4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 17.3.2014 2:06

Huonompi homma jos jousi on kadonnut. Edes JM-Racingilla en niitä ole nähnyt. Tämä saattaa sopia tai sitten ei. http://www.motorpower.fi/cat/product_details.php?p=5592
Kannattaa melkeinpä etsiä purkuosien myyjiltä kaasaria. Kyllähän se vähän kuulostaisi sytytysvialta. Laita nyt silti kuitenkin ensin se luistinjousi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
botski100
Liittynyt:
12.3.2014 23:40
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut botski100 » 17.3.2014 8:27

No niin elikkäs vika piileskeli sylinterissä, männän päällä oli öljyä. Puhistin tiivistepinnat ja männän sekä pyörittelin männän renkaat sillain ne 'leikkauskohat laajenemistavarten' sopivan kauas toisistaan. nyt yrittää jo käyntiin ku pistää pensaa siitä alipaineletkun systeemistä...
Mutta savua tulee kaasarista eikä putkesta?! Eikös se viittaa että ajotus ja venttiilit ois vitullaan muttako eivät ole.
Että tuota niin apua kaipailisin :)
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 17.3.2014 14:59

Ohivuotomittaus kertoisi paljonkin. Itsellä olisi mittari tehtynä, mutta jos sulla ei siihen ole mahdollisuutta niin täytyy ottaa auki tutkimuksiin. Mittaa sylinterin kuluneisuus ja männän+renkaiden kuluneisuus ja selvitä miksi imuvena ei sulkeudu kunnolla. Tämä siis jos nokan ajoitus on varmasti oikea samoin venttiilivälykset.

Imuventtiili voi olla jo palannut. Näin käy lopulta jos venttiilivälykset puuttuu ja venttiili kantaa. Öljy männän päällä voi olla myös venttiilivarsien kautta tullut jos ohjurinkumi on rikki. Tee venttiilin tiivistystesti. Eli kansi irti ja palotila ylöspäin. Kaada palotilaan bensaa. Hiukan saa tihkua venttiilien kautta kanaviin niin asia on vielä ok, mutta ei vuotaa.

Jos venttiili ei ole pahoin palanut voi selvitä pelkällä läppäyksellä. Useimmin tarvii uudet venat, jotka nekin pitää läpätä hiontatahnalla kanteen. Jos kannesta on venttiilin seetikin palanut kannattaa ostaa uusi kansi kokonaan. Se maksaa kolmisen kymppiä + uusi venttiilisarja noin kympin ja vanhaan seetin+uusien ohjurien vaihto liikkeessä tulee helposti maksaan saman. Jos uudessa kannessa on jo venttiilit paikallaan tee tiiviystesti, sillä aika usein nekin kaipaa läppäämistä jotta venat varmasti pitää.

Niitä männänrenkaita on loppupeleissä aika turha asetella kun tutkimusten mukaan todistetusti ne tuppaa pyörimään urissaan aika paljonkin jollain kierrosalueella. Riippuen nyt vähän moottorista mutta useimmin keskialueella kierroskaistaa. Juuri koskaan ne ei yhdessäkään moottorissa purettaessa ole samassa asennossa kuin laittaessa. Tämä koskee vain puristusrenkaita, eli kahta ylintä. Öljyrenkaan osat eivät pyöri.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
botski100
Liittynyt:
12.3.2014 23:40
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut botski100 » 17.3.2014 19:05

[quote="-Zone-"]Ohivuotomittaus kertoisi paljonkin. Itsellä olisi mittari tehtynä, mutta jos sulla ei siihen ole mahdollisuutta niin täytyy ottaa auki tutkimuksiin. Mittaa sylinterin kuluneisuus ja männän+renkaiden kuluneisuus ja selvitä miksi imuvena ei sulkeudu kunnolla. Tämä siis jos nokan ajoitus on varmasti oikea samoin venttiilivälykset.

Imuventtiili voi olla jo palannut. Näin käy lopulta jos venttiilivälykset puuttuu ja venttiili kantaa. Öljy männän päällä voi olla myös venttiilivarsien kautta tullut jos ohjurinkumi on rikki. Tee venttiilin tiivistystesti. Eli kansi irti ja palotila ylöspäin. Kaada palotilaan bensaa. Hiukan saa tihkua venttiilien kautta kanaviin niin asia on vielä ok, mutta ei vuotaa.

Kiitos -Zone- paljon tästä. Kyseessä on tosin uusi virijavaralta tilattu 72 sylinteri sarja :( Mutta tuon kannen tarkistan, onneksi on toinen kansi varalta;) Se vanha eli nykyisin kiinni oleva oli kiinni kun edellisellä omistajalla katkes kiertokanki ja se löi lohkoihin reiän, kansi ilmeisesti siinä kärsinyt :S
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 17.3.2014 20:01

No jos kiertokanki on pettänyt ja venttiili on ollut silloin hitusenkaan auki, niin ihan varmaan se on taivuttanut venttiiliä sen verran että tiivis se ei enää ole.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
An7t1
Pyörä:
Yamaha DT 50x -11, Jincheng Monkey, Piaggio Typhoon 03
Liittynyt:
10.8.2013 19:43
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut An7t1 » 21.3.2014 8:45

Vaihdoin toisen kaasarin ja toimi sillä, mutta pätki ja savuutti melkoisesti ja ei kiertänyt yläkierroksilla.. Varmaan johtu vanhoista bensoista.

Sitten vaihdoin bensat ja nyt ei taaskaan edes lupaile. Alipaine letkussa oli joku tukos mutta eipä tuo vaikuttanut toimivuuteen. Bensaa tulee kaasarille asti. Eikai se auta kun puhdistaa tuokin kaasari :x
Jussikki
Pyörä:
Gilera RCR
Paikkakunta:
Haukipudas
Liittynyt:
26.10.2012 13:19
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Jussikki » 24.3.2014 15:06

Mikä voisi gy6 koneessa olla kun ei starttaa ? 72cc
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 24.3.2014 17:06

Noin paljon kun kerrrot, niin vastaan että puoli miljoonaa eri syytä.
Vähän voisi panostaa siihen kysymykseenkin että minkä verran siitä on jo katsottu ja ylipäätään muutoinkin käyttää aivoja. "ei starttaa" kun voi tarkoittaa että ei lähde käytiin ja sitäkin että ei starttimoottori toimi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
fxbsbv
Liittynyt:
30.12.2013 20:27
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut fxbsbv » 25.3.2014 20:53

Kylläpä on niin sekalaisia vastauksia, että olis kiva jos joku kaikkitietäväinen voisi valaista ja kertoa kunnollista tietoa, mikä johto siitä cdi boxista pitää katkaista? Omassa kymco s8 -07:ssa ei mitään johtoa ole mikä tekisi vaan jonkun ''mutkan'' ja palais sit takas cdi boxiin.

[x] Asialliset vastaukset tervetulleita
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 25.3.2014 21:28

Sen vuoksi se on sekavaa että näissä on pirusti erilaisuuksia ja ei ole mikään uutinen jos sulla ei ole sitä johtoa. Erilaisia cdi bokseja on monta, osissa on AC ja osissa DC sytytys eikä niiden cdi:t sovi päittäin vaikka liittimet bokseissa olisikin samanlaiset.

Itse en ole vielä tavannut yhtäkään josta sitä joidenkin väittämää katkaisua vaatimaa johtoa olisi oikeasti tarvinnut katkoa. Ei omastanikaan, vaikka mulla onkin tuossa omassa se kyseinen johto. Mun cdi on siis 1:llä liittimellä oleva 5 napainen AC. Mikäli variaattorinkopasta tulee ulos pinkki johto cdi boksille se on nopeusrajoittimen johto ja sen väliin voi laittaa katkaisijan jolloin rajoittimen saa päälle ja pois. Tätäkään rajoitinmallia ei ole kaikissa.

AC ja DC bokseja on sekä kierrosrajoitettuja että rajoittamattomia. Päällepäin niitä ei tunnista. Viristä ja varasta saa rajoittamattoman boksin jos rajoitettu versio omassa värkissä on. Pitää vain katsoa liittimien määrä ja montako nastaa siinä on. Magneetilla saa selville onko se AC vai DC boksi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Hoofy
Pyörä:
Baotian Fude Rebel
Paikkakunta:
Forssa
Liittynyt:
14.8.2013 21:52
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Hoofy » 26.3.2014 1:00

baotiani tais sanoo ittensä tänään irti... Pistin uuden ilmansuodattimen (powerfilterin) ja lähdin ajelemaan kylille. Noin 10minuuttia ajelin kunnes se alko pätkimään ihan pirusti (vauhti oli maksimissaan 5kmh) ja jouduin väänteleen kaasua ihan saakelisti. Jos pidin kaasua ihan vähän pohjassa niin meni etiäppäin jotenki, mut jos siitä vähänki enemmän väänsin niin pätki todella paljon ja putki paukku/iski liekkiä (mulla on kiinni semmonen 3" pörinäpönttö). Teki sitä suunnilleen 3minuuttia, sitten alko toimimaan taas täysin normaalisti (lukuunottamatta sitä että edelleen kun ajoin pari minuuttia kaasu pohjassa kylänsuoraa ja menin liikenneympyrään ja hellitin kaasusta niin putki paukku ihan pirusti). Sen jälkeen pysähdyin sit yhdelle parkkipaikalle ja huomasin että huohotinletkusta (se letku mikä on kannessa kiinni) oli tullut öljyä pihalle ja kun käynnistin skootterin niin sieltä puski savua ulos ja putki jatko paukkumistaan. Kaverit oli ihan innoissaan kun liekkiä iskee ja paukkuu sillain että koko kylä kaiku siitä, mut ite aloin jo huolestumaan... Aikasemmin oli jo venttiilit alkaneet nakuttamaan sillain että sen kuuli aikas hyvin. Nyt kun yritän käynnistää sähköstartilla skobaa niin ei edes meinaa käynnistyä ja polkemalla kun yritän niin huomaan että on yli puolet puristuksista kadonnut... Parkkipaikalla huomasin muuten kans sen että kansi oli ihan saatanan kuuma, oliskoos voinu lämpöleikata ja sen takia ei käynnisty? Tai männänrenkaat menneet?

Tarkotus oli kuitenkin myös ostaa jossain vaiheessa tuo 82cc sylinterisarja virijavaralta skootteriin, joten ihan hyvä vaan jos tuo mäntä meni tai männänrenkaat :P

Edit: Ja vielä lisäyksenä tuohon paukkumiseen: Ajoin k-kaupan pihaan ja pistin skootterin keskijalalle, sitten olin sammuttamassa skootteria niin yhtäkkiä putki pamahti kaksi kertaa ja sen jälkeen sammu heti. Kuulosti siltä se sammuminenkin että mäntä ois pysähtyny ku seinään (kuulu siis semmone RÄKS ääni kun se pamahti pari kertaa ja sammu). Tuon jälkeen en millään sitä enää käyntiin saanut.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 26.3.2014 8:10

Näin käyny itelleki. Uskallan epäillä että meni liian laihalle powerfilsun laitettuasi ja lämpöleikkas. Kävi just noin että kone räsähti ja mäntä pysähty ku seinään ja alko savuttaan ja öljyä tiputtamaan huohottimesta. Ajoin sillä vielä pari kuukautta kunnes avasin koneen ja mäntä oli pikimusta ja täynnä millin uria. Laitanpa kuvan jossain vaiheessa.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 26.3.2014 9:49

Onko tuo putken paukkuminen jotenkin kovinkin paha juttu? Itselläni paukkuu kivasti esim. moottorijarrutettaessa mutta kone käy kyllä suht viileänä ja ehkä jopa hieman rikkaalla (tästä varmaan johtuu se paukkuminenkin).
Hoofy
Pyörä:
Baotian Fude Rebel
Paikkakunta:
Forssa
Liittynyt:
14.8.2013 21:52
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Hoofy » 26.3.2014 10:12

Retroilija kirjoitti:Näin käyny itelleki. Uskallan epäillä että meni liian laihalle powerfilsun laitettuasi ja lämpöleikkas. Kävi just noin että kone räsähti ja mäntä pysähty ku seinään ja alko savuttaan ja öljyä tiputtamaan huohottimesta. Ajoin sillä vielä pari kuukautta kunnes avasin koneen ja mäntä oli pikimusta ja täynnä millin uria. Laitanpa kuvan jossain vaiheessa.

Jos se johtuu powerfiltteristä, niin pitääkö mun nyt sit pistää vakioputsari takas? kun en haluu että toi seuraava 82cc lämpöleikkais... :D vai voiko sitä säätää kaasarista? Kun aikasemmin ajoin ilman putsaria ja se ei meinannu edes käynnistyä.
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 26.3.2014 12:42

Laita vakio vaan takas, sen kun ei pitäs ees pahemmin kuristaa.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista