouse kunnolla soppaa. Harmi tietysti sinänsä jos joutuu koko kaasarin uusimaan, mutta hyvä että ettet kuitenkaan hankkinut turhaan. Se vanha kannattaa säästää varaosiksi.

Lähinnä ensisijaisesti suuttimet, sillä mulla on itsellä kerran juuttunut tyhjäkäyntisuuttimen sisään roska niin hyvin että se ei lähtenyt kompuran 8bar paineella irti virtaussuuntaa vastaan puhaltaen. Tutulla taas alkoi vuotaan koho. Se on harvinainen vika, mutta mahdollinen kuitenkin. Automaattiryyppy kannattaa säästää, samoin luisti kalvoineen jos se on ehjä. Ne kalvot on kulutustavaraa.

Elek kirjoitti:takajarrukengät kun laahaavat, laahannut pitkän aikaa joten tuskin pelkkä herkistely riittää?

Jos jarrukengät laahaa, niin siellä on todennäköisesti kenkien levittäjän akseli kuiva ja paskaa välissä. Tämä on yleinen vika. Jarrukengät kannattaa silti valmiiksi hankkia, ne joutuu kuitenkin uusimaan joskus ja on aina mukavampaa kun se päivä tulee jos ne on valmiina hyllyssä.

Eli putki pois tieltä sitten rengas veks (mutteri saattaa olla sitten todella lujaa kiinni), kun otar jarrukengät veks, niin ota kenkien levittäjä myös pois lohkosta ja putsaa hyvin sen reikä lohkossa. Pistä puhdasta vaseliinia levittäjän akseliin. Tällä on suuri merkitys. Jos se jää nahkeaksi vaatii takajarrun käyttö voimaa ja saattaa jäädä taas jarrut laahaan.

Tuosta takapyörän mutterista. Mikäli se on tehtaan jäljiltä kiinni se saattaa olla niin lujaa että pulttipyssyillä ei tee mitään. Mä jouduin lukitseen takarenkaan ja käyttään yli metristä putkea jatkovartena ja edes silloisen 80kg elopainollani putken päällä hyppimällä en saanut mutteria auki. Vasya kun jatkovarreksi otti 2m liikennemerkkiputken mutteri aukes.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
TapsaK85
Liittynyt:
10.8.2014 21:28
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut TapsaK85 » 6.7.2015 22:39

Onko neliventtiilisen kannen vaihto kaksiventtiiliseen suunnilleen bolt on homma? Pikainen googletus kertoi, että pinnapultit täytyy vaihtaa kaksiventtiilisestä.

Kuinka asennetaan oikeaoppisesti nokkaketjun kiristin? Purin vanhasta kaksiventtiilikannesta sen "koko pakettina", mutta täytyykö laittaa osissa olevana takaisin paikalleen?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 6.7.2015 23:46

Joo pinnapultit menee vaihtoon, mutta ei homma muutoin kummonen ole. Nokkaketjun kiristimestä otat pääliruuvin ja jousen pois, jonka jälkeen vapautat männän siitä lukitsimesta ja painat männän kiristimen sisään. Kiristin pyttyyn kiinni ajoitus paikalleen ja lopuksi jousi ja pääliruuvi. Sitten tarkistat vielä kerran nokan ajoituksen.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
entiedä
Liittynyt:
23.3.2015 17:50
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut entiedä » 8.7.2015 18:24

Osaisko joku vähän tietävämpi kertoa että mikä on. Ostettiin kaverin kymco agility 4T skootteriin rajottamattoman cdi boxin. Kun laitettiin se kiinni niin ei lähe käyntiin :(. Lähtee kyllä vakio cdi boxilla käyntiin.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 8.7.2015 18:38

AC loota laitettu DC mopoon kiinni tai toisinpäin. Vanha paikalleen ja rukoilua ettei mitään kärähtäny.
TapsaK85
Liittynyt:
10.8.2014 21:28
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut TapsaK85 » 8.7.2015 20:08

Haku ei oikein tuottanut tulosta, jospa zone taas avittas. Jonkin aikaa kone pöydällä olleena, unohtunu mihin imukaulan toisesta alipaine lähdöstä menee letku. Toinenhan menee bensahanalle ja toinen ? Vai onko ollu vaan tukossa?
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 8.7.2015 20:24

Jos skopassa ei ole alipaineella toimivaa bensapumppua tai jotain erikoista tilpehööriä niin tukkoon vaan.
TapsaK85
Liittynyt:
10.8.2014 21:28
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut TapsaK85 » 8.7.2015 21:37

Löysin puretusta moottorista vanhan kuvan ja kyllä siitä johki letku menny, mutta kuvassa ei oo kiinni missään. Eikai se nyt oo voinu vapaana olla?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 9.7.2015 7:42

Helpoin tapa tulpata noita on pistää letku ja kiertää päähän jämpti pultti. Ei tarvi liimaa yms. Ehkä se on ollut noin tulpattuna jos ei ole ollut mihinkään kytkettynä.

Se että jos se johonkin on ollut kytkettynä, niin mahdollisuuksia on 2. Toinen on bensapumppu ja toinen on alipaineohjattu SAC eli secondary air cleaner. Jossain tämä on merkitty myös SAS järjestelmäksi.

-Zone- kirjoitti:http://aijaa.com/cms8o9
Secondary air cleaner ei tarkoita toista ilmanpuhdistinta, vaan että pakokanavaan syötetään happea oman lisäventtiilin kautta. Sen tarkoitus on saada aikaan puhtaampi jäännöspalaminen putkessa ja näin saada katalysaattorille pidempi elinikä.

Siitä on olemassa eri variaatioita. Yksi malli on sellainen jossa imukaulasta lähtee 2 alipaineletkua. Toinen menee sac-järjestelmään toinen normisti bensahanaan. Toinen versio siitä on sellainen jossa se vetää sitä lisähappea pakopulssin vaikutuksella. Eli kun putken positiivinen pulssi vaihtuu negatiiviseksi se vetää happea pakokanavaan sinne venttiililautasen lähelle.

Näistä jälkimmäinen ei aiheuta niin pahoja ongelmia mitä ensimmäinen jos se venttiili alkaa vuotamaan.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
TapsaK85
Liittynyt:
10.8.2014 21:28
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut TapsaK85 » 9.7.2015 21:34

Voikos tuon sac -järjestelmän jättää pois kokonaan? Ei taida vaikuttaa toimintaan?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 9.7.2015 23:19

Voi mutta kannesta kannattaa samalla tukkia se reikä. Joissain on vakionakin jo siinä peitelevy. Virikansista se koko järjestelmän poraus puuttuukin. Vasemmalla kansi ilman S.A.C.kanavaa oikeanpuoleisessa se on. http://aijaa.com/p5mVYZ
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Elek
Liittynyt:
27.5.2012 6:04
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Elek » 12.7.2015 11:25

Mihinkäs tämä letku menee jossa on toisessa päässä "metallivieteri", molemmat on nyt ilman päätä.. :D

Kuva
Kuva
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 12.7.2015 12:33

EGR-letku. Toinen pää pakoputken egr-venttiiliin, toinen pää ilmanputsarille. Tarpeeton letku oikeastaan. Kaikissa pakoputkissa ei tuota egr-venttiiliä edes ole. Tuossa tuo mun yksi juttu pakoputkista - http://www.mediafire.com/view/gcd61nizq ... tkelle.pdf
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Elek
Liittynyt:
27.5.2012 6:04
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Elek » 12.7.2015 13:29

Joo näköjään tuo ole koskaan ollutkaan kiinni ilmanputsarissa kun siellä on tuppi reiässä johon tuo tulisi, letku siis ollut pelkästään putkessa kiinni ja toinen pää vapaana, tarviiko tuota putken reikää tukita?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 12.7.2015 13:36

Ei sitä pakko ole tukkia, mutta se saattaa pitää kovempaa pörinää. Riippuen siitä kuinka hyvin se egr-venttiili putkessa toimii. Paras tapa sen tulppaamiseen on että tekee väliin tiivisteen kokoisen peitelevyn. Eli ne egr venttiilin 2 pulttia (http://aijaa.com/GLC4y2) auki ja väliin voi tehdä esim 1mm pellistä levyn johon jätetään vain keskireikä tekemättä. Sillä tulee hyvä ja huomaamaton tulppaus.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista