4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 5.8.2020 0:36

Voisin melkeen lyödä vetoa että se vakiokone ei niin paljoo hengitä, että se jaksais ittensä kiertää hengiltä. Jos se vari nyt ihan tajuttomasti lämpee, ni luistaako siellä hihna?
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Kymco agilty
Liittynyt:
24.7.2020 18:34
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Kymco agilty » 5.8.2020 15:19

Reetuhai2 kirjoitti:Voisin melkeen lyödä vetoa että se vakiokone ei niin paljoo hengitä, että se jaksais ittensä kiertää hengiltä. Jos se vari nyt ihan tajuttomasti lämpee, ni luistaako siellä hihna?

En tajuttomasta tiedä mutta niin kuitenkin että koppa on niin lämmin että kuitenkin pystyy pitämän kättä siinä näkiinni mutta etuvarin osat on niin kuumia ettei pysty paljaalla kädellä pitämään, mutta vieläkään en tiedä edes ettäbä missä vika kun hihna ei pääse ylommille reunoille... Liian pieni hihna? Huono takavari? Huono cdi?
jamboa
Liittynyt:
4.6.2012 9:27
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut jamboa » 10.8.2020 21:24

Ostin tuollaisen Solifer Retron tai mikähän tuo nyt on, MTX brändätty kuitenkin. Siitä on kuitenkin nopeudenrajoitin poistettu käytöstä. Mielellään kaikki kuristukset poistaisin, mutten nopeudenrajoitinta.

Olisiko kenelläkään tietoa minne tuo variaattorista tuleva sininen johto kuuluisi yhdistää? Se kun on edellisen omistajan toimesta katkaistu eikä koko johtosarjasta löytynyt toista päätä, vaikka sen yritin käydä läpi kun katteet oli irti
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.8.2020 7:02

Se tulee suoraan cdi-boksille. (Kuvassa siis nasta 5) Väliin voi laittaa katkaisijan.
4+2, 6 ja 5 nastaiset Ac-boksit on mahdollista kytkeä ristiin tuossa mun kuvasta näkee johtojen paikat.
https://www.mediafire.com/view/z257l728 ... e2gad.jpg#

Kannattaa lukea tätä topicia taaksepäin niin löytyy monen näköstä asiaa mitä on jo käsitelty. Vastaan kyllä kun täällä käyn mutta tuolta saattaa löytää vastauksen jo suoraan jos vaan viitsii käydä aiempia keskusteluja läpi. Samaten tuolla aiemmissa on noita mun linkkejä korjauskäsikirjoihin yms. Omat kirjoitukset näyttäisi alkavan sivulta 4 (2013) ja ekan kiinanmoponi ostin 2003 kun tarkistin. On tässä näemmä kerinnyt hiukan aikaa näiden kanssa touhuta ;-)
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
jamboa
Liittynyt:
4.6.2012 9:27
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut jamboa » 11.8.2020 8:22

Kiitos Zone! Olenkin noin kymmenen sivua ketjua jo lukenut. Täytynee lukea kokonaan ihan alusta alkaen :)

Edit. Ei tuo johto rajoittanut kyllä nopeutta. Lieköhän sitten syynä että mopossa on oranssi cdi boksi. Kaiketi jokin kiinan racing malli...

Edit2. Nyt mopo viilettää 58.1km/h GPS:ään. Google osaa kertoa että tuo CDI on siis ilmeisesti nopeusrajoittamaton vaikka on 6 pinniä ( https://ibb.co/SVzv0j6 ). Olisiko suosituksia ostaako nopeusrajoitettu puola vaiko prikkaa variaattoriin? Kumpi mahtaa olla mopon tai bensankulutuksen kannalta järkevämpää?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.8.2020 13:28

Varmista että se johto ei ole poikki kopan sisältä (hihna katkasee sen helpolla). Se nopeudenrajoitin anturi voi myös olla rikki. Harmittavasti en muista sen vastusarvoa. Se tarvitsee myös kytkinkellon jossa on se tunnistusnasta. Kisakytkinkelloissa sitä ei ole eikä kaikissa vakioissakaan. Nämä kannattaa tarkistaa. Cdi voi olla toki vaihtunut mutta jos näin on niin alkuperäisen 6-nastaisen rajoitinboksin löytyminen voi olla onnenkauppaa. Valtaosassa suomessa myytävistä rajoitetuista bokseista on kierrosrajotteisia. Ei nopeusanturilla toimivia.

Rajoitettuja holkkeja sen paremmin kuin prikkoja en ole tavannut kuin kymcoista. Näissä tavallisimmin on rajoitinlevy rullakupin takana. Molemmissa tosin tahtoo olla se että hihnan elinikä tuntuu olevan lyhyempi verrattuna ilman variaattorirajottimia. Toki myös osat kuluu vain lyhyellä liikerataa ja siitä tulee lopulta ongelmia jos rajoittimet myöhemmin poistaa. Välitys ei kasvakaan loppuun saakka tai variaattorin toiminnassa on selvä pykälä.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että kaikki rajottimet on myrkkyä moottorille. Paras ja halvin rajoitin on kaasukäsi eikä se lyhennä moottorin elinikää vaan jopa pidentää sitä ;-)

Tuossa joren video rajoittimista https://youtu.be/2WyxN_M4sSc
(Sellanen täsmennys että se ei ole magneettianturi eikä kytkinkellossa ole magneettia)

Edit. Tuli luettua huonosti ja aloin jo vastaamaan. Kaikki nuo oranssit boksit on rajoittamattomia ja kiinalaiset halvat mustat myös.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.8.2020 17:16

Sellanen tuli edelliseen vielä mieleen, että jos johtosarjasta ei sopivaa johtoa löytynyt, niin moottori tai pelkkä variaattorin koppa voi tietty olla eri vehkeestä lähtösin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
jamboa
Liittynyt:
4.6.2012 9:27
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut jamboa » 11.8.2020 17:32

Täysin mahdollista, joskin epätodennäköistä sillä mopo oli vain 82km ajettu. Aika vähän siis, mutta olihan sitä silti ehditty jo vähän räpeltämään ja mm. tuo varilta tuleva johto on katkaistu repimällä. Ehkä johtosarjastakin on revitty sama johto tms.

Uusi rajoitettu puola maksaa 23e. Täytynee sekin vielä sijoittaa ja katsoa lähteekö nopeus laskemaan. Muuten alan virittelemään variin prikkaa, jos vaan löytäisi jostain mitat millainen sen tulisi olla...
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.8.2020 17:50

Prikan voit tehdä metalliputkesta (rauta alumiini jne). Sisäreikä tulisi olla sama kuin variaattorin holkin paksuus. Seinämävahvuudeksi käy 1-4mm ja holkin leveys määrää kuinka kauaksi lautaset toisistaan jää kun holkki on paikalla. 5mm leveys on hyvä lähtöarvo kokeiluihin. Teräviä reunoja ei parane olla kun pienimmällä vaihteella hihna ottaa rajoitinholkkiin kiinni ja terävät reunat luonnollisesti viottaa hihnaa. Kokeiluihin varnaankin käy vaikka muoviputkesta tehty holkki mutta tuskin se kestää pidempää ajoa.

https://youtu.be/7eUyMBuBvAo
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
arihy
Liittynyt:
15.5.2007 12:38
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut arihy » 1.9.2020 18:28

Tuli ostettua -09 Baotian BT49QT-12, josta pitäisi saada vähän huippuja pois. Moposta on poistettu kokonaan variaattorin kopassa oleva rajoittimen anturi. Mistähän tuommoisen voisi hankkia vai onnistuuko jollain muulla keinolla. Nyt kulkee vähän reilun 60 ja jos tuosta saisi vaikka 10km/h pois niin olisi hyvä.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 1.9.2020 18:47

Asiaa käsitelty juurikin muutaman viestin verran.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
jamboa
Liittynyt:
4.6.2012 9:27
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut jamboa » 1.9.2020 20:53

arihy kirjoitti:Tuli ostettua -09 Baotian BT49QT-12, josta pitäisi saada vähän huippuja pois. Moposta on poistettu kokonaan variaattorin kopassa oleva rajoittimen anturi. Mistähän tuommoisen voisi hankkia vai onnistuuko jollain muulla keinolla. Nyt kulkee vähän reilun 60 ja jos tuosta saisi vaikka 10km/h pois niin olisi hyvä.

Jep. Tilasin briteistä 45km rajoittavan CDI:n. Ei se rajoittanut, mutta sain rahat takaisin, koska ei ole kuulemma yhteensopiva tuon mallin kanssa...
Annan kulkea sitten kovempaa, ainakin toistaiseksi. Ehkä mopoliikkeestä löytyisi sopiva, mutteivät ainakan parissa liikkeessä tienneet bokseistaan ovatko kierros vai nopeusrajoittimia. Kierroksillahan tuo ei kyllä nopeuttaan kerää, joten sitä on turha rajoittaa :D
Riejuilija
Liittynyt:
24.1.2020 10:46
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Riejuilija » 1.9.2020 22:50

mitäs jos laitat sopivasti shimmilevyä etuvarille niin ei pääse hihna niin ylös ja kulkee hiljempaa...muutama kymppi ehkä jo riittää....
Kymco agility
Liittynyt:
7.6.2020 13:17
Kymco agility (cvk kaasutin) käsiryyppy

ViestiKirjoittanut Kymco agility » 20.10.2020 16:33

Olen vähän aikaa jo etsinyt tuloksetta kymcoon sopivaa käsiryyppyä joten jos joku tietäisi mistä sellaisen saisi nii vinkkaisitko mulle kiitos:)
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 21.10.2020 8:55

Suoraan cvk kaasariin ei taidakaan saada, mutta modailemalla Dellorto PHV vaijeriryypystä saa tehtyä. Itsellä oli sellanen mutta loppupeleissä sillä ei voittanut mitään. Mikään ei siis oleellisesti muuttunut toimivaan automaattiryyppyyn verrattuna. Nykyisin mulla onkin taas automaattiryyppy käytössä.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista