4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.11.2013 14:51

Ihan nyt ensimmäiseksi tutki löytyykö sulta se venttiili kun kaikissa ei moista edes ole. Eli jos on niin kannesta lähtee se U-mallinen metalliputki joka johtaa venttiilikopassa olevaan venttiiliin ja siitä edelleen SAC-venttiiliin joka on siis koneesta erillinen mötikkä (katso sitä kuvaa). Siitä taas lähtee letku imukaulaan joka on siis se letku joka tukitaan. Venttiilikopasta lähtee letku joka on huohotin. Sitä ei pidä missään nimessä tukkia.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
tomppatikku
Pyörä:
Yamaha DT -07,CH Racing -06, Polaris Sportsman 500 -13
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
21.3.2011 19:32
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tomppatikku » 10.11.2013 15:04

Imukaulaan ei tuu muuta ku alipaineletku ja kannesta ei lähde ylimääräsiä letkuja, mutta kaveri sano että vois olla venttiilin säätö kohdallaan? onko se vaikeaa itse säätää venttiilit? ja jollain ohjetta?
kortti ~ off [x] on []
kilvet ~ off [x] on []
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.11.2013 15:10

Eli sulla ei sitten ole tota SAC-venttiiliä. Imuventtiilin kantaminen on tosiaan seuraava mahdollinen syy. http://www.youtube.com/watch?v=nkxEFfd_Kdw Joresta poiketen itse käytän imuventtiilissä 0,10mm ja pakoventtiilissä 0,15mm ja välysmittaus tietysti rakotulkilla.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
tomppatikku
Pyörä:
Yamaha DT -07,CH Racing -06, Polaris Sportsman 500 -13
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
21.3.2011 19:32
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tomppatikku » 10.11.2013 15:51

Juu, toinen (imuventtili) oli kiinni eikä ollut yhtään välystä, mutta nyt sitten korjasin sen, mut nyt sitte hajos polkukäynnistys ja ois mukava saada sähköstartti toimimaan.. joten se pyörii mutta ei ota kiinni siihen etuvarin rattaaseen, joten bendixissä jotain vikaa?

E: edelleen tulee savua ilmanputsariin sellanen pöllähdys
kortti ~ off [x] on []
kilvet ~ off [x] on []
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.11.2013 20:37

tomppatikku kirjoitti:E: edelleen tulee savua ilmanputsariin sellanen pöllähdys

Varmista vielä, että vuoto ei tapahdu EGR:n kautta. EGR on siis pakoputkessa oleva venttiili josta tulee letku ilmanputsariin. Sitäkään ei ole kaikissa, mutta useimmissa kylläkin. Jos vika ei ole siinä ei jää oikeastaan muuta vaihtoehtoa enää kuin että se imuventtiilin tiivistyspinta on kerinnyt palaa sen kantaneen venan vuoksi. Eli jos vena on palanut niin joutuu ottamaan kannen pois. Järkevintä on siinä tapauksessa laittaa läpäten venttiilinhiontatahnalla uudet venat kanteen ja uusia myös venttiilinohjurin kumit.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
tomppatikku
Pyörä:
Yamaha DT -07,CH Racing -06, Polaris Sportsman 500 -13
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
21.3.2011 19:32
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tomppatikku » 10.11.2013 20:45

Juu kiitoksia pitää alkaa tilailemaan osia
kortti ~ off [x] on []
kilvet ~ off [x] on []
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.11.2013 20:51

Osia ei kannata tilailla ennen kuin varmistuu asiasta. Eli jos egr ei ole syypää, niin ota kansi pois ja pistä palotilaan bensiiniä. Tällä näet vuotaako venttiili.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
tomppatikku
Pyörä:
Yamaha DT -07,CH Racing -06, Polaris Sportsman 500 -13
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
21.3.2011 19:32
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tomppatikku » 10.11.2013 20:57

Kyllä näköjään vuotaa ku laittaa bensaa palotilaan ja avaa venttilikopan kannen niin kuuluu sellainen vuotava ääni kun polkaisee
kortti ~ off [x] on []
kilvet ~ off [x] on []
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.11.2013 21:05

Ei kun se kansi irrotetaan ja käännetään ylösalaisin ja sitten laitetaan kannen palotilaan bensaa. :D
Tietysti "suhisee" jos koneeseen tunget sitä bensaa ja poljet kun kerran nokka avaa venttiileitä. Ehkä kannattaisi ottaa kaveriksi joku vähän enempi moottoreiden kanssa touhunnut näihin diagnosointeihin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
tomppatikku
Pyörä:
Yamaha DT -07,CH Racing -06, Polaris Sportsman 500 -13
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
21.3.2011 19:32
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tomppatikku » 10.11.2013 21:12

no en oo näihin skoottereihin kyllä hirveesti perehtynyt, kun nelareissa kaikki venttiilit yms. :D, enemmänkin mopojen kanssa touhunnut, mutta kun saisi edes tuon sähköstartin toimimaan...
kortti ~ off [x] on []
kilvet ~ off [x] on []
Alluu-
Pyörä:
Suzuki PV -97
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
10.4.2010 14:31
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Alluu- » 17.11.2013 1:15

10" Variaattorin puoleista stefan kokoa tarviisin? Tulee siis lohkoon nokkaketjun rattaan ja rullakupin väliin ;)
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 17.11.2013 1:55

ZY50QT-7-50104 Stefa 19,8x30x5
Tuolla muidenkin osien mittoja. - http://www.jokaosa.fi/crossi/baotian.htm
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Alluu-
Pyörä:
Suzuki PV -97
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
10.4.2010 14:31
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Alluu- » 21.11.2013 0:26

Joo, elikkä kasailimpa skootterin variaattorin jne. Putki paikalleen ja startissa olikin solenoidi paskana ja kytkimpä suoran virran hyppylangalla startille kytkimen kautta. No bensaa aamulla hakemaan ja käyntiin kokeilemaan -> ei lähteny, sahasin kauan starttia (tietysti vähän kerrallaan vain) akku hyytyi. Viel jotenkin pyöritti, niin katoin kipinän (maadotin tulpan venakoppaa vasten, pitäishän siihe maadotus tulla, kun pultattu kantta vasten?) , eikä näköjään antanut kipinää. Bensaa tulee alipaineella startatessa, eli se puoli taitaa olla kunnossa ;)

Nojoo, latasin akun, hain pari cdi boksia lisää ja toisen tulpan jonka putsasin. CDIllä ei vaikuttanut mitään, huomasin vaan, että olin laittanut keskimmäisen johdon cdin liittimeen väärinpäin, sekin virtalukon maadotus / sammutusnappi, eikä vaikuttanut.. Ei toisella tulpallakaan tullut mitään -> ajosta irroitettu.. Eli mikähän voisi olla pielessä, sähköt tehty ohjeiden mukaisesti. Takavalolle tulee startatessa oikein virta, muita valojahan tähän ei oo vielä kytketty..

Onko näissä sama järjestys CDI boksissa, kuin mankissa? Koska tähän ei oo ollu omaa CDI boksia, niin mulla on jinkku mankista ajosta otettu, vakio rajottamaton CDI, lisäksi kokeillu RACING CDItä, jonka kaverilta ostin halvalla. Samanlainen kapine ja 5 - pinninen myös. Tulpanjohto on uutta. Skootteri on ollu ajossa helmikuussa viimeks ja ei lähteny käyntiin mukamas väljyyden takia. Pitää vielä kysyä ex omistajalta, kattoko kipinän, että sais varmuuden, ennenku lähtee puolaa lainailee / ostaa.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 21.11.2013 2:00

Sattupa hyvin, just käynnisteltii tollanen QMB139 mankin/pitbiken cdillä.
2 johtoa oli eri päin liittimissä, tappokatkasimen ja puolan johdot.

Kuva

Eli tuosta kuvasta muuten samat mutta killswitch ja ignition coil toisin päin.

CDI:n piuhojen värit ainakin mun laitoksessa (Solifer SFR):
vihreä - maa
sininen - pickup / trigger / liipaisukäämi
musta - tappokatkasin, toimii ilmankin
pinkki - rajoitin (ei kaikissa), toimii ilmankin
keltamusta - puolalle/tulpalle
punamusta - staattorilta
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut radon- » 21.11.2013 16:44

Kuva
Tuossahan tuo kiinanpaskan sähkökaavio onkin. CDI:n johdot eivät ole yksivärisiä, vaan
- tappokatkaisija = mustavalkoinen
- impulssikäämi = keltasininen
Muuten samanlailla kuin sanoit. Kiinanpaskoissahan on samanlaiset CDI:t kaikissa sisuskaluiltaan, pinnien järjestys eroaa lähestulkoon aina kun hypätään merkistä toiseen. Mutta kytkennät muuttamalla saa kyllä toimimaan, joskus vaan melkoista arpapeliä, että mikä on oikea kytkentä mihinkin boksiin.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista