Kierrosluvun rajoittimet #2

karkulainen
Pyörä:
VAG
Liittynyt:
17.6.2008 23:31

ViestiKirjoittanut karkulainen » 21.5.2009 17:33

Mulla taisi olla 4 kohta ja sammui siinä. :roll:
Andy-Boy
Pyörä:
Projekti Ovetto
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
6.7.2006 1:29

ViestiKirjoittanut Andy-Boy » 21.5.2009 17:48

No koita laittaa nuoli 0 ja 1 väliin nii jos ei sammuis kun laitat rajottimen päälle. Ja toivon mukaan rajoittaa myös silloin kierroksia :)
pielinen
Liittynyt:
5.8.2008 13:35

ViestiKirjoittanut pielinen » 22.5.2009 22:25

Kokemusta ei ole konkka rajoittimista, mutta jokainen väittää että se pätkii. Millä perusteella? Rajoitinhan perustuu siihen, että se jätättä sytkän singaalia, tästä seuraa, että sytytys tulee myöhemmin, eli mäntä on jo alaspäin liikkeesä. Ja näin olle se ei saa maksimi tehoa irti.
Mutta oisko mahdollista, että kondensaatori/vastu on väärin mitoitettu, jolloin kipinä katoaa täysi, mistä seuraa epätasainen käynti?

Testaamallahan tämä selviää, eli huomenna pitää alkaa laskelmoimaan ja mittailemaan sopivaa rajoitinta.
byrde
Pyörä:
80cc Rx -06
Paikkakunta:
Heinola
Liittynyt:
20.3.2008 8:31

ViestiKirjoittanut byrde » 22.5.2009 22:50

Mites ku mulla on 1uf ni miten saisin sen sellain, että se rajottaa vähemmän kuin tuo 1uf? Myyjällä ei ollut pienempiä niin turha ehdotella pienemmän ostoa.
jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02

ViestiKirjoittanut jkoljo » 22.5.2009 23:46

byrde kirjoitti:Mites ku mulla on 1uf ni miten saisin sen sellain, että se rajottaa vähemmän kuin tuo 1uf? Myyjällä ei ollut pienempiä niin turha ehdotella pienemmän ostoa.

Osta kaksi 1uf kapasitoria ja kytke ne sarjaan, +-+- -tyyliin. Lopputuloksena on 0.5uf, joka on tosin aika pieni. Tuo 1uf on kanssa aika pieni rajoittimen konkaksi.
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
byrde
Pyörä:
80cc Rx -06
Paikkakunta:
Heinola
Liittynyt:
20.3.2008 8:31

ViestiKirjoittanut byrde » 23.5.2009 9:25

No mites ku mul on polkoja ni eikös se ole sama miten päin ne pistää kun eihän niissä ole + ja - jalkoja, vai pitääkö ostaa elkoja?
jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02

ViestiKirjoittanut jkoljo » 23.5.2009 10:00

byrde kirjoitti:No mites ku mul on polkoja ni eikös se ole sama miten päin ne pistää kun eihän niissä ole + ja - jalkoja, vai pitääkö ostaa elkoja?

Juu, voit laittaa ihan miten päin vaan.

Rajoittimiin liittyen Shapen blogi. Tämä alkaa olemaan mielestäni jo vaihtoehto Phot-Eco:lle, kunhan saamme tehtyä tarkat ohjeet. Kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä yv minuun tai Shapeen. Tuon valmistaminen onnistuu myös tilaustyönä jos jotakuta kiinnostaa, toimivuus on jo testattu käytännössä.
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54

ViestiKirjoittanut Shape » 23.5.2009 19:23

Joo just aattelin "mainostaa" hieman tätä rajoitinta, mulla jkoljo kerkeskin jo. Tosiaan tämä on jo ihan realistinen haastaja phot-ecolla ja tarvittaessa täysin laillinen. Jos tollaista haluat itse tehdä, niin suosittelen, että pitää olla kokemusta tälläisistä hommista, sillä tietämättömyydellä voi saada jo kallista tuhoa aikaan. Tosiaan tätä voidaan tietenkin tehdä halukkaille, jos kiinnostusta löytyy. Käykäähän ihmeessä katsomassa blogiani ja kommeitoimassa/kysymässä asiaan liittyvää. Palaute on aina tervetullutta! ;)

-Shape-
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
pielinen
Liittynyt:
5.8.2008 13:35

ViestiKirjoittanut pielinen » 24.5.2009 19:44

Ihan mielenkiintoinen rajoitin, itelläkin on välillä käynyt mielessä, mutta koskaan ei oo vielä jaksanut toteuttaa . :S Mutta mutta, vetääkö tuo fetti impulssi käämin maihin, vai jääkö se osittain johtavaan tilaan, jolloin se toimii vastuksena? Jos ei, niin eikö impullsi käämi tykkä huonoa tuosta?
Kannatta tutustua muuten muihinkin piirvalmistajiin, on hinnoissa reippaita eroja.
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54

ViestiKirjoittanut Shape » 24.5.2009 20:35

Fetti maadoittaa suoraan impulssikäämin maahan. Ei kokemusten perusteella ei impulssikäämi ole mennyt tuosta miksikään, ja miksi menisikään, sillä mopon sammuttaminenhan perustuu impulssikäämin maadoitukseen. Joo hinnoissa on eroa ja laadussakin. ;) Ei ole kiva, jos kesken kaiken poliisin testatessa mikrokontrolleri nakkaa erroria. :)
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
pielinen
Liittynyt:
5.8.2008 13:35

ViestiKirjoittanut pielinen » 25.5.2009 22:28

Jep, tuosta sammuttamisesta en tiedä, kun oon luullut, että ne vain katkaisee linjan, eli ei anna sytytys singaalia, mutta saattapi se olla noinkin.
Tosin eihän se kela ole kovin herkästi hajoavia osia, niin varmaan kestää.

Mitenhän toimisi, että tietyn nopeuden jälkeen sytytystä aletaan jättättämään, eli sähköinen "vastus" jonka resintanssi pienenee annettujen arvojen mukaan.?
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54

ViestiKirjoittanut Shape » 25.5.2009 22:48

En näe tossa ideaa. Vai meinaatko, että tietyn nopeuden jälkeen alkaisi sytytystä jättämään koko ajan samalla aikavakiolla?
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02

ViestiKirjoittanut jkoljo » 26.5.2009 14:01

Tuollainen vastustyyppinen rajoitin ei todennäköisesti toimisi, koska:
1. Mistä sellainen vastus? Tarvitsisit servolla ohjattavan potentiometrin, joka menee aika räpellykseksi.
2. Vastus ei vaikuta olennaisesti sytytyksen toimintaan, cdi-boksi joko liipaisee sytytyksen tai sitten ei.

Sammutus toimii maattamalla sytytyskäämiä, ja impulssikäämi kestää hyvin maattamisen. Sen hajoaminen tapahtuu konkkarajoittimissa todennäköisesti väärin tehdystä kytkennästä. Aikavakiojärjestelmä fetin ohjaamalla kondensaattorilla (vrt. xtreme-rajoitin, jossa fetti ohjaa käämiä maahan), joka muodostaisi aikavakion, aiheuttaisi ongelmia rajoittimen toiminnassa. Aikavakio perustuu liialliseen kierrosten nousuun, xtreme-rajoittimessa taas on mikropiiri tarkkailemassa nopeutta. Koko älyrajoittimen konsepti muuttuisi siis turhaksi, jos palataan takaisin kierrosten kontrolloimiseen.
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
FaiberGlass^
Liittynyt:
6.11.2005 15:59

ViestiKirjoittanut FaiberGlass^ » 26.5.2009 14:45

Ostakaa mun ilmoituksista toi photeco pois. ;)
pielinen
Liittynyt:
5.8.2008 13:35

ViestiKirjoittanut pielinen » 26.5.2009 15:59

jkoljo kirjoitti:1. Mistä sellainen vastus? Tarvitsisit servolla ohjattavan potentiometrin, joka menee aika räpellykseksi.
.

Vastustahan on helppo simuloidan vaikka fetillä, minkä ohjaamiseen käytetään pwm toteutettua DA muunninta. Eli pulssitus suodatetaan analogisesti, jolloin saadaan jänniten, kun tällä jännitteellä ohjataan fettiä, niin fetistä saadaan vastus? Yksin kertaista ?

Vastusta tietenkin käytettäisiin maadottamiseen, eli saataisiin konkka ilmiö aikaan. Tämmöinen ratkaisu vähentäisi pätkimistä, ja toimisi justiin säädetyllä nopeudella. Eli anturi mittaisi nopeuden ja kun se nousee tietyn raja arvon yli, niin aletaan jätättämään sytytystä niin kauan, että nopeus tasaantuu.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista